[TFT] Softwaretest om ghosting bij een TFT te meten?

Pagina: 1
Acties:

• Chrasher
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17-03 00:31

Chrasher

Tevree met z'n PS5

Topicstarter
Er zijn een aantal programma's beschikbaar waarmee je je monitor uitgebreid mee kan testen. Helaas heeft dit alleen betrekking op kleuren, dode pixels, vervorming, etc...

Ik ben er nog geen tegengekomen waarmee je ghosting (traagheid van de pixels) kan testen. Bestaat dit eigenlijk wel? Ik zit dan bijv. te denken aan een wit/zwart blok wat met verschillende snelheden over een zwarte/witte achtergrond beweegt, waardoor je een indicatie kan krijgen in hoeverre het effect zich voordoet. Zou erg handig zijn. :Y)

PSN-id: Chrasher

• Frankie02
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 31-08-2025
DirectX ??

• Chrasher

Chrasher

Tevree met z'n PS5

Topicstarter
LOL :D Ja, dat blokje zit daar wel in, maar dan heb je nog geen enkele indicatie of het een goed of slecht scherm is.

Ik bedoel eigenlijk een test waarmee verschillende snelheden worden uitgevoerd, zodat je zou kunnen zien wat de gemiddelde waarde van je pixelvertraging is.

Verwijderd

Maar, waarom wil je dat precies. Heb je niet genoeg aan de Responce Time? Heb je al een TFT of wil je er een kopen ?!

Ik weet geen proggie die dat kan...

• Chrasher

Chrasher

Tevree met z'n PS5

Topicstarter
Die responce time bij de specifikaties zecht in veel gevallen helemaal niets. Soms worden ze ook flink door elkaar gehaald (down, up, down+up).

Ik heb nu al achter een aantal verschillende TFT's gezeten (thuis, werk, vrienden) en als ik de specifikaties vergelijk met mijn praktijkervaring, dan blijkt dat schermen met "mindere specifikaties" het soms veel beter doen dan de "betere" schermen.

Ik zou dus eigenlijk een test willen zien waardoor die "opgegeven specifikaties" zichtbaar worden en je dus zonder schermen in korte tijd na elkaar te bekijken, toch een indicatie kan hebben van de werkelijke prestaties van een TFT-scherm.

[aanvulling]
Ik heb hier thuis een AG Neovo X174 staan met een Fujitsu 17.5" panel, die volgens de specificaties een "typical responsetime" heeft van 35ms. Op mijn werk staat een NEC 15" (type weet ik nu niet) die volgens de specifikaties een 25ms. responsetime zou moeten hebben.

Nu kan ik uit ervaring vertellen dat die NEC dus veel trager is dan mijn Neovo. Het scrollen door teksten geeft op de NEC een zware ghosting :( , terwijl ik dat niet heb met mijn Neovo :) .
[/aanvulling]

[ Voor 31% gewijzigd door Chrasher op 01-12-2002 12:49 ]

• Frankie02
  • Laatst online: 31-08-2025
:) Oke

Ik heb ook wel eens lopen zoeken. misschien is dit iets:

http://www.displaybank.com/guide/using_testp.htm

• Chrasher

Chrasher

Tevree met z'n PS5

Topicstarter
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
TEST Programº° Ư¡ ¹× »ç¿ë¹ý

ÇÁ·Î±×·¥ »ç¿ë¿¡ ¾Õ¼­ Ç׸ñº° Æò°¡ ¹æ¹ýÀ» ¸ÕÀú ¾Ë¾Æº¸°Ú½À´Ï´Ù. . 

