[vb6] loopt vast tijdens debuggen

Pagina: 1
Acties:

• MWP
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09:16
ik ben druk bezig een programma in vb6 te schrijven,
vervolgens wil ik het programma wat ik heb gemaakt testen, om te kijken of het programma het inderdaad doet.

in de module Form_load zit dus al een fout.... dus ik krijg zo'n venster met de knoppen End debug en help.
Ik druk dus op debug, en op dat moment blijft visual basic haken, en loopt vast

net zoiets, heb ik ook als ik het programma wat ik aan het testen ben afsluit,
( bijvoorbeeld via de instructie end) sluit tegelijk Visual Basic ook af

Mijn vraag is dus, hoe ik van dit probleem af kom, maar ook hoe ik eraan ben gekomen.

Owja Ik gebruik visual basic 6 enterprice en ik heb Service pack 5 geinstalleerd.
AMD 900 Mhz.... 512 geheugen.... MSI k7T turbo motherbord

wat ik al heb geprobeerd:
  • *laatste service pack geinstalleerd *project options en visual basic options gecontrolleerd *MSDN.microsoft.com bezocht(hoewel ik niet precies weet waar ik op moet zoeken) *Google bezocht *vb6 opnieuw geinstalleerd

[ Voor 34% gewijzigd door MWP op 01-12-2002 13:33 . Reden: Onduidelijk verhaal ]

• blackd
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
-> PW op verzoek

9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023

Verwijderd

Vaag verhaal maargoed ,start je programma es met Crtl-F5 dan compileerd ie alles voor ie het start en kan je alle errors er op voorhand al uit halen.

• MWP
Verwijderd schreef op 01 december 2002 @ 13:29:
Vaag verhaal maargoed ,start je programma es met Crtl-F5 dan compileerd ie alles voor ie het start en kan je alle errors er op voorhand al uit halen.
'k heb het verhaal even wat duidelijker gemaakt(hoop ik) maar waar het om gaat is, dat vb vastloopt wanneer ik probeer te debuggen, en dat vb zichzelf afsluit wanneer ik het testprogramma afsluit(ook via CTRl+F5).

En volgens mij is het een fout in de properties, want bij andere vb programma's doet vb niet zo raar.

• CyberSnooP
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 31-03 16:47

CyberSnooP

^^^^ schrijft --->

Maak je gebruik van bijzondere (windows-)API-calls in je programma? Gebruik je het subclassing? (blijf het een vaag woord vinden voor het onderscheppen van Windows Messages, maar oké).
Heb je de symptomen bij alle programma's die je schrijft of alleen bij je huidige project? (nee dus)

[ Voor 3% gewijzigd door CyberSnooP op 01-12-2002 13:36 . Reden: nee dus :) ]

|_____vakje______|

Verwijderd

Ben je soms bezig met vage API calls, subclassing of dat soort grappen?

• MWP
CyberSnooP schreef op 01 December 2002 @ 13:36:
Maak je gebruik van bijzondere (windows-)API-calls in je programma? Gebruik je het subclassing? (blijf het een vaag woord vinden voor het onderscheppen van Windows Messages, maar oké).
Heb je de symptomen bij alle programma's die je schrijft of alleen bij je huidige project? (nee dus)
\
Verwijderd schreef op 01 December 2002 @ 13:36:
Ben je soms bezig met vage API calls, subclassing of dat soort grappen?
volgens mij niet, ik heb wel een code met API om zo'n winamp magnetic-form effect te krijgen, maar volgens mij ligt het daar niet aan, want dat gebruik ik in meer programma's.(voor geintereseerden: http://24.132.94.138/code.txt)

en verder niks

• CyberSnooP

CyberSnooP

^^^^ schrijft --->

Yep, daar gebruik je duidelijk subclassing (CallWindowProc e.d.). Probeer die functionaliteit eens (tijdelijk) uit te schakelen of zoek naar dll-s die je daarbij helpen. (ssubtmr.dll op VBAccelerator bijv.)

Waarom het mis gaat
Met subclassing vertel je tegen Windows dat window-messages door jouw zelfgeschreven (of in dit geval door iem. anders geschreven) subroutine moeten worden verwerkt. Zodra jij wil gaan debuggen stop je programma en is die subroutine niet meer te bereiken. Windows blijft echter vrolijk messages sturen en wordt en Visual Basic kan daar vervolgens niks mee (behalve crashen dan).

Normaliter worden messages afgehandeld door een message loop die Visual Basic zelf bedenkt (erbij compileert), en Visual Basic zorgt er ook voor dat die routine geen problemen veroorzaakt. Echter Visual Basic is niet op de hoogte van jouw zelf geschreven routine.

Ietwat brakke uitleg.. een expert mag mij verbeteren :)

[ Voor 62% gewijzigd door CyberSnooP op 01-12-2002 13:48 . Reden: waaaaroooommm? ]

|_____vakje______|

• MWP
CyberSnooP schreef op 01 december 2002 @ 13:44:
Yep, daar gebruik je duidelijk subclassing (CallWindowProc e.d.). Probeer die functionaliteit eens (tijdelijk) uit te schakelen of zoek naar dll-s die je daarbij helpen. (ssubtmr.dll op VBAccelerator bijv.)
'k heb de functie idd uitgezet, en nu doet hij het inderdaad wel, maar hoe kan zoiets de fout zijn, ik bedoel, waarom sluit hij dan vb6 af?(dan weet ik ook weer waar ik voortaan op moet letten :))

in ieder geval, tnx

Verwijderd

uit je eigen source
Visual Basic:
1
2
3
4
'SubClassing is not very helpful while debugging your Code.
'If you need to step through your Code, set this Variable to False or
'you probably will crash!!!
Private Const DoSubClass As Boolean = True

• CyberSnooP

CyberSnooP

^^^^ schrijft --->

Verwijderd schreef op 01 december 2002 @ 13:59:
uit je eigen source
Visual Basic:
1
2
3
4
Kortom: Al had die gast een "Format C:" commando erin gezet, de TS had het niet gezien omdat ie de source niet doorneemt voor hem te runnen :)

|_____vakje______|

• MWP
Verwijderd schreef op 01 December 2002 @ 13:59:
uit je eigen source
Visual Basic:
1
2
3
4
Mmm... ok
brakheid valt wel mee... :) Ik snap het in ieder geval, Bedankt

Verwijderd

CyberSnooP schreef op 01 December 2002 @ 14:01:
de TS had het niet gezien omdat ie de source niet doorneemt voor hem te runnen :)
de TS :?

• CyberSnooP

CyberSnooP

^^^^ schrijft --->

TopicStarter.. Als ik weer ff vergeten ben hoe ie heet dan noem ik 'm zo. En ik ben niet de enige op GoT.

|_____vakje______|

Pagina: 1