Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[RH/ext3]Kan Lilo niet wijzigen

Pagina: 1
Acties:
  • 123 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Rataplan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

Topicstarter
Hey all,

[systeeminfo]
80G WD tripleboot met 98SE, XP en RH7.3. Ik gebruik de XP bootloader, en heb RH Lilo in de linuxpartitie (hda1, <1024 cyls) laten zetten. Als ik mbv de XP-bootloader linux selecteer, boot 'ie van hda1 mbv lilo. Werkt als een zonnetje.

Overigens: hda2: swap, hda3: win98se, hda4: extended met daarin hda5: XP(ntfs) en hda6 (fat32 datapartitie). Aangemaakt met partition magic 8.

[doel]
Ik heb wat aanpassingen in /etc/lilo.conf gemaakt (want die hoeft niet *ook* nog'ns met een schermpje te komen, dus timeout naar 0 en prompt verwijderd) en wil die nu updaten. lilo -v, dus.

[probleem]
Na de melding "writing to boot sector" krijg ik de melding "Unexpected dirty buffer encountered at do_get_write_access". De conf-file wordt goed verwerkt (geen fouten, "added linux *") maar de setup wordt niet gewijzigd.

[zelfwerkzaamheid]
[google=Unexpected dirty buffer encountered at do_get_write_access] levert op dat het wrsch. een ext3-prob (iets met journalling?) is, dus geprobeerd om het ding als ext2 te mounten (fstab gewijzigd, reboot). Dat lukte prima, maar het probleem blijft hetzelfde.

Ook wordt gesuggereerd om dan maar lilo in het mbr te gooien, maar daar ben ik een beetje huiverig voor (kan ik winxp dan nog wel booten? Schijnt ook een probleem te zijn, vond ik met dezelfde search - meer info desondanks welkom, vooral als je dit werkend hebt gekregen) en bovendien: dat wil ik niet. Ik wil lilo gewoon kunnen wijzigen.

De GoT-searches kunnen geen problemen vinden die hier ook maar enigszins op lijken ;)

[help]
...mij. Alsjeblieft :)

Journalism is printing what someone else does not want printed; everything else is public relations.

Verwijderd

gebruik grub en zet deze in je mbr werkt goed ik heb dat bij mijn laptop en normale pc zo

allebei hebben ze xp en linux

• Rataplan
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

Topicstarter
Verwijderd schreef op 01 december 2002 @ 19:11:
gebruik grub en zet deze in je mbr werkt goed ik heb dat bij mijn laptop en normale pc zo

allebei hebben ze xp en linux
Ik vermoed ernstig dat lilo in het mbr ook wel zal werken (hoewel ik in dat geval idd voor grub zal gaan) maar dat is echt de aller-, allerlaatste oplossing.
Rataplan schreef op 01 december 2002 @ 15:05:
(...) dat wil ik niet. Ik wil lilo gewoon kunnen wijzigen.
:)

Journalism is printing what someone else does not want printed; everything else is public relations.

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 24-11 13:37

deadinspace

The what goes where now?

http://freshmeat.net/proj...opic_id=139#comment-17891
Hmm, welke versie van lilo heb je?

Verwijderd

Offtopic opmerking tussendoor:

Rataplan, complimenten voor een duidelijk en goed gestart topic :) Zie je tegenwoordig helaas maar zelden :'(

Lilo kan in ieder geval sowieso ook WinXP booten :)
Grub ook zoals gezegd

• Rataplan
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

Topicstarter
Ik draaide 21.nogwat, inmiddels 22.3.4 - en hoewel ik van je post oorspronkelijk in juichstemming raakte, heeft de upgrade het probleem niet opgelost :{ Goed zoekwerk tho, dank je wel.

