Toon posts:

[SCSI] Probleem met Adaptec 19160 icm IBM Ultrastar

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb zoals de topictitel al zegt een probleem met mijn SCSI hdd.
Het gaat om een Adapter 19160 SCSI controller. Deze is via Ultra160 kabel (met terminator) aangesloten op 'Ultra160 to 80 pins Adapter'. Deze zit op mijn IBM Ultrastar 10k 36 GB schijf.
Ze dateren bijde uit juni. Het heeft wel gewerkt. Maar opeens deed het het niet meer. Dus toen heb ik de kabel + adapter opgestuurd. Deze zijn gecontroleerd, en de adapter is vervangen. Dit kreeg ik vanmiddag binnen, maar het werkt nu nog steeds niet.
Bij het opstarten doet hij erg lang over het zoeken van een device bij ID 0. (hierop staat de schijf 'gejumpered'). Daarna gaat hij door, zonder de schijf gevonden te hebben. Als ik de schijf loskoppen doorloopt hij de scan naar divices op normale snelheid.
Als ik de 'SCSISelect Utility' opstart (nog voordat er gescant word naar devices) dan kan ik een lijst weergeven met aangesloten SCSI-apparaten.
Als ik dat wil doen gaat ie op zoek naar het apparaat op SCSI ID 0, doet daar |:( wederom lang over, en zegt dan dat er op het id een : 'IBM IC35L036UCD210-0' zit. Als ik deze selecteer kan ik formateren, of verify disk media. Bij allebei geeft ie een 'Unexpected SCSI Command Failure' met een hoop getallen.
Ik heb de search gebruikt hier op got. Ik heb de troubleshooting gelezen in de adaptec handleiding, en op de adaptec site
http://www.adaptec.com/wo...for+High-Performance+PCs"
Daar ook de user reference gedownload, de Knowledge base articles over de adapter gelezen, maar ik kom er echt niet meer uit. |:(

• JvdBosch
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 24-03 12:47
Lijkt erop dat je schijf naar z'n grootje is. Heb je een andere PC/SCSI kaart om dat te testen?

e-Niro Runway Red met Smokey Grey interieur

Verwijderd

Topicstarter
neuh. dit is het enige wat ik heb. ik heb ook geen ander SCSI apparaat om te kijken of die wel werkt.

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 27-03 16:19
Nieuwste bios erop? Terminating goed staan?

offtopic:
wtf heb je aan zo'n scsi krt + hd als je maar 1 device hebt :? Verkopen en koop goedkoper een grote ide disk...

Verwijderd

Topicstarter
terminating staat op automatisch (in SCSISelect utility)
Bios op pc? of op adaptec?

offtopic:

Ik kon deze goedkoper krijgen. En het is sneller...vandaar...

//edit
Het heeft wel gewerkt met het bios op de adaptec, dus het zou wel raar zijn als dat nu opeens niet meer kan.
Ik begin het ergste voor de schijf te vrezen... :'(

[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 30-11-2002 19:47 ]

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 27-03 16:19
IBM heeft geloof ik ook een hd diag proggie: Drive Fitness test... daarmee kun je je disk controleren..

edit:
http://www.storage.ibm.com/hdd/support/download.htm#DFT

[ Voor 25% gewijzigd door DJSmiley op 30-11-2002 19:58 . Reden: url erbij ]

Verwijderd

Topicstarter
dat ga ik ff proberen, tnx

• JvdBosch
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 24-03 12:47
Is er niet misschien een jumper van de schijf afgevallen of zo?

e-Niro Runway Red met Smokey Grey interieur

• CaineTanathos
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 30-01 09:23
als een schijf slecht is dan zegt de bios van Adaptec wel. Ik had 3 scsi schijven. Op een dag zegt men bios van adaptec SCSI ID failed to blabla , please backup this disk now. Ik dacht ,whatever en 6 uur later start men PC plots opnieuw op en was de partitie verdwenen op die schijf (het was de schijf waar XP op stond )

Ik zou de HD eens op een ander ID zetten en eventueel terminate forceren in scsi bios

Perilous to us all are the devices of an art deeper than we possess ourselves.

Verwijderd

Heb precies het zelfde gehad bleek na een paar weken klooien en Hd laten vervangen die dure scsi kabel te wezen (oranje getwiste kabel bij 19160 adapter)
koste me 150 gulden voor nieuwe kabel.
Pagina: 1