Crashbug met mozilla en phoenix (nightlies)

Pagina: 1
Acties:

• Jake
  • Registratie: September 1999
  • Niet online
Met de wat nieuwere builds van Mozilla en Phoenix (alles gebaseerd op 1.3a nightly) krijg ik een crash melding bij het sluiten van de pagina met bijvoorbeeld tweakers.net
Nou zeg je misschien: maar het zijn nightlies, erg beta. Toch een beetje vreemd dat er maar op een zeer select aantal sites dit probleem is (misschien zelfs alleen op 'webads-sites'). Ik denk dat het een probleem met webads is, maar dat weet ik helemaal niet zeker.

Om de bug te reproduceren:
1. start de browser (1 venster)
2. ga naar www.tweakers.net
3. vlak na of tijdens het laden: sluit je enige venster
4. crash scherm

Soms crashed ie zelfs ook later (wederom bij het sluiten van het laatste venster/de browser), als ik al lang en breed op een andere site ben (maar wel daarvoor op tweakers.net ben geweest).

GoT => geen probleem, bijv. www.gamers.nl => zelfde probleem (daarom verdenk ik webads). Omdat ik webads verdenk leg niet zo 1-2-3 de schuld bij jullie, maar het zou wel handig zijn om te weten of meer mensen die hebben.

(het lijkt misschien niet zo irritant, een crash bij het sluiten, maar na een tijdje wordt het dat wel hoor).

Ik ben nu bezig met www.webads.nl en/of adserver.webads.nl te blokken (weet ik mag niet en ik zal het ook NIET blijven doen, maar is ALLEEN om te testen), toen crashte het niet. Maar ik weet (nog) niet of het komt dat hierdoor het laden korten duurt of omdat de hele fout weg is. Daarvoor heb 'ik' dus de ervaring van meerdere mensen nodig.

• odysseus
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12-03 22:16

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Hier heb ik de laatste tijd wel crashes van Konqueror in combinatie met de FP, maar waar dat precies aan ligt weet ik nog niet...het lijkt erop dat er een bepaalde banner is die wat vaags uitvoert of zo, hij crasht in ieder geval niet altijd. Iets anders dan jouw probleem, maar misschien is het gerelateerd. Heb je een backtrace of bestaat zoiets niet onder de tegenwoordige Windows-versies?

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Jake schreef op 01 December 2002 @ 19:42:
Nou zeg je misschien: maar het zijn nightlies, erg beta.

Sterker nog, 1.3a is alpha ;)

Maar dit lijkt me een bugreport in bugzilla, ik denk niet dat wij er iets aan kunnen doen en aangezien andere browser (mozilla) versies er geen last van hebben mogen we ook niet te veel de schuld bij webads leggen...

Ik heb trouwens ook zelf af en toe een nightly gehad die al crashte als je maar meer dan 1 scherm t.net ofzo opende. En dat was dan een paar dagen later weer opgelost.

[ Voor 17% gewijzigd door ACM op 01-12-2002 19:55 ]

• Jake
  • Niet online
* Jake blijkbaar n00b
Backtrace, hoe doe je dat?

Ik wel crash report (van XP), een erg kort, andere (more details) erg lang. Zou je daar wat aan hebben?

Het lijkt mij inderdaad ook dat een banner iets raars doet; maar dan kan het nog wel een bug in Moz/Px zijn, of die banner doet iets dat 'niet mag'.

• Civil
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12-03 01:16
Ik heb nooit echt veel aandacht besteed aan het crachen van phoenix (wel altijd dat irri Microsoft rapport). Maar inderdaad phoenix crached vrijwel elke keer bij het afsluiten van het laatste venster. (komt mischien omdat ik GoT of tweakers.net altijd wel open heb gehad :))

Ik draai al een tijdje phoenix, en inderdaad is volgens mij vanaf versie 0.3 dit probleem in het programma geslopen. (BTW: Versie 0.4 heb ik niet gebruikt omdat mouseoverimages niet werkte) heb op dit moment de nightly draaien.

