DHCP Server maken

Pagina: 1
Acties:
  • 348 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 00:25

LauPro

Prof Mierenneuke®

Topicstarter
Ik ben met een klein projectje bezig dat o.a. gebruikt kan worden bij een LAN-party. Op de meeste LAN's 'is' alles DHCP en hoef je alleen maar je kabel in te pluggen en klaar. Maar dan heeft de organisatie geen controle meer over het netwerk omdat iedereen maar een lease krijgt. Oplossing: Eerst MAC-adres laten doorgeven alvorens de DHCP-server een lease uitgeeft - of dit praktisch is gaat het even niet om maar het handmatig invoeren van alle IP-gegevens is lastiger lijkt mij.

Op Internet is veel te vinden over de client-side van het DHCP gebeuren maar vrijwel niks over een DHCP-server. Ik ben nu ook bezig met programma's zoals DHCP Turbo om daarbij de voorwaarden om een lease te verkrijgen te bewerken (bijvoorbeeld via het register of ini/cfg-files). Maar dit is eigenlijk niet zo'n nette oplossing. Ik zoek iets (het liefste in VB.NET) waarmee ik zelf een DHCP-server kan maken - en dit kán. Natuurlijk kan ik de source van Freesco oid door gaan lopen maar ik zoek eigenlijk meer naar ervaringen.

Wat ik tot nu toe van DHCP heb begrepen is dat de client een server zoekt d.m.v. een packet te verzenden. Als de DHCP-server dit pakket opvangt geeft hij een pakket terug met het IP-adres, DNS etc etc.

Zijn er hier mensen die een soortgelijk programma hebben gemaakt en zouden die mij kunnen helpen?

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

• thomaske
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 14-07 14:28

thomaske

» » » » » »

Hier kan je ws een hoop vinden:
http://www.ietf.org/rfc/rfc2131.txt

Brusselmans: "Continuïteit bestaat niet, tenzij in zinloze vorm. Iets wat continu is, is obsessief, dus ziekelijk, dus oninteressant, dus zinloos."

• BlaTieBla
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07:54

BlaTieBla

Vloeken En Raak Schieten

DHCP voldoet aan een RFC :X [weer te laat]
Misschien dat je daar in moet zoeken.
Alhoewel ik niet begrijp waarom je ueberhaupt zelf een DHCP server zou willen maken.

[ Voor 5% gewijzigd door BlaTieBla op 02-12-2002 13:05 ]

leica - zeiss - fuji - apple | PSN = Sh4m1n0

• Soultaker
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:58
Ik kan me voorstellen dat het makkelijker is om een firewall te installeren die op basis van MAC-adres pakketjes kan droppen. Die configureer je dan zo, dat 'ie alles dropt, behalve van een vast aantal MAC-adressen. De DHCP server zal dan de requests van de jou onbekende computers negeren.

Een scriptje om MAC-adressen weer te geven, toe te voegen en te verwijderen is natuurlijk erg praktisch en niet moeilijk te maken. Het is in ieder geval aanzienlijk eenvoudiger dan het schrijven van je eigen DHCP server.

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

Eh.. LauPro, dat bestaat al hoor :?

Zoek hier maar eens naar 'hardware address'.

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Topicstarter
Zelf een DHCP-server maken is idd een groot woord ;). En ik merk ook wel dat ik beter een programma zoals DHCP Turbo kan gebruiken - maar iig bedankt voor die link van 'RFC', kan ik goed gebruiken.

Het leek mij namelijk helemala niet zoveel werk om een DHCP-server te maken. Het enige wat er moet gebeuren is scannen op een pakketje en dan vervolgens een pakket terug sturen met de gegeven. Als ik het daarna in een database bijhoud wat er allemaal uitgegeven is dan ben ik toch klaar?

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Topicstarter
moto-moi schreef op 02 December 2002 @ 13:10:
Eh.. LauPro, dat bestaat al hoor :?

Zoek hier maar eens naar 'hardware address'.
Hmm, jah je hebt gelijk. Ik geloof dat ik er uit ben!

• sPENKMAN
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 07-08 09:27
offtopic:
ik kijk met verbasing naar de prachtige nederlandse taal die in LauPro zijn sign staat ;)

[ Voor 3% gewijzigd door sPENKMAN op 02-12-2002 13:18 ]

Eve char: Warock <TEST>

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Topicstarter
sPENKMAN schreef op 02 December 2002 @ 13:17:
offtopic:
ik kijk met verbasing naar de prachtige nederlandse taal die in LauPro zijn sign staat ;)
offtopic:
Dat moet ik nog is een keer veranderen idd :P

• vargo
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15:05
LauPro schreef op 02 december 2002 @ 13:27:
[...]

offtopic:
Dat moet ik nog is een keer veranderen idd :P
Ik geloof dat sPENKMAN doelt op het gebruik van het woordje 'is' terwijl je 'eens' bedoelt B)

Maareh, als je toch aan de slag wilt: http://winpcap.polito.it/
Wellicht heb je hier wat aan.

[ Voor 19% gewijzigd door vargo op 02-12-2002 13:46 ]

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Topicstarter
vargo schreef op 02 December 2002 @ 13:45:
[...]

Ik geloof dat sPENKMAN doelt op het gebruik van het woordje 'is' terwijl je 'eens' bedoelt B)
offtopic:
Spreektaal mensen, spreektaal ;)

Maareh, als je toch aan de slag wilt: http://winpcap.polito.it/
Wellicht heb je hier wat aan.
Dat is idd wel handig!

Verwijderd

Je kan het zo regelen, iemand zet zijn pc aan en krijgt een ip adres, deze word door de server uitgegeven, en dit ip/mac adres onthoud de server zelf, zodat als hij nog een keer inlogt, krijgt hij dus weer hetzelfde ip adres :)

• johnwoo
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 12:32

johnwoo

3S-GTE

Verwijderd schreef op 02 December 2002 @ 14:11:
Je kan het zo regelen, iemand zet zijn pc aan en krijgt een ip adres, deze word door de server uitgegeven, en dit ip/mac adres onthoud de server zelf, zodat als hij nog een keer inlogt, krijgt hij dus weer hetzelfde ip adres :)
Sterker nog, zo hoort het officieel ook ;)
Een DHCP server bepaalt op de volgende manier welk IP aangeboden wordt:
- Het adres dat de client op dat moment al heeft (als ie er een heeft tenminste ;) )
- Het adres dat de server voor die client heeft onthouden (om ervoor te zorgen dat de client als het even kan steeds hetzelfde IP krijgt)
- Het adres dat de client aanvraagt (zal degene zijn die de client eerder ook had en nu weer wil hebben)
- Anders een vers adres uit de server's pool

* johnwoo is ook bezig met een DHCP server -- ik had ff niks beters te doen :P

4200Wp ZO + 840Wp ZW + 1680Wp NW | 14xIQ7+ + 1xDS3-L | MTVenusE | HWP1

Pagina: 1