Toon posts:

[Fan] Draait sneller tijdens scrollen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hey

Tijdens het scrollen hoor de CPU fan ietsje sneller draaien, zodra ik stop is het weg.

Maar bij elke keer dat ik scroll hoor ik dat vage "versnel geluidje"

Zodra de fan ff gedisconnect is, is het geluid weg, dus het is 100% zeker de CPU fan. heb er nu ff een zalman fanmate inhangen dus het valt wel mee nu.

Weet iemand waardoor dit kan komen?

In windows 98 heb ik hier geen last van maar in XP pro en 2000 wel.

Specs:
Mobo: QTEC Brilliance 1s met BX chipset
Proc: Slot1 p3 450
Ram: 256 SD ram
HDD: Tijdelijk 4 GB (40 GB is overleden)
Video: Ati 3d rage pro 8 MB
Sound: Yamaha DSxg

Verwijderd

Is het niet het scrolletje van je muis dat je doet denken dat ie sneller draait? :D

• veldmuis
  • Registratie: Mei 2001
  • Niet online
klinkt dat als zo'n irritant piepje zeg maar :?
dat had ik dus ook wel eens met scrollen op mn oude pc, dees maakt gewoon teveel herrie om het te kunnen horen :P

maar heb je datzelfde geluid ook als je data via usb of seriele poort verstuurt oid :?
ik dus wel...maar of het mn fannetje is... :?
kweetniet

Verwijderd

Heb ik ook gehad, sinds ik een draadloze muis heb is het wat minder geworden, maar ik heb het al op veel computers gehoord (aangezien ik er af en toe eens verkoop valt het nogal op). Zal wel iets met energieverbruik te maken hebben ...

• Okyah
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Okyah

wespachterrrrrfilm..

heeft te maken met de stroomvoorziening van je fan denk ik.
heb ik ook wel eens gehad, als mn proc bezig was. try eens een stressend dingetje, cpuburn ofzo aan en uit te zetten en kijk of je t dan ook hoort...
blijkbaar omdat je proc dan meer slurpt verandert er iets aan de stroomvoorziening van je fan, maar t lijkt alsof ie harder gaat draaien, ik vat t ieg niet :)

Alone at last
Just nostalgia and I
We were sure to have a blast

• Weezer-DC
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13-07 08:52
Mischien gewoon de fan op de voeding aansluiten,
dus geen tussen komst van moederbord !
Wel raar probleem trouwens

[ Voor 23% gewijzigd door Weezer-DC op 01-12-2002 19:03 ]

• Da*Rule
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 02-06 19:28
Hihi dit rare probleem heb ik ook gehad en nu ben ik gelukkig blijkbaar niet de enige die het had; ik had 't op een Compraq PIII-866 (op werk) waarbij de CPU fan harder ging draaien bij meerbelasting. Het scrollen met het PS/2 muisje viel daar blijkbaar ook onder... Ik vond 't irri (tijdens het internetten ff scrollen en gelijk die PC zoeven) en ben blij dat ik er niks meer mee te maken heb (gewoon stoppen met werken >:)).

Maarre een oplossing: USB misschien try-en? Of idd de fan op de voeding aansluiten.

[ Voor 12% gewijzigd door Da*Rule op 01-12-2002 20:32 ]

• Max|Burn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18-08 10:49

Max|Burn

-- .. ... .--- .- .-.-.-

dit heb ik op 3 van mn pc's.. ;d

ma ma ma ma ma macron one

• Verdicampo
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:51
Oh, ik ben dus niet gek. Op school hebben we ook zo eentje. Wist nooit wat dat was. hmm. Nou ja, weer een mysterie op gelost. :+

Heeft zoiets nu eigenlijk zin dan?

• caspergt
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-04-2025
Dus als je pc te heet wordt ga gewoon even scrollen :) LOL :P

Ridiculer lvl70 Resto drood :D

• _Drake_
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19-08 10:42
Bij mij gaan de ledjes heel lichtjes knipperen van me casefan als me hd ratelt ziet er wel stom uit .

The difficult we do right away, the impossible takes slightly longer.

