Toon posts:

[KERNEL] EBDA te groot....

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Het gebeurt regelmatig dat wanneer ik een kerneltje bak en mijn bak herstart dat ik dan de volgende melding krijg:

Loading kernel.... EBDA to big!

Vervolgens loopt het systeem vast. Is dit omdat ik alles in de kernel meebak ipv als module of heeft dit een andere reden. Support voor mijn geluidskaart en netwerk kaart moeten in de kernel zitten anders werkt het op de een-of-andere reden niet. Is het mogelijk om dingen als support voor SMB, VFAT en JOLIET filesystems als module te compileren... en zou hiermee dit probleem verholpen kunnen worden?

• Treenaks
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 15-05 20:00
Je kernel image mag niet groter zijn dan een paar MB (uncompressed) afaik.

Alles als module bakken is toch beter, is veel makkelijker tweaken met de module commandlines enzo.

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 12:02

Equator

Crew Council

🦺#Rodekruis #whisky #barista

Ik bak ook altijd alles mee in mijn kernel, maar groter dan 900Kb/1MB wordt hij echt niet.
Ik zou toch nog maar eens wat proberen te tweaken. Dus nog meer eruit gooien.

Maar, hoe doe jij je kernel compileren, mischien dat daar iets fout gaat.. ;)

EDIT: Woeiiii.. 1000ste post ;)

[ Voor 7% gewijzigd door Equator op 02-12-2002 15:21 ]

Verwijderd

Je moet het zelf ook een beetje netjes houden hoor!
Kijk bijvoorbeeld of je SCSI meebakt (staat standaard aan, maar zal je wel niet hebben), die kan dus helemaal uit
en kies voor make bzImage om een compressed image te maken

.. dat maakt het verschil ..

• Leon
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10-04 09:12

Leon

Rise Of The Robots

Na even zoeken heb ik dit gevonden... :)

Misschien heb je er wat aan maar je bent iig niet de enige met het probleem en niemand weet wat ze er aan moeten doen...

en er staat ook dat EBDA het "Extended BIOS Data Area" Whatever that means... :P

Eeuwige n00b

Verwijderd

welke versie van de kernel ?
Welke distro ?
Gebruik je initrd ?
Welke bootmanager en versie ?
Hoe groot is je kernel precies ?

Dat zijn zaken die ik mis in de openingspost. Kijk bijvoorbeeld eens op http://www.mandrakeuser.o...ic.php?topic=7737&forum=8 .

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 02-12-2002 16:05 . Reden: toevoeging ]

Verwijderd

Topicstarter
Mijn bak volgorde:

make clean
make mrproper
make menuconfig
(alles eruit gooien wat ik niet nodig heb)
make dep
make bzImage
make modules
make modules install

Ik krijg die foutmelding alleen bij kernels die tussen de 700 en 900 kb zijn (groter is hij nog niet geworden).

Edit: Linkje is handig, geef me in iederval een beetje een idee wat er fout gaat, bovendien zeggen ze wat ik er aan kan doen. Namelijjk van Mandrake cd booten en dan lilo opnieuw starten.

Werkt dit met een bootdisk eigenlijk hetzelfde? Staat er op de bootdisk een kernel of laar de bootdisk een kernel op de harddisk? Als een bootdisk een eigen kernel beval ga ik er in iedergeval eentje maken, dan heb ik een noodingang wanneer ik weer eens last hiervan heb... want mooi dat ik me systeem nu in kan. :'(

[ Voor 52% gewijzigd door Verwijderd op 02-12-2002 16:15 ]

Verwijderd

Dan hoef je het niet te zoeken in de grootte van de kernel lijkt me, ik heb wel eens grotere kernels geboot zonder problemen. Een doorsnee installatiekernel van een distro is groter dan de 900 K die je noemt.

• Gertjan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07-02 20:23

Gertjan

mmmm, beer...

De laatste keer dat ik die foutmelding kreeg was toen ik via autopkg m'n hele systeem (Slackware 8.1) ge-update had. De oplossing bij mij was om met een bootable cd (of flop) op te starten, m'n Linuxpartitie te mounten en Lilo opnieuw te vertellen waar hij z'n lilo.conf kan vinden. Toen werkte alles weer.

[ Voor 4% gewijzigd door Gertjan op 02-12-2002 16:12 ]

Verwijderd

Topicstarter
Hoe kan het eigenlijk zijn dat lilo ineens niet meer weet waar hij zijn kernel kan vinden. Is het zo dat wanneer je lilo.conf wijzigd dat de beginsector van dat bestand dan wijzigt ofzo waardoor lilo hem niet meer kan vinden?

Verwijderd

Iedere keer dat je ook maar iets met je kernel wijzigt, dien je lilo te draaien. Als je bijvoorbeeld je oude kernel image overschrijft, overschrijft ie em niet echt. In plaats daarvan copieert ie het bestand naar je harddisk en past de pointers naar die file aan. Lilo prakt een 'harde' verwijzing naar de positie van de kernel image in de MBR (of waar je hem ook plaatst) en dan loopt het dus spaak...

Ik ben daar ook al een keer ingetuind... En toen kon ik niet meer terug omdat ik geen 'oude' optie in mijn lilo overhad..

Verwijderd

Topicstarter
Hahahaha, oke thnx voor deze opheldering. Ik heb het al 30x achter elkaar geprbeerd en elke keer ging het dus niet goed. Nu weet ik in iedergeval dat ik lilo moet draaien. Niet echt snugger van me, zeker niet omdat ik het een paar keer wel heb gedaan, maar meestal niet.

Allemaal onwijs bedankt voor jullie reacties... nu kan ik weer fijn linuxen en hoef ik geen ms spullen op me pc te planten.
Pagina: 1