Toon posts:

[FANS] Intermodulatie tussen fans onderling voorkomen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb op de condenser van mijn phase-change systeem 2x 120mm 24V Papst fans zitten die ik in snelheid regel naar behoefte. Nu, als de phase-change op bedrijfstemp begint te komen, dan zakken de fans terug naar een volt of 8-9, en draaien ze nog maar net (<800 rpm). Dit is lekker stil, alleen heb ik last van intermodulatie doordat de fans net even op een ander toerental draaien. Er komt dus langzaam een soort bromtoontje op, wat weer langzaam wegzakt, etc. (De herrie veroorzaakt door dit effect volgt een sinusvormige kromme).
Bij hogere toerentallen treed dit ook op, maar dan heb je er niet zoveel last van omdat de fans zelf straaljager aan het spelen zijn.

Nu zou ik dit dus op kunnen lossen door 1 fan alleen maar in te schakelen als het echt nodig is. Dus bijvoorbeeld als de 2e fan meer dan 20V krijgt. Het nadeel hiervan is dat dan gedurende normaal bedrijf de ene fan harder moeten werken, en dus meer herrie produceert. En ik vind de huidige situatie wel zo prettig (totaal _geen_ herrie. Nog minder dan een stille waterkoeling setup)

Ik heb al een poging gedaan om wat schuimrubber tussen de fans en het karton waar ze op gemonteerd zitten te doen, de richting van de fans omgedraaid, etc., maar tot nu toe mocht het niet baten. Het lijkt erop dat het de luchtstroom is die dit effect veroorzaakt.

Iemand nog een goed idee?

• Aetje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-12-2025

Aetje

Troubleshooting met HAMERRR

Ja, heel simpel zelfs: Verander de instellingen van je fans een beetje. Een fan moet een piepklein weerstandje krijgen... Dan gaan ze zodanig uit fase lopen dat je die brom niet meer horen zal.

Forget your fears...
...and want to know more...

• The Lord
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 07:02
Als het inderdaad door de bewegingen van de lucht komt kun je wellicht de luchtstroom door een buis (een speciale geribbelde) aanvoeren?

En wellicht een stilte box toevoegen. Een doosje met dorade (heet dat zo, of dourade) en wat van dat noppenschuim kan het behoorlijk stil maken.

[ Voor 36% gewijzigd door The Lord op 02-12-2002 11:25 ]

geeft geen inhoudelijke reacties meer

Verwijderd

Topicstarter
Aetje schreef op 02 December 2002 @ 11:22:
Ja, heel simpel zelfs: Verander de instellingen van je fans een beetje. Een fan moet een piepklein weerstandje krijgen... Dan gaan ze zodanig uit fase lopen dat je die brom niet meer horen zal.

Dat heb ik ook al geprobeerd (maar dan met zener: anders varieert de voltage drop over de weerstand teveel tussen laagtoerig en hoogtoerig bedrijf). Alleen de karakteristiek (Sneller, langzamer, toonhoogte) van de 'brom' (is niet echt een brom, maar dat is de eenvoudigste beschrijving) verandert.
The Lord schreef op 02 December 2002 @ 11:23:
Als het inderdaad door de bewegingen van de lucht komt kun je wellicht de luchtstroom door een buis (een speciale geribbelde) aanvoeren?
De lucht word door de condenser gezogen, en moet tegen de compressor aan blazen aangezien deze ook een luchtstroom langs zich heen wil zien. Aan de aanzuigkant kan ik weinig doen. De blaaskant eventueel wel: een paar centimeter.
En wellicht een stilte box toevoegen. Een doosje met dorade (heet dat zo, of dourade) en wat van dat noppenschuim kan het behoorlijk stil maken.
Dan verlies ik de airflow over de compressor.

• bredend
  • Laatst online: 21:57
Ik denk dat je er weinig aan kan doen. Als zelfs hele bruggen door (bijna) het zelfde aan gort trillen...
Je zou er misschien een grotere fan op kunnen zetten? Echt een lekkere die stil is en toch makkelijk draaid?

• Phaerion
  • Laatst online: 23-12-2024

Phaerion

Stillborn!!!

Of het écht met de luchtstroom samenhangt weet ik niet.
Het kan ook gewoon de geluidsfrequentie zijn.

Hetzelfde effect hoor je ook wanneer bijv. twee schooter ongeveer
even hard naast elkaar rijden.
Wanneer het toerental van de twee motorblokken ongeveer gelijk
draaien krijg je ook dat effect.
Bij het stemmen van de snaren van mijn gitaar hoor ik het ook....
en aan dat moduleren kan ik dan horen dat die snaar nét niet hetzelfde gestemd is.

Of dat op te lossen is door iets met de luchtstroom te doen?
Ik denk het niet.

Want op een afstandje van mijn pc hoor ik het ook nog steeds...
En dáár heeft de luchstroom geen effect op.
ja..die van mij doen dat dus ook

Snoep verstandig, lik m'n reet! :P

Verwijderd

Topicstarter
Ik denk dat ik maar gewoon de stuurelektronica aanpas. Zodanig dat de 2e fan pas ingeschakeld word als de eerste ~20V krijgt.

• Phaerion
  • Laatst online: 23-12-2024

Phaerion

Stillborn!!!

Dat effect is hoogstens te bestrijden door een geluid te creëren met een tegenovergestelde frequentie...zodat die twee golven elkaar opheffen.

Maar dan moet je wel weten bij welke frequentie de fans gaan intermoduleren.

Of zorgen dat ze niet op bijna dezefde snelheid draaien.....het komt omdat ze bijna net zo snel draaien...maar dat zei je zelf al
Daar door ligt het verschil in golflengte van het geluid zó dicht bij elkaar dat het geluid gaat moduleren....het heeft iig niets of bijna niets met de luchtstroom van de
fans te maken.

[ Voor 45% gewijzigd door Phaerion op 03-12-2002 16:36 ]

Snoep verstandig, lik m'n reet! :P

Verwijderd

Het effect van "sinusvormige lawaai" krijg je doordat 2 geluidsbronnen bijna hetzelfde frequentie hebben (interferentie heet het geloof ik, geen zin om op te zoeken), dus twee fans die net op een ander toerental draaien in dit geval. Oplossing? 2 potmeters en draaien maar? Met een diode heb je meteen minstens een halve volt verschil, dus dat werkt niet, maar je kan ook proberen om het verschil in freqentie wat groter te maken, valt het minder op - nadeel is dat er niet zoveel speelruimte is als je het echt stil wil houden.

• brouwerpower
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10-02 19:22
Als je 2 verschillende types / merken fans hebt, produceren ze niet geluid van dezelfde toonhoogte. Kan je daarmee dat probleem verhelpen? Of van die nieuwe magnetic-bearing fans? misschien kunnen die nóg langzamer lopen, en maken ze dan minder herrie
Pagina: 1