Toon posts:

[RAID] Wat info gevraagd

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil een extra schijf kopen + een RAID Controller. Heb momenteeel een IBM 60 GXP met WinXP erop. Deze schijf wil gaan gebruiken voor RAID. Is het mogelijk om de data van deze schijf overzetten/gebruiken als ik deze aan de controller hang? En moet ik perse hetzelfde model van IBM kopen of kan ik ook bijvoorbeeld een 120GXP gaan gebruiken?

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Is het mogelijk om de data van deze schijf overzetten/gebruiken als ik deze aan de controller hang?
Als je de schijf aan de RAID controller hangt, dan is de data gewoon ten allen tijde beschikbaar.. Maar wanneer je daarna een RAID array definnieert, dan gaat alle data verloren :)
En moet ik perse hetzelfde model van IBM kopen of kan ik ook bijvoorbeeld een 120GXP gaan gebruiken?
Per-se: nee. Aanbevelenswaardig: jazeker! Twee identieke schijven blijven meer in synchronisatie dan twee verschillende schijven. Dat is wel zo bevorderlijk voor de prestaties.

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil een RAID-0 config. Dus als ik nu een kaart in mijn PC gooi dan moet ik eerst een array aanmaken? Dus ik moet de data van mijn 60GXP schijf eerst imagen ? Dan array configgen dan image op raid schijfies zetten?

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Jep, imagen/ghosten is verstandig :Y)

Check gewoon de handleiding van de controller hoe je een array moet aanmaken, maar je zit er niet ver naast ;)

Verwijderd

Topicstarter
Okay sir!
Thanx alot...ga zo ff spullekes bestellen!

Verwijderd

Een goeie site met info over Raid:
http://www.raid.com/04_00.html

Staat info over de verscheidene soorten raid, de pro's en con's daarvan en waar ze hoofdzakelijk voor gebruikt (dienen) te worden.
Succes ermee! :)

Verwijderd

Topicstarter
Zijn er btw nog duidelijke verschillen tussen RAID kaartjes? Wilde een Adaptec 1200a nemen...

Verwijderd

Er zit wel degelijk verschil in raid kaartjes.
Je hebt 2 kanaals, 4 kanaals, en IDE en S-ATA.
Met sommige kan je alleen raid 0+1, andere kunnen ook weer raid 5 aan.
Het is maar net wat je zelf wenst. Zijn vast wel leuke reviews over te vinden, maar bij bijv. promise kom je altijd wel goed uit :)

Verwijderd

Topicstarter
Maar op een 2 kanaals kunnen dan ook 4 schijven toch? das meer dan genoeg voor me...
thnx

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Verwijderd schreef op 02 December 2002 @ 11:50:
Maar op een 2 kanaals kunnen dan ook 4 schijven toch? das meer dan genoeg voor me...
thnx
Dat wel, maar bij IDE is het zo dat er maar één apparaat tegelijk per kanaal aangesproken kan worden. En dat is nou net niet zo bevorderlijk wanneer je RAID wil draaien.. Een 2-schijvig RAID config is dan ook zo ongeveer het maximum op zo'n controllertje. Maar je kunt natuurlijk ook twee array's erop aansluiten. De ene array configureer je dan op de masters van de beide kanalen en de andere array op de slaves van de beide kanalen. Je zult hier overigens niet veel voordeel uit halen wanneer je veel wil kopieren tussen de beide arrays :)

Verwijderd

Topicstarter
Aha...zit ut zo. Het beste is dus 2 schijfies beide op aparte kanalen.
Pagina: 1