[advies] Universele afstandbediening kiezen

Pagina: 1
Acties:
  • 1.238 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siebrand
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 06-05 21:32

siebrand

Oops... typo

Topicstarter
Ik ben op zoek naar een Philips Pronto TSU2000 of SBC RU940. Dit is een programmeerbare universele afstandsbediening. Deze artikelen staan (helaas) niet in de pricewatch. Weet jij waar deze apparaten voor een strakke prijs te koop zijn, vertel dat dan even. Geef bij voorkeur de prijs erbij. Ik wil ook graag een DS1000 en een RS232 kabel kopen, dus als mogelijk ook daar een prijs van.

Alvast bedankt voor antwoorden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 22802

Goedkoop zijn ze nergens. Kijk eens bij Hermes Electronics! http://www.hermeselectronics.nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 71627

Voor mij een bekend onderwerp: bij ons op de zaak komen wij dagelijks remotes tegen die aan diverse winkelketens geleverd worden. Om bij te blijven heb ik van mijn baas al enige 10-tallen universele afstandsbedieningen moeten testen. Belangrijkste merken: OneForAll (dat is 's werelds grootste producent van die dingen), Philips, Kenwood, Total Control, Matsui en nog wat minder belangrijke merken.Z

Zelf heb ik een thuis een urc-7560 van OneForAll. Officieel slechts geschikt om 6 apparaten gelijktijdig te bedienen, maar dankzij slimme programmeerfuncties kan ik zonder problemen mijn 7 apparaten bedien, terwijl het programmeergeheugen nog niet half vol is.

Deze heeft geen touchscreen-display (gelukkig niet zeg, ik moet er niet aan denken om bij mijn TV daarmee wat diverse text-pagina's in te moeten geven, met de Philips Pronto of Oneforall's tegenhanger "Mosaic" doe je daar minstens 3x zo lang over) maar heeft naast de bekende voordelen als "je DVD-speler regiofree maken" de nodige pluspunten:

- draadloze updates per telefoon en/of internet. Ik heb via de hotline per telefoon(!) een code voor mijn stokoude videorecorder gedownload.

Ik dacht altijd dat die downloadfunctie bedoeld was om zo'n remote met een gloednieuw en daarom nog onbekend apparaten bekend te maken, maar hier was volgens een OneForAll medewerker de code niet in de ROM omdat tegenwoordig bijna niemand meer zo'n oud ding heeft. Ach ja, hij moet nog even mee totdat de DVD-recorders wat goedkoper worden.

- licht stukken beter in de hand
- door ergonomische vormgeving kan ik zonder te kijken de juiste toetsen drukken
- loopt bij mij al meer dan 1,5 jaar op 2 goedkope AA batterijen (de Pronto en de Mosaic vreten batterijen en zo'n accupack kost ook flink wat euro...)
- OneForAll 's code database schijnt volgens kenners met afstand de beste te zijn
- gratis hotline

Wat de laatste 2 punten betreft: Mijn afstandsbediening van mijn sony TV was kaput en al lang met de vuilnis mee, maar een poosje terug moest ik de zenders bij mijn TV opnieuw instellen. Dat kan dus niet op mijn TV zelf, maar alleen via de afstandbediening, deze had onder een klepje verborgen met idiote symbooltjes erop.

Deze functies vind je standaard op geen enkele universele afstandbediening en als ik bij Sony een originele remote wil kopen, dan koste dat meer dan 100 euro. Gelukkig had ik nog wel de handleiding van mijn TV waarin stond welke functies op die oude remote zaten en via de hotline kun je dus codes krijgen (Key-Magic noemen zij dat daar) waarmee je ook deze op je OneForAll afstandsbediening kunt programmeren.

Ideaal, want omdat de oude TV-remote niet meer aanwezig was kun je geen functies leren. Inmiddels heb ik alle zenders op mijn scherm.

Nog het laatste voordeel, het ding (die OneForAll urc-7560) koste toentertijd in de winkel slechts 170 gulden en via mijn baas heb ik hem voor nog minder gekregen :)
Er is ook een klein nadeel, i.t.t. de Mosaic of de Pronto ziet hij er vrij gewoontjes uit :)

Overigens hebben zij sind kort een verbeterde opvolgers, de urc-7562 en de "urc-8060 Kameleon"

Zie ook: www.oneforall.com

Die laatste (kamelon) is echt een leuk hebbeding, maar hij is nog maar net uit en ze kunnen de vraag niet aan. Ik heb van mijn baas begrepen dat het nog wel de nodige maanden gaat duren voordat hij in Nerderland te koop is. Jammer genoeg moest ik mijn demo-exeplaar al na 2 dagen inleveren, snik.

De Mediamarkt in Duitsland schijnt hem al wel te hebben, ik zag vorige week een advertentie voor 99 euro, al weet ik niet of dat een drukfout is, want ik had begrepen dat hij een stuk duurder zou zijn (iets van 130 of 140).

Wellicht dat de nederlandse Mediamarkt hem ook hebben, want die schijnen via Duitsland in te kopen. Vele andere universele remotes hebben zij in ieder geval wel, zowel de Pronto als ook de Mosaic. Alleen of zij je goed kunnen adviseren, dat waag ik te betwijfelen...

[ Voor 2% gewijzigd door Anoniem: 71627 op 30-11-2002 21:00 . Reden: typfoutjes ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22:26
Headquarters of Retail is Universal Electronics BV, based in Enschede, The Netherlands
w00t, dat ken ik :o
En ikke maar denken dat het een fout electrotechnisch installatiebedrijf was :D

Ik was eigenlijk zelf ook op zoek naar een vervangende afstandbediening. Om de simpele reden dat ik de afstandsbediening van mijn video heb gesloopt, alweer enige tijd terug. Dit was al een vervangende, omdat de originele zoek is geraakt. Hij kostte -als ik het goed herinner- meer dan 300 gulden (allemaal klepjes en verborgen knopjes, jog shuttle enzo). Daar kan je dus ook een leuke universele voor kopen :)

Ik heb ff die productfinder geprobeerd, maar daar zit denk ik de topline 8 niet in verwerkt, want die wordt nooit aangeraden :)

weet jij ongeveer wat deze ab's moeten kosten?

En kan een topline 5 net zoveel als een topline 8, op het aantal devices na?

Als die kameleon maar 99 euro kost bij mediamarkt, zullen deze toplines wel minder kosten en da's behoorlijk interessant (tegenover de 150+ voor alleen al mijn video ab)

Als ze dan ook nog eens kunnen leren, zodat je je apparaat gewoon volledig kan bedienen, ben ik om :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bierkameel
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Bierkameel

Alle proemn in n drek

Anoniem: 71627 schreef op 30 November 2002 @ 20:56:
Die laatste (kamelon) is echt een leuk hebbeding, maar hij is nog maar net uit en ze kunnen de vraag niet aan. Ik heb van mijn baas begrepen dat het nog wel de nodige maanden gaat duren voordat hij in Nerderland te koop is. Jammer genoeg moest ik mijn demo-exeplaar al na 2 dagen inleveren, snik.

De Mediamarkt in Duitsland schijnt hem al wel te hebben, ik zag vorige week een advertentie voor 99 euro, al weet ik niet of dat een drukfout is, want ik had begrepen dat hij een stuk duurder zou zijn (iets van 130 of 140).

Wellicht dat de nederlandse Mediamarkt hem ook hebben, want die schijnen via Duitsland in te kopen. Vele andere universele remotes hebben zij in ieder geval wel, zowel de Pronto als ook de Mosaic. Alleen of zij je goed kunnen adviseren, dat waag ik te betwijfelen...
Het is geen drukfout, hij is echt 99 euro, ik had um vandaag in mn handen en hij is echt gaaf, jammer genoeg had ik geen pinpas bij me anders had ie hier nu naast me gelegen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Juist, die afdeling 'Retail' te Enschede die ken ik tamelijk goed, daar kom ik bijna elke werkdag! Als ik mij niet vergis doen zij daar ook aan de ontwikkeling voor de europese remotes en daar zit tevens hun helpdesk. Dit is dus een van de weinige bedrijven waarbij de hotline ook daadwerkelijk bemand wordt met eigen medewerkers, wat de overigens service aardig ten goede komt, ik ben er zoals eerder gemeld prima door hen geholpen. Nog wat extra informatie, de Philips universele ab's worden niet in Einhoven, maar in België ontwikkeld.

Bij deze een waarschuwing:
mijn bedrijf levert dus remotes aan diverse winkels & fabrikanten. Dit heeft het voordeel voor de tweakers dat ik redelijk veel van deze remotes afweet. Maar bij elke extra verkochte remote verdien ik indirect toch wel bijna een halve eurocent extra. Dus als tien tweakers een universele ab gaan kopen, heb ik er bijna een eurostuiver aan verdiend :)

Je moet maar zelf gaan kijken of je mijn berichtgeving nog te vertrouwen vind of dat je van mening bent dat ik het grote geld ruik. B.T.W. het maakt geen verschil voor mijn bedrijf of je een Philips, OneForAll, Kenwood of een Sony koopt, aan al deze merken verdiend mijn bedrijf geld. Alleen als je een 'merkloze' bij de supermarkt koopt, daar verdienen wij niets aan, dus die zal ik maar onbesproken laten, al was het maar omdat ik daar ook weer geen werkervaring mee heb.

