XP2600+ @ 2500mhz 1024mb Twinmos PC2700 @ CS2 WD1800JB Plextor 40x CDRW Ti 4600 ULTRA
heb 1 center 2 rear en 2 front
XP2600+ @ 2500mhz 1024mb Twinmos PC2700 @ CS2 WD1800JB Plextor 40x CDRW Ti 4600 ULTRA
Subwoofer
Alle 4 de hoeken en 1 voor op je neus
zeg dat danMary Wana schreef op 30 November 2002 @ 23:59:
neej je denkt niet raar. Ik gebruik gewoon 5.1 als benaming omdat het wel gewoon een DD/DTS setup is alleen zonder sub
heb 1 center 2 rear en 2 front
5.0 dus
[ Voor 40% gewijzigd door Oxi op 01-12-2002 00:00 ]
I wouldn't give his troubles to a monkey on a rock
Jups... je denkt nu raar... maar dat doe je de hele avond al
In principe heb je 5 kanalen met een 5.1 set (dus 5 satelites)
Ik kan me best indenken dat je met een setje uitgebreide satelites GEEN subwoofer nodig hebt; mogelijk is dat dan per definitie geen 5.1 meer maar kan het wel als 5.1 gebruikt worden
Lage tonen zijn voor het menselijk gehoor slecht te bepalen qua positie; waar een subwoofer ligt maakt wat betreft 'richting' niet veel uit (wel qua akoestiek) dus zou je denk ik een subwoofer ook best weg kunnen laten en de lage tonen in de satelites zetten
dats waarom ik sub nog niet gekocht heb en zoals het nu lijkt kop ik nooit een sub voor mijn huidige setupwfvn schreef op 01 december 2002 @ 00:00:
[...]
Jups... je denkt nu raar... maar dat doe je de hele avond al
In principe heb je 5 kanalen met een 5.1 set (dus 5 satelites)
Ik kan me best indenken dat je met een setje uitgebreide satelites GEEN subwoofer nodig hebt; mogelijk is dat dan per definitie geen 5.1 meer maar kan het wel als 5.1 gebruikt worden
Lage tonen zijn voor het menselijk gehoor slecht te bepalen qua positie; waar een subwoofer ligt maakt wat betreft 'richting' niet veel uit (wel qua akoestiek) dus zou je denk ik een subwoofer ook best weg kunnen laten en de lage tonen in de satelites zetten
Zelf vind ik 70hz beetje "hoog"
Wil iemand mij informatie instampe ?
[edit]
oke het schijnt dat mijn huidige van 20 tot 23000hz kunnen
nu zoek ik dus iets van een bookshelf speaker die ik op kan hangen. En tja laag moettie wel aan kunnen en betaalbaar blijven natuurlijk
[ Voor 13% gewijzigd door Mary Wana op 01-12-2002 00:06 ]
btw, Subwoofer kanaal wordt weinig gebruikt in DVD films(, dit betekend niet dat de subwoofer niks doet)
3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel
Verwijderd
Sub word weinig gebruikt???Cyb schreef op 01 December 2002 @ 00:10:
het subwoofer kanaal moet dan wel in je satelites gemixed worden, anders is het geen 5.1 geluid, en mis je informatie.
btw, Subwoofer kanaal wordt weinig gebruikt in DVD films(, dit betekend niet dat de subwoofer niks doet)
Bij een digital vertserker in 5.1 op stelling 5 satjes 1 sub is op de versterker sub aan geschakeld,wat in houd de versterker filtert het laag van de satjes naar de sub.
Bij sub uit op de versterker krijgen je front de volle laag van de versterker te verwerken.
Maar bij dvd films in dd/dts is de sub wel van groot belang tenzij jij je speakers kan veroorloven van een paar duizend pleuro per stuk.
Of de sub zelf gebruikt wordt is afhankelijk van Large Speaker Mode of Small Speaker Mode.
iRacing | Sim Gear: SimXperience AccuForce, Heusinkveld Pro, Custom 80/20 rig, Sparco R100 Sky
Dat .1 kanaal wordt wel degelijk aangestuurd tijdens films, ik heb zelf een 5.0 opstelling nu ... maar heb er uit pure ellende maar m'n cambridge soundworks (creative) sub aangehangen totdat ik genoeg munten heb voor een sub. Maar kijk maar naar oudere films of concerten, die worden juist speciaal met 5.0 aangeduid. Het kan wel zonder sub, maar je mist wel wat.Cyb schreef op 01 December 2002 @ 01:50:
ik heb het over dat het Subwoofer kanaal in DVD films weinig gebruikt wordt, niet de sub zelf.
