[Debian]Netwerk start niet automatisch

Pagina: 1
Acties:

• WouterG
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08:28

WouterG

Dit is geen ondertitel

Topicstarter
Na het compilen van een nieuwe kernel word het netwerk niet meer automatisch opgestart.
De netwerkkaart (realtek 8029 met ne2kpci) word wel normaal gevonden en als ik na het opstarten van de server [ifconfig eth0 192.168.0.5 up] intyp dan word het netwerk gewoon opgestart.
Maar er moet gebruik gemaakt worden van de dhcp router in mijn netwerk en ik heb geen toegang tot deze server dus het moet automatisch gebeuren.

De inhoud van /etc/network/interfaces is:

code:
1
2
3
4
5
auto lo
iface lo inet loopback

auto eth0
iface eth0 inet dhcp

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen.
als jullie mijn ifconfig helemaal willen zien moet je het maar vragen, maar dat word best wel veel typewerk.

[ Voor 10% gewijzigd door WouterG op 01-12-2002 13:24 ]

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

Wat gebeurt er als je geen verbinding hebt, en je tikt als root in /etc/init.d/networking restart
?

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11:43
je zegt dat je DHCP gebruikt, en ook dat je een nieuwe kernel gebakken hebt...
Kijk eens goed of bij de networking options "Socket Filtering" wel aanstaat. Heb hier ooit een heel netwerk zonder DHCP leases gehad omdat ik die vergeten was op mn DHCP server (zowel op server of client moet dat aan om DHCP te kunnen sturen/ontvangen)

Leuk en aardig allemaal: wat ik hier zeg stond tot 2.4.16 nog gewoon in de documentatie bij die optie, bij 2.4.17 en hoger wordt er met geen enkel woord meer over gerept :(

• WouterG

WouterG

Dit is geen ondertitel

Topicstarter
moto-moi schreef op 01 december 2002 @ 13:50:
Wat gebeurt er als je geen verbinding hebt, en je tikt als root in /etc/init.d/networking restart
?
Ik krijg dan de melding: Reconfiguring network interfaces: cat: /var/run/dhclient.pid: No such file or directory
done.

Ik ben dus bang dat ik zoals _JGC_ vertelde dat ik dhcp over het hoofd gezien heb omdat ik dacht dat je die alleen voor de server nodig had |:(

edit: dhclient lijkt wel geinstalleerd te zijn, als ik het intyp op de cml geeft hij in ieder geval geen foutmelding. Maar het probleem blijft bestaan.

Valt dit nog zonder het opnieuw compilen van de kernel op te lossen?

Het is trouwens de eerste keer dat ik een kernel compile en gelijk gaat het 2 keer mis (Eerste keer een verkeerde scsi driver geinstalleerd).
Nouwja, al doende leert men.

[ Voor 25% gewijzigd door WouterG op 01-12-2002 14:30 ]

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

Tomcat schreef op 01 december 2002 @ 14:25:
Ik krijg dan de melding: Reconfiguring network interfaces: cat: /var/run/dhclient.pid: No such file or directory
done.
Ik ben dus bang dat ik zoals _JGC_ vertelde dat ik dhcp over het hoofd gezien heb omdat ik dacht dat je die alleen voor de server nodig had |:(
Valt dit nog zonder het opnieuw compilen van de kernel op te lossen?
Niet gelijk het ergste denken ;)

Hij zegt alleen maar dat /var/run/dhclient.pid niet bestaat, wat wel kan kloppen, aangezien dhclient nog niet is opgestart ;)

Maar dat is dus alle output die 'ie geeft ? Da's niet goed namelijk :P Weet je zeker dat de dhcp-server op het netwerk wel goed werkt ?

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

• WouterG

WouterG

Dit is geen ondertitel

Topicstarter
moto-moi schreef op 01 December 2002 @ 14:29:
[...]

Niet gelijk het ergste denken ;)

Hij zegt alleen maar dat /var/run/dhclient.pid niet bestaat, wat wel kan kloppen, aangezien dhclient nog niet is opgestart ;)

Maar dat is dus alle output die 'ie geeft ? Da's niet goed namelijk :P Weet je zeker dat de dhcp-server op het netwerk wel goed werkt ?
De DHCP server werkt, het is een netgear RP114 router dus daar kan ook niet veel fout gaan.
Die is gewoon ingesteld met het uitdelen van ip's vanaf 192.168.0.1 255.255.255.0

Verder geeft mn server geen output als ik [/etc/init.d/networking restart] intyp.

• WouterG

WouterG

Dit is geen ondertitel

Topicstarter
Ik heb de server nu als tijdelijke oplossing een vast ip gegeven door de /etc/network/interfaces configuratiefile aan te passen en hij werkt nu gewoon normaal.
Is er nu geen gevaar dat er ruzie gaat komen met de dhcp server als een andere computer zich aan gaat melden?

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11:43
Tomcat schreef op 01 December 2002 @ 22:18:
Ik heb de server nu als tijdelijke oplossing een vast ip gegeven door de /etc/network/interfaces configuratiefile aan te passen en hij werkt nu gewoon normaal.
Is er nu geen gevaar dat er ruzie gaat komen met de dhcp server als een andere computer zich aan gaat melden?
Hij geeft hoogstwaarschijnlijk een lease op volgorde, dus 192.168.1.2
is pc 1 die aangaat Binnen het netwerk en pc 2 is 192.168.1.3 dus zorg gewoon dat jij op 99 eindigd dan :)
Pagina: 1