Ik draai op dit moment een systeempje met een Gigabyte 7-IX mobo erin. Een paar weken geleden in verband met een enorme windows crash alles plat moeten gooien en opnieuw moeten installeren, maar sindsdien blijk ik een IRQ probleem te hebben. Ik heb van alles geprobeerd in Bios, en windows nog enkele malen opnieuw geinstalleerd, maar dit hielp niks.
Het probleem is dat de AGP voor mijn videokaart een IRQ shared met de middelste van de 5 PCI sloten. Ook de onderste 2 PCI sloten gebruiken hetzelfde IRQ. Dit terwijl er nog zeker 1 IRQ adres vrij is. De IRQ clashes veroorzaken crashes van windows, als ik bijv. het internet op wil, moet ik eerst ctrl-alt-dellen om msgsrv32 af te sluiten. Ik denk dat het probleem niet zozeer in windows zit, aangezien verschillende kaarten in verschillende sloten IRQ conflicten opleverden met dezelfde sloten.
Dit is mijn systeem, met de kaarten in volgorde van boven naar beneden (PCI 1= bovenste, net onder AGP, 2 is degene daaronder, etc.)
AGP - Viper Z200 32 MB (IRQ 7)
PCI 1- leeg
PCI 2 - Soundblaster geluidskaart (IRQ 5: Creative SB16 emulatie; IRQ 10: Creative SB live!)
PCI 3 - leeg ivm IRQ clash AGP
PCI 4 - Netwerkkaart (IRQ 11)
PCI 5 - ISDN kaart (IRQ 11)
Verdere systeem specs:
Windows 98
Gigabyte GA 7-IX
AMD Athlon K7 - 600 processor
320 MB geheugen
De IRQ verdeling is als volgt:
00 - systeemtimer
01 - toetsenbord
02 - programmeerbare interruptcontroller
03 - vrij
04 - ACPI IRQ houder voor PCI IRQ besturing
04 AMD open host controller PCi naar USB
05 - Creative SB 16 emulatie
06 - Standaard diskette controller
07 - ACPI IRQ houder voor PCI IRQ besturing
07 - Viper Z 200
08 - systeem cmos / real time klok
09 - SCI IRQ used by ACPI IRQ
10 - ACPI IRQ houder voor PCI IRQ besturing
10 - Creative SB live! value
11 - ACPI IRQ houder voor PCI IRQ besturing
11 - ISDN PCI card
11 - 32 MB PCI Fast Ethernet adapter
12 - PS / 2 mouseport
13 - numerieke gegevensprocessor
14 - AMD 756 PCI Bus master IDE controller
14 - primaire IDE controller
15 - AMD 756 PCI Bus master IDE controller
15 - secundaire IDe controller
Dingen die ik al geprobeerd heb in Bios zijn legio. Ik heb de IRQ settings naar manual gezet en alle ISA IRQ's naar PCI / ISA gezet. Ook heb ik IRQ's voor paralelle port uitgezet. In Windows heb ik ook vanalles geprobeerd, maar niets hielp. Heeft iemand enig idee wat ik nog kan doen (naast een nieuw Mobo / procesoor, etc kopen) ?
Het probleem is dat de AGP voor mijn videokaart een IRQ shared met de middelste van de 5 PCI sloten. Ook de onderste 2 PCI sloten gebruiken hetzelfde IRQ. Dit terwijl er nog zeker 1 IRQ adres vrij is. De IRQ clashes veroorzaken crashes van windows, als ik bijv. het internet op wil, moet ik eerst ctrl-alt-dellen om msgsrv32 af te sluiten. Ik denk dat het probleem niet zozeer in windows zit, aangezien verschillende kaarten in verschillende sloten IRQ conflicten opleverden met dezelfde sloten.
Dit is mijn systeem, met de kaarten in volgorde van boven naar beneden (PCI 1= bovenste, net onder AGP, 2 is degene daaronder, etc.)
AGP - Viper Z200 32 MB (IRQ 7)
PCI 1- leeg
PCI 2 - Soundblaster geluidskaart (IRQ 5: Creative SB16 emulatie; IRQ 10: Creative SB live!)
PCI 3 - leeg ivm IRQ clash AGP
PCI 4 - Netwerkkaart (IRQ 11)
PCI 5 - ISDN kaart (IRQ 11)
Verdere systeem specs:
Windows 98
Gigabyte GA 7-IX
AMD Athlon K7 - 600 processor
320 MB geheugen
De IRQ verdeling is als volgt:
00 - systeemtimer
01 - toetsenbord
02 - programmeerbare interruptcontroller
03 - vrij
04 - ACPI IRQ houder voor PCI IRQ besturing
04 AMD open host controller PCi naar USB
05 - Creative SB 16 emulatie
06 - Standaard diskette controller
07 - ACPI IRQ houder voor PCI IRQ besturing
07 - Viper Z 200
08 - systeem cmos / real time klok
09 - SCI IRQ used by ACPI IRQ
10 - ACPI IRQ houder voor PCI IRQ besturing
10 - Creative SB live! value
11 - ACPI IRQ houder voor PCI IRQ besturing
11 - ISDN PCI card
11 - 32 MB PCI Fast Ethernet adapter
12 - PS / 2 mouseport
13 - numerieke gegevensprocessor
14 - AMD 756 PCI Bus master IDE controller
14 - primaire IDE controller
15 - AMD 756 PCI Bus master IDE controller
15 - secundaire IDe controller
Dingen die ik al geprobeerd heb in Bios zijn legio. Ik heb de IRQ settings naar manual gezet en alle ISA IRQ's naar PCI / ISA gezet. Ook heb ik IRQ's voor paralelle port uitgezet. In Windows heb ik ook vanalles geprobeerd, maar niets hielp. Heeft iemand enig idee wat ik nog kan doen (naast een nieuw Mobo / procesoor, etc kopen) ?