Of de sub zelf gebruikt wordt is afhankelijk van Large Speaker Mode of Small Speaker Mode.
Erm, ik weet niet naar wat voor films je kijkt, maar bij het gros van de actie- en avonturenfilms heeft de sub echt wel wat werk te verzetten hoorCyb schreef op 01 December 2002 @ 00:10:
het subwoofer kanaal moet dan wel in je satelites gemixed worden, anders is het geen 5.1 geluid, en mis je informatie.
Dan moet je je amp instellen dat ie dat .1 kanaal downmixed naar je fronts.Raziel schreef op 01 December 2002 @ 09:22:
[...]
Dat .1 kanaal wordt wel degelijk aangestuurd tijdens films, ik heb zelf een 5.0 opstelling nu ... maar heb er uit pure ellende maar m'n cambridge soundworks (creative) sub aangehangen totdat ik genoeg munten heb voor een sub. Maar kijk maar naar oudere films of concerten, die worden juist speciaal met 5.0 aangeduid. Het kan wel zonder sub, maar je mist wel wat.
3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
DVD films hebben behoorlijk veel laag waar de meeste speakers niet aankomen. Wat je kan doen is om eerst gewoon zonder sub te kopen en later alsnog te beslissen of je 'm mist of niet. Zo doe ik dat ook. Eerst zonder luisteren en dan kan er altijd nog 1 bij gekocht worden.
hij heeft zuiltjes voor.
Zeker met een dts muziek dvd wat ie vaak luitert,
Is het zelfs beter om geen sub er tussen te hebben.
Eigenlijk is een sub alleen leuk als je heftige in je maag voelende explosies in de film wil horen.
anders heb je aan 5 goeie grote speakers wel genoeg.
Ecodan warmtepomp
nogmaals, ik heb het niet over de sub zelf. maar over het subkanaal, LFE dus.Mad_Demon schreef op 01 december 2002 @ 11:51:
[...]
Erm, ik weet niet naar wat voor films je kijkt, maar bij het gros van de actie- en avonturenfilms heeft de sub echt wel wat werk te verzetten hoor
Deze wordt vrij weinig gebruikt, iets wat hier ook terug te lezen is:
http://www.3dsoundsurge.c...dLFE/CenterandLFE-p3.html
Iets waar je vrij snel achter komt als je een Small Speaker Mode speakerset hebt, zoals ik dusThe .1 in Dolby Digital 5.1 and DTS 5.1 tracks is referred to as the LFE (low frequency channel). This is not used for all low frequencies, in fact many movies doesn't even use the LFE channel much.
(Crossover instellingen van Creative werken vrij slecht bij SSM, binnenkort een Philips Seismic Edge testen.)
Een sub is niet noodzakelijk, maar bij films is het wel degelijk een toevoeging gezien fronts meestal niet een supergroot frequentiebereik hebben. Voor muziek is een sub niet nodig/soms zelfs ongewenst/soms ook niet, bij films is het zonder meer een toevoeging. Het brengt je dichter bij de realiteit.
[ Voor 12% gewijzigd door Yokozuna op 01-12-2002 14:58 ]
Maar sateliet speakers met een sub vind ik nu ook weer niet klinken, dan kan je denk ik nog beter zuilen hebben zonder sub.
Bij sommige subs kan je trouwens het filter uitschakelen (bij die van mij kan dat iig wel) dan kan je het bereik volledig regelen vanuit de reciever.
Voor muziek is een sub idd niet echt nodig, mits je wel vloerstaande speakers hebt. Een sub zorgt dan alleen voor het sublaag.
Veel mensen zijn trouwens van mening dat je een sub niet te hoge frequenties mag laten weergeven, omdat je hem anders zou kunnen plaatsen. Het LFE kanaal stuurt niet voor niets ook 80HZ frequenties door. Wanneer je deze niet zou laten weergeven mis je gewoon een stuk informatie eigenlijk. Een sub plaats je over het algemeen ook in op dezelfde lijn als de fronts, dan is het klankbeeld het natuurlijkst. Wanneer een sub een bass reflex poort heeft kan je hem het beste ook niet te ver in een hoek zetten, dan kan hij nogal een boemerig effect geven en dat is niet natuurlijk.