Wat die remotes betreft:
Die Topline 5 & 8 zijn al een tijdje op de markt. Een tijdje terug was dat een absoluut topmodel met een aantal (ook naar huidige maatstaven) unieke features:

- Alle apperaten per code te instaleren (dus je hoeft niet te leren, wat er fijn is als je orginele gesloopt is)

- Een modem voor als een code toch ontbreekt voor b.v. een heel zeldzaam apparaat, heel nieuw, of zoals bij mijn videorecorder, een heel erg antiek apparaat :)

- Key Magic feature waarmee je ook speciale niet uniek voor het te bedienen apparaat kunt bijprogrammeren (b.v. zenderzoekloop, of voor je videorecorder showview, timer record e.d.) Dit is een bijzonderheid, omdat bij elke orginele afstandsbediening wel één of meer bijzondere toetsen heeft niet niet op een 'standaard' remote zitten. De betere universele remotes hebben daar een leerfunctie voor, maar dat helpt je dus niet als je alle funkties nodig hebt en je orginele remote is kapot (wat ik dus had met mijn TV-remote, dankzij die KeyMagic-feature kon ik toch mijn zenders opnieuw instellen). Belangrijk is wel dat je de HANDLEIDING van het TE BEDIENEN APPARAAT nog hebt, want daar staat in hoe je de remote (of het nou een orginele of een vervangende remote is) vervolgens dient te gebruiken!

High frequency voor B & O:
Normale infrarood-remotes gaan van 10 tot 150 KHz. Er zijn merken die remotes hebben die op een hogere frequenties werken, zoals oude videorecorders van Telefunken of Saba. De betere universele ab van tegenwoordig kunnen ook high frequency apparaten bedienen. Echter, er is een bepaalde (iets oudere) serie van B & O die niet alleen een signaal van 440 KHz gebruikt, maar ook nog op dusdanig speciale wijze dat geen enkele universele remote deze naar behoren kan aansturen. Erg vervelend, want door een otwerp foutje gingen veel van deze 'Beolink-remotes' stuk en die kosten vroeger zo tussen de 400 en 1100 gulden. Die Toplines kunnen die B &O's wel aansturen, die hebben daar een aparte module voor ingebouwd. Plus dat zij je andere apparaten meebedienen en met iets van 200 gulden een stuk goedkoper waren. Daarmee komen wij meteen bij het nadeel: door die speciale module die deze Toplines hebben, kunnen zij i.t.t. veel andere (en vaak ook goedkopere) geen functies 'leren'.

Er zit een timesequence functie ingebouwd. Dat wil zeggen, je moet van je vriendin mee de stad in terwijl toch echt om 01:00 uur 'je favoriete radiouitzending begint. Welnu, je kunt dus makro programmeren en deze met het ingebouwde uurwerk lop elk gewenst ogenblik laten afgaan:
0:59 uur:
versterker aan
tuner aan
kassete/DAT/minidisc of weet niet wat recorder aan
tuner op de juiste zender zetten.
versterker op TapeMonitor (o.i.d.) zetten
Record beginnen

En als een half uur later de uitzending afgelopen is, de opname stoppen en alle apparaten weer uitzetten.

Een collega van mij heeft zo'n ding (plus nog een paar andere ab's, hij verzameld ze) en elke zondag om 19:00 zet die remote automatisch zijn TV aan en wel op nederland 2 (je kun als je zo'n makro programmeerd aangeven of hij eventueel dagelijks of wekelijks herhaald moet worden).

Het nadeel van die toplines is dat zij dus niet kunnen leren en dat zij niet zo'n heel groot programmeergeheugen hebben. Je kunt wel alle functies d.m.v. codes uitvoeren, maar als je flink functies en makro's gaat programmeren, dan na een poosje de melding "memory full".

Verder kan de topline 5 i.t.t. de topline 8 geen DVD's of hifirecordes aansturen. Ook is de omvang van de direct aanwezige functies wat minder geavanceerd t.o.v. de meeste moderne remotes. Toch is het best een leuke ab met een aantal zeer bijzondere eigenschappen. Als je mazzel heb, kom je er eentje in de uitverkoop voor een zeer vriendelijk prijsje tegen.

-Zelf heb ik dus een OneforAll 6 (urc-7560, sinds kort is er een minimaal gemoderniseerde 7562 te koop), ziet er aan de buitenkant op het eerste gezicht erg eenvouding uit, maar is verbluffend goed, zowel qua prestatie als qua details. Zo heeft hij aan de onderkant speciale rubber nopjes op dat hij niet van de tafel glijd, hij licht uitzonderlijk goed in de hand en je kunt er echt alles op infaroodgebied mee bedienen.

-Kan je apparaten met codes bedienen (en ja, ook voor je Hauppage Win-TV-kaart, je MP3-speler of je X-Box hebben zij dus codes) dus je hoeft je functies één voor één in te leren.

- Kan alle functies die op de orginele remote ondersteuen, stuurt ook high frequency aan (m.u.v. de wat oudere B & O MX-, LX of LS-serie, die nieuwere B & O's kan hij dus wel).

- Kan wel functies per leerfunctie kopiëren

- Makrofunctie (maar geen klok)

Met een adviesprijs van onder de 70 euro goedkoper dan één kapotte orginele remote.

Erg energie zuinig, omdat je met zo'n universele meerdere apparaten tegelijk bedient en deze aparte programmeer geheugens hebben, verbruiken de meeste veel meer stroom dan gewone remotes. En van oplaadbare 1,24 volt batterijen wil het programeergeheugen van een ab nog wel eens in de war raken. Daar staat tegenover dat je zoals in mijn geval in zeven orginele ab's geen batterijen hoeft te doen :)

Even onze ervaring met die dingen:

Oneforall 6 (urc-756x):
per jaar één paar AA baterijen (juist, die goedkope penlites, overigens heb ik zelf de mijne er al minstens anderhalf jaar in zitten)

Toplines: 2x per jaar twee paar AAA baterijen (dat is al iets duurder in gebruik).

Oneforall Kameleon: 4x AAA, ik heb zelf geen ervaring omdat het ding gloed nieuw is en ik er niet langer dan twee dagen mee mocht spelen. Volgens een Oneforall medewerker net iets zuiniger dan de topline, maar niet veel. Voor een touchscreen-remote is dat bijzonder weinig want zie:

De Philips Pronto & de Oneforall Mosaic:

koop a.u.b. het speciale accupac + lader, die kosten wel iets van 80 respectievelijk 60 euro, maar anders moet je er elke maand vier nieuwe batterijen in gooien en daar wordt je echt niet vrolijk van.

Sony's Touch screen Monster (modelnummer is mij ontschoten, sorry) : hier gaan wel 6 dure knoopcellen in, maar zij gaan helaas niet lang mee. Zeer groot nadeel.

Zelf vind ik mijn OneForAll 6 een droom van een remote, ik wil hem niet tegen een topline en ook niet tegen een Mosaic of Pronto ruilen, ook al zijn die laatste twee 5x duurder. Ik heb het niet zo op die touch-screen display's, met gewone druktoetsen bedien je je apparaten sneller. Maar volgens een kollega ben ik ouderwets, zij heeft een Mosaic thuis (kost een slordige 400 euro) en je kunt alles naar wens instellen en deze instellingen ook op het display zien.

Het display van de Philips Pronto vind ik overigens mooier, maar die is weer een stuk minder qua codeprogrammering en het instellen. Waar je met die Philips een dag voor nodig hebt, heb je met de Mosaic binnen een uur ingesteld.

Maar die kameleon is dus echt een droom, zeer overzichtelijk met duidelijke toetsen, zo heb je voor bij je TV in het hoofdscherm maar één Teletext-toets en één menu-toets, maar druk je op teletext dan krijg je automatisch de overige textfuncties (hold, mix, subtitles, expand en zo) of druk je menu, dan krijg je de bijbehorende cursor toetsen en OK toets. Belangrijkste, als je op het touchscreen (het is eingenlijk een EL-TS display) drukt dan voelt het alsof je een normale toets drukt. Zelf vond ik dat veel prettiger dan bij de Pronto, maar zoals mijn collega zei, ik ben ouderwets.

