ADSL-verbinding draadloos delen.

Pagina: 1
Acties:

• D-Three
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19-08 07:10
Vandaag moest ik bij iemand langs gaan omdat die internet wou op de PC op zijn kamer (boven). Beneden staat al een PC waarop een USB ADSL-modem op aangesloten is. Men wou het zo éénvoudig en goedkoop mogelijk doen, dus mijn voorstel was heel simpel: router, 2 netwerkkaartjes en kabels leggen.
Maar dat laatste wou de vrouw des huizes niet, dus wou die man draadloos. Ik heb toen maar ff gezegd dat dit veel duurder zou zijn maar echt luisteren wildden ze niet.
Aangezien ik totaal geen ervaring heb met dat draadloos gedoe ben ik hier ff gaan rondsnuffelen op GoT maar ik vind niet echt iets wat ik echt kan gebruiken. Toch niet wat ik wil. Of misschien heb ik gewoon niet goed gekeken :P

PC1 staat dus beneden. Op deze PC is een USB ADSL-modem aangesloten, de telefoonlijn zit dus vlak bij die PC.

PC2 staat boven en heeft geen USB-aansluitigen maar wel nog een vrije PCI-sloten.

De oplossing moet dus zo goedkoop en vooral zo eenvoudig mogelijk zijn aangezien ik niet wil dat ik iedere week terug de boel aan de praat moet krijgen.

Ik heb dus al ff rondgeneusd maar ik raak er niet echt wijs uit.
Heb je een een Wireless Access Point nodig of niet? Het beste zou zijn dat PC1 niet moet aan staan als men op PC2 wil surfen, dus een WAP zal ik dan wel nodig hebben zeker?
Ik heb al enkele van die Draytek-dingen bekeken maar als ik het goed voorheb zit daar geen ADSL-modem ingebouwd? Er kan wel één op aangesloten worden maar dan moet dat één zijn met een Ethernet-aansluiting, dus hun USB-modem is dan onbruikbaar?

Alvast bedankt voor de reacties!

Verwijderd

Je kan een USB router kopen ( bv draytek), usb wordt dan rj45. Router doorlussen naar pc beneden en doorlussen naar remote acces point. deze weer "aansluiten" op wireles NIC in pc boven.

Nodig: USB router (draytek)
Wireless Acces Point (trust/Sweex)
Wireless NIC voor boven
Normal NIC voor beneden

weet niet wat de "officiele" namen voor het wireless gebeuren zijn....

[ Voor 45% gewijzigd door Verwijderd op 01-12-2002 04:16 ]

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 16:19
2 oplossingen:

1. koop 2 USB WLAN dingen. 1tje op pc beneden, en 1tje op pc boven. Dan een proggie als winroute of whatever op PC beneden,ff configgen en beide inet.
Nadeel is wel dat PC1 aan MOET staan.....

2. Router... al dan niet met accesspoint ingebouwd. Alleen aangezien je een USB modem hebt wordt dat lastig... Dan is er alleen een draytek router, die heeft USB modem mogelijkheid. Daar moet je dan een los AP achter zetten, die zit namelijk niet ingebouwd.

3e optie is om een andere modem te kopen, een ethernet versie. Daar dan een AP achter hangen, of een modem/router/ap ineen (bv de draytek 2600VE). Alleen kost die zo'n 300 EUR...

imho gewoon een losse modem/router kopen(150 eur ofzo) en kabeltjes leggen... kun je
a. fatsoenlijk tussen beide pc's kopieeren/printen/whatever (100mbit)
b. geen gekut met wlan, configgen en security..

moet je alleen die ma zover zien te krijgen :)

btw: wat betreft wlan: geen PCI dingen nemen, die zijn duurder en kut... ontvangst wordt aardig beperkt door de zooi kabels achter je PC, tenzij je er eentje neemt met losse antenne. Los USB ding werkt effectiever

[ Voor 12% gewijzigd door DJSmiley op 01-12-2002 04:18 ]