Bij het draaien van make (voor de upgrade van lilo, dus) kreeg ik een foutmelding (nee, ik was/ben als root ingelogd). Toen ik die wilde reproduceren voor het tikken van dit antwoord, en make vanuit Konsole (ik draai KDE 3) uitvoerde, was dit probleem weg (ik kan dus ook niet zeggen wat het precies was, iets met een missing image, geloof ik). Ook make install gaat probleemloos vanuit de gui. Ten overvloede: lilo -V meldt nu braaf (ook vanuit bash, en zelfs - vergeef mij - na een reboot) dat het versienummer 22.3.4 is. Zou dit wellicht iets uit kunnen maken?
Verwijderd schreef op 02 december 2002 @ 02:06:
Rataplan, complimenten voor een duidelijk en goed gestart topic :)
Als je goeie antwoorden wil, zal je goeie vragen moeten stellen ;) Dank je wel :)
Lilo kan in ieder geval sowieso ook WinXP booten :)
Grub ook zoals gezegd
Ik dacht dat de overstap in een geinstalleerd systeem problemen zou kunnen opleveren, maar dat is meer een hunch dan een probleem. Ik maak me d'r ook niet echt zorgen over, aangezien ik dat liloding vanuit /dev/hda1 aan de praat moet en zal krijgen :D

edit:
Kolere! Wat ziet mijn icon er slecht uit onder linux! Excuus, excuus, ik zal 'm zsm minder heftig laten knipperen :P Dat krijg je als je alleen onder windows test }:O

[ Voor 12% gewijzigd door Rataplan op 02-12-2002 13:54 ]

• Rataplan
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

Topicstarter
(1) kickje
(2) wegens [rml][ BOFH?]post weg > user search defect[/rml] een extra post, misschien dat ik 'm weer in mijn active topics-lijst zie :)
(3) inmiddels RH8.0 geinstalleerd en grub in het MBR gezet :( Rescue mode vanaf CD, ext3-incapable (RH6.2) draaien, dan lilo draaien hielp niet. Om 1 of andere reden kon ik onder 7.3 trouwens ook geen drive geometry opvragen, dat was het punt dat ik opgaf.

Verdere oplossingen dus alleen voor het geinteresseerde nageslacht.

Verwijderd

is ie wel ext3 ? hoe is nu je hd indeling ?

en geef je grub conf eens door

• Rataplan
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

Topicstarter
Verwijderd schreef op 04 December 2002 @ 13:43:
is ie wel ext3 ? hoe is nu je hd indeling ?

en geef je grub conf eens door
Ik stel je hulp wel op prijs, maar ik geloof niet dat je doorhebt wat het probleem was.

Was? Jazeker, zoals ik net meldde heb ik inmiddels een bootconfig op basis van grub gebouwd.

Het probleem is was dus dat lilo onder rh7.3 met een ext3 (en ja, ik weet hoe zo'n partitie geidentificeerd moet worden) een schrijffout genereert als ik mijn config wou updaten. Lastig, want kom dan nog maar eens van het kreng af. Nou had ik ook met 8.0 kunnen proberen om die XP-loader te kunnen gebruiken om een "kale" lilo te starten, maar als we dan toch een volledig nieuw os gebruiken, what the fuck, dan gooien we grub er wel op. Bovendien kan ik nou mooi een aggressief anti-bootloaders-splashscreen gaan maken.

Die bootconfig met grub is het probleem niet, die werkt ondertussen als een zonnetje. For the record wil ik best mijn grub.conf ff met je delen, want heel veel informatie over multiboot met twee (of meer) smaken windows is er niet:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
default=1
timeout=10
splashimage=(hd0,0)/boot/grub/splash.xpm.gz
title Red Hat 8.0 (2.4.18-14)
    root (hd0,0)
    kernel /boot/vmlinuz-2.4.18-14 ro root=LABEL=/ hdc=ide-scsi
    initrd /boot/initrd-2.4.18-14.img
title Windows XP Pro
    rootnoverify (hd0,2)
    chainloader +1
title Windows 98SE
    rootnoverify (hd0,2)
    chainloader (hd0,2)/bootsect.dos
    makeactive

...met dank aan deze manual, die eenvoudige voorbeelden voor complexe setups geeft.

Ik ben er dus uit. Het probleem is niet verholpen, maar wel omzeild; deze draad is wat mij betreft verder nutteloos - tenzij iemand iets op die "Unexpected dirty buffer encountered at do_get_write_access"-melding weet te verzinnen - maar ik heb er niets meer aan, want wat mij betreft is RH7.3 historie.

Pagina: 1