Toon posts:

Lawaaige voedingsventilator in Aopen kast

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb een bigtower van Aopen. Op zich een primakassie, maar ik vind de ventilator van de voeding te veel herrie maken. Ik vraag me af of daar wat aan te doen is.

In het novembernummer van PCM staan een aantal tips om het geluid te verminderen. O.a. staat er dat je een stillere ventilator voor de voeding kunt kopen. Wie weet waar je dit kunt kopen en heeft iemand daar ervaring mee(makkelijk in te bouwen, prijs, is het inderdaad een stuk stiller)?

BVD

Verwijderd

Er zijn een aantal manieren waarop je een koeler stiller kan maken. Je kan of er een mooie enermax of papst in gooien. Scheelt altijd weer wat ten op zichte van de wat minder bekende merken. Of je laat de koeler op 7 volt draaien, dan is die bijna niet te horen...
Koelers kan je overal kopen dus ga echt geen winkels zitten opnoemen want daar kom je zelf ook wel achter. :7.......nou eentje dan www.xxlcase.nl :Z

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 01-12-2002 11:22 ]

• Flex
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 27-07 12:56
Idd de aopen voeding maakt een hoop herrie(de fan die erin zit dan)
Misschien is een Papstfan een oplossing.
http://shop.freezinghardware.nl/index-shop.asp?Cat_ID=6

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 01 December 2002 @ 11:19:
Er zijn een aantal manieren waarop je een koeler stiller kan maken. Je kan of er een mooie enermax of papst in gooien. Scheelt altijd weer wat ten op zichte van de wat minder bekende merken. Of je laat de koeler op 7 volt draaien, dan is die bijna niet te horen...
Koelers kan je overal kopen dus ga echt geen winkels zitten opnoemen want daar kom je zelf ook wel achter. :7.......nou eentje dan www.xxlcase.nl :Z
Bedankt. Dat op 7 volt laten draaien lijkt me ook wel wat. Moet er dan een weerstandje tussen of zo? Is dat zelf te doen?

Verwijderd

Topicstarter
Flex schreef op 01 december 2002 @ 11:20:
Idd de aopen voeding maakt een hoop herrie(de fan die erin zit dan)
Misschien is een Papstfan een oplossing.
http://shop.freezinghardware.nl/index-shop.asp?Cat_ID=6
Bedankt dat is een mooie site. ga ik eens bekijken.

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17:06
Uh, hou er wel rekening mee dat als je je fan langzamer laat draaien, je waarschijnlijk een extra fan er bij moet doen om alle warmte goed af te voeren.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 01 december 2002 @ 11:32:
[...]

Bedankt. Dat op 7 volt laten draaien lijkt me ook wel wat. Moet er dan een weerstandje tussen of zo? Is dat zelf te doen?
Dat kan je gewoon zelf. Je pakt een molex stekkertje van de voeding:
geel=12 V, rood= 5V. De twee zwarten zijn grond aansluitingen. Oftwel wil je 7 volt dan pak je de gele en de rode. Als je fan een rode en zwart draadje heeft. Krijg je de combinatie van geel (voed) +rood (fan) en rood (voed) + zwart (fan).
resultaat 12-5= 7Volt! Moet je zelf maar ff kijken hoe dat in je voeding zit. Je kan ook zoals ik al eerder zei een aparte molex stekker nemen die uit je voeding komt.
Het is allebei goed ;)

• Atomstar
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 10-08 21:44
Ik heb ook een Aopen kast, en heb ook de fan vervangen. Er zit nu een Sunon in die op 12 V met 61 m3/h blaast, maar dan issie wel 34 dB. Op 7 volt hoor ik em een stuk minder, en me voeding doet het nog (na een paar dagen, maar nog geen stress gehad eigenlijk :P). Verder heb ik wel een paar casefans, maar niet erg veel bijzonders (allemaal 7v). Dit samen met een whisperrock III houdt mijn pc redelijk stil (maar eigenlijk nog steeds te lawaaiig :P).

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 01 december 2002 @ 21:32:
[...]

Dat kan je gewoon zelf. Je pakt een molex stekkertje van de voeding:
geel=12 V, rood= 5V. De twee zwarten zijn grond aansluitingen. Oftwel wil je 7 volt dan pak je de gele en de rode. Als je fan een rode en zwart draadje heeft. Krijg je de combinatie van geel (voed) +rood (fan) en rood (voed) + zwart (fan).
resultaat 12-5= 7Volt! Moet je zelf maar ff kijken hoe dat in je voeding zit. Je kan ook zoals ik al eerder zei een aparte molex stekker nemen die uit je voeding komt.
Het is allebei goed ;)
Bedankt! Ik had zelf al met google gezocht met als zoekstring "7 volt" en daar kwam o.a. de volgende link uit: http://www.overclockershideout.com/7voltmod.shtml

Volgens mij bedoel je hetzelfde.

Verwijderd

Topicstarter
NoobX schreef op 01 december 2002 @ 21:49:
Ik heb ook een Aopen kast, en heb ook de fan vervangen. Er zit nu een Sunon in die op 12 V met 61 m3/h blaast, maar dan issie wel 34 dB. Op 7 volt hoor ik em een stuk minder, en me voeding doet het nog (na een paar dagen, maar nog geen stress gehad eigenlijk :P). Verder heb ik wel een paar casefans, maar niet erg veel bijzonders (allemaal 7v). Dit samen met een whisperrock III houdt mijn pc redelijk stil (maar eigenlijk nog steeds te lawaaiig :P).
Ik ga eerst maar proberen de voeding van de originele fan te verlagen naar 7 volt en kijken(eigenlijk luisteren) hoe het dan is.

Ik weet alleen niet of mijn voeding dan niet te warm wordt. Ik ben geen overklokker: ik heb een Athlonxp2100 met geode koeler erop, dus ik hoop dat het wel kan.

Bedankt voor je ervaring.
Pagina: 1