Toon posts:

kde 3 wel netwerk geen netwerk kaart ?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Na veel gewerkt te hebben met FreeBSD op mijn server (console) heb ik nu op mijn eigen pc voor het eerst FreeBSD geïnstalleerd met KDE 3.03. Op het gebied van X en KDE ben ik nog tamelijk onbekend. (newbie du :*) )

Mijn probleem is dat ik niet ‘goed’ op het windows netwerk kom. Ik heb reeds samba geïnstalleerd voor de smbclient maar bij het configureren onder KDE krijg ik hierbij regelmatig de melding dat ik geen network interface heb.
Afbeeldingslocatie: http://www.slagboomenpeeters.com/albums/snapshot1.png

Internetten pingen ftp’s etc werkt onder KDE prima. Echter als ik bij het Control Center van KDE kijk is idd geen netwerk kaart te vinden. Ik heb veel geprobeerd maar het is niet gelukt hier een netwerk kaart te installeren.

Afbeeldingslocatie: http://www.slagboomenpeeters.com/albums/snapshot2.png

Ken iemand dit probleem of weet iemand raad ?

Is het trouwens mogelijk straks net zoals Windows een netwerkomgeving met computernamen te zien onder KDE?

(Mijn netwerkkaart is overgens een goed functionerende 3Com kaart)

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 30-11-2002 22:40 ]

Verwijderd

Erm, sinds wanneer doe je systeemconfiguratie onder KDE? :?. Laat ik 't zo zeggen, als KDE geen netwerk ziet, dan is dat een KDE probleem, n zou je dus de oplossing in de configuratie van KDE specifiek moeten zoeken... Algemeen genomen hoort KDE dit helemaal niet te doen.

KDE (en andere desktops) hebben de mogelijkheid om in de file manager netwerken te zien of shares te bekijken. Waarschijnlijk moet je dan smb:// voor de url zetten in konqueror ofzo.

Anyway, wat ik me afvraag is of dat configuratietooltje onderdeel van KDE is, van fBSD of dat je het ergens anders hebt gedownload? :?.

• Tomaat
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13-05 13:50
tooltje!? :? dat is gewoon het "configuratie scherm" van KDE :+

• monkel
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10:51
man smbd?
man smbmount?
ik denk dat je in de console verder komt dan in "configuratieschermen" :P

en man smbclient natuurlijk

[ Voor 19% gewijzigd door monkel op 30-11-2002 23:43 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 30 november 2002 @ 22:55:
Erm, sinds wanneer doe je systeemconfiguratie onder KDE? :?. Laat ik 't zo zeggen, als KDE geen netwerk ziet, dan is dat een KDE probleem, n zou je dus de oplossing in de configuratie van KDE specifiek moeten zoeken... Algemeen genomen hoort KDE dit helemaal niet te doen.
Het lijkt mij idd ook onwaarschijnlijk dat je de netwerkkaart configureert onder KDE.
Dit zou niet in het X systeem van server en client passen. Maar dat KDE geen netwerkkaart ziet lijkt me toch wel zorgelijk. :|
KDE (en andere desktops) hebben de mogelijkheid om in de file manager netwerken te zien of shares te bekijken. Waarschijnlijk moet je dan smb:// voor de url zetten in konqueror ofzo.
Dit is me idd al eens eerder gelukt, nadeel is echter dat je de naam van de computer moet weten voordat je verbinding kan leggen.
Anyway, wat ik me afvraag is of dat configuratietooltje onderdeel van KDE is, van fBSD of dat je het ergens anders hebt gedownload? :?.
Deze configuratie tool is standaard meegeleverd met KDE en heeft verder niks met FreeBSD te maken.

Verwijderd

Topicstarter
Eigenlijk maak ik met niet zo druk om de windows sharings (samba). Ik zal daar nog eens goed de manuals voor bij pakken. Alleen het feit dat ik regelmatig met de melding 'geen netwerkkaart aangetroffen' (ff vrij vertaald) maakt me zorgen

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:21
Tja, KDE is gemaakt voor Linux z'n ifconfig en kan blijkbaar niets met de BSD ifconfig (die wijkt iets af, zonder parameters laat ie niets zien, terwijl die van linux alle interfaces laat zien)

Wat betreft dat LAN browsen: probeer Lisa eens. Let wel dat je die uit 3.0.5 neemt, de ouderen hebben een bugje. Vervolgens kan je gewoon je netwerk doorbladeren met konqueror net zoals je dat in windows gewend bent.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 30 November 2002 @ 23:44:
Het lijkt mij idd ook onwaarschijnlijk dat je de netwerkkaart configureert onder KDE.
Dit zou niet in het X systeem van server en client passen. Maar dat KDE geen netwerkkaart ziet lijkt me toch wel zorgelijk. :|
[...]
Deze configuratie tool is standaard meegeleverd met KDE en heeft verder niks met FreeBSD te maken.
Mjah, KDE hoort geen netwerkconfiguratie te doen, exact om bovengenoemde redenen...

