Toon posts:

[WC] Circuit opsplitsen met T stukje?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ga dus een Blackice 2 gebruike voor een Innovacool rev 3.0 blok en de GPU krijgt dat nieuwe swiftec blokje met 80 Watt peltier erin en een blackice pro om dat handeltje koel te houden.

Nu, ik heb reeds verscheidene pics gezien van mense die hun watersysteem opsplitsen. Met name van het reservoir naar de pomp en dan een T stukje dat naar CPU en GPU gaat.

Beïnvloedt dit de flowrate? Pomp is een eheim 1048.
En wat is nu eigenlijk het meest performante om te koelen. Setup1 of 2

Setup1: Reservoir => Blackice2 =>Innovacool rev3.0=> blackice Pro => Swiftec blok => reservoir

Setup2: Reservoir => pomp => T stukje dat naar CPU en GPU circuit leidt (elk circuit een eigen rad.) => reservoir

• MXL
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19-02 22:35

MXL

het kanaal met de minste weerstand krijgt het meeste water, je moet dus oppassen dat niet 1 van de kanalen te weinig flow heeft

[ Voor 2% gewijzigd door MXL op 02-12-2002 18:53 . Reden: typo ]

Powered by Solarfrontier 3060 Wp

Verwijderd

Je moet GEEN T-stuk hebbe maar een Y stuk anders vern**k je je flow in je leidingen...
en dan setup 2 nemen

• bobo1on1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-10-2025
Flowrate boeit eigenlijk geen drol voor de temps, zolang het water stroomt koelt het in feite al voldoende (moet het natuurlijk niet extreem langzaam stromen :D )

Opsplitsen heeft volgens mij niet echt veel nut, als je gewoon zorgt dat het water eerst over je vga kaart gaat en daarna over je cpu dan koelt dat best.
Het water wordt misschien een tiende graad opgewarmd door je gpu.

Hmm je gaat die peltier op je vga kaart gebruiken dus, dan zou ik eerst de cpu koelen en dan de vga kaart, alhoewel dit misschien 1 graad uitmaakt ofzo.

[ Voor 17% gewijzigd door bobo1on1 op 01-12-2002 19:30 ]

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

• [NUT]
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-02 12:34

[NUT]

Heppiedepeppie

Verwijderd schreef op 01 December 2002 @ 19:26:
Je moet GEEN T-stuk hebbe maar een Y stuk anders vern**k je je flow in je leidingen...
en dan setup 2 nemen
Euh, ik ben WC n00b, maar kan iemand mij uitleggen waarom? voldoende onderbouwt please... want ik heb hier een setje liggen (kant en klaar) die dus wel T stukjes heeft... en dat is een speciaal voor WC bedoeld slangen/koppelingen setje... :/

• Steefph
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 19-02 09:09
Bij Y stuk wordt de flow iets geleidelijker in beide richtingen gespoten.

Bij een T stuk zul je een Grote statische druk krijgen omdat het water eerst tegen een "muur" opknalt en dan pas opzij gaat (als je fietst maak je de bocht toch ook liever eerder dan dat je eerst tegen een muurtje rijd, fiets op pakt en weer verder gaat :p)
Hierbij zal ook warmte onstaan niet veel maar toch.

Alles is terug te redeneren naar 4

Verwijderd

Kijk, bij een t stuk botst het water tegen wand en stroomt dan pas weg naar links of rechts, bij een Y stuk split het water zich makelijker. En ja je merkt er eigenlijk niet veel van.... maar ja... ik zal het wel doen...vanwege je flow...
Het maakte bij een maat van zo 6 graden van zijn gpu, omdat voorheen het meest snel stromende water richting zijn cpu ging... en nu heeft hij alles (bijna) netjes verdeeld over zijn gpu/cpu....

edit
net te laat :P
edit

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 01-12-2002 19:48 ]

• roedie
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 24-10-2025
Niet opsplitsen, alles achter elkaar/ in serie.

