Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[Lego] 12 V op 9 V motortje

Pagina: 1
Acties:
  • 745 views sinds 30-01-2008

• Tusk
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-11 12:56

Tusk

Sticky Bomb likes you!

Topicstarter
he mensen.

ik ben weer mijn Lego Technics aant opbouwen. nou heb ik paar modellen met motortjes (9 volt) maar omdat ik geen zin heb om steeds batterijen te halen dacht ik aan het voglende

ik heb op zolder nog een 12 V transformator van 1 van de allereerste lego treinen liggen. ik dacht als ik die er nou us op aan sluit ?
zou dat gaan?

ik post het hier omdat het elektronica is btw :)

*I asked for a shotgun, not an anti-aircraft!
- shotgun? that must be the guns that fire a shot....
*yes.. you must be the brains

• WhizzCat
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 03-10 00:20

WhizzCat

www.lichtsignaal.nl

Ik denk dat je daar een paar minuten lol van hebt. Veel meer zal het niet zijn. Misschien zijn oplaadbare batterijen een optie...?

Gezocht: netwerkbeheerder
Als je het niet aan een 6-jarige kan uitleggen, snap je er zelf ook niks van! - A. Einstein

• momania
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 19:29

momania

iPhone 30! Bam!

Of je trafo modden met andere weerstanden om 9V te krijgen?

Neem je whisky mee, is het te weinig... *zucht*

• Tarin
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online

Tarin

Just plain weird.

Is niet aan te raden nee..
Misschien dat je wat met een 9voltsblokje kan..
De nieuwste systemen draaien trouwens nog steeds op 9V, dus koop een nieuwe batterijhouder en een paar NIMH-batterijtjes, dan heb je er veel langer lol van.

Ik fiets op de accu van m'n iPod :) | Specs | Pics | Elektro: NL / EN

Verwijderd

Een 7809 regulator er tussen zou ook kunnen helpen.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 02-12-2002 17:03 ]

• gjkamstra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:50
Of een transformator met een 9 volt instelling......

Hier had een grappige signature moeten staan, maar helaas: geen inspiratie

• Aiolos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Heb je niet zo'n instelbare trafo van zo'n trein?? Die kun je gewoon instellen met een draaiknop. Dus daar kun je dan ook 9V uit laten komen.

Ik heb dat ding een tijdje gebruikt om een autoradio te voeden, ging dan aan op een tijdschakelaar op de 220 Volt.

Stuur me een PM voor Wemos D1 shields voor het uitlezen van slimme meters, modbus apparaten of het aansturen van Itho mechanische ventilatie en wtw (zie ook V&A: https://tweakers.net/aanbod/user/47321/)

• Tusk
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-11 12:56

Tusk

Sticky Bomb likes you!

Topicstarter
Verwijderd schreef op 02 December 2002 @ 17:02:
Een 7809 regulator zou ook kunnen helpen.
een wat ?
7809 is dat het nr van de legodoos zeg maar?

oplaadbare batterijen zijn ook weer zo duur (want je hebt er 6 nodig)

en irritant. die heb ik 1 maar dan een 12 volts (was volgens mij de allereerste lego trein)

enige optie is denk ik op zoek tegaan naar zon transformator van een 9 volts trein....

[ Voor 42% gewijzigd door Tusk op 02-12-2002 17:06 ]

*I asked for a shotgun, not an anti-aircraft!
- shotgun? that must be the guns that fire a shot....
*yes.. you must be the brains

• WFvN
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18-11 18:01

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

IrrITanT schreef op 02 december 2002 @ 17:04:
Heb je niet zo'n instelbare trafo van zo'n trein?? Die kun je gewoon instellen met een draaiknop. Dus daar kun je dan ook 9V uit laten komen.
Indeed

Die zwarte knop kan je er op 2 manieren op drukken (owkee... op nog veel meer manieren maar ik heb het over rechtop en op-de-kop)
Rechtop geeft hij max 12V, op de kop max 4,5 volt (in verband met de 2 types motortjes die ze eerst hadden: de zwarte 12V en de grijze 4,5V)

Misschien kan je op vrij eenvoudige wijze een legosteentje gebruiken om max 9V eruit te halen

Verwijderd

Tusk schreef op 02 December 2002 @ 17:04:
[...]

een wat ?
7809 is dat het nr van de legodoos zeg maar?
...
Das een electronica component, bij elke electronicaboer te koop. minimaal 12v in, komt dan 9 volt uit :)

Verwijderd

nieuwe trafo kopen (een van 9v) anders brand de hele shit door.

• tisloafp
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 06-11 14:12
Ik heb zo'n legomotortje tijden lang op 12V laten draaien, niks mis mee.