Ik zou die melding dus gewoon laten voor wat 't is en me er niet druk om maken.

Verwijderd

Topicstarter
_JGC_ schreef op 01 December 2002 @ 00:25:
Tja, KDE is gemaakt voor Linux z'n ifconfig en kan blijkbaar niets met de BSD ifconfig (die wijkt iets af, zonder parameters laat ie niets zien, terwijl die van linux alle interfaces laat zien)
Ik denk dat je hierin idd wel eens gelijk kan hebben. Maar als ik het goed begrijp bied KDE dus een soort grafische interface om ifconfig heen.
Wat betreft dat LAN browsen: probeer Lisa eens. Let wel dat je die uit 3.0.5 neemt, de ouderen hebben een bugje. Vervolgens kan je gewoon je netwerk doorbladeren met konqueror net zoals je dat in windows gewend bent.
Ga ik eens naar kijken tnx...

• AVL
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 25-09-2022

AVL

OHMSS

_JGC_ schreef op 01 December 2002 @ 00:25:
Je hebt wel gelijk, maar je argument is niet helemaal goed: de BSD ifconfig laat zonder parameters net als de Linux ifconfig alle interfaces zien. Waarschijnlijk echter niet op dezelfde manier, en daardoor gaat deze kcontrol module de mist in.

"I'd rather have a bottle in front of me than a frontal lobotomy."

Verwijderd

Topicstarter
Is dit nu een bekend probleem ?
Ik heb namelijk gezoch op i-net maar ik heb hierover geen info gevonden (vandaar dit topic ;))

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:21
AVL schreef op 01 december 2002 @ 16:38:
[...]

Je hebt wel gelijk, maar je argument is niet helemaal goed: de BSD ifconfig laat zonder parameters net als de Linux ifconfig alle interfaces zien. Waarschijnlijk echter niet op dezelfde manier, en daardoor gaat deze kcontrol module de mist in.
Laatst op een OpenBSD 3.2 bak nog geprobeerd iemand's IP te achterhalen. moest toch echt ifconfig -a geven om alles te kunnen zien.

BTW: IP was nodig om djbdns als dnscache voor het netwerk te installeren ;)

• AVL

AVL

OHMSS

_JGC_ schreef op 01 December 2002 @ 17:18:
[...]

Laatst op een OpenBSD 3.2 bak nog geprobeerd iemand's IP te achterhalen. moest toch echt ifconfig -a geven om alles te kunnen zien.

BTW: IP was nodig om djbdns als dnscache voor het netwerk te installeren ;)
Hmm, ok. s/BSD/FreeBSD. Op FreeBSD krijg je door een 'ifconfig' zonder parameters alle netwerkinterfaces te zien.

• AVL

AVL

OHMSS

Verwijderd schreef op 01 december 2002 @ 16:59:
Is dit nu een bekend probleem ?
Ik heb namelijk gezoch op i-net maar ik heb hierover geen info gevonden (vandaar dit topic ;))
Het is geen probleem, maar het is wel bekend :) (tenminste, behalve dat het wel grappig zou zijn als het werkte, zie ik het probleem niet).

[ Voor 8% gewijzigd door AVL op 01-12-2002 19:11 ]

Verwijderd

Topicstarter
opzich kan ik er ook wel mee leven, maar dan moet kde niet iedere keer zeggen dat ik geen netwerkkaart heb. |:(

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 01-12-2002 19:30 ]

• AVL

AVL

OHMSS

Wanneer zegt-ie dat dan? Ik draai ook KDE op FreeBSD, en heb die hele melding nog nooit gezien :?

Verwijderd

Topicstarter
Mijn sambaclient onder konqueror is volgens mijn niet goed geconfigureerd. Als ik b.v. naar een pc browse (dat gaat goed) en ik trek er b.v. een mp3 vandaan krijg ik die melding.

Ik heb hem overgens al meer gehad maar als ik deze stappen neem ben ik zeker van de foutmelding. Als ik b.d.w. windows sharing onder de 'Control Center' van KDE met een wizzard configureer krijg ik in het venster ook de melding 'no network interface detected' (of iets dergelijks) te zien.

• AVL

AVL

OHMSS

Die melding krijg ik hier niet. Waar zit die wizard?

[ Voor 7% gewijzigd door AVL op 02-12-2002 16:58 ]

Pagina: 1