• blackd
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Er zijn 3 opties voor zover ik kan bedenken:
  • 2 wlan kaartjes kopen die ad-hoc kunnen 'draaien'.
    Dit kan met sommige kaartjes tot maximaal 4 kaartjes tegelijk, en krijg je dus zoiets
    Je kan dan volstaan met 2x wlan, en dan de ADSL verbinding delen op PC1.
  • een simpele router zelf opzetten met een USB aansluiting, waar ook een wlan kaart in gaat (in dat geval heb je 3x wlan kaartjes nodig). Bij de laatste opzet heb je pc1 niet nodig om te internetten op pc2. Wel een routing OS gebruiken die de wlan kaart ondersteunt, en zorgt dattie ad-hoc kan draaien dus.
  • de Draytek 2200 USB (dacht ik) kopen, hieraan kunnen 4x PC. 1 aansluiting daarvan gaat naar PC1, op een andere poort komt een AP, en dan zet je een wlan kaart in PC2. Wel een hele dure oplossing denk ik.

9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023

• DJSmiley
offtopic:
Damn, wat groeit dit topic hard, en dat om deze tijd ;)

• D-Three
Verwijderd schreef op 01 december 2002 @ 04:13:
Je kan een USB router kopen ( bv draytek), usb wordt dan rj45. Router doorlussen naar pc beneden en doorlussen naar remote acces point. deze weer "aansluiten" op wireles NIC in pc boven.

Nodig: USB router (draytek)
Wireless Acces Point (trust/Sweex)
Wireless NIC voor boven
Normal NIC voor beneden

weet niet wat de "officiele" namen voor het wireless gebeuren zijn....
Dat lijkt me dus inderdaad een oplossing. Ik had er eigenlijk nog niet aan gedacht om een aparte router te nemen. Ik dacht heel de tijd aan een wireless-router :)
DJSmiley schreef op 01 december 2002 @ 04:17:
2 oplossingen:

1. koop 2 USB WLAN dingen. 1tje op pc beneden, en 1tje op pc boven. Dan een proggie als winroute of whatever op PC beneden,ff configgen en beide inet.
Nadeel is wel dat PC1 aan MOET staan.....

2. Router... al dan niet met accesspoint ingebouwd. Alleen aangezien je een USB modem hebt wordt dat lastig... Dan is er alleen een draytek router, die heeft USB modem mogelijkheid. Daar moet je dan een los AP achter zetten, die zit namelijk niet ingebouwd.

3e optie is om een andere modem te kopen, een ethernet versie. Daar dan een AP achter hangen, of een modem/router/ap ineen (bv de draytek 2600VE). Alleen kost die zo'n 300 EUR...

[KNIP]

btw: wat betreft wlan: geen PCI dingen nemen, die zijn duurder en kut... ontvangst wordt aardig beperkt door de zooi kabels achter je PC, tenzij je er eentje neemt met losse antenne. Los USB ding werkt effectiever
Oplossing 1: Ik had ook al aan zoiets gedacht en dat lijkt me ook het goedkoopste. Indien ze het niet erg vinden dat PC1 telkens moet aan staan, dan zou ik inderdaad best dat nemen, lijkt me. Maar PC2 heeft dus geen USB, dus moet dat een PCI-ding worden. Tenzij je er een USB-uitbreidingskaartje in gooit.

Oplossing 2: Dat lijkt me hetzelfde zoals MindSpace voorstelde ;)

Oplossing 3: Tja, die modem is dan ook meteen 100 EUR duurder dan de USB-versie.

