Toon posts:

Setup -> X -> Mandrake 9

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Wanneer ik Mandrake wil installeren gaat alles goed.
Tot op het laatst wanneer ik het beeldscherm moet instellen :|

Het probleem is als volgt:

wanneer ik de resolutie instel op 800x600 op 16 bits kleuren ziet de test pagina er als volgt uit:

Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/~bjhm.velthuis/setup.jpg

alles is dus als het ware een halve pagina opgeschoven, ik moet dus de muis (blokje) daar neer zetten om op "no" te kunnen klikken.
Waar ligt dit nou aan?

Ik heb het volgende al gedaan:

- default instelling vervangen door de Hercules Thriller 3D ->zelfde probleem
- alle resoluties geprobeert; ook de refresh rates
- verschillende monitoren ingesteld; ook handmatige instellingen

Weet iemand hoe ik dit kan oplossen?

specs:
- Hercules Thriller 3D videokaart, AGP 4MB
- IBM 9524-002 monitor
- Mandrake 9.0

Verwijderd

Heb je een andere videokaart geprobeerd voor de test? Misschien helpt installen met een andere kaart en dan die erin kaaien...

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 30 november 2002 @ 23:51:
Heb je een andere videokaart geprobeerd voor de test? Misschien helpt installen met een andere kaart en dan die erin kaaien...
Nope; nog niet geprobeert.

De kaart is 100% goed; onder Windows 98 geen enkel probleem.
Ook tijdens de Mandrake installatie werkt alles goed.

Zal morgen eens kijken of ik hier nog een kaartje heb liggen.

Verwijderd

Hoi,

Ik heb hetzelfde met mijn systeem spec. (8.2 trouwens ook)
En ook een vriend van mij met een gf3 ti500 heeft hetzelfde probleem.

Je moet gewoon tijdens de install en config van de x server niets veranderen. Alles gewoon laten staan zoals mandrake het heeft ingesteld.

Als ik zelf de generic gf4 gebruik dan heb ik na een reboot alleen maar een zwart scherm met een blokje.

Ik kan zelf alleen maar de fbdev vga driver gebruiken.
Ieder andere resulteerd in een scherm zoals jij dat aangeeft.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 01 december 2002 @ 00:03:
Hoi,

Ik heb hetzelfde met mijn systeem spec. (8.2 trouwens ook)
En ook een vriend van mij met een gf3 ti500 heeft hetzelfde probleem.

Je moet gewoon tijdens de install en config van de x server niets veranderen. Alles gewoon laten staan zoals mandrake het heeft ingesteld.

Als ik zelf de generic gf4 gebruik dan heb ik na een reboot alleen maar een zwart scherm met een blokje.

Ik kan zelf alleen maar de fbdev vga driver gebruiken.
Ieder andere resulteerd in een scherm zoals jij dat aangeeft.
Dat heb ik dus ook al geprobeert :(
Resulteerd in "This videocard doesn't support a 24 bit color depth"

Terwijl in in Windows gewoon op 24 bit staat :|

Verwijderd

Op mij komt het over als een probleem met de driver voor X. Ik weet niet op welke chipset die videokaart gebaseerd is, dat zou je even moeten checken. Het is bekend dat voor GeForce kaarten je apart drivers moet downloaden van nVidia - die zijn niet open-source, dus die mogen niet mee met gratis distro's. Als het een oudere kaart is, zou je het kunnen proberen met de oudere versie van X, de 3.3.6, i.p.v. de standaard 4.2.1. In mijn geval is dat het enige wat werkt op m'n ouwe PentII met ATI Mach64 3D RagePro videokaart.

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15-05 16:45
Je moet zoeken naar andere drivers voor je monitor, geloof ik. Dat hielp bij mij tenminste..

|>

Verwijderd

Verwijderd schreef op 01 December 2002 @ 00:35:
Dat heb ik dus ook al geprobeert :(
Resulteerd in "This videocard doesn't support a 24 bit color depth"

Terwijl in in Windows gewoon op 24 bit staat :|
Hij staat toch op 16bit? :?.

Anyway, probeer als driver (als je dat tenminste zo kan aangeven) vesa of fbdev eens...

Anders gewoon niet "test settings" doen maar gewoon doorgaan... Na de installatie en reboot start linux. Ziet 't er goed uit, gefeliciteerd! Als 't er dan nog zo uitziet, dan druk je op 'ctrl-alt-f1', dan log je in met username 'root' en wachtwoord wat je daar ingeeft. Dan edit je /etc/X11/XF86Config-4 ('vi /etc/X11/XF86Config-4'), en ga je naar onder, naar videokaart instellingen, en daar verander je de driver in 'vesa' (druk op 'i' om iets in te typen, 'escape' om weer te stoppen met intypen). Met ':wq' save/exit je. Dan 'init 3 && init 5' intypen, en dan doet je beeldscherm 't als 't goed is wel. :).
Pagina: 1