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 19-08 12:42

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Waarschijnlijk trekt je voeding het niet meer helemaal. Scrollen veroorzaakt op 1 of andere manier namelijk erg veel CPU-load. Door de zwaardere CPU-load heeft je CPU meer stroom nodig en daardoor zakt bij een zwakke voeding de 5V-lijn in. De voeding zal dit compenseren door de 5V omhoog af te regelen. Omdat de meeste voedingen 1 circuit gebruiken om zowel de 5V als de 12V af te regelen zal hierdoor ook de 12V omhoog gaan en daardoor gaan je fans iets harder draaien.

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

• Smarron
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:25

Smarron

The bend

Demoniac schreef op 02 december 2002 @ 12:00:
Waarschijnlijk trekt je voeding het niet meer helemaal. Scrollen veroorzaakt op 1 of andere manier namelijk erg veel CPU-load. Door de zwaardere CPU-load heeft je CPU meer stroom nodig en daardoor zakt bij een zwakke voeding de 5V-lijn in. De voeding zal dit compenseren door de 5V omhoog af te regelen. Omdat de meeste voedingen 1 circuit gebruiken om zowel de 5V als de 12V af te regelen zal hierdoor ook de 12V omhoog gaan en daardoor gaan je fans iets harder draaien.
Dat heb ik ook. Door het scrollen schiet je CPU-load omhoog. Start eens taskmanager op en bekijk het voor jezelf eens.

-=Dell Inspiron 7591=- -=Samsung Galaxy A52s 8GB=- -=Nikon D750=- -=Flickr=-

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Smarron schreef op 02 december 2002 @ 12:05:
[...]
Dat heb ik ook. Door het scrollen schiet je CPU-load omhoog. Start eens taskmanager op en bekijk het voor jezelf eens.
USB verbruikt veel cpu :)

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• grizzlybear
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 28-07 10:33
Dat de CPU-load omhoog gaat, is niet alleen met het wieltje, maar ook als je de scroll-bar sleept! Misschien moet je eens proberen of dan de fan ook harder gaat draaien?!?

• Demo

Demo

grizzlybear schreef op 02 December 2002 @ 12:12:
Dat de CPU-load omhoog gaat, is niet alleen met het wieltje, maar ook als je de scroll-bar sleept! Misschien moet je eens proberen of dan de fan ook harder gaat draaien?!?
Klopt, waarschijnlijk kost het refreshen van het scherm veel CPU-resource? Als je met een venster gaat slepen dan schiet de CPU-load namelijk ook ineens omhoog. Dus waarschijnlijk zorgt dat ook voor een verandering in de voeding.

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.

• SanderTje!
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Ik heb dit ook ongeveer zoiets gehad; er staat daar ook precies uitgelegd hoe het komt. :)

Cooler gaat harder lopen bij indrukken muisknop?

i7 10700, 32GB RAM, RTX 3080

• LMD
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

LMD

Complex Minded

Misschien is de fan op cpu usage gebaseerd.
Dus als je iets doet dat ie meer rpm gaat maken.
Heb hier ook een server staan met linux erop.
Als ie niks doet maakt ie een constand zoemend geluid.
Als ik er iets op ga compuleren komt er gelijk een stuk herrie bij omdat de fan sneller gaat draaien.

Oplossing een andere fan erop doen.

Nothing more to say...

• Gabriel-LG
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-08 21:41
Gaat je fan niet raar doen als je niks selecteerd en dan gaat scrollen? (zodat er niks op je beeld veranderd zodra je scrolled).
Ik heb bij mezelf ff gekeken; als ik in een webpagina scroll gaat mijn CPU-usage van 2% naar 99% maar als ik in het niks zit te scrollen gebeurt er niks...
:)
Er kunnen dan 2 dingen zijn:
* Je processor trekt dan veel stroom en je CPU-fan krijgt hierdoor even minder stroom en daarna gelijk wat extra; overcompenstatie (zou in praktijk samen moeten/kunnen gaan met instabiliteit en vooral voorkomen op systemen met een processor die (bijna) te veel stroom trekt van het moederbord)
* Je fan wordt dynamisch gestuurd; deste meer watt je processor neemt. deste meer stroom je CPU-fan krijgt (in de meeste gevallen zou je dan ook een optie in je bios hebben om deze feature uit te schakelen)
(het laatste vind je vaak in Compaq, DELL, etc; bij sommige van deze grote fabrikanten is er geen mogelijkheid in de bios om de fancontrol uit-te-schakelen))