Volgens mijn informatie zou dat ding het dubbele kosten van een Oneforall 6, of als je het van de andere kant bekijkt, maar een derde van Pronto of Mosaic maar ja, nog niet leverbaar in nederland, het schijnt dat een aantal grote winkelconcerns in UK en Duitsland het ding zo goed vonden dat zij de complete productie van de eerste maanden hebben ingekocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scarp
  • Niet online
Anoniem: 71627 schreef op 30 November 2002 @ 20:56:
Zelf heb ik een thuis een urc-7560 van OneForAll. Officieel slechts geschikt om 6 apparaten gelijktijdig te bedienen, maar dankzij slimme programmeerfuncties kan ik zonder problemen mijn 7 apparaten bedien, terwijl het programmeergeheugen nog niet half vol is.
Pronto kan nagenoeg een onbeperkt aantal. Ja, tot je geheugen vol is, maar dat duurt ff

Deze heeft geen touchscreen-display (gelukkig niet zeg, ik moet er niet aan denken om bij mijn TV daarmee wat diverse text-pagina's in te moeten geven, met de Philips Pronto of Oneforall's tegenhanger "Mosaic" doe je daar minstens 3x zo lang over) maar heeft naast de bekende voordelen als "je DVD-speler regiofree maken" de nodige pluspunten:
Als je zelden teletext gebruikt dan maakt dit weinig uit. Overigens waarom zou je met een pronto niet regiovrij codes kunnen gebruiken?

- draadloze updates per telefoon en/of internet. Ik heb via de hotline per telefoon(!) een code voor mijn stokoude videorecorder gedownload.
Remotecentrol.com voor al je pronto behoeftes

- licht stukken beter in de hand
toegeven, de pronto is vrij groot en lomp
- door ergonomische vormgeving kan ik zonder te kijken de juiste toetsen drukken
[b]Voor het zappen hoef je bij de pronto niet te kijken, voor andere functies wel, maar dat is een nadeel van die touchscreen[b]
- loopt bij mij al meer dan 1,5 jaar op 2 goedkope AA batterijen (de Pronto en de Mosaic vreten batterijen en zo'n accupack kost ook flink wat euro...)
[b]Pronto heeft ook accupack met mooie lader waar je 'm zo oplegt, die er altijd bijkopen anders verslind ie inderdaad batterijen[b]
- OneForAll 's code database schijnt volgens kenners met afstand de beste te zijn
Bij de pronto is de database altijd groter want hij kan alles leren wat maar IR gebruikt voor iets te bedienen. Overigens is er op remotecentral.com een super grote database
- gratis hotline
[b]als een apparaat goed is dan heb je die nooit nodig![b]
Het komt er dus opneer, als je niet continue op je afstandsbediening drukt om bv teletekst te kijken of iets dergelijks en je gigantische flexibiliteit wilt geven dan is de Pronto erg goed. Ik heb de mijne al bijna een jaar en ben er erg tevreden mee.
Je moet wel wat tijd investeren in het instellen van dat ding. Kijk op remotecentral.com voor mooie voorbeelden.
Overigens raad ik de prontoneo niet aan, die is minder flexibel. De gewone pronto is het best voor die prijs. Prijs is ook al lager dan een jaar terug, volgens mij 200 tot 250 euro. 'k heb zelf bij de Philips Personeelswinkel gekocht (aangezien ik bij flipse werk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19:34
Leuk topic! Ik heb inmiddels 6 afstandsbedieningen zwerven, dus ik kijk ook al een tijdje naar zo'n pronto. Maar die oneforall dingen zijn goedkoper en misschien wel net zo goed. Die Topline 8, is die al te koop en voor hoeveel?

These are my principles. If you don't like them, I have others.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Quite Scarp (sorry, maar de quote-button deed bij mij een beetje raar, vandaar:

--------------------------------------------
Bij de Pronto is de database altijd groter want hij kan alles leren wat maar IR gebruikt voor iets te bedienen. Overigens is er op remotecentral.com een super grote database
- gratis hotline
[b]als een apparaat goed is dan heb je die nooit nodig![b]
---------------------------------------------

Voor alle duidelijkheid, de Philips Pronto is een zeer goede afstandsbediening en ik wil niemand de aanschaf ervan ontraden, want op zo'n duurder topmodel maken wij meer winst dan op een goedkopere remote :)

Maar wat je opmerkingen over de "database en hotline' betreft: dit is dus niet juist, want Lampje en ikzelf hebben het probleem dat onze originele remote 'kaput' is. Probeer dan maar te leren met die Pronto.

Hier blijkt het verschil met een Codedatabase: Bij de OneForAll kon ik mijn Sony TV binnen een minuut per code (TV 0505 om precies te zijn) bedienen, de meeste functies waren al direct 'gepicked', zelfs "analog menu" plus sub-functies (daarmee kun je kleur, helderheid, contrast, balance, bass, treble en weet niet wat naar wens instellen) zat er standaard op. Dat moet je op de meeste remotes dus nog gaan bijleren (maar dat kan dus niet als de orginele kapot of weg is).

Wat er niet standaard op zit (en dat zat ook bij de originele remote van mijn Sony KV29C25D met vier speciale toetsen onder een klepje weggewerkt) dat zijn de functies voor de zenderzoekloop. Hier de procedure zoals dat met mijn ter ziele gegane TV-remote moest:

- druk op 'ruitje dat rechtsboven geopend en waar een pijl naar binnen wijst' om de zenderzoekloop te starten
- geef met CH+/- of met de nummertoetsen het kanaal nummer op
- druk '+' of '-' (dit waren een andere +/- toetsen dan voor kanaal volume of menu) totdat de juiste zender gevonden is.
- druk rechts op het toetje 'ruit' rechtsboven geopend maar dan zonder pijl' om deze in stelling op te slaan.

Je denkt "dat lukt dus nooit" temeer daar Sony meer dan 3000 verschillende TV-types op de markt gezet heeft en veel modellen hun eigen manier hebben voor de zenderzoekloop, nog even afgezien dat er ook nog eens duizenden andere TV-merken bestaan. Even gebeld, computer vraagt naar 'helpcode' uit mijn handleiding, daarna krijg ik een jongedame aan de lijn, die vraagt naar het modelnummer van mijn Sony TV en welke functies mij nog op de OneforAll ontbreken. Binnen 2 minuten had ik voor elk van deze functies een functiecode en nog 2 minuten later was bij mijn TV de zenderzoekloop gestart _/-\o_

Nu heeft Philips ook een hotline. Bij de diverse 'salespromotions' kom in gesprek met de winkeliers die de remotes verkopen en dan hoor ik toch geluiden dat de Philips hotline vroeger wel goed was, maar de laatste jaren minder werd. Philipsmensen hebben mij een aantal jaren geleden op een beurs verteld dat Philips toendertijd een (gestripte) code-database bij UEI (moederbedrijf van onder andere OneforAll) heeft ingekocht en alsmede Code-loads (zeg maar de codes die in de standaard ROM meegeleverd worden), maar van OneforAll mensen heb ik weer gehoord dat dit alleen de Basiscodes betrof, niet de functiecodes voor de b.v de zenderzoekloop.

Heb je dus een Pronto ter vervanging van een kapotte remote, dan moet je dus het geluk hebben dat je iemand anders treft die nog wel een werkend exemplaar heeft, zodat je kunt leren of van zijn 'analyse' gebruik kam maken. Dat zal met mijn Sony TV (type KV-29C25D) misschien wel lukken, want dat model is zeer veel verkocht, maar wat als je een meer exclusief apparaat hebt. OneforAll (of eigenlijk UEI) zorgt via de diverse fabrikanten (of het nou een gigant als "Sony" is of een minder bekende TV-producent als "Hong-Deng") en hun lab voor een optimale codedatabase. Nadeel is wel dat zij hun code-database angstvallig geheim houden (maar tegen de nodige euro wel een uitgeklede en licht verouderde versie aan hun concurrentie / collega' s willen verkopen).

Op remotecentral zie je wat codes voor de meest gangbare apparaten, op de Oneforall site is eveneens een gratis toegankelijke database (dus ook Sony, Philips, Kenwood,... kunnen daar van gebruik maken!), maar ik heb een maand of 4 geleden tijdens een promotiepraatje en rondleiding in hun interne database van de OneforAll-hotline mogen meekijken, ongelooflijk!

Geloof mij, wat op remotecentral staat of op de OneforAll-website is nog niet 1% van wat in hun database staat. Alleen bij een merk als Philips van de TV's en de daar bijbehorende ab's hebben zij iets van vijfduizend modellen getest! Je geeft het modelnummer op en er komt niet allen het algemene codesysteem van je apparaat uit, maar ook allerlei bijzonderheden. En je komt er merken tegen waarvan je nog nooit heb gehoord, ook als je met Google naar sommige merken zoekt, dan vind je lang niet altijd een match. Het verbaasde mij dan niet toen men mij vertelde dat bij de remotes hun supportkosten hoger waren dan de productiekosten. Daarom wordt slechts een klein deel van deze kennis openbaar gemaakt.

Nu zijn die codes die gepubliceerd zijn wel de meest voorkomende, pakweg 98% van de apparaten die in de Europese huiskamers staan kun je daar goed mee bedienen, heb je net een ding dat daar niet bijhoord of je hebt extra functies nodig en je kunt niet je leren omdat je originele kapot is, dan lost een telefoontje of een e-mailtje naar hun hotline dat op. Of, wat wellicht vaker voorkomt (zelf had ik dat met zowel mijn cassettedeck als met één van mijn CD-spelers, bij het apparaat zelf zit geen ab, omdat de fabrikant denkt/hoopt dat je ook van hun de bijbehorende versterker koopt. Met de systeem-remote van de versterker kun je die wel bedienen, maar ik heb dus een versterker van een ander merk waarmee dat niet kan! Je kunt dus niet leren, maar dankzij een code het apparaat toch bedienen!

