Toon posts:

RH 8.0 en MySQL probleem

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik had een tijd geleden al een topic geopend over het feit dat MySQL 3.23.52 die in RH8 distro zit niet kan connecten vanaf 'remote computers'. Uit de reactie van andere Gotters heb ik kunnen opmaken dat ik niet de enige was met het probleem.
Omdat ik destijds geen oplossing kon vinden voor het probleem heb ik me servertje destijds gedowngrade naar RH7.3. Gisteren heb ik echter besloten om het weereens te probereren met RH8.0 in de hoop dat er nu een oplossing voor het MySQL probleem was.

Ik heb oa Google en de GOT (omega) search gebruikt om te kijken ofdat er een oplossing was echter heb ik helaas tot nu toe nog niks kunnen vinden.

Het probleem is alsvolgt:

MySQL werkt/draait prima echter kan je niet met een andere account dan root en vanaf een andere machine dan de bak zelf connecten. Met PHP kun je trouwens ook niet van de bak zelf connecten .. alleen via de MySQL client zelf.

Heeft iemand een oplossing voor het probleem?

• Fatal-Error
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Een aantal punten waar je naar kunt kijken:
- staat de poort wel goed in de mysql config file?
- mag je volgens het mysql privilege system wel connecten vanaf de opgegeven host?
- bevat /etc/hosts je hostname/domeinnaam?

Welcome to the desert of the real.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb alle punten die je genoemt hebt nagelopen, en alles lijkt te kloppen ... als staat er in me mysql config file niet het poort nummer expliciet gedefineerd.

Ik ben weer 'verder' gaan kloten en heb een 'trusted host' aangemaakt en het leuke is nu dat ik wel kan connecten. Kan het soms zijn dat er iets mis is met het 'auth' systeem in mysql.

[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 30-11-2002 22:23 ]

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:19
Ik denk niet dat er iets 'mis' is, ik denk dat dit volledig expres zo is gedaan...je wilt namelijk in 99% van de gevallen zeker niet dat zomaar iedereen verbinding kan maken met de database...

Is het geen kwestie van /etc/hosts.allow of /etc/hosts.deny aanpassen? In ieder geval zou ik het buiten MySQL zoeken, op firewall niveau of die /etc/hosts.* files.

Verwijderd

Topicstarter
Het ligt niet aan firewall settings of iets dergelijks. Ik heb namelijk (zoals ik in me vorige post zij) een 'trusted host' dan wel 'host permission' aangemaakt voor de bak waarvandaan ik connect en dan kan ik wel connecten.

Verwijderd

Wat is er dan mis met die oplossing?

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 30 November 2002 @ 23:14:
Wat is er dan mis met die oplossing?
Nou ik wil bijvoorbeeld vanaf andere hosts connecten met een user/pass combinatie

• Fatal-Error
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Ik weet of je ervaring met mysql hebt, maar je gebruikt toch wel een '%' als wildcard om aan te geven dat je van alle hosts mag connecten?

Welcome to the desert of the real.

Verwijderd

Topicstarter
ja tuurlijk :) en ja ik heb wel wat ervaring met mysql, ben oa php/mysql programmeur ;)
Pagina: 1