Ik maak via Putty op een Windows station een connectie met een Debian server via SSH2. Als ik de connectie start vanaf het Windows station, duurt het wel een seconde of 30 voordat ik een login prompt krijg.
In de eventlogs vond ik dat de wachttijd zit na het starten van de DiffieHellman key exchange. De gebruikte encryptie is AES-256bit. Als ik de encryptie in de Putty client verander naar Blowfish of DES, verschijnt de loginprompt wel vrijwel meteen.
Mijn vraag: waarom duurt het bij gebruik van AES zolang voordat de key exchange voorbij is? Of gaat dit helemaal niet om de key exchange?
Ik zat zelf in de richting van de CPU van de server (486/66) te denken, daar AES een zwaarder algoritme is dan DES of Blowfish. Maar toch niet zoveel zwaarder dat de keyexchange zo veel langer moet duren?
Stukje logs van Putty:
In de eventlogs vond ik dat de wachttijd zit na het starten van de DiffieHellman key exchange. De gebruikte encryptie is AES-256bit. Als ik de encryptie in de Putty client verander naar Blowfish of DES, verschijnt de loginprompt wel vrijwel meteen.
Mijn vraag: waarom duurt het bij gebruik van AES zolang voordat de key exchange voorbij is? Of gaat dit helemaal niet om de key exchange?
Ik zat zelf in de richting van de CPU van de server (486/66) te denken, daar AES een zwaarder algoritme is dan DES of Blowfish. Maar toch niet zoveel zwaarder dat de keyexchange zo veel langer moet duren?
Stukje logs van Putty:
code:
1
2
3
4
5
| 2002-12-02 09:48:47 Doing Diffie-Hellman group exchange 2002-12-02 09:48:47 Doing Diffie-Hellman key exchange 2002-12-02 09:49:25 Host key fingerprint is: blabla 2002-12-02 09:49:26 Initialised AES-256 client->server encryption 2002-12-02 09:49:26 Initialised AES-256 server->client encryption |
AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!