Waar ik me bij jouw meer zorgen over maak is dat ie zie staan 80 watt peltier en XP2000+. Ik hoop dat je peltier voor je grafische kaart is ofzo(alhoewel dat wel weer overkill is). Voor je CPU zou ik een 156/172 watt peltier gebruiken, NIET MINDER!!. Als je die 80 watt peltier gebruikt word je proc onnoemelijk heet tot de tin uit je peltier loopt. De CPU stookt meer dan er door de peltier heen kan. Dit gaat lijken alsof je een 20 watt verwarming gaat isoleren en hopen dat ie koelblijft. Ik heb nu geen zin om alles precies uit te gaan leggen maar gebruik de search en je zult vast wat van mij tegenkomen :P. Je kunt het ook gewoon aannemen :)

• pierre-oord
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11:23
MXL schreef op 01 December 2002 @ 19:25:
het kaneel met de minste weerstand krijgt het meeste water, je moet dus oppassen dat niet 1 van de kanalen te weinig flow heeft
Weet jij of het kaneel van AH beter koelt als van de C1000? of kun je toch beter een vloeistof nemen :P :P ;)

Ondernemer in tech (oud LOQED.com, nu UpToMore.com)

Verwijderd

mmmm dus je neemt 2 rads op in je setup? Kun je niet beter 1 van de sloop pakken en die dan beiden laten koelen? Ben je minstens even goed uit en 5 keer goedkoper..

• Juicy
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10:07
pierre-oord schreef op 02 December 2002 @ 18:25:
[...]

Weet jij of het kaneel van AH beter koelt als van de C1000? of kun je toch beter een vloeistof nemen :P :P ;)
Reageer dan niet ...

-

• Apen-nootjes
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-04-2025

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

Je moet je flow niet opsplitsen.. Water is net als electriciteit en neemt dus altijd de weg van de minste weerstand. Er zal altijd wel wat water door het andere stuk stromen maar het is niet echt veel meer. Je GPU blok zal minder weerstand bieden voor het water als het blok van je CPU = namelijk groter. Hierdoor zal het water wel goed door het GPU blok stromen maar het CPU blok zal minder goed gekoeld worden. Is hetzelfde als dat je een circuit maakt met electriciteit en daar de stroom door twee parallel geschakelde weerstandje's stuurd. 1 weerstandje van 10 Ohm en eentje van 100 Ohm. Die van 100 Ohm zal een hogere weerstand geven en dus zal de stroom voornamelijk over het 10 Ohm weerstandje lopen. Verder als je toch zo nodig je flow wilt splitsen dan moet je inderdaad een Y stukje nemen en geen T stukje...

SmartDoDo: Ach, afhankelijk van je smaak kan het best een lekker geil ding zijn :P
You never had a date you couldn't inflate

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Je kan in beide leidingen een kraantje zetten en zo de flow regelen.
Normaal beide helemaal open.

Water van CPU te warm? kraan naar GPU een heel klein beetje dichtdraaien => CPU minste weerstand, in theorie een hogere flowrate waardoor het water minder warm wordt, en dus een betere koeling van de CPU.

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

• ReseTTim
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 18-02 18:04

ReseTTim

Chocolate addicted

ik heb het nog anders als jou en gezien de spuitkracht van de pomp dat het weer in de resevoir terug komt is de kracht nog hard genoeg :P :)

ik heb het volgende

......................................... ┌> CPU -> GPU ┐
resevoir -> pomp -> T-stuk -> ┴> P4 .............┴-> radiator ->

dit werkt dus perfect :)

[ Voor 10% gewijzigd door ReseTTim op 02-12-2002 22:55 ]

Mijn profiel - Te koop: Overzicht van spullen..

Verwijderd

Volgens mij helpen die splitsingen geen moer, gewoon in serie zetten met de blokjes net voor de rad, eerst die zonder peltier.
Pagina: 1