Als je dan ook nog eens bedenkt dat hun remotes niet duurder zijn dan die van Philips of Sony, maar wel meer kunnen en ook nog eens een zeer goede support hebben, dan weet je ook waarom zij met afstand de marktleider op het gebied van remotes zijn.

Maar nogmaals, als je alle remotes nog werkend hebt je je vind zo'n touch-screen remote niet onnodig lastig in de dagelijkse omgang, dat is die Pronto een prima remote met unieke features, een schitterend design en zoals eerder gezegd: wij verdienen er geld mee! :*)

Wat de prijzen betreft:

Philips

Pronto: 400 euro, accu + lader + kabels e.d nog een kleine 100 euro

Oneforall, hier geef ik alleen adviesprijzen, moet van mijn baas:

Mosaic: 400 euro, accu + lader 60 euro, draadloze updates dus geen kabels nodig!

Topline 8: 90 euro Let wel ,dit is een iets ouder model dat volgend jaar uit productie gaat om plaats te maken voor de Kameleon, zal nog wel enige tijd leverbaar zijn, vaak afgeprijsd ;)

Topline 5: 75 euro (bedient i.t.t. de andere remotes geen DVD's!)

OFA 6 (urc-7560/7562): 70 euro.
Naar mijn persoonlijke mening tot de komst van de Kameleon de beste universele remote ooit, gewoon omdat hij in de praktijk het meeste bediencomfort geeft. Als mij Baas dit leest dan krijg ik problemen, omdat ik zo'n voordelig model aanprijs, maar ik denk niet dat hij op tweakers.net spiekt >:) Hij ziet er echter lang niet zo spectaculair uit als de ander ab's, dus wie een 'patser-remote' zoekt moet wellicht verder kijken :)

Kameleon: 129 euro of misschien toch maar 99 euro? Ik weet het echt niet, maar wat ik wel weet is dat ik hem niet eens zelf van OneforAll geleverd kan krijgen, andere (grotere) klanten gaan helaas voor. :(
De verwachting is dat wij pas in maart 2003 onze winkels kunnen bevoorraden...

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 71627 op 01-12-2002 15:33 . Reden: teveel spelfouten, mij dyslectisch zijn... ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siebrand

siebrand

Oops... typo

Topicstarter
Ja, maar,

lekker veel info waarvoor nu al hartelijke dank, dus ik ga maar eens kijken of ik nog wat meer info uit je kan trekken...

Via RemoteCentral.com is er erg veel informatie over afstandsbedieningen te achterhalen en tot nu toe was deze site eigenlijk mijn enige bron. Vanwege het hoge gadgetgehalte ging mijn voorkeur tot gisteren eigenlijk uit naar een touch-screen remote. Maar als ik de reviews van de button remotes vergelijk met die van de touch-screen remotes, is duidelijk te lezen dat in vrijwel alle gevallen de snelheid van de remotes met touch-screen onnatuurlijke latency vertoont. En ladat ik nu een fervent Teletekst lezer en powerzapper zijn... Met andere woorden: bij aanraken moet er gewoon METEEN resultaat zijn en het moet niet vertraagd lijken als ik een Teletekst rondje van 103 naar 192 maak.

Dus maar weer eens wat verder gekeken op remotecentral.com en aanbeland bij remotes van Universal Remote Control en dan met name de MX-500. Ik kan tot nu toe geen reseller/dealer in Nederland vinden dus ik heb maar even een mail naar een op de website aangegeven e-mail adres gestuurd.

Kan je me aangeven hoe de specs van dit type remote zich verhouden tot de apparaten die je eerder hebt besproken en de wensen t.a.v. bedinging die ik net heb aangegeven? Misschien heb je zelfs ervaring met de produkten die in de US onder de naam Home Theater Master op de markt zijn.

Oh, voor de volledigheid nog even een overzicht van de huidige remotes naast mijn TV:
- Loewe Dialog Control for Loewe Calida TV (44 button)
- Grundig RP85 LCD for Grundig VS 960 VCR (46 button and small LCD)
- Arcam CR35 for Arcam Alpha 10 Amplifier (33 button)
- Arcam CR14 for Arcam Alpha 7 CD player (31 button)
- Cyber Home for Cyber Home DVD player (48 button)

[ Voor 3% gewijzigd door siebrand op 01-12-2002 16:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scarp
  • Niet online
Philips Pronto is inmiddels wel goedkoper trouwens. Zag 'm toch echt laatst voor onder de 300 euro staan. Misschien een aanbieding dan. Maar toch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
ff een vraagje aan ja, maar: kan je echt alle commando's van een bestaande ab in een universele krijgen? Mijn sony AB heeft ongeveer 83 knoppen en een gecomineerde knop voor afspelen, stoppen, voor en achteruit spoelen, een lcd scherm en showview functie. Die showview functie kan me niks schelen, maar het programmeren van de video gebeurd volledig op de AB, waarna je het geheel overstuurd naar de video. Kan een universele remote dat ook, of moet je dan je remote op de video richten en op die manier een programma opnemen? (dat sucked :P )

Ik begin wel een beetje warm te lopen voor zo'n AB, mischien moet ik me er toch maar iets verder in verdiepen (philips en sony hebben ook vergelijkbare universele ab's, eens kijken hoe die zich verhouden met die one for all's )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bierkameel
  • Niet online

Bierkameel

Alle proemn in n drek

Afbeeldingslocatie: http://www.oneforall.de/pics/Big8060.jpg

Nog ff een plaatje van de Kameleon O+
Hij kan trouwens ook onwijs mooie animaties maken door de knopjes te laten knipperen en als je hem oppakt gaat automatisch de verlichting aan, dus ook handig als je in bed ligt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Siebrand:

Sorry maar je zit in het verkeerde werelddeel te kijken, OneforAll heeft namelijk voor de Noordamerikaanse markt geheel andere remotes dan voor Europa. Dit omdat in de VS ook andere apparaten in de woonkamers staan met hun eigen eigenaardigheden (naar welke helpdesk heb jij je mail verzonden?). Dat is ook meteen het probleem van "RemoteCentral", veel te weinig kennis van de Europese apparatuur en remotes.

Overigens heeft Kenwood het in het verleden eens gepresteerd om bij een voor de Europese markt bestemde remotes ter kostenbesparing een Amerikaanse 'Load' mee te geven, je wilt niet weten wat voor een ellende wij met die dingen gehad hebben. Zij waren ondanks een ingebouwde modem op een gegeven moment niet meer te handhaven, blij dat die remotes inmiddels 'discontinued' zijn.

Je zult het dus met een Europees model moeten doen, wat als nadeel heeft dat deze in het algemeen een minder hoog gadget-gehalte hebben, maar weer als voordeel dat zij qua ergonomie beter zijn. Tja, verschillende doelgroepen, dan krijg je dat... 8)

Jouw apparaten zijn op zich geen probleem, met één kleine uitzondering (en die geld waarschijnlijk ook voor Lampjes video-ab) de Grundig RP85LCD:

Deze beschikt over een zogenaamde 'transmit-functie', dat wil zeggen dat je eerste in de afstandsbediening alle programmeergegegevens invoert en hem dan in één keer naar de video stuurt.

En hoewel de high-end remotes van tegenwoordig allemaal over een macrofunctie beschikken en daarmee zonder problemen meerdere bevelen achter elkaar kunnen zenden, kunnen helaas niet een gegevensverzameling in één keer doorsturen.

De Topline heeft hier zijn eigen (alternatieve) oplossing voor, die beschikt namelijk over Time-Sequence, oftewel je kunt programmeren op welk tijdstip dat ding je apparatenpark in werking moet zetten. En ze hebben een handige herhaalfunctie, dus als je favoriete serie op elke dinsdagavond opgenomen moet worden, dan is dat een kwestie van één keer instellen en daarbij aangeven dat hij deze commando's elke week moet herhalen. Verder heeft die topline 4 IR-zenders ingebouwd, twee die met een smalle maar zeer verrijkende bundeling werken en twee voor de iets kortere afstanden, maar daarvoor weer met een zeer grote hoek. Als dat ding op tafel ligt kan hij normaal gesproken toch vrijwel alles in de betreffende kamer bedienen. Ik ken zelfs mensen die de topline gebruiken om tijdens hun vakantie inbrekers buiten de deur te houden, door elke avond de (per IR bedienbare) lichtdimmers en gordijnen in beweging te zetten. Maar zelf heb ik enige twijfel of dat nou echt zinvol is. :Y)

Zoals eerder gemeld, één van mijn collega's (de verzamelaar) heeft daarom twee remotes, een topline 8 voor die TimeSequence-foefjes die ervoor zorgen dat bij thuiskomst de radio op dat moment aangaat, zondags de voetbalwedstrijden niet gemist worden en natuurlijk ook dat de zaterdagnachtfilm van Canal+ wordt opgenomen >:)

Voor het reguliere gebruik heeft hij een OneforAll 6 (urc-7562 om precies te zijn) omdat deze qua programmering een stukje moderner is en qua gebruikscomfort niet te overtreffen is. Die OFA 6 hebben een adviesprijs van 70 euro, de toplines zijn officieel duurder, maar worden in de praktijk meestal voor minder verkocht.