Je hebt volgens mij nog wel verschillende soorten legomotortjes, die van mij was iig zo een:
Afbeeldingslocatie: http://www.cs.kun.nl/~mader/LEGO/motor.jpg

• Varienaja
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-06 16:43

Varienaja

Wie dit leest is gek.

Tusk schreef op 02 december 2002 @ 16:56:
ik ben weer mijn Lego Technics aant opbouwen. nou heb ik paar modellen met motortjes (9 volt) maar omdat ik geen zin heb om steeds batterijen te halen dacht ik aan het voglende
Ik had zo'n soort 'computer'. Zo'n ding met allemaal knopjes, en een geheugen. Die zat bij die tekenmachine-legodoos.

Dat ding heb ik op een adapter aangesloten, en zo kon je 3 motoren onafhankelijk aansturen, zonder batterijen te hoeven kopen.

Siditamentis astuentis pactum.

Verwijderd

Gonarch schreef op 02 december 2002 @ 17:23:
Ik heb zo'n legomotortje tijden lang op 12V laten draaien, niks mis mee.

Je hebt volgens mij nog wel verschillende soorten legomotortjes, die van mij was iig zo een:
[afbeelding]
Jep, ik had daar ook geen problemen mee. Ik gebruikte een transformatortje van 1.5,3,4.5,...9,12 volts. (zon universeel ding, met een die in wolkmans ed kunnen, dan een draadje eraan solderen) Maarja, 9 gaat niet hard genoeg, dan maar 12 volts erop >:).long time ago btw :o

• w00Dy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:19

w00Dy

Make soap, not war

Varienaja schreef op 02 December 2002 @ 17:27:
[...]
Ik had zo'n soort 'computer'. Zo'n ding met allemaal knopjes, en een geheugen. Die zat bij die tekenmachine-legodoos.

Dat ding heb ik op een adapter aangesloten, en zo kon je 3 motoren onafhankelijk aansturen, zonder batterijen te hoeven kopen.
Heb ik ook, heeft men pa nog gemod door er een transfo in te bouwen. :P

• savale
  • Laatst online: 23:35
hey 9volt motortje kan makkelijk 12volt hebben :) (geen geintje) gaat echt niet zomaar stuk (koolborsteltjes slijten misschien ietsjes harder)

wat je niet moet doen bij 12volt is je motertje te zwaar belasten (stilhouden ofzo)

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21-11 13:13

job

Verwijderd schreef op 02 December 2002 @ 17:34:
[...]

Jep, ik had daar ook geen problemen mee. Ik gebruikte een transformatortje van 1.5,3,4.5,...9,12 volts. (zon universeel ding, met een die in wolkmans ed kunnen, dan een draadje eraan solderen) Maarja, 9 gaat niet hard genoeg, dan maar 12 volts erop >:).long time ago btw :o
effe offtopic...
zou je een ander icon kunnen kiezen??? vind het niet zo aardig dat je die van mij hebt geleent..... (@ fok. en ook deze heb ik hier op got. misschien niet op dit moment, maar heb hem vaak genoeg.)

ontopic.
ik heb ook van die lego motortjes gehad, waren volgens mij bedoelt voor 9 volt.
maar ze werkten prima op 12 volt. deed ik met m'n trafo van mijn lego trein.
ik zou zeggen probeer het uit.

[ Voor 12% gewijzigd door job op 02-12-2002 17:55 ]

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:34

Exirion

Gadgetfetisjist

Misschien werkt het als je dat motortje waterkoeling geeft :P
Anders is 12V way too high voor een 9V motortje.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• Punksmurf
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 06-01-2024
Varienaja schreef op 02 December 2002 @ 17:27:
[...]

jah...die zijn 1337! heb er ook zo 1 :)
alleen jammer dat er niet zulke grote progsels in kunnen

enneuh...geen id of die motortjes op 12v kunnen... lijkt me niet maar gezien de post hier mss ook wel ... ik zou t niet proberen maarja..

maar je kan toch ook een redelijke 9v travo nemen, en daar van die 9v clips op aansluiten (je weet wel, zo'n clipje dat je ook aan een 9v batterij kan hangen)

alleen moet je dan t rode draadje aan de - en het zwarte draadje aan de plus doen anders geeftie precies het omgekeerde ;)

dat clipje kan je dan in je batterijhouder monteren. Alleen is je bouwsel dan niet echt draadloos meer :7

met een hamer past alles

• AcouSE
  • Laatst online: 26-11 14:31

AcouSE

Swedish Chef

Niet computer-gerelateerde elektro.

(koop geween een 9V trafo voor €10 ofzo)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.