Ik test het net even uit en inderdaad mijn homepage openen en sluiten (geen probleem)
Tweakers.net openen (wel probleem)
GoT openen (wel probleem)

[ Voor 5% gewijzigd door Civil op 01-12-2002 20:02 ]

• Kjev
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02-01-2024
Zelf heb ik er sinds een paar nightlies ook last van (zeg ongeveer twee weken), maar het komt echt niet alleen bij T.net voor (sowieso ligt het niet aan webads, want ik heb banners uitstaan). Vaak gewoon bij het afsluiten van het laatste venster (dat is wel vaak T.net/GoT bij mij trouwens :P). In ieder geval ligt de fout niet bij T.net maar bij Phoenix - gok dat ze het daar al doorhebben, maar misschien tijd voor een bugrapportje?

[ Voor 6% gewijzigd door Kjev op 01-12-2002 20:09 ]

• Jake
  • Niet online
ACM schreef op 01 december 2002 @ 19:54:
Maar dit lijkt me een bugreport in bugzilla, ik denk niet dat wij er iets aan kunnen doen en aangezien andere browser (mozilla) versies er geen last van hebben mogen we ook niet te veel de schuld bij webads leggen...
Ik zit ook mozilla-forum (over deze misschien bug), maar het zou toch een fout van webads kunnen zijn, ook al is het alleen met nieuwe browsers (ik bedoel: IE pikt ook bepaalde fouten op sites, het blijft een fout op de site).
Bug-report heb ik nog nooit gedaan (misschien ff lezen hoe het moet). Maar om die bug te reporten moet ik sowieso meer weten. Eingenlijk moet ik ook andere sites hebben die crashen, want als het ALLEEN op webads zou crashen is het wel HEEL veel toeval als het een bug is. Daarnaast meen ik mij te herinneren dat het NU wel crashed met een versie waarbij het EERST niet crashte (maar dat kan ik nu niet meer controleren...)
Civil schreef op 01 December 2002 @ 20:00:
Ik draai al een tijdje phoenix, en inderdaad is volgens mij vanaf versie 0.3 dit probleem in het programma geslopen. (BTW: Versie 0.4 heb ik niet gebruikt omdat mouseoverimages niet werkte) heb op dit moment de nightly draaien.
Ik draai Px wat minder lang, maar met 0.4 doet ie dus wel ok.

Bij mij crashte ie tot voor kort eigenlijk nooit, sinds een week ofzo opeens steeds op de frontpage (maar niet op alleen GoT).

Maar heb je de nieuwere versies wel netjes clean geïnstalled? (dus oude versie deleten en eigenlijk een nieuw profile aanmaken?)

• Jake
  • Niet online
Kjev schreef op 01 december 2002 @ 20:09:
maar het komt echt niet alleen bij T.net voor (sowieso ligt het niet aan webads, want ik heb banners uitstaan).
Ik heb het tot nu toe ALLEEN bij sites die webads hebben.

Sterker nog: als ik "adserver.webads.nl" block, dan crashed het niet.

• Civil
Maar heb je de nieuwere versies wel netjes clean geïnstalled? (dus oude versie deleten en eigenlijk een nieuw profile aanmaken?)
Dat heb ik idd bij alle versies die ik heb gehad gedaan. En ik heb net de nightly geinstalled naar aanleiding van het Het grote Gecko-based browser overstaptopic!

Daarvoor heb ik dus de instal-dir van phoenix gedelete en uit "Documents and Settings" de Phoenix map gedelete (dat klopt toch?)

• odysseus

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Een probleem van Gecko dus waarschijnlijk, dat optreedt bij een of andere (combinatie van) actie(s) die WebAds gebruikt. Een browser mag nooit crashen, wat hij ook gevoerd krijgt, dus het is een bug in de Gecko-engine :).