• Steve
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 16-08 17:10

Steve

Krokodil \o/

En ter additie.. Het is redelijk normaal dat je CPU load flink omhoog gaat als je scrollt, er worden namelijk veel beelden in een fractie van een seconde verwerkt :)

• pierre-oord
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16-08 20:53
Ik denk dat het de videokaart is. Ik heb zojuist een nieuwe videokaart gekocht, GF4MX440, en mobo vervangen (ECS voor EPOX). Zodra ik scroll hoor ik ook piep geluid. Maar dat ligt niet aan m'n fan, maar aan de voeding. Ik denk dat ik misschien de voeding op z'n uiterste aan het belasten ben, vroeger had ik hier nooit last van. Misschien dat als je jouw cpu fan loshaalt is de voeding net iets minder zwaar belast, en daardoor piept ie niet meer. Bij mij helpt dat btw niet.

Maar misschien ligt jouw probleem heel anders en ligt het echt aan je fan. In dat geval: :X

Ondernemer in tech (oud LOQED.com, nu UpToMore.com)

• Steve
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 16-08 17:10

Steve

Krokodil \o/

Als ik scroll of gewoon met de muis beweeg, hoor ik ook meestal een piepgeluid.. Heb ik eigenlijk nog nooit een verklaring/oplossing voor gezien.

• The_Greater
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-08 15:47
Als het koetje aanzet gaan de fans ook harder draaien. Het zal wel komen dat het systeem meer stroom gaat vreten. Scrollen is bij ook al stressen van je cpu. Moet je maar eens taskmgr aan zetten. Kun je het zo meten.

Working in the IT : "When you do things right, people won't be sure you've done anything at all"

• ikmattie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-08 13:06

Mijn Flickr; Sony A7iii

• Demo

Demo

LMD schreef op 02 December 2002 @ 12:17:
Misschien is de fan op cpu usage gebaseerd.
Dus als je iets doet dat ie meer rpm gaat maken.
Heb hier ook een server staan met linux erop.
Als ie niks doet maakt ie een constand zoemend geluid.
Als ik er iets op ga compuleren komt er gelijk een stuk herrie bij omdat de fan sneller gaat draaien.

Oplossing een andere fan erop doen.
Als je mijn post leest zie je dat het niet aan de fan maar aan de voeding ligt, dus fan vervangen heeft geen nut. Bovendien doen fans die direct op de voeding aangesloten zijn ipv op het mobo het ook, dus het is ook niet een regeling in het mobo.
Gabriel-LG schreef op 02 December 2002 @ 17:32:
Gaat je fan niet raar doen als je niks selecteerd en dan gaat scrollen? (zodat er niks op je beeld veranderd zodra je scrolled).
Ik heb bij mezelf ff gekeken; als ik in een webpagina scroll gaat mijn CPU-usage van 2% naar 99% maar als ik in het niks zit te scrollen gebeurt er niks...
Het is dus duidelijk dat het niet aan de muis ligt maar echt aan het scrollen op het scherm. Waarschijnlijk zoals Jupiler zegt omdat er veel beeld ververst moet worden. Misschien dat de grootte van het venster ook nog uitmaakt :?
Er kunnen dan 2 dingen zijn:
* Je processor trekt dan veel stroom en je CPU-fan krijgt hierdoor even minder stroom en daarna gelijk wat extra; overcompenstatie (zou in praktijk samen moeten/kunnen gaan met instabiliteit en vooral voorkomen op systemen met een processor die (bijna) te veel stroom trekt van het moederbord)
* Je fan wordt dynamisch gestuurd; deste meer watt je processor neemt. deste meer stroom je CPU-fan krijgt (in de meeste gevallen zou je dan ook een optie in je bios hebben om deze feature uit te schakelen)
Het is bijna het eerste wat je zegt, alleen krijgt ie juist meer spanning. Voor uitleg zie 1 van mijn eerdere posts.

Pagina: 1