Toon posts:

[Alcatel ADSL modem] SNMP?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik stats gaan bijhouden van mijn ADSL connectie.. maar nu moet ik dus SNMP hebben op m'n router.. maar hoe krijg ik SNMP aangezet (of kan het eigenlijk wel?) op een Speedtouch 510 ?

Op de site van de bouwer kon ik niet echt veel vinden alleen n00b manuals :(

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09:02
die speedtouch dingen hebben geen snmp nee, helaas

de 610 versie heeft dit wel

A wise man's life is based around fuck you

• Aetje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-12-2025

Aetje

Troubleshooting met HAMERRR

SNMP is trouwens een protocol. Feit dat modems het ondersteunen wil nog lang niet zeggen dat de modems ook de goede data geven. Waarom zet je geen counter over de ethernet interface? Of is het een tweaked modem?

Forget your fears...
...and want to know more...

Verwijderd

Topicstarter
hij is niet getweaked.. dit is de 510 en die de 500.. die is "getweaked" als je 'm krijgt.. eigenlijk wordt ie al geleverd met DHCP NAT en al die zooi

Verwijderd

Topicstarter
maar weet ook niemand of dit toevallig in een toekomstige upgrade zit ofzo?

• Aetje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-12-2025

Aetje

Troubleshooting met HAMERRR

... zal wel niet. Maar wat probeer je precies te bereiken? Wellicht is er een andere oplossing.

Forget your fears...
...and want to know more...

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil statistics bijhouden over hoeveel bytes/s er over de lijn heen gaan.. dit wou ik met snmp doen en de stats aflezen en een grafiek maken met mrtg

• jep
  • Laatst online: 15-08 16:52

jep

*subtiele kick*

Zijn er al manieren op SNMP op je alcatel te krijgen? Ik wil dit ook. Ik hang een switch achter mijn ethernet modem.

Verwijderd

Ik kan wel dit vinden:
Eenvoudig: inloggen op je getweakte Alcatel en 'ip iflist' intypen:

=>ip iflist
Interface GRP MTU RX TX TX-DROP STATUS HWADDR
0 loop 1 1500 176 0 0 UP
1 eth0 2 1500 51708897 100089239 0 UP
00:90:d0:01:28:79
2 MXS 0 1500 99995526 28071241 0 UP
=>

Daarmee kan MRTG ook aan de slag en mooie plaatjes van bakken. Dus misschien
die 'iog' ook wel na verbouwing zodat hij ook anders dan SNMP kan
gebruiken.
SNMP heeft ie iig. niet.

Verwijderd

jep schreef op 05 September 2003 @ 21:52:
*subtiele kick*

Zijn er al manieren op SNMP op je alcatel te krijgen? Ik wil dit ook. Ik hang een switch achter mijn ethernet modem.
Linux bak ertussen zetten?

dus alcatel -> linuxbak -> switch

En die linuxbak maakt dan de grafiekjes en de snmp data.
Kan je met andere tools nog mooie grafiekjes per protocol maken.
Voorbeeld:
http://members.home.nl/mvanrijnen/mrtg/

(data is niet actueel)

Verwijderd

Daar heb je linux dus niet perse voor nodig. MRTG kan ook overweg met de output van die ip iflist, je moet zelf nog een beetje klussen maar daarmee is het prima te doen.

SNMP is het niet, als je dat wil lijkt een linux bak me idd. de enige oplossing.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 05 September 2003 @ 22:04:
Daar heb je linux dus niet perse voor nodig. MRTG kan ook overweg met de output van die ip iflist, je moet zelf nog een beetje klussen maar daarmee is het prima te doen.

SNMP is het niet, als je dat wil lijkt een linux bak me idd. de enige oplossing.
Je zal toch die data constant moeten "grabben" of niet?
Kan je er net zo goed een machine tussen zetten lijkt mij.

• jep

jep

Verwijderd schreef op 05 September 2003 @ 22:01:
[...]

