Toon posts:

PC reboot vaak zomaar... wat kan dit zijn?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hey,

De PC van een maat van mij boot soms tijdens spellen of wanneer hij bezig is in windows zomaar ineens opnieuw op. Goed dachten we, dat zal misschien liggen aan een te hoge temp op de CPU, maar dat was het probleem dus niet, want zijn AMD Athlon 850Mhz werd 60 en graden op z'n max 65, valt dus nog mee (of is dit wel te hoog?).

2de stap: Geheugen eruit en werkend geheugen erin (werkt zeker weten, want komt uit een goed draaiende PC). Dit hielp ook niet, PC reboot nog steeds spontaan.

3de stap: Harde schijf loskoppelen en nieuwe eraan (eentje die zeker werkt), was het ook niet.

Verder zal het aan de geluidskaart niet liggen.. en aan de videokaart lijkt me ook sterk, want die draait spellen gewoon, ookal boot hij soms ineens opnieuw. En toch is dit de enige reden die ik nog kan verzinnen.. ja, het moederbord is ook een mogelijkheid, maar de PC draait soms uren lang goed en boot dan ineens opnieuw.

Weet iemand misschien wat het kan zijn? Heeft misschien iemand dit ook al eens meegemaakt en zo ja, hoe heb je het dan opgelost?

Het is zwaar irritant als we even aan het gamen zijn of zo, of gewoon aan het surfen zijn op internet en ineens begint hij te rebooten zonder enige logische reden.

Hopelijk weet iemand een oplossing. Alvast bedankt!

• Mr.CeeJay
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-04 11:42
Welk merk/type mobo heeft ie ?
60/65° C is erg veel voor een Duron imho, heeft ie geen casefans ?

@echo off
echo Waar in 't bronsgroen eikenhout
echo 'T Nachtegaaltje zingt

Verwijderd

Welke windows versie?

Verwijderd

Topicstarter
Mr.CeeJay schreef op 01 december 2002 @ 22:26:
Welk merk/type mobo heeft ie ?
60/65° C is erg veel voor een Duron imho, heeft ie geen casefans ?
Het is een ASUS, type weet ik zo 1 2 3 niet, maar zal ik hem even vragen vanavond of morgen.

Hij heeft casefans. 1tje voorin zijn kast, die dus koele lucht naar binnen blaast en 1tje aan de achterkant voor het blazen naar buiten. Maar ook na het opnieuw booten van de PC (spontaan dus) dan draait de PC soms meteen weer 3 uur goed. De temp van de CPU zal toch zo snel niet dalen, of zit ik dan verkeerd kwa denken?

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 01-12-2002 22:33 ]

Verwijderd

Topicstarter
Windows 98Se en WindowsXP rebooten allebij. Kan het dus bijna niet zijn.

Misschien ideeen verder?

• comvidnet
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-11-2021
wat voor voeding heb je, ik denk namelijk dat de voeding het gewoon niet trekt :)

Specs: Abit NF7-S, AMD Athlon XP 2500+@3200+, ZalMan CNPS 6000Cu, Corsair 2x 256MB dual channel DRR RAM, ASUS Geforce 2TI64 MB DDRAM.

Verwijderd

Topicstarter
comvidnet schreef op 01 december 2002 @ 22:34:
wat voor voeding heb je, ik denk namelijk dat de voeding het gewoon niet trekt :)
Die voeding zit er al meer dan een jaar in, is een 350Watt. Moet meer dan genoeg zijn naar mijn idee, toch?

Verwijderd

comvidnet schreef op 01 December 2002 @ 22:34:
Inderdaad, lijkt mij ook het meest logische.

Het wattage zegt niets, het kan aan nog meer factoren liggen dat de voeding niet meer goed functioneert.

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 01-12-2002 22:38 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 01 december 2002 @ 22:34:
[...]

Windows 98Se en WindowsXP rebooten allebij. Kan het dus bijna niet zijn.

Misschien ideeen verder?
XP draaien, "pc starten bij fout" uitschakelen in XP en kijken of er dan een foutmelding komt. Is dit het geval dan met deze foutmelding verder zoeken naar het probleem.

Op het eerste gezicht lijkt het een driver probleem, alleen is dan weer niet goed te verklaren waarom het zowel in 98SE als XP gebeurt.

• Mr.CeeJay
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-04 11:42
Zet je case eens open zodat die 60/65 °C niet meer voorkomt...

@echo off
echo Waar in 't bronsgroen eikenhout
echo 'T Nachtegaaltje zingt

• yogy
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08-08 20:37
Ik heb dit ook gehad met m'n oude pctje, het was idd de voeding. Nieuwe voeding gehaald, en hij werkte weer perfect.

• Sorcerer8472
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18:17

Sorcerer8472

Mens sana?

60/65 is veel! Asus mobo's gaan soms na meer dan 70C vanzelf uit (hangt van het type af)...
Het is óf dat (zet idd case open om te proberen met lagere temp.) of als dat niet werkt, zet een nieuwe voeding erin :)

Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.

Verwijderd

Topicstarter
We gaan het proberen. Bedankt voor de reacties. Mocht het niet werken, dan post ik hier wel weer een berichtje. Hopen dat het idd de voeding is. :)

• Pubbert
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13:27

Pubbert

random gestoord

CPU temp is idd te hoog.. smeer ff wat Artic Silver III (is al voor 7 euro te krijgen d8 ik) op de core, en kijk dan of de temp lager is...

En de voeding kan ook "rot" zijn.. probeer eens een ander voeding...

╔╗╔═╦╗
║╚╣║║╚╗
╚═╩═╩═╝

• wvkreg
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17:34
Ik heb hetzelfde probleem gehad en idd vervang eerst je voeding, da's meest waarschijnlijk de oorzaak.
Pagina: 1