Ik heb een digitale Sony handycam (Mini DV). Ik kan zo ff niet achter het typenummer komen.
Ik kan die camera door middel van Firewire aansluiten op de pc, waarna ik de video kan bewerken.
Na het bewerken van de video, moet het resultaat opgeslagen worden.
Mijn vraag is: waar kan ik de bewerkte video het beste opslaan?
'Het beste' is in mijn ogen: met zo weinig mogelijk kwaliteitsverlies.
Er is een aantal mogelijkheden:
DVD: geen mogelijkheid, wegens ontbreken DVD-recorder...
VHS: Ruis door geluid en beeld, slechte kwaliteit
HD: Geen kwaliteitsverlies, maar sterk gelimiteerde capaciteit
CD-rom dmv DivX: Geen goede optie, omdat dit nog niet goed werkt bij mij.
VCD: Slechte kwaliteit
SVCD: 39 minuten opslag (=te weinig) en niet speelbaar op de meeste DVD-spelers.
MiniDV bandje: niet genoeg info over.
Over het MiniDV bandje heb ik een vraag.
Stelling van mij:
Vanwege het feit dat het oorspronkelijke beeld en geluid van een MiniDV-bandje komt, is in theorie de kwaliteit hetzelfde als ik het weer opsla op zo'n bandje (axioma: de beeldkwaliteit van de bewerkte video is nooit beter dan het origineel).
Maar: is het waar wat ik zeg? Kan ik zonder kwaliteitsverlies zonder meer mijn bewerkte video opslaan op het MiniDV bandje?
(veronderstel dat ik de film er eenmalig opzet om het er eenmalig van te lezen; kwaliteitsverlies door beschadiging van de band is hierdoor uitgesloten).
M.a.w. Hoe digitaal is een MiniDV-band?
Ik kan die camera door middel van Firewire aansluiten op de pc, waarna ik de video kan bewerken.
Na het bewerken van de video, moet het resultaat opgeslagen worden.
Mijn vraag is: waar kan ik de bewerkte video het beste opslaan?
'Het beste' is in mijn ogen: met zo weinig mogelijk kwaliteitsverlies.
Er is een aantal mogelijkheden:
DVD: geen mogelijkheid, wegens ontbreken DVD-recorder...
VHS: Ruis door geluid en beeld, slechte kwaliteit
HD: Geen kwaliteitsverlies, maar sterk gelimiteerde capaciteit
CD-rom dmv DivX: Geen goede optie, omdat dit nog niet goed werkt bij mij.
VCD: Slechte kwaliteit
SVCD: 39 minuten opslag (=te weinig) en niet speelbaar op de meeste DVD-spelers.
MiniDV bandje: niet genoeg info over.
Over het MiniDV bandje heb ik een vraag.
Stelling van mij:
Vanwege het feit dat het oorspronkelijke beeld en geluid van een MiniDV-bandje komt, is in theorie de kwaliteit hetzelfde als ik het weer opsla op zo'n bandje (axioma: de beeldkwaliteit van de bewerkte video is nooit beter dan het origineel).
Maar: is het waar wat ik zeg? Kan ik zonder kwaliteitsverlies zonder meer mijn bewerkte video opslaan op het MiniDV bandje?
(veronderstel dat ik de film er eenmalig opzet om het er eenmalig van te lezen; kwaliteitsverlies door beschadiging van de band is hierdoor uitgesloten).
M.a.w. Hoe digitaal is een MiniDV-band?