vaag probleem met netwerk tussen '98 en XP

Pagina: 1
Acties:

• Glenfiddich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 06:20
Ik heb een erg vaag probleem met mijn netwerk. Het gaat om een netwerkje dat ik heb tussen mijn laptop en mijn gewone pc. de laptop heeft windows 98, de pc heeft windows XP.

de laptop heeft een Unex PCMCiA netwerkkaart, 10/100 Mbps, en de pc heeft een Unex 10/100 Mbps netwerkkaart, die in XP als een of ander realtek ding wordt herkend. Dat heb ik nagetrokken en dat blijkt te kloppen, want die Unex is gebasseerd op een realtek kaart. Ik gebruik een crosskabel.

Ik heb normaal gesproken op de laptop een gedeelde folder, zodat ik met mn pc gedownloade bestanden van mn laptop af kan halen.

Als ik nou vanaf mn pc (dus onder XP) mn laptop benader, dan hangt mn pc ongeveer 10 seconden voordat ie de laptop zeg maar gevonden heeft. Als ik dan de gesharede folder open, dan duurt het weer zo'n 10-30 seconden voordat de inhoud daarvan zichtbaar wordt (beetje aan de lange kant lijkt me). Open ik die folder dan duurt het weer 10 seconden voordat de bestanden zichtbaar worden, en daarna duurt het wel een volle minuut (zoms wel langer) dat ie de icoontjes van die bestanden allemaal weergeeft. Nou vind ik dat dat wel erg lang duurt allemaal voor een 100 Mbit netwerk, maar dat is nog niet alles.

Als ik dan eenmaal een bestand van mn laptop naar een schijf van mn pc sleep, dan hangt de pc een hele tijd. Na een minuut of zo dan geeft windows weer dat Verkenner niet meer reageert, met als gevolg dat je die moet afsluiten en dus nog niet je bestandjes hebt kunnen kopieren. Slechts 1 op de tien keer begint 'ie na pakweg een minuut toch bestanden te kopieren, maar meestal krijg ik die foutmelding dat verkenner niet meer reageert.

Maar nu komt het rare.
Ik maak op mn gewone pc een folder, en share die met volledige toegang. vervolgens ga ik aan mn laptop zitten en kopieer vanaf de laptop de bestanden naar de folder op mijn gewone pc. HE-LE-MAAL NIKS AAN DE HAND INEENS! dat doet ie dus wel. en helemaal zonder lange wachttijden enzo.

Hoe kan dat nou? weet iemand hoe ik dat op mn gewone pc goed kan krijgen zo dat ik ook vanaf mn gewone pc bestanden van mn laptop af kan halen?

Oh ja, voor het geval iemand het wil weten: beide pc's hebben een IP adres, en die zit in dezelfde range zeg maar (192.168.0.10 en 192.168.0.20 met de subnet mask op 255.255.255.0)

Catch a smile out there!

• Viking Kvinne
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19-08 13:17

Viking Kvinne

🏳️‍🌈🇳🇴🏳️‍⚧️

Kijk een s of je kunt pingen van en naar laptop/pc en vergelijk de waardes

❤️ 🇳🇴 ᛗᚨᚱᛁᚲᚨ

• ZaZ
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07-07 01:04

ZaZ

Tweakers abonnee

Welke is browsemaster?
Het kan zijn dat ze ruzie aan het maken zijn wie er browsemaster is, XP wint dan uiteindelijk omdat dat NT is

Lekker op de bank

• Glenfiddich
browsemaster? wat is dat?

Catch a smile out there!

• Yngwie-
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15-03 17:01

Yngwie-

Murphy was an optimist

Umm, Master Browser wordt er bedoeld :) Dit is in eenvoudige taal in Windows netwerken de PC die bijhoudt welke PC namen in het netwerk aanwezig zijn. De andere PC's kunnen dan via deze weg de rest ook vinden.

edit:
Hrm, klink nog steeds vaag ;) Hou het maar op hoofd PC of zoiets

Aangezien het hier gaat om een combinatie tussen een Win98 en een WinXP PC zal dit zeker geen oorzaak kunnen zijn. Een XP PC heeft *altijd* voorrang op Win9X dus als er 2 van deze OS'en in een netwerk hangen en er moet dan een verkiezing plaatsvinden van wie de Master Browser wordt (kan er maar eentje zijn) zal XP altijd winnen :) Het leven is soms zo oneerlijk als wat ;)

[ Voor 17% gewijzigd door Yngwie- op 04-12-2002 22:08 ]

