Freebsd 4 speakers, surround

Pagina: 1
Acties:

• irondog
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11-05-2025

irondog

alle dingen moeten onzin zijn

Topicstarter
Ik heb een geluidssetje met 4 speakers en een soundblaster live. Ik wil graag dat er uit alle vier de speakers geluid komt i.p.v. alleen de voorste speakers.
Bovendien heb ik problemen als meerdere programma's tegelijk gebruik willen maken van de geluidskaart. Wie het eerst komt, wie het eerst maalt. :'(

Verder heb ik nog een detail:
Als ik meerder geluidskaarten heb, kan ik deze dan naast elkaar gebruiken en welk van de twee kaarten is dan /dev/dsp ?
Ik heb naast mijn sblive 1024 ook nog een onboard ac97.

[P5B deluxe] [Core2Duo 6300] [2 X 1GB DDR2] [GF FX7300] [320 GB WD] [Gentoo] [VISTA]

• AVL
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 25-09-2022

AVL

OHMSS

Ho, dat zijn een paar vragen tegelijk :)
irondog schreef op 02 December 2002 @ 17:27:
Ik heb een geluidssetje met 4 speakers en een soundblaster live. Ik wil graag dat er uit alle vier de speakers geluid komt i.p.v. alleen de voorste speakers.
Ik weet niet precies hoe dit moet, maar voor XMMS zou je in ieder geval eens kunnen kijken naar de audio/xmms-osssurround port.
Bovendien heb ik problemen als meerdere programma's tegelijk gebruik willen maken van de geluidskaart. Wie het eerst komt, wie het eerst maalt. :'(
Dit probleem is niet meer aanwezig in 5.0 :).

In 4.x kun je het proberen te omzeilen door eventuele sound server niet op het default kanaal te laten draaien (/dev/dsp == /dev/dsp0.0), maar op bijvoorbeeld /dev/dsp0.1. Voor arts (de sound server van KDE) kan je dit instellen in het Control Center, bij Sound & Multimedia -> Sound System. Programma's die arts gebruiken draaien dan zonder problemen, er kan nog een programma op /dev/dsp, en als je nog meer geluidmakende programma's tegelijk gebruikt, kan je die naar /dev/dsp0.2 en /dev/dsp0.3 sturen.

Overigens is het met arts ook mogelijk om geluid van niet-KDE programma's via arts af te spelen, met het 'artsdsp' commando.
Verder heb ik nog een detail:
Als ik meerder geluidskaarten heb, kan ik deze dan naast elkaar gebruiken en welk van de twee kaarten is dan /dev/dsp ?
Ik heb naast mijn sblive 1024 ook nog een onboard ac97.
Ja, dat kan. Welke /dev/dsp wordt durf ik niet te zeggen, maar die andere wordt dan in ieder geval /dev/dsp1 :) (met kanalen op /dev/dsp1.0, /dev/dsp1.1, etc).

"I'd rather have a bottle in front of me than a frontal lobotomy."

• irondog

irondog

Topicstarter
AVL schreef op 02 December 2002 @ 18:40:
Ik weet niet precies hoe dit moet, maar voor XMMS zou je in ieder geval eens kunnen kijken naar de audio/xmms-osssurround port.
Heb ik gedaan. Maar ik heb het idee dat dit meer om het effect gaat dan om 3d surround met 4 speakers.
Dit probleem is niet meer aanwezig in 5.0 :).
Ik zie dat er ook een 5.0 release is van FreeBSD. Maar geen stable. Kan ik FreeBSD 5.0 gebruiken als unix newbie? Of is zoiets echt alleen voor developpers.
In 4.x kun je het proberen te omzeilen door eventuele sound server niet op het default kanaal te laten draaien (/dev/dsp == /dev/dsp0.0), maar op bijvoorbeeld /dev/dsp0.1. Voor arts (de sound server van KDE) kan je dit instellen in het Control Center, bij Sound & Multimedia -> Sound System. Programma's die arts gebruiken draaien dan zonder problemen, er kan nog een programma op /dev/dsp, en als je nog meer geluidmakende programma's tegelijk gebruikt, kan je die naar /dev/dsp0.2 en /dev/dsp0.3 sturen.
Handig :) Ik laat xmms nu standaard op /dev/dsp0.2 Dit is voor mijn wensen nu al ok.
Heeft gnome trouwens ook een soundserver?

[P5B deluxe] [Core2Duo 6300] [2 X 1GB DDR2] [GF FX7300] [320 GB WD] [Gentoo] [VISTA]

Verwijderd

Jep gnome heeft ook een sound servertje.

• 2P
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18-04 09:08

2P

:wq

irondog schreef op 02 december 2002 @ 17:27:
Probeer eens:
# sysctl hw.snd.pcm0.vchans=4
# sysctl hw.snd.maxautovchans=4
Zo maak je 4 virtual sound channels aan...
Stel XMMS in op bv. /dev/dsp0.1 (of anders) en je kan gewoon Quaken en muziek luisteren tegelijk :)

Ik gebruik dus geen sound-server maar gewoon deze virtual channels (staat trouwens ook in het handboek beschreven, sectie 16.2.3)

• irondog

irondog

Topicstarter
Thnx,
Maar nu moet ik dus geluid uit 4 boxen krijgen.

Bijv:
muziek uit de boxen achter me
quake uit de voorste twee
(ik wist niet eens dat je kon quaken in FreeBSD, maja O-) )

• AVL

AVL

OHMSS

Quake 3 Arena draait als een tiet op FreeBSD :). Zeker het spelen waard.
Ik zie dat er ook een 5.0 release is van FreeBSD. Maar geen stable. Kan ik FreeBSD 5.0 gebruiken als unix newbie? Of is zoiets echt alleen voor developpers.
De laatste Developer Preview (DP2) is erg goed te gebruiken (de 5.0-RELEASE komt ook steeds dichterbij), die kun je best een keer proberen. Ik zelf draai al een tijd 5-CURRENT als desktop, en de laatste tijd zijn er nagenoeg geen problemen meer mee. Ik moet je echter wel waarschuwen dat upgraden van 4.X naar 5 niet zo makkelijk gaat.

[ Voor 79% gewijzigd door AVL op 02-12-2002 21:54 ]

• irondog

irondog

Topicstarter
SCHUP! :)
Niemand een idee hoe ik 4 punts surround kan krijgen in Freebsd??

edit:
rommel weggehaald
De laatste Developer Preview (DP2) is erg goed te gebruiken (de 5.0-RELEASE komt ook steeds dichterbij), die kun je best een keer proberen. Ik zelf draai al een tijd 5-CURRENT als desktop, en de laatste tijd zijn er nagenoeg geen problemen meer mee. Ik moet je echter wel waarschuwen dat upgraden van 4.X naar 5 niet zo makkelijk gaat.
Kan ik de 4.x modules die ik gebruik voor mijn raid controller gewoon gebruiken in 5.0??

[ Voor 27% gewijzigd door irondog op 05-12-2002 15:04 ]

• AVL

AVL

OHMSS

irondog schreef op 05 december 2002 @ 14:49:
SCHUP! :)
Niemand een idee hoe ik 4 punts surround kan krijgen in Freebsd??

edit:
rommel weggehaald
Ja. Zie OSS/FreeBSD. Je moet er alleen wel voor betalen... Ik geloof dat het iets van $20 kost. Trial versies zijn er ook.
Kan ik de 4.x modules die ik gebruik voor mijn raid controller gewoon gebruiken in 5.0??
Zijn die open of closed source?

Pagina: 1