Moet het voorlopig hierbij laten, mijn maag verlangt vulling en vanavond wordt mijn PC-tje geupdated. Het is zeer de vraag of hij dat gaat overleven, vannacht ging bijna een BIOS-update in de soep... 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Anoniem: 71627 schreef op 01 december 2002 @ 18:57:

Jouw apparaten zijn op zich geen probleem, met één kleine uitzondering (en die geld waarschijnlijk ook voor Lampjes video-ab) de Grundig RP85LCD:

Deze beschikt over een zogenaamde 'transmit-functie', dat wil zeggen dat je eerste in de afstandsbediening alle programmeergegegevens invoert en hem dan in één keer naar de video stuurt.

Darn, dus dat betekend dat ik mijn video-AB niet in de kast kan mikken, maar hem nog steeds nodig heb om de klok van mijn video op tijd te zetten en de video te programmeren.

Ik heb nu ondertussen al een tiental reviews gelezen en een tip voor Siebrand: blijf uit de buurt van lcd-only ab's. Ik heb eigenlijk geen recht van spreken, want ik heb er nauwelijks ervaring mee, maar het argument dat ik in praktisch elke (user) review tegenkom: een lcd-ab moet je altijd bekijken om te kunnen gebruiken. En daar heb ik persoonlijk een hekel aan, want ik kijk echt nooit op een AB. alles gaat op de tast en uit het hoofd.

Ik heb ook de universal remote control mx-500 bekeken en die doet toch wel heel goed wat je zou verwachten van een ab. Het voordeel is, is dat er ook een programmeerbaar lcd scherm bij opzit, met knoppen ernaast. Dus minder gebruikte toetsen, die bij universele ab's zonder lcd altijd onder combi-toetsen zitten, kan je hier gewoon lekker op dat lcd meppen.

Inderdaad is het onbreken van een goeie code database wel lastig, maar voor een beetje doorzetter niet onoverkomelijk.

* Raymond gaat weer eens verder neuzen. Er is veel op dit gebied te krijgen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siebrand

siebrand

Oops... typo

Topicstarter
Ok, Ja, maar... Echt helemaal te gek dat jij zoveel nuttige info uit kunt spugen.

Bij URC heb ik 'Europe, Australia, Asia, Africa', Ken Groves, gemaild.

Maar weer even doorgaan met vragen: je zegt t.a.v. de AB's met transmit functie die Lampje en ik hebben dat dat moeilijk wordt. Volgens mij is het bij zowel lampje als bij mij zo dat de LCD/transmit alleen wordt gebruikt voor bijzondere functies (in mijn geval kan er inderdaad helemaal op geprogrammeerd worden), maar die functionaliteit gebruik ik nooit. Ik programmeer de video on-screen vanaf teletekst omdat mijn video een ingebouwd 'wat staat er op de band' systeem heeft (echt helemaal te gek en onbegrijpelijk waarom dit geen globale functionaliteit is geworden). Kan een universele AB dan WEL alle functionalteit van mijn AB behalve niet niet te kopieren functies overnemen? Voor mij blijft er dan nl. een 100% functionele AB over.

Dan maar weer even verder naar een typebepaling voor mijn situatie:
- nu 5, maximaal 6 AB's te ondersteunen, meer mag, minder niet;
- alle huidige AB's moeten geprogrammeerd kunnen worden, exclusief de 'transmit functie' van de video AB;
- knoppen voor de hoofdfuncties hebben de voorkeur vanwege de responstijd en, inderdaad erg goed argument Lampje, het voordeel van vinden op de tast;
- omdat vooral de video AB een beetje erg stuk is, moet deze AB niet geleerd hoeven worden maar direct te programmeren zijn;
- budget is niet echt een issue, E200,- mag het best kosten.

Welke, oh welke, AB is HET voor mij?

[ Voor 6% gewijzigd door siebrand op 01-12-2002 19:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Zo, ik heb nog eens verder gekeken.

2 produkten die eruit springen, tot zover:

de sony rm-vl1000t
Afbeeldingslocatie: http://www.sony.nl/resources/image/940101000.jpg

en de home theatre master mx-500

Afbeeldingslocatie: http://www.hometheatermaster.com/htm/products/enlarge/images/mx500.1.jpg

't is wel een joekel

De sony is in nederland verkrijgbaar (als het goed is) en zou rond de 100 euro moeten kosten. De mx-500 moet uit amerika komen, helaas (hij kost 120 dollar. Daar komt 20 dollar verzenden overheen en 19% btw, dus in totaal iets van 160-170 euro)

over de sony heb ik nog niet zoveel kunnen lezen, maar hij lijkt ongeveer hetzelfde te doen als de mx-500 (maar hij minder direct toegankelijke knoppen, wat weer als voordeel heeft dat'ie iets kleiner is)

[ Voor 7% gewijzigd door Raymond op 01-12-2002 23:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gitaarwerk
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

ik heb een 2e hands palm m505 gekocht.. voor 200 euro en draai philips pronto lite erop :)
gaat super :)

Ontwikkelaar van NPM library Gleamy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
gitaarwerk schreef op 01 december 2002 @ 23:10:
ik heb een 2e hands palm m505 gekocht.. voor 200 euro en draai philips pronto lite erop :)
gaat super :)

en in het donker/in je bedje, als je wilt zappen? kan je dat ding blindelings grijpen en je tv bedienen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

Lampje schreef op 01 december 2002 @ 23:20:

[...]

en in het donker/in je bedje, als je wilt zappen? kan je dat ding blindelings grijpen en je tv bedienen?
ja.. waarom niet ??

je drukt op een toets en dat ding gaat aan..verlicht verder helemaal..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
gitaarwerk schreef op 01 December 2002 @ 23:59:
[...]

ja.. waarom niet ??

je drukt op een toets en dat ding gaat aan..verlicht verder helemaal..

psies, dus je moet dat ding bekijken. Daar is verder niets mis mee, maar in één van mijn eerdere posts gaf ik aan, dat ik dat juist niet wil :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scarp
  • Niet online
AB van Onkyo die bij de TX-NR900E kwam kan ook gebruikt worden als universele AB. Kan ook geprogrammeerd worden zelfs :) Die AB is echt ook zo'n joekel zoals die eerder getoonde mx500.
Maar ik ben nu bezig mijn pronto alle functies van die onkyo AB te leren en weer opnieuw in te stellen (en alle oude yamaha codes eruit aan het halen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glival
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 27-05 10:46
Scarp schreef op 02 December 2002 @ 08:38:
AB van Onkyo die bij de TX-NR900E kwam kan ook gebruikt worden als universele AB. Kan ook geprogrammeerd worden zelfs :) Die AB is echt ook zo'n joekel zoals die eerder getoonde mx500.
Maar ik ben nu bezig mijn pronto alle functies van die onkyo AB te leren en weer opnieuw in te stellen (en alle oude yamaha codes eruit aan het halen).
Bij m'n Onkyo TX-DS898 zat een pronto, zit die niet bij de 900E?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scarp
  • Niet online
Glival schreef op 02 December 2002 @ 08:45:
[...]

Bij m'n Onkyo TX-DS898 zat een pronto, zit die niet bij de 900E?
De 900E is 1000 euro goedkoper dan de 898, misschien is dat het verschil?
Overigens qua specs (watt, etc) hetzelfde volgens mij. Echter nieuwer design, ook iets uitgebreider qua dts.

[ Voor 19% gewijzigd door Scarp op 02-12-2002 08:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

Lampje schreef op 02 December 2002 @ 00:16:

[...]

psies, dus je moet dat ding bekijken. Daar is verder niets mis mee, maar in één van mijn eerdere posts gaf ik aan, dat ik dat juist niet wil :)
ah :) ik las het..
je kan wel een aantal 'hard buttons' totaal zo een 6 knoppen instellen..

verder moet je er wel op kijken uiteraard ;)

ik ben er tevreden mee :Y) nou nog een leuke screensaver erop :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1943

Hoe moet ik dat toetsenbord zien van die Kameleon.
Is dat een volledig lcd scherm of zijn het toch echt toetsen zoals een normale AB ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

De Kameleon heeft een EL-TS scherm dat zich automatisch aanpast aan welke modus je bevind. Zat op mijn orginel TV-remote iets van 70-priegeltoetsjes, hier heb je een zeer overzichtelijk scherm met o.a. slechts één text en één menu-toets. Druk je echter op text, krijg je automatisch de overige text functies, druk je op menu, dan pas komen navigatietoetsen (up, down, left, right) en de OK tevoor schijn. I.i.t. een standaard Touch-Screen remote zijn de positie fixed, maar wel volledig (her)programmeerbaar. En het meest verbluffende, je kunt ook voelen waar de toetsen zitten omdat er minimale 'rondingen' zijn die de plaats markeren.