• ZaZ
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07-07 01:04

ZaZ

Tweakers abonnee

Yngwie- schreef op 04 december 2002 @ 22:07:
Umm, Master Browser wordt er bedoeld :)
Oja! :D
Aangezien het hier gaat om een combinatie tussen een Win98 en een WinXP PC zal dit zeker geen oorzaak kunnen zijn. Een XP PC heeft *altijd* voorrang op Win9X dus als er 2 van deze OS'en in een netwerk hangen en er moet dan een verkiezing plaatsvinden van wie de Master Browser wordt (kan er maar eentje zijn) zal XP altijd winnen :) Het leven is soms zo oneerlijk als wat ;)
Oja! :D

Lekker op de bank

• Fles
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06-04-2023
Gebruik je ook IPX/SPX in combi met Netbios voor deze of alleen IPX/SPX? Ik heb dat ook gehad op mijn XP syteempje gelinkt op een Windoos 98 kompjoeter. Zo traag als dikke stront door een nauwe trechter! Nu gebruik ik alleen TCP/IP en hij gaat als een trein! Hoewel hij op een andere computer die nu weg is uit het netwerk nog niet helemaal optimaal ging. Maar toen had ik alleen problemem met het voor het eerst openen van de gedeelde mappen op de computer.

• Glenfiddich
Ik heb het met zowel ipx als met tcp/ip geprobeerd, maar beide is supertraag.

Catch a smile out there!

Verwijderd

oke, test even het volgende:

Ga naar start -> uitvoeren -> CMD, en voer daar eens een ping test uit. met optie -t er achter. Ik vermoed namelijk dat je een brakke crosslink kabel hebt... kijk dan of je veel time out's hebt... :P

Verwijderd

Yngwie- schreef op 04 December 2002 @ 22:07:
Umm, Master Browser wordt er bedoeld :) Dit is in eenvoudige taal in Windows netwerken de PC die bijhoudt welke PC namen in het netwerk aanwezig zijn. De andere PC's kunnen dan via deze weg de rest ook vinden.

edit:
Hrm, klink nog steeds vaag ;) Hou het maar op hoofd PC of zoiets

Als de laptop nu win 2000 is hoe verloopt bovenstaande dan. Ik heb namelijk een win 2000 laptop en hetzelfde probleem.
Kun je aangeven wie de baas is?

Verwijderd

heb je hetzelfde probleem nog steeds als je van die gesharede folder eerst een network drive maakt op je pc?

Verwijderd

Een mapping maken haalt niets uit. Internet delen doet het overigens wel. Wellicht dat het de topicstarter help maar mij helaas niet.

Ik heb overigens het volgende geprobeerd

Om er zeker van te zijn om de PDC altijd MasterBrowser te laten zijn moet je de volgende registry-setting aanpassen:
HKEY_LOCAL_MACHINE\System\CurrentControlSet\Services\Browser\Parameters
hier is een sleutel die heet IsDomainMaster. als je deze registry setting op true zet, dan is de PDC altijd de masterbrowser

Dit werkt niet. Misschien omdat er geen sprake is van een domein

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 11-12-2002 13:08 ]

• Yngwie-
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15-03 17:01

Yngwie-

Murphy was an optimist

Verwijderd schreef op 11 December 2002 @ 10:06:
[...]

Als de laptop nu win 2000 is hoe verloopt bovenstaande dan. Ik heb namelijk een win 2000 laptop en hetzelfde probleem.
Kun je aangeven wie de baas is?
Kan het bij Microsoft niet even snel terugvinden, maar ik ga er even van uit dat het zo gaat zoals met vorige OS'en. Betekent dat XP boven 2000 staat qua voorrang. Als volgorde zoals ik wel al gevonden heb:

Windows 2000 Server
Windows 2000 Pro
Windows NT4 Server Enterprise
Windows NT4 Server
Windows NT4 Workstation
Windows ME
Windows 98
Windows 95
Windows for workgroups 3.11

En als ik naar 2000 Pro en NT4 server kijk, ziet er er naar uit, dat XP Pro zelfs voorrang heeft boven een 2000 Server.

Active Directory vervangt trouwens heel het Computer Browser verhaal voor Netbios name resolution, maar 2000 server heeft nog wel een browser service voor compatibiliteits redenen :)

• GZ
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-05-2025

GZ

!!

Heb je ook al eens naar je Half/Full Duplex snelheden gekeken?

PSN:GZXX | NEX5 | CCNA | Wii | PS3 | 3DS | Wii-U NNID: MasterPrikkebeen | 2 kids

Verwijderd

Yep dat is het. winxp machine stond op full duplex. half lost het probleem op. :)

Verwijderd

Hadden we pas niet ergens een topic over langzaam netwerkdingendoen met winXP?
in de FAQ van dit forum stond toch iets met register sleutels weghalen enzo? over scheduled tasks, iets?

Is dat niets voor de topicstarter?
offtopic:
lol stolman
Pagina: 1