En als laatste: PC2 heeft geen USB-aansluitingen... En de snelheid kan mij niet zoveel schelen, zolang die mensen maar i-net hebben ;) 3 Mbit is voldoende, dat is de snelheid van ADSL en daar zijn ze tevreden mee.
blackd schreef op 01 December 2002 @ 04:18:
Er zijn 3 opties voor zover ik kan bedenken:
  • 2 wlan kaartjes kopen die ad-hoc kunnen 'draaien'.
    Dit kan met sommige kaartjes tot maximaal 4 kaartjes tegelijk, en krijg je dus zoiets
    Je kan dan volstaan met 2x wlan, en dan de ADSL verbinding delen op PC1.
  • een simpele router zelf opzetten met een USB aansluiting, waar ook een wlan kaart in gaat (in dat geval heb je 3x wlan kaartjes nodig). Bij de laatste opzet heb je pc1 niet nodig om te internetten op pc2. Wel een routing OS gebruiken die de wlan kaart ondersteunt, en zorgt dattie ad-hoc kan draaien dus.
  • de Draytek 2200 USB (dacht ik) kopen, hieraan kunnen 4x PC. 1 aansluiting daarvan gaat naar PC1, op een andere poort komt een AP, en dan zet je een wlan kaart in PC2. Wel een hele dure oplossing denk ik.
Optie 1: zie oplossing 1 DJSmiley

Optie 2: Dat zal het wel niet worden. Dan is er nog een extra-pc'tje nodig en dat lijkt me voor die mensen ook weeral te ingewikkeld :) Zoiets is voor mij geen probleem maar... Die begrijpen dan niet waarom PC3 daar moet staan zonder dat ze die kunnen gebruiken. :)

Optie 3: zie ook MindSpace. En hier nog ff de prijzen van routershop:
Draytek Vigor2200USB router 229,67 EUR
Linksys wireless Access Point 149,94 EUR
Linksys Wireless PCI card 121,38 EUR

En dan nog een NIC voor 20 EUR

Totaal: 520.99 EUR + verzendkosten.

Tja, ik kan het hen enkel maar voorstellen hé. Zij moeten het betalen, ik niet

• D-Three
DJSmiley schreef op 01 december 2002 @ 04:19:
offtopic:
Damn, wat groeit dit topic hard, en dat om deze tijd ;)
Erg hé :)

• blackd
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Tenzij je er een USB-uitbreidingskaartje in gooit.
Zou in principe prima moeten kunnen hoor :)

9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023

Verwijderd

In ieder geval veel succes!!

Verwijderd

Je kan ook een setje kopen van sitecom, 2 wireless stations... is maar 149 euro, kijk maar bij sitecom.

Je hebt ook al wireless nics van 48 euro, van Netgear.

Haal spullen vaak bij www.informatique.nl

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 01-12-2002 05:00 ]

• D-Three
Kan iemand mij een voorbeeldje geven van "wlan kaartjes die ad-hoc kunnen draaien". Hoe weet ik of die bepaalde kaartje dat kunnen?

Ik ga ook ff de verschillende combo's moeten bekijken... Misschien is het nog goedkoper te maken. De gebruikte oplossing zal ik hier ook wel posten!

• DJSmiley
Laagvliegerke schreef op 01 december 2002 @ 04:44:
[...]

Optie 3: zie ook MindSpace. En hier nog ff de prijzen van routershop:
Draytek Vigor2200USB router 229,67 EUR
Linksys wireless Access Point 149,94 EUR
Linksys Wireless PCI card 121,38 EUR

En dan nog een NIC voor 20 EUR

Totaal: 520.99 EUR + verzendkosten.

Tja, ik kan het hen enkel maar voorstellen hé. Zij moeten het betalen, ik niet
Dat zou ik dus NIET doen, als je op bv routershop kijkt:

ETech ADSL Modem/router (analoog) 151 EUR
Linksys Accesspoint 149 EUR
Linksys Wireless PCI card: 121 EUR

En dan nog een nicje van een paar euro tbv pc beneden

tov jouw config bespaar je z'n 80 EUR, EN houd je een USB modem over.. (die je weer kan verpatsen).
USB Router is gewoon duur.....

wat betreft Adhoc modes: Elk kaartje kan dat... zie het maar als een crosslink kabel, kan ook op elke netwerkkaart

[ Voor 8% gewijzigd door DJSmiley op 01-12-2002 13:49 ]

Pagina: 1