Het sensationele is dat het echt voelt of je een toets drukt! Persoonlijk heb ik altijd een bloedhekel aan touchscreen remotes gehad, omdat het gewoon minder fijn drukt en omdat je constant op dat display zit te kijken. Welnu, als ik muziek luister of TV kijk, dan wil ik ook muziek luisteren of TV kijken en niet met een afstandsbediening zitten spelen. Het is voor mij een gebruiksvoorwerp dat er voor moet zorgen dat ik met optimaal gemak al mijn apparatuur kan bedienen. Als ik wil spelen, dan pak ik wel een Nitendo! Mijn OneforAll 6 (urc-7560) voldoet perfect aan deze behoefte (het bedienen, niet het gamen :)) en ik zou hem niet willen inruilen voor een touch-screen remote als de Mosaic of Pronto.

Maar toen ik via mijn werkgever 2 dagen lang een evaluatie-exemplaar van de Kameleon kreeg, was ik direct verkocht. Ik weet echter niet 100% zeker of ik toen net zo blindelings mijn spul kon bedienen. Erg confortabel was het in ieder geval wel, anders was het mij direct opgevallen, maar om een duistere reden heb ik er minder streng op gelet of het echt zo blindelings ging als met mijn oude vertouwde zapper: liefde maakt namelijk blind en reken maar dat ik op die avonden op de Kameleon een beetje O+ was...

[ Voor 1% gewijzigd door Anoniem: 71627 op 02-12-2002 11:58 . Reden: Spelling, het blijft voor mij te lastig... ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
hey, ja, maar: Ken jij toevallig die sony vl-1000 ook? Op papier lijkt het me wel een goed ding (ook goed betaalbaar), maar de meningen van gebruikers lopen nogal uiteen. Mischien dat jij er al eens mee hebt kunnen spelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Lampje schreef op 02 December 2002 @ 20:59:
hey, ja, maar: Ken jij toevallig die sony vl-1000 ook? Op papier lijkt het me wel een goed ding (ook goed betaalbaar), maar de meningen van gebruikers lopen nogal uiteen. Mischien dat jij er al eens mee hebt kunnen spelen?
Dit model van Sony heb ik weliswaar zelf niet getest, maar laat mij raden:
Mensen die zelf veel Sony apparatuur hebben, die waren best tevreden over deze ab, maar mensen die spul van andere merken hadden, hebben zich groen en blauw geërgerd.

De code-load is altijd een zwak punt geweest bij Sony (waar b.v. UIC ("OneforAll" e.d.) jaarlijks miljoenen investeert om hun database up to date te houden en Philips in het verleden tegen de nodige pecunia bij datzelfde UIC een gestripte database inkocht.

De meeste Sony apparatuur laten zich met Sony universele-remotes prima bedienen, voor (te)veel andere merken moet je leren. Dat laatste lukt dus niet als je originele remote kaput is. Maar zelfs als die het wel doet dan willen veel Sony remotes hun learnings vergeten. Functies leren kost namelijk veel meer RAM-geheugen en naast het risico van 'memory-full' hebben die zoals bekend spanning nodig hebben om hun instellingen te bewaren.

Philips heeft dit probleem bij hun Pronto verkleind door gebruik te maken van een ruime voorraad van het veel duurdere SRAM, wat de tweaker wel kent van het cache geheugen, niet vanwege de snelheid maar omdat dit STATIC-Ram veel minder energie verbruikt (om dezelfde reden is het ook sneller) dan het gewone Dynamic-Ram. Overigens bedacht Sony de 'creatieve oplossing door van de consument te vragen er kapitalen aan batterijen in te doen, veel Sony's willen van die dure knoopcellen hebben, het liefst 6 stuks tegelijk. :(

En bij de Oneforall-remotes zit bijna alles al in het ROM geheugen of kun je het via de (gratis) support in de EEPROM laten zetten. Zelf heb ik bij mijn OFA 6 in al die jaren NUL-functies hoeven te leren en ook bij het wisselen van de batterijen hoef je niet bang te zijn dat die zijn instellingen verliest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
[nohtml]
Anoniem: 71627 schreef op 02 December 2002 @ 22:33:
[...]

Dit model van Sony heb ik weliswaar zelf niet getest, maar laat mij raden:
Mensen die zelf veel Sony apparatuur hebben, die waren best tevreden over deze ab, maar mensen die spul van andere merken hadden, hebben zich groen en blauw geërgerd.
Nee, het was niet echt non-sony-ellende. Maar de rest wat je beschreef klopte wel aardig: geheugen zit snel vol, valt weg bij verwijderen batterijen, programmeren is vrij lastig. Allemaal zaken waar wel omheen valt te werken: Ik hoef maar een paar functies in te programmeren en heb wel het nodige geduld om dat te doen.

Het mooie aan deze remote vond ikzelf de vormgeveing en de functionaliteit (mensen die tevreden waren met deze remote, beschreven dat het uiteindelijk wel allemaal mogelijk is, wat hij belooft)
En bij de Oneforall-remotes zit bijna alles al in het ROM geheugen of kun je het via de (gratis) support in de EEPROM laten zetten. Zelf heb ik bij mijn OFA 6 in al die jaren NUL-functies hoeven te leren en ook bij het wisselen van de batterijen hoef je niet bang te zijn dat die zijn instellingen verliest.
Ik heb nog eens lopen nadenken, eigenlijk wil ik helemaal niet zo'n uitgebreide. De komende 2 jaar heb ik meer dan genoeg aan een remote die in staat is de basisfuncties van mijn video+tv te bedienen :)

De rest is niet zo heel belangrijk (tracking, frames zoeken, index marking enz voor bijvoorbeeld mijn video gebruik ik nauwelijks.)

Ik heb daarom nog eens naar de remotes van oneforall gekeken en dan springen de wat simpele er toch wel positief voor mij uit: vooral de 7020 en 7040 (dezelfde, 2 vs 4 apparaten), vanwege hun aparte zap en volumeknoppen (die op de one for all 6 een wat andere layout hebben, die er op het eerste gezicht wat minder fijn uitziet)

Nu is er nog 1 probleempje: Volgens mij kunnen de 7020 en 7040 niet een nieuwe functie aan een knop toekennen. 1 van de door mij meest gebruikte functies op mijn tv, is de functie waarbij je teletekst even uitzet. (dat doe ik wanneer ik de tekst pagina met het programmaoverzicht opzoek. In de tijd, die het kost om de pagina te vinden, kijk ik gewoon weer verder naar de tv). Maar die 7040 en 7020 hebben alleen zo'n mix knopje, is het mogelijk om die functie te vervangen door een andere (desnoods door de remote even op te sturen?)
Bij de 7562 kan het iig wel, want die heeft die key-magic functie, maar het zou mooi zijn als die 7020 dat ook kunnen.

Als dat zo is, ga ik er vandaag nog eentje scoren :)
(waar zijn ze eigenlijk te koop? Mediamarkt? )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siebrand

siebrand

Oops... typo

Topicstarter
Even een kopietje van de mail die ik ontving van Universal Remote Controls:

Van: Ken Groves [mailto:kengroves@netcentral.co.uk]
Verzonden: maandag 2 december 2002 9:42
Aan: Siebrand
CC: Mark Owen
Onderwerp: Re: Contact From Website

I'm confident that the MX500 or MX700 can do the job for you. There are no unusual products in your system so either remote control will do the job. Even 48 keys is not a problem as you can use a mix of hard keys and LCD keys to accommodate as many as you want.

I'm currently setting up distribution in Europe but have not appointed anyone in the Netherlands yet. I have copied this email to Mark Owen at Minshull Oak who is satisfying European orders from our UK stock and he will be able to send pricing etc.

The difference between the MX500 and MX700 is that the 700 is PC programmable.

If you need any more information please let me know.

Best regards

Ken Groves
European Sales Manager
Universal Remote Controls (Europe) Ltd
Regent House, Princes Court
Beam Heath Way, Nantwich, CW5 6PQ, England

Tel: 44 (0) 1270 628 252
Fax: 44 (0) 1270 628 616
Mobile: 44 (0) 7747 804560
email: kgroves@urcmx.com
web site: www.universalremote.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Lampje:

Die non-Sony-ellende is een beetje relatief: Wij leveren weet niet hoeveel duizenden van die remotes aan winkels en elke die door een ontevreden klant terug wordt gebracht, moet gecontroleerd worden op goede werking. Als hij prima in orde is kan hij opnieuw verpakt worden en terug naar de winkel gestuurd worden, vertoond hij wel gebruikssporen dan is hij onverkoopbaar en kan hij in de afvalbak. Elke return kost meer dan de winstmarge van zo'n ding. Dus een merk dat altijd werkt of als het ding niet werkt dankzij support/updates er voor zorgt dat het alsnog gaat werken is voor ons een hele uitkomst. En de Europese markt vele malen lastiger dan de Noord-Amerikaanse:

Met name qua TV's en Sat-receivers hebben bepaalde fabrikanten voor elk Europees land een aparte modelrange met hun eigen remote-eigenaardigheden, dus een model dat voor de Amerikaanse markt een goede 'load' heeft, wil dat niet zeggen dat hij ook in Europa voldoet. Dat is ook het grote nadeel van een site als "remotecentral.com", volstrekt onkundig als het gaat om apparatuur en de daarvoor geschikte remotes in Europa.

