Toon posts:

Vreemd probleem met boxen (kraken)

Pagina: 1
Acties:
  • 1.372 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een tweetal boxen in de kamer hangen, prachtige dingen met 3 speakers erin. Alleen het probleem, 1 van de speakers (de bass-speaker) van de linkerbox kraakt soms (*). Box opgeblazen denk ik dan als leek, maar dat is het dus niet volgens iemand die er verstand van had. :D

Box open gehad en draadjes gecontroleerd, dat was het ook niet. Draadjes van box naar versterker vervangen, hielp ook niet. Draadjes van linker en rechterbox achterop de versterker omgedraait, maar ook dit hielp niet. Conclusie, de speaker is kapot.

Alleen hoe kan ik dit oplossen? Hij is dus niet opgeblazen en het is dus iets anders? Moet ik nou een nieuwe speaker ervoor kopen of is er een andere oplossing? Gezien de prijs van deze set (2000 gulden 5 jaar geleden) los ik het graag op zonder nieuw spul te kopen.

*). Dit is erg vreemd, hij kraakt namenlijk niet altijd en alleen als hij erg zacht staat. Hij kraakt 'op de muziek mee' en kraakt dus niet willekeurig wat rond.

Verwijderd

Zijn je boxen wel aangesloten op een ge aard stopcontact? want dat wil nog wel eens de oorzaak van het kraken zijn namelijk....

Verwijderd

Topicstarter
Ze zitten niet rechtstreeks op een stopcontact, maar de verstrerker zit op een niet - geaard stopcontact.

Zou dat het probleem kunnen zijn dan? Het is namenlijk niet een probleem wat continu is en ook niet van toepassing op de overige 5 speakers...?

Verwijderd

Verwijderd schreef op 01 December 2002 @ 17:13:
Zijn je boxen wel aangesloten op een ge aard stopcontact? want dat wil nog wel eens de oorzaak van het kraken zijn namelijk....
dat zal zeker niet het probleem zijn...waarschijnlijk heb je ze te zwaar belast, waardoor je spreekspoel is vervormd...dit veroorzaakt vervorming en of kraken...

Verwijderd

Je kan proberen om je boxen om te wisselen en dan kijken of je linker box dan nog steeds kraakt... Dan kun je misschien uitsluiten dat er iets mis is met je box...

Verwijderd

Komt door je versterker!
het ligt in de popmeter die er in zit, de volume schakelaar in weze.
beetje contact spray erop doet wonderen! :)

• Mangoworks2002
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11-08 07:56

Mangoworks2002

No problems, only solutions

Ik zou eens een audiocodec instaleren. Heb het probleem ook op mijn werk gehad, daar hebben we toen een Adobe Premiere geinstaleerd. Probeer dat eens, en kijk of het probleem opgelost is. Daarna de-instaleren, bij het verwijderen vraagt ie of je alles wilt verwijderen... Zeg je nee en laat je de codec staan...

Verwijderd

De spreekspoel zal wel scheef in de magneet zitten. En af en toe raakt de spoel de magneet en dat levert gekraak op. Je kunt hem een paar keer proberen te laten schrikken met een 9 volt batterij. Mischien dat de spoel weer goed schiet

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 01-12-2002 17:24 ]

Verwijderd

Topicstarter
Boxen uitwisselen had ik al gedaan. Aan de versterker kan het bijna niet liggen omdat het gekraak alleen van toepassing is op de bass-speaker en niet op de andere 2 speakers in de box (die wel op 't zelfde draadje zitten).

Fatboy: De boxen zijn nooit echt zwaar belast, absoluut niet abnormaal belast in ieder geval.
Walter: Dat kan ik wel eens proberen, kan ik dan gewoon de + en de - aansluiten op een 9 volts batterij? Maak ik hem dat niet stuk... :? Ik ben nogal een leek hierin... :)

Verwijderd

nee je maakt een speaker er niet me stuk. Het is niet echt gezond natuurlijk dus gewoon de + en - aansluiten en even de spreekspoel een flinke opdonder geven. Een stuk of 3 4 keer korte pulsen geven en dan een tijdje laten spelen op normaal volume

Verwijderd

Uh, dit heeft niks met de boksen te maken.
Lees mijn vorige reply..

Verwijderd

Topicstarter
Doepz, aan de versterker kan het niet liggen, zie mijn laatste reply hierboven....

• weppe
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Ik heb precies hetzelfde gehad, alleen was het amper hoorbaar! Dus ik dacht, laat die speaker maar ff zitten, het gekraak werd steeds erger, totdat hij het 2 weken geleden begaf! Ik heb dus een nieuwe moeten kopen..

Ik denk dat je er niets aan kan doen, als het erg storend is en je wilt dit oplossen, zul je toch een nieuwe speaker moeten kopen denk ik.
Pagina: 1