Toon posts:

[HDD] Systemfreeze bij kopieren grote/veel bestanden

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Heb 2 HDD's in m'n systeem

1) IBM 20 GB, 7200 rpm (ong 5 jr oud), hier staat Windows 2000 Professional partitie op en nog wat andere
2) IBM 40 GB, 7200 rpm (ong 2 jr oud), hier staan 3 partities op

Bestandssysteem is op alle 2 de schijven NTFS
Mijn systeem heeft 256 MB intern geheugen en verder heb ik zo'n 512 mb swap ingestelt.

Het probleem:

Wanneer ik bijvoorbeeld een mapje met veel bestanden moet kopieren naar een andere locatie op de HD (maakt niet welke) loopt het systeem of de schijf vast, het systeem reageert helemaal niet meer en een harde reset is noodzakelijk. Bij bijvoorbeeld unzippen van een groot bestand heb ik (meestal) nergens last van. Ook ben ik nu bezig met digitale video, had gister een klein stukje video van dv opgenomen op hd (ongeveer 350 mb) wanneer ik nu dit bestandje wil bewerken in studio dv o.i.d. loopt het systeem weer helemaal vast.
Ook wanneer ik bestanden van mijn hd's wil branden op cd loopt het brandprogramma vast en moet ik resetten. Ik vraag me af waar dit door veroorzaakt wordt.

Is het een geheugenprobleem, zijn mijn schijven te oud, is het iets met de swap instellingen, moet ik windows 2000 opnieuw installeren.

Kortom heeft iemand hier een mogelijke oplossing voor?

Bvd

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Gezien de leeftijd van de schijven zou ik eerst de schijven checken met het tooltje van de HDD fabrikant. Linkjes staan elders in OM FAQ :)

Neem ook eens een kijkje in de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter onderaan op de Technische PMG FAQ voor meer tips/suggesties mbt hangen/freezes.

Verwijderd

Topicstarter
ik doe idd eerst wel ff de Drive Fitness Test van IBM

misschien dat het iets oplevert

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
wat voor merk/type moederbord heb je? Sommige mobo's met via chipset hebben nl. een bug mbt kopieren van grote bestanden van het ene naar het andere ide kanaal.

Verder kan het ook nog aan het geheugen liggen (maar dan zou je pc wel vaker moeten vastlopen, ook bij andere dingen). En check idd je schijven even.