Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Wie van de drie is brak? (PSU, mobo, videokaart)

Pagina: 1
Acties:

• Badger
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 01-09 10:18
Betreft het systeem uit mijn sig.
Fijn terug van de HCC met wat extra geheugen en een audigy 2.
De volgende dag die zooi ingebouwd. Systeem aan en..... System Failed CPU test.
WTF!? :? Alle koeling draaide en de proc/heatsink werd niet belachlijk heet. Uitgezet en er een TBird 900mhz ingeduwd. Weer opstarten. System Failed CPU test. Enfin daarna nog een keer geprobeerd met een compleet kaal systeem (dus alleen proc en geheugen) . Weer noppes.

Volgende dag met mijn mobo naar de plek van aankoop (Computerland) terug gegaan met het vriendelijke verzoek om het spul na te kijken. Videokaart+mobo+geheugen+proc afgegeven. Uurtje later belde ze dat er niets mis was op wat foute settings in het bios na. En zij kregen eerder vernoemde foutmelding niet... :?

Thuis gekomen weer alles ingebouwd. Aanzetten: System failed CPU test. Hmmz wat zou het dan kunnen zijn?.
Voeding (enermax 431 watt gevalletje met 1 temp gestuurde fan en een gemonitoorde fan)? Enfin die eruitgehaald en opengemaakt: BINGO! Bruine smurrie op een aantal van de condensatoren/eelco's (whatever...). Mijn moeder had ook al opgemerkt dat het 's ochtends erg meurde op mijn kamer (erger dan normaal that is :P) Alle spanningen nagelopen van de ATX-powerconnector: Alleen een afwijking op de +5Vsb. Hmm toch maar die lekkende dingen vervangen.
Volgende dag naar DIL. Nieuwe eelco's erin gesoldeerd. Spanningen klopte weer. Hup terug het systeem in. Na een paar dagen probleemloos draaien (voornamelijk Mozilla,WinAmp, en Audigy Software) wil ik wel weer eens een spelletje spelen.
Enfin na een minuutje te hebben gespeeld krijg ik een zwart scherm! (monitor versprong). Enfin rebooten. Denk zal wel aan de drivers liggen die ik nodig heb. Die geinstalleerd (DirectX klapte er ook ergens uit naar een zwart scherm).
Vervolgens ben ik zo bezig en krijg ik ineens een scherm met een aantal egaal gekleurde verticale lijnen! Hmm videokaart verrot? :'(
Die radeon ff in een ander systeem geduwd en een uurtje zitten testen. Gebeurde niets...
Vaag... :?
Kaart terug in mijn eigen systeem. Windows er opnieuw op. (was ook wel eens nodig weer...). Alle nieuwste drivers (4in1, catalyst, amd-fix, sp3 enz enz).
Ben ik eindelijk weer in mijn 32-bit kleuren, 1024x768@85Hz omgeving klapt ie weer met die lijntjes eruit. Erm.
Reboot...
Klapt even later er weer uit maar dan met een zwart scherm.
*GRRR* :(
Reboot...
Instellingen zo snel mogelijk lager gezet van de videokaart. (640x480@65Hz 16-bit)
Zo een paar uur zonder problemen gedraaid. Hmm. Ik zet hem weer op 32-bit en jawel binnen de kortste keren weer die leuke verticale streepjes. AARGGH :( *BESERK MODE*
(niets gesloopt :) )
Mijn theorie is nu het volgende: OF mijn videokaart is ECHT verrot en de rest gewoon ok. OF mijn voeding geeft te weinig prik aan het mobo zodat de videokaart bij zwaardere belasting (lees: meer kleuren) het niet aan kan of mijn moederboard in het geheel niet trekt.
Tevens krijg ik het idee dat mijn systeem compleet hangt als ik die leuke streepjes krijg. (Downloads werden niet afgemaakt)

Iig vanochtend vroeg maar een nieuwe voeding besteld.... Dan zien we wel verder... Garantie bewijs van mijn radeon alvast opgezocht :|

Iemand die dit bekend in de oren klinkt of andere ideeen nog heeft?

PS. Sorry voor de lange lap tekst maar het geeft wel beter de problemen weer :+

• comvidnet
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-11-2021
ik zou gewoon er tijdelijk een ander voeding in hangen. Dan weet je of het de voeding is.
en als dat het niet is er een andere video kaart in hangen :)

Specs: Abit NF7-S, AMD Athlon XP 2500+@3200+, ZalMan CNPS 6000Cu, Corsair 2x 256MB dual channel DRR RAM, ASUS Geforce 2TI64 MB DDRAM.

• Badger
Denk dat mijn andere voeding niet echt sterk genoeg is met 230Watt :]

Verwijderd

mijn enermax 430 draait stabiel met mijn opstelling wel krapjes op de volt lijnen ,maar met een beetje oc gaat ie onder uit
2100+
768 mb
4 hd
mx 440 , eerst andere voeding dan andere kaart
brander
dvd
ik zou het in eerste instantie een andere voeding testen .
en voor de mensen die willen gaan brullen ja maar enermax is niet zo sterk op de 5 volt in de zelfde opstelling ging anders ook een 400 watt antec onderuit ,precieshet zelfde verhaal .

• Badger
ff voor het gemak mijn config ernaast:

2100+cpu
1024mb ram
2 gig hdd
radeon 8500le
CDrom
brander
tvkaart
geluidskaart