Opslagmedium met hoogste kwaliteit (DV)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kolky
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-06 09:50

Kolky

subtitle not available

Topicstarter
Ik heb een digitale Sony handycam (Mini DV). Ik kan zo ff niet achter het typenummer komen.

Ik kan die camera door middel van Firewire aansluiten op de pc, waarna ik de video kan bewerken.

Na het bewerken van de video, moet het resultaat opgeslagen worden.

Mijn vraag is: waar kan ik de bewerkte video het beste opslaan?

'Het beste' is in mijn ogen: met zo weinig mogelijk kwaliteitsverlies.

Er is een aantal mogelijkheden:

DVD: geen mogelijkheid, wegens ontbreken DVD-recorder...
VHS: Ruis door geluid en beeld, slechte kwaliteit
HD: Geen kwaliteitsverlies, maar sterk gelimiteerde capaciteit
CD-rom dmv DivX: Geen goede optie, omdat dit nog niet goed werkt bij mij.
VCD: Slechte kwaliteit
SVCD: 39 minuten opslag (=te weinig) en niet speelbaar op de meeste DVD-spelers.
MiniDV bandje: niet genoeg info over.

Over het MiniDV bandje heb ik een vraag.
Stelling van mij:
Vanwege het feit dat het oorspronkelijke beeld en geluid van een MiniDV-bandje komt, is in theorie de kwaliteit hetzelfde als ik het weer opsla op zo'n bandje (axioma: de beeldkwaliteit van de bewerkte video is nooit beter dan het origineel).

Maar: is het waar wat ik zeg? Kan ik zonder kwaliteitsverlies zonder meer mijn bewerkte video opslaan op het MiniDV bandje?
(veronderstel dat ik de film er eenmalig opzet om het er eenmalig van te lezen; kwaliteitsverlies door beschadiging van de band is hierdoor uitgesloten).

M.a.w. Hoe digitaal is een MiniDV-band?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 68517

Helemaal digitaal... je hebt geen kwaliteitsverlies als je het weer terug zet.

Maar! Je montage programma haalt wel 'iets' weg van de kwaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zer0
  • Registratie: September 1999
  • Niet online

Zer0

Destroy 2000 Years Of Culture

Je zegt dat je enige eis minimaal kwaliteits verlies is -> opslaan op cd, met dvd kwalitieit.
Maar je geeft ook aan dat je 39 minuten opslag te weinig vind (SVCD), je stelt dus nog meer eisen.
De opties worden dan beperkt. Terug sturen naar de camera is een optie, mits je camera beschikt over DV-in, de kwaliteit is dan dezelfde als de orignele kwaliteit (en een MiniDV is heel erg digitaal, het het niet voor niks mini Digital Video). Nadeel is dat je beperkt bent in je afspeel mogelijkheden. De wat over blijft is toch ff sparen voor een DVD brander of toch kiezen voor een lagere kwaliteit of kortere opname tijd.

maybe we sit down and talk about the revolution and stuff
but it doesn't work like that
you can't turn back now there's no way back
you feel the power to destroy your enemy..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tbusquet
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-11-2023
Anoniem: 68517 schreef op 02 December 2002 @ 12:47:
Helemaal digitaal... je hebt geen kwaliteitsverlies als je het weer terug zet.

Maar! Je montage programma haalt wel 'iets' weg van de kwaliteit.
Montage programma levert geen verlies op, tenzij je effecten gaat renderen, waarbij het montage programma de desbetreffende frames gaat de-compressen naar uncompressed video, en daarna gaat renderen en weer re-compressed. Maar als je een montage met alleen maar harde lassen maakt, dan verandert er helemaal niets aan je kwaliteit.

En voor de topicstarter, je moet terug dumpen naar DV. En wat is dat nou voor argument, "te weinig ruimte op het bandje" Dan ren je toch gewoon naar de winkel voor een nieuw bandje ?!!!

"What are you doing ?" "Filming this dead bird." "Why ?" "Because it's beautiful." Gratis mij quoten is verleden tijd, iedere quote van mij kost vanaf nu €1,79 excl. 19% btw ©

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 68517

tbusquet schreef op 03 December 2002 @ 09:42:
...
Montage programma levert geen verlies op, tenzij je effecten gaat renderen, waarbij het montage programma de desbetreffende frames gaat de-compressen naar uncompressed video, en daarna gaat renderen en weer re-compressed. Maar als je een montage met alleen maar harde lassen maakt, dan verandert er helemaal niets aan je kwaliteit.
...
Ah ja, theoretisch zou je allemaal geen kwaliteitsverlies hebben, maar je levert wel altijd kwaliteit weer in. Ik heb bij een televisie bedrijf stage gelopen en ik heb geen verschil gemerkt maar wel gehoord dat programma's zoals Premiere wel wat compressed van de video. Echt waar... :)

Het heeft te maken met het file formaat. Veel verstand heb ik er niet van... :z