Terug op je vraag naar de mogelijkheden van die urc-70X0 serie:
De text-functie die jij bedoelt heet "update" (hoewel sommige fabrikanten daar weer een eigen naam aan geven) en die zit helaas niet op deze 'kleinere remotes' ('mix' overigens wel). Tot de Oneforall-4 range geldt dat je daar alleen ondersteuning hebt voor de functies die toetsen hebben op de betreffende afstandsbediening. In theorie zal het ongetwijfeld herprogrammeert kunnen worden kunnen, maar ze hebben gewoon een policy dat de 'standaard' modellen alleen de standaard functies hebben. De enige uitzondering is de urc-7510, deze is bedoelt om kapotte TV-ab's te vervangen, kan alleen maar TV's bedienen, maar daarvoor wel alle functies, dus ook "update", zenderzoekloop en weet niet wat. Aangezien jij ook nog je videorecorder wilt bedienen, valt dit model echter af.

Vanaf de OneforAll-5 serie krijg je wel alle functies, deze remotes hebben wat extra hulpmiddelen ingebakken (KeyMagic, learning, Modem) en ik denk dat het daardoor goedkoper (want minder arbeidsintensief) is voor OneforAll om hierop wel volledige ondersteuning voor alle functies te geven. Het prijsverschil tussen een urc-7040 en een urc-7552 of/de ucr-756X is overigens niet zo heel groot.

Wat het bedieningscomfort betreft zijn de urc-7020 en de urc-7040 zonder meer goed te noemen, maar de ucr-7560/7562 nog een tik beter. Hij ziet er op het eerste gezicht een beetje eigenaardig en ook een beetje 'simpel' uit, maar als je hem een dag of twee in handen hebt gehad, dan valt pas op hoe goed dat ding ontworpen is. Zelf adviseer ik het liefst de 'OFA-6' omdat dit model 'everybody's darling' is. Nog nooit een winkelier of consument gehoord die over dit model ontevreden was. Waar je met een Mosaic en zeker met een Pronto de nodige tijd dient te investeren om een prettig werkbare configuratie in te stellen, kun je dit model vrijwel direct gebruiken. Wil je (al dan niet later) meer, dan kan dat ook. Krijg je over een paar jaar geheel andere apparaten die wel eens met een hele andere IR-standaard zouden kunnen werken, kun je hem updaten. Bij veel andere ab's hoor je zowel erg enthousiaste als ook ontevreden geluiden (ik heb ooit eens in opdracht van een grote producent een enquête moeten houden over de tevredenheid en punten voor verbetering van universele remotes.

Siebrand:

Zoals eerder gememoreerd kom ik regelmatig bij de Enschedese vestiging van Universal Electronics langs. Zo ook vandaag en ik had even een uitdraai meegenomen van jouw apparaten en heb daar iemand van hun hotline mee 'lastiggevallen'. Welnu, de programmering zal zoals verwacht geen enkel probleem opleveren:

-Loewe Dialog Control for Loewe Calida TV (44 button):

Er zijn twee versies van de "Dialog Control" afstandsbediening, de meest gangbare werkt op TV-code 0512, een iets moderner broertje op code 0633. Voor de regulier functies (Stand-by, nummers, Vol +/-, CH +/-) zijn deze codes gelijk, het verschil zit 'm in de menusturing die je TV gebruikt. Heb je een Loewe uit b.v. Calida 55xx serie dan is de 0512 de juiste, heb je b.v. een Calida 56xx dan de 0633. Beide systemen zijn overigens een 'getweakt' broertje van de welbekende RC5 standaard.

- Grundig RP85 LCD for Grundig VS 960 VCR (46 button and small LCD):

Hier maakte ik mij even zorgen over i.v.m. het LCD scherm en de 'transmit-functie', maar dat bleek geheel onnodig. Een medewerker toonde mij even een afbeelding van deze Grundig remote uit hun archief en wat bleek: afgezien van de LCD is dit een volstrekt normale type ab. De videocode waar deze op werkt is de 0347. Er is ook nog een tweede standaard waar de videorecorder op kan werken, namelijk de V0349. Rechtsonder op jouw Grundig vind je namelijk een ''video 1/2" functie. Deze is er voor als je als je twee Grundig videorecorders van een vergelijkbaar type hebt, dan kun je de ene recorder (en ab) van 'video 1' op 'video 2' zetten, opdat niet het ene exemplaar reageert op de ab van de ander. Heb jij je video op '1' staan (default), dan moet je dus de 0347 gebruiken, anders de 0349.

- Arcam CR35 for Arcam Alpha 10 Amplifier (33 button):

De remote hadden ze zelf niet getest in hun lab maar de diverse AMP's van Arcam Alpha range maken allemaal gebruik van de AMP-code 0269 of een subversie hiervan. Dit code-systeem heeft als eigen aardigheidje dat hij zijn 'inputs leent uit 'related codes'. Klinkt ingewikkeld, is het gelukkig niet, het komt er op neer dat je de ingangen van deze AMP nog moet leren of per KeyMagic kunt instellen.

- Arcam CR14 for Arcam Alpha 7 CD player (31 button):

CD-code 0157. Dit IR-systeem wordt door zoveel fabrikanten voor hun CD-afstandsbediening gebruikt dat 'OneforAll hem al als default heeft ingesteld. D.w.z. als je de batterijen in b.v. een OneforAll 6 gooit, dan kun jij je CD-speler al bedienen. Overigesn werkt mijn eigen Marantz CD63 KI Signature, hoewel intern een hele andere CD-speler, ook op dit codesysteem :)

- Cyber Home for Cyber Home DVD player (48 button):

Tja, er zijn meerdere modellen DVD's van Cyber Home.
De meeste werken op DVD-code 0714 (b.v. ad-212 en de ad-l528) sommige nieuwere modellen als de b.v. de CH DVD 402 serie werken op DVD 0816. In ieder geval geen probleem, alle DVD's van Cyber Home worden door de OFA's ondersteund.

Overigens heb ik het idee dat wij zo langzamerhand naar een heel ander topic koersen. Wellicht is het verstandig dat wij gaan 'verhuizen', omdat anders alleen mensen die weten waar je een Pronto goedkoop kunt kopen (maar ik ben een nieuwkomer op GoT, dus trek niet teveel van mij aan) dit topic volgen. En aangezien ik van plan was om bij UEIC te informeren of zij voor ons 'tweakers' eventueel aan een leuke inkoopactie voor universele remotes mee zouden willen werken, kan het straks handig zijn om te weten of er meer geïnteresseerden zijn. Wordt vervolgd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Anoniem: 71627 schreef op 04 december 2002 @ 01:26:

Overigens heb ik het idee dat wij zo langzamerhand naar een heel ander topic koersen. Wellicht is het verstandig dat wij gaan 'verhuizen'

idd, tijd voor een topictiteltweak :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scarp
  • Niet online
Mooi ding:
Afbeeldingslocatie: http://www.universalremote.com/htm/products/enlarge/images/mx700.jpg

Edit:
Op de website staat "Price: $499.99" ...

[ Voor 23% gewijzigd door Scarp op 04-12-2002 21:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond

500 dollar. 3 verschillen met de mx500 (die je hierboven kan zien):
Er zit een kleintje bijgeleverd
programmeerbaar via de pc
elke toets kan een macro bevatten.

Waarom dan zo reteduur? Simpel: bedoelt voor de "custom install" markt. Dus iemand besteld een home theatre van 20000 euro en de dude die het installeert, levert er deze AB bij. Dan maakt die laatste 200 euro ook niet meer uit :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Waar kan je die allforone kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siebrand

siebrand

Oops... typo

Topicstarter
Nog even een update... Als je Oneforall produkten wilt kopen staat op http://www.oneforall.nl:
Please contact Universal Electronics BV
Telephone: +31-53 4888000

Daar verwijzen ze je weer door naar 0180-487181 (dus die kan je beter meteen bellen) waar ze je weer zeggen dat Expert en Mediamarkt de Oneforall produkten verkopen maar ze niet altijd op voorraad hebben, maar ze wel kunnen bestellen (dus bel ook naar de bewuste winkel in de buurt en bestel vooruit).

Mijn bestelling voor een Zapper 1 en een Oneforall 6 alias URC-7562 staat inmiddels uit. Met dank aan 'Ja, maar' voor alle goede adviezen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 73087

Beste mensen,

De Kameleon is te krijgen in Nederland en kost €129,-

.................... ..................... ................. Ja, maar...... ik ben toch benieuwd waar jij werkt?
Stuur me even een mailtje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
hmm, ik ben afgelopen weekend bij de mediamarkt geweest, maar daar hadden ze alleen vivanco ab's.

