[linux] bootdisc

Pagina: 1
Acties:

• FendtVario
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12-05-2025

FendtVario

The leader drives Vario!

Topicstarter
Van het weekend was ik even lekker aan het prutsen op mijn linux servertje, nieuwe lfs geinstalleerd en ff wat aan het rommelen. Liep als een trein en daarom maar de cd-rom speler overgeplaatst naar mijn eigen pc.

Zul je altijd zien, dat ding nog niet goed en wel geinstalleerd, whoops alles van /bin t/m /usr/lib weg. Ik schelden, home-dirs weg en /etc, gelukkig nog /var kunnen redden. Nu ben ik bezig een bootdisc te maken met netwerk er op zodat ik alles van een image op een tweede pc kan kopieren.

Ik heb hiervoor busybox gebruikt en de handleiding van Linux Magazine Nr5, jaargang 3. Ik krijg echter geen prompt te zien. De kernel start maar na de melding dat hij weer geheugen vrij geeft gebeurt er niets meer. Het lijkt net of init niet wordt gestart. Er staat wel een melding dat het rootfs gemound is.

Dit zijn de laatste paar regels van het booten:
code:
1
2
3
4
 RAMDISK: compressed image found at block 0
Freeing initrd memory: 556k freed
VFS: Mounting root (ext2 filesystem).
Freeing unused kernel memory: 224k freed

Daarna gebeurt er niets meer, iemand een idee? Eerst kreeg ik een melding "Unable to open initial console." Was vergeten om /dev/console mee te kopieren, die is er nu. maar nog steeds geen console. Help please....

www.fendt.com | Nikon D7100 | PS5

• Loesje
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 02-07-2025
Ik ken busybox niet. Maar probeer anders eens een boot-cd van een andere (willekeurige) distributie. Je kan bv. bootdiskettes van RH8 gebruiken. Wel de netwerk-versie dan. Als de installatie start staat op een van de andere consoles gewoon een prompt. Misschien kan je daar iets mee? Is in ieder geval makkelijk testen.

Leven is meervoud van lef

Verwijderd

Na 'freeing unused kernel mem' moet init gestart worden. Hiervoor kun je sh of bash gebruiken, en dan init=/path/to/sh meegeven aan de kernel voordat je hem boot...

Verwijderd

misschien kan je een mini-linux-dist proberen...en daar dan een beetje afkijken. er staat op linux.org een lijstje met mini-dists.

Verwijderd

joost: busybox is een samenraapsel van een boel nuttige tools die je nodig hebt op een rescue disk, statisch gecompiled tot 1 grote binary.
Punt is dat je zo geen grote libc dingen nodig hebt.

--

Maarre..om op het punt terug te komen, kijk eens naar /etc/inittab. Volgens mij moet je deze wijzen naar busybox sh of iets dergelijks om uberhaupt een shell te krijgen.

• FendtVario
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12-05-2025

FendtVario

The leader drives Vario!

Topicstarter
de inittab klopt als een bus, ook als ik een init param aan de kernel meegeeft doet ie het niet. Heb ondertussen de cd-rom speler terug gezet, beetje jammer, draait nu wel weer maar beetje jammer dat mijn cd-rom speler toerug moest.

Als alle instellingen weer terug zijn zal ik nog eens proberen om zo'n disk te maken, heb wel een paar van die rescue dingen geprobeerd, maar de een ondersteunt geen reiserfs, de ander weer geen netwerk, een complete disk heb ik nog niet gevonden. Heb wel van VectorLinux een 2-delige disk liggen. Misschien maak ik ook wel zo iets, met alles er op en er aan, dan kan ik altijd mijn eigen systeempie redden.

www.fendt.com | Nikon D7100 | PS5

Pagina: 1