[HDD] Kan weinig meer met harde schijf.

Pagina: 1
Acties:

• paul2005
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08-09-2025
Gisteren na een maand of 8 mijn HD geformatteerd. Eerst met fdisk de partities verwijderd en weer aangemaakt en daarna geformatteerd. Voor de format had ik zowel winME als winXP als dualboot op de pc staan maar nu wilde ik alleen XP installeren. Tijdens de setup kom ik in het scherm waar ik normaal gesproken de schijf kies waar ik XP op wil hebben maar dit keer kon ik geen schijf kiezen. "Cannot acces hard disk drive" of iets dergelijks stond er. Het kwam er iig op neer dat XP weigerde te installeren. Toen nogmaals de setup gestart maar weer hetzelfde probleem. Omdat ik toch wat met mijn computer moet kunnen doen heb ik de windows ME maar in de cd lade gelegd en die kan ik dus wel gewoon installeren, helemaal geen problemen gehad.

In windows ME probeerde ik daarna partition magic op te starten om te kijken of het probleem daarmee te verhelpen is maar partition magic (versie 8 ) weigert dienst.

init failed: Error 50
Read fault

Daar kan ik op het moment dus ook niks mee.
Uit pure wanhoop wilde ik proberen de boel met fdisk proberen te fixen maar ook dat programma weigert nu dienst. Na de vraag of ik de ondersteuning voor grote schijven in wil schakelen (die ik met ja beantwoord) krijg ik onder in het scherm "fout bij het lezen van de harde schijf" te zien en sta ik weer in dos.

Het gekke is dus dat windowsME probleemloos draait en ik verder alles wel kan doen. Ik moet echter windowsXP op de schijf hebben staan en dat lukt me dus niet.
Is er nog iets te redden of moet ik gaan denken aan het aanschaffen van een nieuwe HD zodat ik XP er weer op kan zetten.

Verwijderd

volgens mij heb je een rotte mbr - opnieuw aanmaken zou het moeten verhelpen

• Domino
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 19:31
Opstarten van flop, FDISK /MBR.
Partities eraf, opstarten met de XP cd en daarmee partities aanmaken.

• paul2005
booten van flop en dan fdisk /mbr intikken helpt niet. De flop geeft wel even een sein dat ie bezig is maar verder kan ik weinig ontdekken. Na een seconde of 5 komt er weer A:\> in beeld. Als ik nu de XP cd er in stop blijf ik dezelfde foutmelding krijgen: "Setup can not acces hard disk".

Andere tips?

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Heb je je pc gerestart nadat je partities hebt aangemaakt?
En daarna pas geformateerd?

Een hdd vindt het niet leuk als je dit niet doet.

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

• paul2005
ja

• Domino
Hangt de schijf aan een RAID controller?

• paul2005
nee

[ Voor 150% gewijzigd door paul2005 op 02-12-2002 23:00 ]

• paul2005
Vandaag van iemand anders Win2000 even geleend om te kijken of die wel wat kon met de HD maar dat was valse hoop :( Die geeft vrij snel al een foutcode 00008000

Ik kreeg op school ook de tip om de HD vanuit het bios te formatteren oid maar die optie kan ik nergens vinden (hangt van bios af of dat er in zit? ) Ik begin zo langzamerhand toch wel te vrezen dat er een nieuwe HD moet komen. Ik heb altijd al grote problemen gehad met win98 en ME qua stabiliteit. Sommige programma's kan ik niet eens normaal in ME draaien :'(

Zijn er nog wanhoopspogingen die ik kan doen?

• Domino
Ik kwam dit tegen op groups.google.com, misschien komt het bekend voor, wellicht heb je er geen klote aan.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
Hello helpful NG people :-)

I've had problems with PC#2 so I plugged it's HD into this baby to check it
out, using the  BIOS "guess my drive" option (I think they call it "Auto")

My PC is a dual-boot W2k+Win98, and under Win2k, if I d/click on the suspect
drive, it says it isn't formatted!! Reboot under Win98 and I _can_ open the
disk.  It's not well, I can't seem to read any data, but I can see the
directory structure of the first partition on it.

I run Partition Magic.  Oh no I don't, I get "init failed error 50". Hmmm.
it used to work b4 I intalled W2k.

I run Partition Info and it suggests I've got Geometry errors :-(   This is
odd 'coz this shows the two partitions on it, one of 6gb, one of 10.  Ones a
"pri,boot" partition, and ones a "pri" partition.  Can't a PC work backwards
and suss the geometry info??

The drive It should be a 18gb(approx)  IBM drive but the BIOS tells me it's
about 2 GB.

So people, what are my options?  This drive's NOT holding my lifes work on
it, so I could LLFormat it, or I could throw it away.. any ideas???

