[CD-R] Mediaverschillen, het hoe en waarom

Pagina: 1
Acties:

• sdomburg
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-09-2024
Hoi :)

Ik was me heel hard aan het afvragen wat er in feite fysiek verschilt aan cd's die bijvoorbeeld maximaal op 32x en cd's die maximaal op 48x gebrand kunnen worden.

Daarbij komt ook de vraag hoe de branden/brandsoftware dit herkent, zit er soms een stukje data op elke lege cd-r waarin de maximale brandsnelheid voor die cd-r staat?

Omega-search al zonder resultaat gebruikt, even als Google

• UTP
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 08-10-2025

UTP

Unshielded Twisted Person

Ik heb zo'n vermoeden dat dit ergens in het begin van de TOC staat. Die uiteraard nog niet geschreven is, maar er is toch een plaats waar de TOC begint. Hier staat oa hoe lang de CD is en hoe hard je em kan fikken.
Hoe hard je de CD-R(W) kan fikken hangt af van hoe hoog de temperatuur is die de beschrijfbare laag aankan.

Wat ik wel 100% zeker weet is dat als je een 16X CD op 40x fikt dat het ook goed gaat. Ik heb zelf al heel wat medion CD's (van de aldi jaja!) gefikt op 40X en die zijn maar certified tot 16x... dusssss trek uw conclusie

• honey
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-03 15:16
Het zijn waarschijnlijk dezelfde cd’s, maar met een andere etiket. Ik denk echt niet dat ze elke keer met een nieuwe soort cd op de markt komen. Je kunt het een beetje vergelijken met processoren. De fabrikant maakt een serie en bepaald wat deze aankan. Als het 60x branden is, dan verkoop je deze eerst met het etiket 16x, later 24x, vervolgens 32x etc.

• sdomburg
honey schreef op 02 december 2002 @ 22:04:
Het zijn waarschijnlijk dezelfde cd’s, maar met een andere etiket. Ik denk echt niet dat ze elke keer met een nieuwe soort cd op de markt komen. Je kunt het een beetje vergelijken met processoren. De fabrikant maakt een serie en bepaald wat deze aankan. Als het 60x branden is, dan verkoop je deze eerst met het etiket 16x, later 24x, vervolgens 32x etc.
Waarom pakt Nero dan automatisch een lagere speed omdat "het media het niet aankan"?

Verwijderd

sdomburg schreef op 02 December 2002 @ 22:23:
[...]

Waarom pakt Nero dan automatisch een lagere speed omdat "het media het niet aankan"?
Waarschijnlijk staat dat al op de CD geperst. Dat leest je brander en bepaalt aan de hand daarvan de snelheid. Dit is natuurlijk makkelijk omdat de fabrikant zo eerst zijn cds op snelheid kan testen en jij straks niet kan zeggen dat al je cds mislukken op bijv 100x speed

• sdomburg
Verwijderd schreef op 02 december 2002 @ 22:30:
[...]

Waarschijnlijk staat dat al op de CD geperst. Dat leest je brander en bepaalt aan de hand daarvan de snelheid. Dit is natuurlijk makkelijk omdat de fabrikant zo eerst zijn cds op snelheid kan testen en jij straks niet kan zeggen dat al je cds mislukken op bijv 100x speed
Aha, en hij krijgt de user hierboven het dan voor elkaar toch op 40x te branden (heb alle (geavanceerde) opties in Nero al bekeken)

Verwijderd

Ik weet niet hoe het met de fysieke verschillen zit in hoger-gecertificeerde CD-R media... wel heb ik de verhalen gehoord over uitelkaar-spattende CD-R's die te snel gebrand wordn.

Volgens mij geeft de ATIP toch aan hoe hoog hij is gecertificeerd? In ieder geval maken de Lite-On branders gebruik van BURN-PROOF om de brandsoftware te beperken tot de certificering... zet je BURN-PROOF uit (bijvoorbeeld in Nero), dan kun je op elke snelheid branden die je wilt.

• sdomburg
Verwijderd schreef op 02 December 2002 @ 22:46:
Ik weet niet hoe het met de fysieke verschillen zit in hoger-gecertificeerde CD-R media... wel heb ik de verhalen gehoord over uitelkaar-spattende CD-R's die te snel gebrand wordn.

Volgens mij geeft de ATIP toch aan hoe hoog hij is gecertificeerd? In ieder geval maken de Lite-On branders gebruik van BURN-PROOF om de brandsoftware te beperken tot de certificering... zet je BURN-PROOF uit (bijvoorbeeld in Nero), dan kun je op elke snelheid branden die je wilt.
Afbeeldingslocatie: http://www.burnproof.com/objects/00000480.gif
Burnproof is dus meer dan alleen buffer underruns voorkómen?

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

zet je BURN-PROOF uit (bijvoorbeeld in Nero), dan kun je op elke snelheid branden die je wilt.
Dat is een beetje krom.. Wanneer BURN-Proof wordt ingeschakeld dan neemt de brander een stapje terug t.o.v. de maximale brandsnelheid. Bijvoorbeeld een 40x brander zal in dit geval dus maximaal op 32x branden. Maar álle lagere snelheden worden nog wel ondersteund :)

• Snikker
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Je brander kan de maxium snelheid bepalen aan de hand van de ATIP code. Deze code word op de CD-R gestampt tijdens het productie proces. Elke brander fabrikant heeft een database met deze ATIP codes en de resultaten van hun tests. Dus:

1. CD-R Media in drive
2. Lees ATIP code
3. Match code met database -> bepaal snelheid

Brander fabrikanten zoals b.v Plextor doen heeel veel tests die per CD-R fabrikant wel tot enkele weken kunnen duren om de optimale snelheid en strategy te bepalen.

Burnproof heeft hier overigens niets mee te maken, Burnproof zorgt er alleen voor dat je geen buffer underruns krijgt door dat er bijvoorbeeld ander procesen op je computer bezig zijn en je PC geen data aan je CD-RW drive kan geven.

Wil je sneller branden dan de certificatie dan moet je b.v SMARTBURN of PoweRec uitzetten.

Lijflied = CryptoMo - Hodl, Hodl

Verwijderd

Correctie; met BURN-PROOF bedoelde ik eigenlijk de SMART-BURN technologie.
Pagina: 1