Overigens heb ik niets aan de XP-reportlog of hoe zoiets ook heet. Ik heb het sterke vermoeden dat daarin niet op een begrijpelijke manier te lezen valt hoe het programma gecrasht is...onder Unix-achtigen heb je de 'backtrace', waarin (bij een build met debug-informatie) goed te zien is welke functies er voor de crash zijn aangeroepen.

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

• Jake
  • Niet online
Civil schreef op 01 december 2002 @ 20:20:
Daarvoor heb ik dus de instal-dir van phoenix gedelete en uit "Documents and Settings" de Phoenix map gedelete (dat klopt toch?)
Yup, ik vroeg het alleen maar omdat als je dat vergeet het nogal wat problemen met Px kan geven (omdat ze heel erg bezig zijn met het verwijderen van bepaalde files).
odysseus schreef op 01 december 2002 @ 20:21:
Een probleem van Gecko dus waarschijnlijk, dat optreedt bij een of andere (combinatie van) actie(s) die WebAds gebruikt. Een browser mag nooit crashen, wat hij ook gevoerd krijgt, dus het is een bug in de Gecko-engine :).
Als je het zo bekijkt is het inderdaad een bug die gefixed moet worden.

• Civil
Als het een Gecko bug is dan moet het toch ook problemen geven in Netscape 7.0 bijv.......test......krijg geen foutmelding maar jah dat zegt niets natuurlijk!!!

• odysseus

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Netscape 7.0 maakt geen gebruik van nightly builds van de engine neem ik aan, dus dat het daar wel werkt zegt nog weinig :). Het werkt ook bij andere Mozilla-versies, zo geeft ACM aan, dus het zal toch iets zijn dat recent in de renderengine is gewijzigd :).

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

odysseus schreef op 01 december 2002 @ 20:31:
Netscape 7.0 maakt geen gebruik van nightly builds van de engine neem ik aan, dus dat het daar wel werkt zegt nog weinig :). Het werkt ook bij andere Mozilla-versies, zo geeft ACM aan, dus het zal toch iets zijn dat recent in de renderengine is gewijzigd :).

Je zegt het wat krom :)
Maar er treden geen crashes op met mozilla 1.2 (en vast ook niet met 1.1 en 1.0.1), dus het is een recent geintroduceerde bug in gecko (of ergens anders in mozilla, maar gecko is het reeelst) en de kans is zelfs vrij groot dat ie binnenkort weer weg is.

Er kan heel goed een bug in de webads, maar zoals al gezegd, je browser mag daar niet op crashen -> bug in browser :)
En ik zie in mozilla 1.2 in de javascript console iig geen meldingen gerelateerd aan webads voorbij komen, dus er is iig ook geen echte bug in de javascript (en andere stukken van html zal sowieso wel weinig mee mis kunnen gaan?)

[ Voor 4% gewijzigd door ACM op 01-12-2002 23:00 ]

• JohanDM
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-07-2021

JohanDM

Optimist

Hou er rekening mee dat de nighlies van Mozilla worden vrijgegeven met de waarschuwing dat deze kunnen crashen.
Dus ik zou eerder denken aan regression bug in Gecko en/of Necko die beiden in Mozilla en Phoenix worden gebruikt, dan aan een JavaScript fout van een website. Overigens kwam ik op BugZilla bug 179391: Crash on quit tegen, die waarschijnlijk dezelfde oorzaak heeft als dit probleem.
"De officiele Mozilla 1.3 Alpha release afwachten" zou ik zo zeggen.

"Two things are infinite: the universe and stupidity. And the former I'm not so sure about." -- Albert Einstein

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 12-03 16:03

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Vlak na de release van een nieuwe Mozilla versie zijn er nu eenmaal grote kansen op bugs in de nightlies omdat de code dan de meest ingrijpende wijzigingen ondergaat.

• Jake
  • Niet online
Tuurlijk, is idd zo. Maar het ging mij er vooral om dat het alleen op webads-site is. Afgelopen paar dagen was het niet, maar webads was niet 100% online geloof ik.
Pagina: 1