Cheers

-Kev

• MaikelG
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21-08-2024

MaikelG

^^

Ik wil niet flauw doen, maar kijk eens in de FAQ:
FAQ Opslagmedia & I/O Controllers (17-11-2002)

Als je het merk van de HD weet, kan je van de website van fabrikant vaak een tooltje downloaden dat de HD eens helemaal test en een soort low level format doet. Als dat niks oplevert, dan is het tijd voor garantie claimen of als die voorbij is, de prullenbak.

^^ 4 mega pixels - BF1 / Discord: bierrrrrtje

• paul2005
Domino:
Dat lijkt zo op het eerste gezicht heel erg op mijn probleem. Ook die init fout van Partition Magic is hetzelfde. Staat er nog meer bij? (vooral een oplossing voor het probleem natuurlijk ;) )

MaikelG
Dat wist ik niet. Ik zal daar morgen eens naar kijken, dan ben ik een dagje vrij. Hoop dat het werkt. Er zat 3 jaar garantie op de PC dus garantie claimen kan nog als het niet werkt.

Ik laat morgen wel weten of het heeft geholpen.

Edit:
Ik heb het artikel op groups.google.com inmiddels gevonden en daar is nog geen reactie. Ook afwachten dus.
Edit 2:
ff niet op de datum gelet bij dat artikel, dat is dus al twee jaar oud

[ Voor 19% gewijzigd door paul2005 op 03-12-2002 17:06 ]

• paul2005
Net een diagnostic progje van Seagate gedraaid om te kijken wat er aan de hand is. Fysiek zijn er geen problemen maar de data kan corrupt zijn, aldus het Seagate programma. De test om dat te bepalen moet ik nog runnen. Later meer.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
diagnostic results

drive: ST340823A - 5EF05MHN

Your Drive has NO Physical (Electrical-Mechanical) Defects.
It appears that your ATA or SCSI diskdrive is physically functioning as it should. The
problems you are experiencing may be due to data corruption or loss. You are 
advised to run the generic complete test to determine if there is any file structure 
corruption. If you need further h..............

• Aetje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-12-2025

Aetje

Troubleshooting met HAMERRR

Low Level Formatje doen ffies :) dat lost het wel op. Brakke MBR? -> Geen MBR meer >:)

Forget your fears...
...and want to know more...

• paul2005
Kun je me misschien vertellen hoe ik dat doe?
Ik heb op de site van Seagate gezocht en alles wat ik over low-level format kan vinden is dat ik dat niet hoef te doen omdat ze dat in de fabriek al hebben gedaan, dat het lang duurt en hoe het bij een mac schijf werkt.
http://www.seagate.com/support/kb/disc/howto/mac_llfmt.html
Het zal wel op een soortgelijke manier gaan maar ik heb dat Disk Setup progje niet (en ook niet zo snel kunnen vinden maar daar zoek ik nog even naar)

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

paul2005 schreef op 03 december 2002 @ 15:32:

Ik kreeg op school ook de tip om de HD vanuit het bios te formatteren oid maar die optie kan ik nergens vinden (hangt van bios af of dat er in zit? )
Ik wordt soms wel eens een beetje moe van mensen die anderen zulke adviezen geven :{

Low level formatteren van een harddisk groter dan 8 gig zal in veel gevallen resulteren in een onbruikbare schijf en verlies van garantie, meestal staat er op de harddisk ook met grote letter "DO NOT LOW-LEVEL FORMAT".

Als er tools zijn van de fabrikant die volgens de fabrikant gewoon door de gebruiker mogen worden gedraait kun je dit proberen, maar NIET via de BIOS!

Als je namelijk LOW-LEVEL formatteerd zal de harddisk ook de gegevens van de schijf zelf opnieuw ontvangen, als dit mis gaat, of onjuiste informatie wordt gescreven heb je een probleem.

Als dit met een SCSI schijf gebeurt (heb ervaring met Seagate) dan kun je van de site een bestand downloaden die deze hoofdsector bevat en opnieuw wegschrijven, dit heb ik al een keer moeten doen met een RAID array waar iemand zo slim was geweest om effe de utility van de Mylex controller zijn gang te laten gaan |:(

[ Voor 38% gewijzigd door Fairy op 03-12-2002 22:06 ]

• MaikelG

MaikelG

^^

paul2005 schreef op 03 december 2002 @ 21:57:

Ik heb op de site van Seagate gezocht en alles wat ik over low-level format kan vinden is dat ik dat niet hoef te doen omdat ze dat in de fabriek al hebben gedaan, dat het lang duurt en hoe het bij een mac schijf werkt.
<knip>
Dat "low level format" dat je moet doen is niet een _echte_ low level format, die moet je inderdaad niet doen. Dit wordt inderdaad ook afgeraden door fabrikanten omdat je schijf er mee gesloopt kan worden.

Het tooltje van Seagate dat je moet hebben is de DiscWizard Starter Edition:
http://www.seagate.com/support/disc/drivers/discwiz.html

Verder staat er een how-to hier:
http://www.seagate.com/support/kb/disc/howto/use_dwse.html

Ergens in dat programma kies je om de schijf te "installeren" of "in te delen". Dan wordt de hele 'partitie-structuur' er opnieuw opgezet, waarbij de hele schijf ook gecontroleerd wordt. Als de schijf inderdaad fysiek in orde is, moet deze handeling je weer op weg helpen.