En de locale expert gun ik het kaas tussen zijn brood nog niet eens :P Dus die "inkoopactie" lijkt me wel wat :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXCalibur_EeK
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:00

EXCalibur_EeK

[EXC]EeK

lees ik daar inkoopactie? :D

Weet iemand nog meer winkels waar ie te krijgen is? (en wat de prijs is)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 77678

Hi,

Ik ben zeer geinteresseerd in die One For All.

Dus wie vertelt me waar ik hem kan kopen in de regio Eindhoven (e.o.) of kunnen we misschien iets gezamelijks doen, daar ben ik ook voor te vinden.

Ik heb inmiddels wel een paar buitenlandse sites gevonden die ze aanbieden (Duitsland en UK), maar dat is alleen voor als ik ze niet in Nederland kan kopen.

De garoeten,
Peter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
Weet iemand of die OFA (m.n. Topline 8 ) RC6 codes kunnen uitvoeren om b.v. Philips DVD spelers regiovrij te maken? En ik wil ook wel eens weten waar ze te krijgen zijn en wat ze kosten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bierkameel
  • Niet online

Bierkameel

Alle proemn in n drek

Ik heb de Philips SBC RU880 en die is echt super :)
Alles is zelf in te programmeren via een learn functie en hij is mooi verlicht
je kan er 8 apparaten mee bedienen en er zit een theater functie op zodat je de cijfertoetsen bijvoorbeeld voor je DVD speler zijn, het volume van je amp en de andere toetsen voor je TV
Echt super handig want dan moet je niet steeds tussen die apparaten schakelen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tekielja
  • Niet online
Bierkameel schreef op 09 February 2003 @ 18:57:
Ik heb de Philips SBC RU880 en die is echt super :)
Alles is zelf in te programmeren via een learn functie en hij is mooi verlicht
je kan er 8 apparaten mee bedienen en er zit een theater functie op zodat je de cijfertoetsen bijvoorbeeld voor je DVD speler zijn, het volume van je amp en de andere toetsen voor je TV
Echt super handig want dan moet je niet steeds tussen die apparaten schakelen...
wat kost dat ding precies??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bierkameel
  • Niet online

Bierkameel

Alle proemn in n drek

Tekielja schreef op 10 februari 2003 @ 17:58:
[...]

wat kost dat ding precies??
Bij Mediamarkt in Duitsland is ie 100 euro maar bij de megapool in Nederland heb ik um voor 89 euro gekocht :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
Als ik Philips doe, dan zou ik voor de 885 gaan. Maar ik weet niet hoe dat ding werkt met andere apparaten... hoe is de support bij dat ding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

ik hou het maar bij mijn palm.. misschien later een echte iPronto,
ik wil graag een gehele database erin zetten.. misschien nog ooit een eigen controller prgrammeren in c++

Sinds twee dagen heb ik eindelijk een Kameleon. SUPER! Een echte aanrader.

Ik heb er 5 stuks gekocht. Inmiddels zijn er nog twee over. Hij moet 110 euro gaan kosten (met garantie uiteraard).

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

btw.. niet doorvertellen ;)
maar ik weet dat in het prijzencircus bij ons (electric city - v&d) de philips pronto in de aanbieding komt. .waarschijnlijk zal die duurder worden dan als je em online koopt.. het prijzencircus is iets van 5 a 6 maart, maar dat weet je genoeg van te voren dnek ik :)

ik weet niet uit men hoofd hoeveel die gaat kosten, mijn chef had gezegd iets van tegen de 330 euro ofzow..

houd et in de gate (voor de geintresseerde)

• Dr. Strangelove
SPAM :)

• Kang
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 08-06 08:22

Kang

Holy Fleurking schnit!

Misschien is dit wat off-topic, maar kun je met die kameleon ook mn laptop aansturen? Die heeft zo'n infraroodaansluiting, maar met een andere frequentie als gewone ab's. Dat zou handig zijn voor divx e.d. Dan haal ik hem meteen. Iemand nog in voor die inkoopactie trouwens?

• Dr. Strangelove
jawel, maar kom eerst maar eens met prijsindicaties.

De IRDA poort van een laptop is niet compatible met een afstandbediening (andere frequentie).

Anoniem: 3251

Anoniem: 77678 schreef op 13 februari 2003 @ 10:11:

Ik heb er 5 stuks gekocht. Inmiddels zijn er nog twee over. Hij moet 110 euro gaan kosten (met garantie uiteraard).
En waar heb je die gekocht?

Ergens in Duitsland bij een handelaar.

Anoniem: 3251

Anoniem: 77678 schreef op 13 February 2003 @ 15:58:
Ergens in Duitsland bij een handelaar.
Oh, daar...

• fisherman
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14:06
Afbeeldingslocatie: http://www.electronicaonline.nl/Afstandbedieningen_bestanden/515lita.jpg

te koop bij electronicaonline voor 129,90 euro

voor meer info

• edm
  • Laatst online: 13-10-2024

edm

Bij reichelt hebben ze de kameleon 6 voor 99 euro, zag ik vanmiddag toen ik der was...
Dat klinkt iets gedefinieerder dan 110 euro ergens bij een handelaar.

edm schreef op 13 February 2003 @ 17:15:
Bij reichelt hebben ze de kameleon 6 voor 99 euro, zag ik vanmiddag toen ik der was...
Dat klinkt iets gedefinieerder dan 110 euro ergens bij een handelaar.
Probleem 1 is echter dat Reichelt ze niet op voorraad heeft
Probleem 2 is dat ik ook er ook iets op wil verdienen

Ja, ik ga natuurlijk niet mijn kanalen verklappen. Ik wil er natuurlijk wat winst op maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edm
  • Laatst online: 13-10-2024

edm

Ja, ik ga natuurlijk niet mijn kanalen verklappen. Ik wil er natuurlijk wat winst op maken.
Ik mod deze post +1 behulpzaam ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TSS_Droopy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08-06 12:50
Anoniem: 77678 schreef op 13 februari 2003 @ 10:11:

Als ik het zo hoor moet er nog iets van de prijs af kunnen.
Kan je niet met een beter aanbod komen?
Dan heb ik waarschijnlijk wel intresse in een exemplaar

"I see said the blind man, as he picked up his hammer and saw"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smooky
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Als ik het zo hoor moet er nog iets van de prijs af kunnen.
Kan je niet met een beter aanbod komen?
Dan heb ik waarschijnlijk wel intresse in een exemplaar
Ben ik het helemaal mee eens, ik zie zo'n Kameleon ook wel zitten namelijk.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
Ik heb ze al voor 100 gezien, weet alleen niet meer waar... :(

[ Voor 3% gewijzigd door Dr. Strangelove op 23-02-2003 10:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXCalibur_EeK
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:00

EXCalibur_EeK

[EXC]EeK

Bierkameel schreef op 10 February 2003 @ 18:10:
[...]

Bij Mediamarkt in Duitsland is ie 100 euro maar bij de megapool in Nederland heb ik um voor 89 euro gekocht :)
Ik ben bij Megapool geweest, maar daar hadden ze em niet. Bij welke Megapool heb je em gekocht? (btw 89 euro is een mooie prijs).

• TSS_Droopy
Ik wil zo'n oneforall kameleon kopen... :P
Ik heb al overal gezocht en ze zijn nergens te koop :'(

Is er hier iemand die weet waar ik ze voor een leuke prijs kan krijgen?

• smooky
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
check hier :)

• TSS_Droopy
Daar kom ik nog niet verder mee want de expert (2 gebeld) heeft ze niet bij mij in de buurt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik ben de mijne allemaal kwijt (voor 110 euro).

Kijk eens op EBAY.DE, daar worden er genoeg aangeboden (NIEUWE).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernst
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 04-06 15:41
Heeft iemand nou een picje van de nederlandse Kameleon versie ?

[ Voor 53% gewijzigd door ernst op 03-03-2003 19:19 . Reden: quote was oud :P ]

Every day is a start of something new, and every evening ends with the splendid dawn of a new day

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Afbeeldingslocatie: http://www.oneforall-int.com/english/pics/Big8060.jpg

[ Voor 10% gewijzigd door Anoniem: 77678 op 04-03-2003 11:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

lelijk ding :7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thejoker80
  • Niet online

thejoker80

leuk hè?

Ik vind hem ook niet echt mooi. Deze is een stuk mooier.

Afbeeldingslocatie: http://www.elektronicaonline.nl/Afstandbedieningen_bestanden/515lita.jpg

129,90 euro bij Elektronica Online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TSS_Droopy
thejoker80 schreef op 04 March 2003 @ 12:10:
Ik vind hem ook niet echt mooi. Deze is een stuk mooier.

[afbeelding]

129,90 euro bij Elektronica Online
Ja, maar werkt deze ook zo lekker als de kameleon 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Of iets lelijk is of niet, dat is natuurlijk een zaak van smaak (en daar valt niet over te twisten).

In het echt valt het behoorlijk mee. Mooi uitgevoerd in aluminium. Maar nogmaals daar valt niet over te twisten.

In de praktijk vind ik het persoonlijk een SUPER apparaat. Hij doet het echt goed, is hooguit iets te groot voor mijn (kleine) handen, maar het gaat wel allemaal goed. Een aanrader.
Pagina: 1