Æò°¡È¯°æ

¸ð´ÏÅÍÀÇ face¹æÇâÀº µ¿ÇâÀ¸·Î ÇÏ°í ¸ð´ÏÅ͸¦ ¼öÁ÷À¸·Î µÐ´Ù. 
ÃÖ´ëÇÑ ÀÚ±âÀå¿¡¼­ ¸Ö¸® ¶³¾îÁø »óÅ·ΠÇÑ´Ù. 
ÇØ»óµµ´Â Å©±âº° ±ÇÀå ÇØ»óµµ·Î ÇÑ´Ù. 
Æò°¡ Ç׸ñ ¼³¸í

Hmm, Dit is maar een gedeelte van de tekst. Een correct linkje zoeken is hier meer "trial and error". :X Met deze testen kan je alleen de standaard instellingen bekijken, de meeste heb ik hier al lokaal staan. Ga alleen die IBM-test nog even proberen.
sorry voor de verneukte layout. ;)

[ Voor 19% gewijzigd door Chrasher op 01-12-2002 12:56 ]

• llevering
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:09
Mijn truuc was gewoon met patience de kaart door het beeld bewegen, over die groene achtergrond werkte dat prima. Maarja het zou fijn zijn als er iets betrouwbaarders was (alhoewel je ghosting dan best goed ziet).

• Chrasher

Chrasher

Tevree met z'n PS5

Topicstarter
* Chrasher heeft iets gevonden wat al een beetje in de buurt komt. :)

Het tooltje staat gewoon op de CD van C't, waar een optie inzit die een bewegend object laat zien met een bepaalde snelheid. Bij een goede TFT mag je geen strepen zien op deze snelheid. B)

Ik heb het Java tooltje op mijn homepage gezet. Vergeet niet om de optie: "LCD Support" aan te zetten (anders wordt er een andere test geladen) en kies voor de test: "Pumpbild/Sprite".

Verwijderd

Chrasher schreef op 01 december 2002 @ 12:42:
Die responce time bij de specifikaties zecht in veel gevallen helemaal niets. Soms worden ze ook flink door elkaar gehaald (down, up, down+up).

Ik heb nu al achter een aantal verschillende TFT's gezeten (thuis, werk, vrienden) en als ik de specifikaties vergelijk met mijn praktijkervaring, dan blijkt dat schermen met "mindere specifikaties" het soms veel beter doen dan de "betere" schermen.

Ik zou dus eigenlijk een test willen zien waardoor die "opgegeven specifikaties" zichtbaar worden en je dus zonder schermen in korte tijd na elkaar te bekijken, toch een indicatie kan hebben van de werkelijke prestaties van een TFT-scherm.

[aanvulling]
Ik heb hier thuis een AG Neovo X174 staan met een Fujitsu 17.5" panel, die volgens de specificaties een "typical responsetime" heeft van 35ms. Op mijn werk staat een NEC 15" (type weet ik nu niet) die volgens de specifikaties een 25ms. responsetime zou moeten hebben.

Nu kan ik uit ervaring vertellen dat die NEC dus veel trager is dan mijn Neovo. Het scrollen door teksten geeft op de NEC een zware ghosting :( , terwijl ik dat niet heb met mijn Neovo :) .
[/aanvulling]
Op zich zegt de reactiesnelheid/responce time heel veel, als het maar de maximale is en niet typical.

• psychotic
  • Laatst online: 05-11-2025

psychotic

Nixs

Nou, ik heb um ff getest. Zie geen strepen of vage kleur achter het rondje. Het rondje beweegt echter wel een beetje schokkerig :? Zou dat mijn videokaartje zijn? ATI7000

O ja, Compaq 8020 TFT (30ms ?)

[ Voor 23% gewijzigd door psychotic op 01-12-2002 22:11 ]

MSI K7T266 Pro2 RU, XP 2400+@2600+ 52Gr stressed. Aopen HQ08 gemod met div Panaflo fans, Case 43 Gr. Sapphire Radeon 9500 Pro 330@310 Catlist 3.4, Compaq 8020 TFT 18,1" DVI, 768Mb Crucial@CAS 2-2T-5T-2T-4way, 2*Maxtor D740X-6L Raid

• Chrasher

Chrasher

Tevree met z'n PS5

Topicstarter
Ik heb die test nu ook op de zaak gedaan (op die NEC), maar zie hiermee geen verschil met die monitor van thuis. Werkt dus toch niet zo goed. :(
Ze zouden eigenlijk ook een donkere sprite over een witte achtergrond moeten laten scrollen. Eens kijken of ik die Java-code wat kan aanpassen. :P

Pagina: 1