Als je de gemaakte partities later wil aanpassen dan moeten na de DiskWizard gebruikt te hebben deze er ook geen problemen meer mee hebben.

• paul2005
Net ook de Generic Complete Test van het SeaTools Suite 2002 programma
gedraaid en daar kwam het volgende uit:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
Diagnostic Results:

Drive 1 (ST340823A)
-CMOS settings may be incorrect. This may
 cause inaccurate diagnostic test results.
-Passed all physical tests.
-The Master Boot Record does not contain
 vallid information.

Recomandations:
-Use your system BIOS setup routine to
 set the CMOS correctly. Many BIOS have
 an auto-detect setting. Also, most hard
 disk drives have parameter values on
 their label. We have listed the most
 common methods of entering the system
 setup in the readme.txt file.
-If you have data to recover, see
 the readme.txt file for information.
-If the data on the hard disk without
 a Master Boot Record is unimportant or
 backed up, use your disk installation
 software to prepare the drive for use.
 WARNING: ALL EXISTING DATA ON THE HARD DISK 
 WILL BE DESTROYED!

Ik zal oa DiscWizard Starter Edition dan maar gaan draaien en de CMOS goed
zetten. Hoop dat het werkt.

allemaal bedankt voor jullie hulp.

Verwijderd

Hallo allen,

Eerst even een opmerking betreffende PartitionMagic foutmelding. Hoewel in het handboek van versie 8 geen lijst met codes meer staan, heb ik even in die van versie 5 gekeken, onder de aanname dat die codes niet van betekenis zijn veranderd.

code 50 betekent een 'read error', hetgeen bij PMagic betekent dat ie een sector van een locatie probeert op te halen, en dat niet voor elkaar krijgt.

PMagic probeert, bij opstarten, niet alleen de partition table te lezen, maar ook de boot records van alle partities die daar genoemd staan (om het type OS te kunnen bepalen). In de partition table staan de partities gedefinieerd in de vorm van start locaties (cylinder + head) en eind locaties (idem.)

Als nu de huidige schijf geometrie (zoals de BIOS nu de indeling denkt te zien) niet meer klopt met de indeling ten tijde van partitioneren, dan kan het dus zo zijn dat hij naar een niet bestaande plek gaat zoeken. Dat levert dus zo'n fout op. Dit kan bijv. gebeuren als het translation type in de BIOS is gewijzigd (bijv. van LBA naar LARGE o.i.d.)

Als je nog een boot flop hebt met, op floppy, de Norton Utilities 4.5 of Disk Editor van Norton Utilities 5 of 6, dan kun je deze starten in maintenance mode (/m), om zo direct in de partition table te kijken. Je kunt dan zien wat de start en eind cylinders zijn, en de start en eind kop. Dit geeft dan een goed beeld wat de geometrie is geweest ten tijde van de originele partitionering. Je kunt dit dan vergelijken met de huidige waarden, en deze desnoods in de BIOS aanpassen.

Nu wat betreft het low level formatteren.

In de goede oude tijd (voor de introductie van de IDE/ATAPI interface) was het noodzakelijk om de schijf lowlevel te formatteren, oa. ivm. de interleave factor (mensen met XT ervaring weten nog wel wat dit betekent).

Bij de komst van ATA/IDE/ATAPI is de controller naar de HDD zelf verplaatst, en werden PC's snel genoeg om ALTIJD op interleave 1:1 te draaien. Daarom zijn de HDD's vanaf dat moment in de fabriek low level geformatteerd. Hoewel de BIOS nog steeds de optie voor low level format kent, is dit normaliter op IDE schijven puur cosmetisch. IDE HDD's zijn namelijk (in ieder geval voor grote merken als Seagate, Quantum, Western Digital e.d.) af fabriek beveiligd tegen de low level format vanuit de BIOS. Ze zullen het commando van de BIOS accepteren, en direct een OK code terugsturen, zonder daadwerkelijk ook maar iets te doen.

Wil je IDE schijven echt low level formatteren, heb je een speciaal programma van de fabrikant zelf nodig. Is overigens niet aan te bevelen, alleen al vanwege de tijd die een low level format op een 60 GB zou duren (reken maar op een week of langer).

• paul2005
XP staat er inmiddels weer op.
De DiscWizard Starter Edition ISO versie op een cd gezet en de pc opnieuw starten. De opties die in "handleiding" van dat programma staan aangeklikt en na een halve minuut was dat programma klaar. Dacht eerst dat er iets niet goed ging maar toch maar de pc opnieuw gestart met de XP cd er in en ik kan hem nu gewoon installeren.

Allemaal heel erg bedankt voor de hulp _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

• MaikelG

MaikelG

^^

Graag gedaan :)

Pagina: 1