Ik ben voor een paper in de boeken gedoken op zoek naar het onderwerp "mentaal model". In een van de boeken, "'Mental Models and Human Computer Interaction", staat een paragraaf die mij aan het denken zette.
Zonder ervaring / feedback is dit niet te doen. Een voorbeeld waar ik aan dacht is een ongeboren baby, die op zijn duim zuigt omdat hij later (!) borstvoeding moet krijgen. Hoe kan een baby dit echter weten, aangezien hij geen ervaring met de toekomst heeft (uitgaande van de westerse maatschappelijke opvattingen)? Krijgt hij feed forwards of is hij al voorbereid op de wereld waar hij terecht zal komen?
Dit is dus meer een filosofisch/wetenschappelijk/psychologisch probleem, waarbij je wellicht minder op feiten in kan gaan dan op argumentatie, maar hopelijk kunnen jullie toch je visies hier op geven.
Wat hier dus eigenlijk staat is dat je bij de onderbewuste keuze hoe je te conformeren aan een omgeving je probeert wetten op te stellen aan de hand van je ervaring, waarna je (delen van) deze wetten samenvoegt tot een surrogaat omgeving waar je wat mee kan.Skill, rules and knowledge in problem solving
Formation of a proper representation depends on knowledge about the basic laws governing the behaviour of the environment. This phase of problem solving is finished when a representation in a framework familiar to the person is obtained - which means a mental model for which a set of rules for information processing is available. The representation then ceases to be an informative, symbolic framework and turns into a prescriptive system of signs that control the application of stereotyped process rules.
Zonder ervaring / feedback is dit niet te doen. Een voorbeeld waar ik aan dacht is een ongeboren baby, die op zijn duim zuigt omdat hij later (!) borstvoeding moet krijgen. Hoe kan een baby dit echter weten, aangezien hij geen ervaring met de toekomst heeft (uitgaande van de westerse maatschappelijke opvattingen)? Krijgt hij feed forwards of is hij al voorbereid op de wereld waar hij terecht zal komen?
Dit is dus meer een filosofisch/wetenschappelijk/psychologisch probleem, waarbij je wellicht minder op feiten in kan gaan dan op argumentatie, maar hopelijk kunnen jullie toch je visies hier op geven.
Human Bobby