De snelheid van het geheel word bepaald door de langzaamste schakel
Verwijderd
Mobo denkt dat de opgewekte pulsen van de ventilator komen
Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"
Verwijderd
ook een tacho signal afgeeft? Dan kun je die er mooi opdrukken én heb je een stille voeding
six10again, hoe werkt zo'n MMV chipje?
leuke sig _Brake_
Verwijderd
Door het aanbieden van pulsen (gebruikelijk 12 V) op de fan aansluiting zal je je moederboard foppen. Je moet het pinnetje hebben waar normaliter de witte draad van de fan op gaat.
Een schakelingetje om pulsen te genereren is simpel te maken met bijvoorbeeld een CMOS 4093 of elk ander inverterend poortje met een schmitt-trigger :

R1 = 10K - 10M, C1 = 100pF to 47uF.
Fo is ±1Kz bij R1=100K en C1=10nF
Je kan de uitgangsfrequentie dus regelen door de weerstand- en condensator waarde te veranderen. Dit koste me zeker 5 seconde googlen...
nu ben ik niet echt een electro vent, maar kan ik niet met alleen een condensator een puls maaken en weer weglaten vallen ?? ik heb namelijk geen idee waar ik de onderdelen van het schema van bakkei vandaan moet halen
[ Voor 4% gewijzigd door B-lennium op 01-12-2002 00:03 ]
Verwijderd
Goed idee, waarom doe je dat niet, maar dan moet je wel een cooler hebben die ook dat gele draadje heeft(die waar hij doorgeeft op hoeveel RPM hij draait) want daar wacht het mobo op.Verwijderd schreef op 30 november 2002 @ 23:38:
Waarom sluit je niet de cooler op je radiator op aan?
Verwijderd
Er staat niks bijzonders in dat schema.B-lennium schreef op 30 november 2002 @ 23:59:
nu ben ik niet echt een electro vent, maar kan ik niet met alleen een condensator een puls maaken en weer weglaten vallen ?? ik heb namelijk geen idee waar ik de onderdelen van het schema van bakkei vandaan moet halen
1 weerstand
1 condensator
1 poortje
Dat poortje zit gewoon in een IC, een 4093. Zal wel eens een hele euro kosten. Heb je niemand met een beetje electro ervaring in de buurt ? Die soldeert het zo in 5 minuten in elkaar voor je.
Of probeer zelf eens wat research te doen. Er is genoeg over te vinden. Zoek uit hoe zo'n 4093 in elkaar steekt, soldeer iets in elkaar. Je hoeft het niet meteen in je pc te duwen. Als je de condensator en weerstand groot genoeg maakt dan wordt de frequentie zo laag dat je gewoon een knipperlichtschakeling krijgt. Gewoon een ledje met weerstand aan de uitgang en experimenteren maar.
Dit soort simpele schakelingetjes zijn ideaal om electro ervaring mee op te doen.
hoe groot moet de weerstand en de condensator ongeveer worden ?
Verwijderd
als je die uit zet kan je zonder een fan je mobo opstarten, maar waarschijnlijk heb jij dat dus niet?
want ik zit nl met het zelfde probleem als ik over ga op wc en m'n baybus inmekaar bouw..
blup
- tweakduke
- Registratie: December 2001
- Laatst online: 22:08