[HDD] op welke hdd kan xp het beste.

Pagina: 1
Acties:

• SPOXER
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19-12-2025
Ik heb nu een maxtor 20gb en een nieuwe maxtor 60gb. Nu wil ik beide schijven gaan gebruiken. Ik wil graag winxp installeren, muziek/films, games en overig(swap). Hoe kan ik deze schijven het beste gebruiken voor de meeste snelheid.

voorbeeld: Ik kan op de 20 gb schijf win xp installeren. En de grote (60gb) partitioneren in 3 delen. Heeft iemand nog sugessties of tips?

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 24-03 21:27

job

ik heb de zelfde situatie. dit is voor mij de snelste situatie:

20 gig met xp (1 partitie)
60 gig met de swapfile van xp en ander meuk (1 partitie)
de hd's beide als master op hun eigen ide kabel.

de cdrom/dvd als slave.

Verwijderd

zolang je maar zorgt dat de partitie waar je os op komt op de buitenkant (ivm rotatiesnelheid) van de snelste hd komt. en o ja, zet je swap file en temp internet files op de andere hd, die moet je ook aan een andere ide kabel hangen (omdat je os en swap anders steeds op elkaar moeten wachten)

edit: het is net alsof ik damsters' verhaal heb overgetypt, maar ik had het nog niet gelezen

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 02-12-2002 18:35 ]

• BovenHond
  • Laatst online: 27-03 19:39
En zit de eerste of de laatste partitie aan de buitenkant ?

• Knightwolf
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 28-03 05:41
damster schreef op 02 december 2002 @ 18:32:
ik heb de zelfde situatie. dit is voor mij de snelste situatie:

20 gig met xp (1 partitie)
60 gig met de swapfile van xp en ander meuk (1 partitie)
de hd's beide als master op hun eigen ide kabel.

de cdrom/dvd als slave.
Da's niet slim.

Als je maar 2 kanalen hebt moet je beide HDD's op 1 kanaal zetten als Master en Slave, en DVD en CDrom (R-RW) als Master en Slave op 2e kanaal.

Dit omdat anders de CD-drives je HDD-snelheid op(kunnen)houden.

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Matsu_matsu schreef op 02 december 2002 @ 18:40:
eerste

• job

job

Knightwolf schreef op 02 December 2002 @ 19:10:
[...]

Da's niet slim.

Als je maar 2 kanalen hebt moet je beide HDD's op 1 kanaal zetten als Master en Slave, en DVD en CDrom (R-RW) als Master en Slave op 2e kanaal.

Dit omdat anders de CD-drives je HDD-snelheid op(kunnen)houden.
zo in welk jaar leef jij.

het is al jaren niet meer zo dat atapi drives de snelheid van je hd's naar beneden haalt.
mijn cd-roms draaien gewoon op udma 2
mijn hd's op udma 6

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

damster schreef op 02 December 2002 @ 20:07:
zo in welk jaar leef jij.

het is al jaren niet meer zo dat atapi drives de snelheid van je hd's naar beneden haalt.
mijn cd-roms draaien gewoon op udma 2
mijn hd's op udma 6
Inderdaad.. Dit is overigens allemaal te danken aan 80-polige kabels en >ATA66 controllers :Y)

Verwijderd

Matsu_matsu schreef op 02 December 2002 @ 18:40:
de cylinders worden van buiten naar binnen geteld. als je dus gewoon een partitie aanmaakt die bij een zo laag mogelijke cylinder begint staat die aan de buitenkant

edit: en verder: bij het schrijven op een partitie wordt altijd bij de laagste cylinder (dus snelste gedeelte) van die bepaalde partitie begonnen. programma's die je vaak gaat gebruiken moet je er dus als eerste op zetten

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 03-12-2002 10:10 ]

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-01 07:49
Mjah, 't lijkt me ook wel van belang wat voor soort schijven je gebruikt..

Als die 20Gb een 5400 toeren schijfje is, en de 60GB een 7200 toeren dan maakt dat al wat verschil..

En verder heb je voor storage (films, muziek etc.) niet echt snelheid nodig.. Die kun je weer beter voor het os gebruiken natuurlijk.

• DaCoTa
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:59
Gewoon het OS op de 60 gig zetten, deze is hoogst waarschijnlijk het snelst. Met >400 meg geheugen maakt de plek van de swapfile toch niet zoveel uit, behalve als je eens stevig gaat Photoshoppen natuurlijk. Denk dat je die net zo goed ook op de 60 moet zetten en de 20 gewoon als dedicated storage gebruiken voor media en andere dingen die wat langzamer kunnen. Maar zit er zo'n groot (snelheids)verschil tussen die twee schijven dat dit echt van belang is?

• SPOXER
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19-12-2025
de beide schijven zijn 7200 toeren. Ik heb daarnaast nog een kleine schijf waarop ik een backup heb gemaakt van de muziek en save games. Als ik nu het ntfs erop wil zetten kan ik de data die op deze backup schijf staat zeker niet op de nieuwe schijven zetten. Het OS stond niet op deze schijf is deze dan toch fat32 of gaat deze dan automatisch naar ntfs.

[ Voor 16% gewijzigd door SPOXER op 03-12-2002 13:31 ]

• job

job

als je windows xp/2000 installeert dan kan je gewoon die 2 7200 toeren hd's formateren als ntfs.
je oude schijfje ook aansluiten en kopieren maar. dat die 3e hd fat32 is, dat maakt niet uit.
Pagina: 1