feed-forward: intelligentie zonder ervaring?

Pagina: 1
Acties:
  • 140 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Justice
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07-08-2025
Ik ben voor een paper in de boeken gedoken op zoek naar het onderwerp "mentaal model". In een van de boeken, "'Mental Models and Human Computer Interaction", staat een paragraaf die mij aan het denken zette.
Skill, rules and knowledge in problem solving

Formation of a proper representation depends on knowledge about the basic laws governing the behaviour of the environment. This phase of problem solving is finished when a representation in a framework familiar to the person is obtained - which means a mental model for which a set of rules for information processing is available. The representation then ceases to be an informative, symbolic framework and turns into a prescriptive system of signs that control the application of stereotyped process rules.
Wat hier dus eigenlijk staat is dat je bij de onderbewuste keuze hoe je te conformeren aan een omgeving je probeert wetten op te stellen aan de hand van je ervaring, waarna je (delen van) deze wetten samenvoegt tot een surrogaat omgeving waar je wat mee kan.

Zonder ervaring / feedback is dit niet te doen. Een voorbeeld waar ik aan dacht is een ongeboren baby, die op zijn duim zuigt omdat hij later (!) borstvoeding moet krijgen. Hoe kan een baby dit echter weten, aangezien hij geen ervaring met de toekomst heeft (uitgaande van de westerse maatschappelijke opvattingen)? Krijgt hij feed forwards of is hij al voorbereid op de wereld waar hij terecht zal komen?

Dit is dus meer een filosofisch/wetenschappelijk/psychologisch probleem, waarbij je wellicht minder op feiten in kan gaan dan op argumentatie, maar hopelijk kunnen jullie toch je visies hier op geven.

Human Bobby

• Xymox
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18:04

Xymox

Determinism rulez !

Ik denk dat in het geval van jouw voorbeeld het reeds in de genen zit ingebakken.

Intel i9-9900K | MSI MPG Z390 Gaming Pro Carbon | MSI RTX 2080Ti Gaming X Trio | Ballistix Sport LT (32GB) | MSI Optix MAG274QRF-QD 1440p | Samsung 970 EVO Plus (2TB) | NZXT Kraken X52 | Valve Index | Fractal Design R6 | Synology DS420j

• Christiaan
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09-08-2021
Bijna alle organismen (zoniet allen) worden geboren met een aantal aangeboren 'programmas'. Een daarvan is het zoeken naar de moederborst. Mensenkinderen kennen bijvoorbeeld nog een andere en dat is het grijpreflex. Je kunt een baby aan een touw hangen - hij houdt zich met handen en voeten vast aan een horizontaal gespannen touw.

Een organisme kent soort-specifiek gedrag waarop het voorbereid is al voor de geboorte. Ieder organisme wordt dus, zeg maar, met enig onbewuste kennis (alhoewel het meer reflexen betreft die je niet echt kennis mag noemen) op aarde.

Verwijderd

ChristiaanVerwijs schreef op 02 december 2002 @ 19:24:
Mensenkinderen kennen bijvoorbeeld nog een andere en dat is het grijpreflex.
Is deze reflex een overblijfsel van ons verleden in de bomen? Want daarbij is deze reflex natuurlijk van levensbelang voor het vasthouden aan de moeder terwijl deze klimt.

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Als je een vreemd apparaat te bedienen krijgt, ik weet niet wat voor muis en toetsenbord je hebt, maar ik neem even een Logitech mx-500 en een Internet Navigator als voorbeeld.

Ik heb er nooit mee gewerkt, altijd een simpele combinatie gehad (standaard zut) maar ik heb wel meteen door hoe het werkt, ik heb geen gebruiksaanwijzing nodig (zat ook geen duidelijke bij) Mijn moeder snapt het nog steeds niet. Het zelfde met andere technische apparaten, zoals een videorecorder instellen, of in een vreemde stad, ik weet vaak goed de weg, hoewel ik er nooit ben geweest.

Het is gewoon instinct, je weet ongeveer hoe het werkt, en je weet ongeveer wat je niet moet doen (in het begin voorzichtig zijn)

Het zuigen van babies is ook een instinct, hoe moeten dieren (de mens is gewoon een veredeld dier) weten hoe ze jongen moeten verzorgen? hoe een vogel weet dat hij op een ei moet broeden? INSTINCT.

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

• StalieN
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 03-09-2024
ja kdenk dat gedeelten in de genen zijn, wat ook wel moet omdat anders elke kans op overleven verdwijnt...
de voorbeelden die resistor noemt zijn denk ik meer dingen die met technisch inzicht die je in de loop der jaren krijgt danwel talent te maken hebben.

www.stevelock.nl

• Rey Nemaattori
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 04-11-2025
vaak heeft het te maken met standaardisatie, steden zijn vaak op dezelfde maniet gebouwd(oude kern(met/zonder muur(resten)) daaromheen arbeiderswijken(industriele revolutie) en dan van hoogbouw(na WOII)en aan de randen laagbouw met veel groen en soms ook moderne flats.
Bij video recorders is een pijltje play, een klokje de timer etc. etc.

Instict lijkt me hierbij uit den boze, ten eerste, alle insticten die gevonden worden in dieren(zoals het broeden, grijpreflexen, maar ook basis jachtgedrag,reizen/leven in groepen) heeft met overleven te maken(of stamt ervanaf), en is enige duizenden generaties out(neej, je 1000e achterkleinkind kan niet na 2 maanden de videorecorder al programmeren). Deze reflexen worden langzaam "ingebakken".(doordat iedere generatie opnieuw dezelfde handelingen moet uitvoeren)

Speks:The Hexagon Iks Twee Servertje

"When everything is allright,there is nothing left."Rey_Nemaattori

• Twee Dee
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21:01

Twee Dee

Morgen weer een ondertitel.

Conclusie: De situatie van het ongeboren kind past niet in het omschreven mentale model...

Luister nou gewoon naar me, dat voorkomt dat ik later "zie je wel" moet zeggen.

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21:18

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Verwijderd schreef op 02 December 2002 @ 19:33:
[...]
Is deze reflex een overblijfsel van ons verleden in de bomen? Want daarbij is deze reflex natuurlijk van levensbelang voor het vasthouden aan de moeder terwijl deze klimt.
Deze grijpreflex komt bij alle primaten voor, is bij de mens niet echt nuttig meer.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Pagina: 1