Toon posts:

Laserjet 4 plus geheugen toevoegen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo, ik heb een vraag over het toevoegen van geheugen aan mijn HP Laserjet 4 plus. Ik heb hier 4 reepjes EDO-ram liggen, type GM71C17403CJ6, maar als ik ze erin steek herkent de printer ze niet, d.w.z. dat hij bij een zelftest nog steeds de 2 meg die standaard erin zit weergeeft.

Nou las ik op de HP site dat het geheugen aan de volgende eisen moet voldoen:
- 72 Pin
- 32 Bit (No Parity)
- 70 nanoseconds (or slower, such as 80 ns or 90 ns)
- Presence Detect

En op internet heb ik voor mijn geheugen gevonden dat het is:
- 72 Pin
- 60 nanoseconds
- Non-parity

Het is dus sneller dan vereist. Het geheugen komt uit een tweetal werkende computers, dus is niet kapot.

Heeft iemand een idee waarom mijn geheugen niet werkt en of ik hier iets aan kan doen?

Alvast bedankt!!

• DustMan4u
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09-08 08:56
- 70 nanoseconds (or slower, such as 80 ns or 90 ns)
Lijkt me duidelijk.....

Domotica: Fibaro HC2 met diverse modules in het hele huis, Nest Hello & Cam IQ | 3D: Voron Switchwire

• Sparhawk
  • Laatst online: 19:23

Sparhawk

Can bind minds with his spoon

En het moet die Presence detect ook ondersteunen. Een vage kennis van mij wist hoe die reepjes omgesoldeerd moesten worden, want het schijnt een of andere extra ground te zijn ofzo. Kijk anders eens met google of je er meer info over kunt vinden.

Wil iedereen die in telekinese gelooft mijn hand opheffen a.u.b.

• Twarp
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23-04 22:35

Twarp

just grin...

Weet je al wat ze met presence detect bedoelen?
Bovedien is het te snel mss kan ie die timings niet aan.

Meh ...

Verwijderd

Topicstarter
Kan ik niet op een of andere manier het geheugen 'downclocken'?

Presence detect zegt mij eigenlijk niets, letterlijk betekent het natuurlijk dat de aanwezigheid gedetect moet kunnen worden, maar is dat niet standaard bij elk geheugen zo?

Op deze site: http://www.shawnbehrens.de/hpmem.htm staat het een en ander over omsolderen, maar daar begin ik liever pas aan als ik zeker ben dat het nut heeft.

[ Voor 162% gewijzigd door Verwijderd op 02-12-2002 18:00 ]

• Sparhawk
  • Laatst online: 19:23

Sparhawk

Can bind minds with his spoon

Verwijderd schreef op 02 december 2002 @ 17:58:
Kan ik niet op een of andere manier het geheugen 'downclocken'?

Presence detect zegt mij eigenlijk niets, letterlijk betekent het natuurlijk dat de aanwezigheid gedetect moet kunnen worden, maar is dat niet standaard bij elk geheugen zo?
Als ik jou was, zou ik eerst eens uitzoeken hoe dat met dat presence detect zit. Ik weet dat mijn Fast page (volgens mij mag EDO dus niet!!) ram het niet had. De printer herkende het dan ook gewoonweg niet. Na de soldeeractie op de rambankjes zelf had ik er in een keer 2X8 MB bij :9~

Dus eerst ff presence detect uitzoeken, vervolgens nazoeken of het edo of fastpage moet zijn (ja er zit verschil tussen, en nee, ik weet niet wat :P ) en dan kijken of sneller geheugen problemen oplevert.

Succes ermee, en laat eens weten wat het geworden is :)

Wil iedereen die in telekinese gelooft mijn hand opheffen a.u.b.

Verwijderd

Topicstarter
Ik weet trouwens ook niet helemaal zeker of EDO ram wel geschikt is, een vriend van me zei dat deze printer EDO ram wil hebben, maar als ik kijk naar een definitie van "presence detect" zie ik dit staan, maar dit gaat over SERIAL presence detect, en er is ook PARALLEL presence detect...

Question: What is SPD?
Answer: SPD (Serial Presence Detect) is a new feature available on SDRAM DIMMs. This feature is an attempt to solve industry-wide compatibility problems by making it easier for the BIOS to properly configure the system to optimize SDRAM performance profiles. The SPD device is an 8-pin serial EEPROM chip that stores information on the DIMM modules' size, speed, voltage, drive strength, and number of row and column addresses. When the BIOS reads these parameters during the POST routine, it automatically adjusts values in the BIOS Chipset section for maximum reliability and performance.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 02-12-2002 18:10 ]

Pagina: 1