Linux bak ertussen zetten?

dus alcatel -> linuxbak -> switch

En die linuxbak maakt dan de grafiekjes en de snmp data.
Kan je met andere tools nog mooie grafiekjes per protocol maken.
Voorbeeld:
http://members.home.nl/mvanrijnen/mrtg/

(data is niet actueel)
De grap van die alcatel is dat ik mijn linux bak er nu niet meer tussen hoef te zetten, ik wil dus niet weer gaan lopen natten/bridgen. :) Die alcatel moet dat doen.. :P

Grafiekjes weet ik wel hoor, ik gebruik mrtg/snmp al een jaar of 5 :* :P

Hoe vind je http://mrtg.servicez.org/ ei'k? :) Is met totalen enzo.. laatst gemaakt. :)

[ Voor 17% gewijzigd door jep op 05-09-2003 22:19 ]

Verwijderd

jep schreef op 05 September 2003 @ 22:19:
[...]

De grap van die alcatel is dat ik mijn linux bak er nu niet meer tussen hoef te zetten, ik wil dus niet weer gaan lopen natten/bridgen. :) Die alcatel moet dat doen.. :P

Grafiekjes weet ik wel hoor, ik gebruik mrtg/snmp al een jaar of 5 :* :P

Hoe vind je http://mrtg.servicez.org/ ei'k? :) Is met totalen enzo.. laatst gemaakt. :)
Maar je moet toch om de zoveel tijd (zeg ff om de 5 minuten) die snmp data uitlezen? Of verwacht je dat die alcatel ook nog 's de data opslaat?

enne wat is dynamicmrtg.pl ? Kan er niks van vinden met google :'(

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 06-09-2003 00:37 ]

• jep

jep

Verwijderd schreef op 06 September 2003 @ 00:36:
[...]
Maar je moet toch om de zoveel tijd (zeg ff om de 5 minuten) die snmp data uitlezen? Of verwacht je dat die alcatel ook nog 's de data opslaat?
Nee? Alleen een getal via snmp, 1 keer per 5 minuten. Uitlezen doe ik gewoon op een server. Daar gaat 't niet om.
enne wat is dynamicmrtg.pl ? Kan er niks van vinden met google :'(
Zelf gemaakt. Vrij geavanceerd ding geworden.

Je zet al je servers onder elkaar in een config file in een bepaalde volgorde

$servername:$ip:$communityname:$port

Nou, dat zoveel je wilt. Vervolgens meet 't script je totale dataverkeer deze maand, gaat hij aan het eind op 0, kun je heel simpel dingen toevoegen, maakt hij dynamisch een html pagina, etc etc.

Leuk he! :P

Verwijderd

jep schreef op 06 september 2003 @ 00:48:[...]
Nee? Alleen een getal via snmp, 1 keer per 5 minuten. Uitlezen doe ik gewoon op een server. Daar gaat 't niet om.
[...]
euh, dus topic starter zet een alcatel neer zodat ie geen compu hoeft te draaien, maar vervolgens wordt er een server ingericht om de snmp data (of andere data) uit te lezen? Ken je toch net zo goed een leuke bak neerzetten die en nat regelt etc.etc. en de snmp en mrtg taken op zich neemt, of zie ik het nu verkeerd ?

• jep

jep

Ik heb een serverpark, hoef niks in te richten. Alleen een regeltje voor dynamicmrtg.pl in te vullen :P. Het enige wat ik nodig heb is een SNMP pratende router/modem.

Verwijderd

jep schreef op 06 September 2003 @ 01:05:
Ik heb een serverpark, hoef niks in te richten. Alleen een regeltje voor dynamicmrtg.pl in te vullen :P. Het enige wat ik nodig heb is een SNMP pratende router/modem.
:) da's mooi :)
Is dat opensource btw, die dynamicmrtg ? :9

Maar TS heeft het over een Alcatel SpeedTouch 510, ik betwijfel tenzeerste of daar een heel serverpark achterhangt :+

• jep

jep

Nee man, dat hangt extern, maar dat maakt niet uit. :P

Opensource, pfoe. Denk nooit zo over die dingen na, zal mijn beelzebubu vriendje eens vragen hoe ik dat moet doen :). Zijn wel veel mensen die het nodig hadden, het is ideaal geworden en heb 't al bij heel wat bedrijven toe kunnen passen. :)

Die speedtouch is voor thuis, het lijkt me gewoon leuk om te gebruiken. Zou met een flash moeten kunnen dacht ik.
Pagina: 1