Juist, die afdeling 'Retail' te Enschede die ken ik tamelijk goed, daar kom ik bijna elke werkdag! Als ik mij niet vergis doen zij daar ook aan de ontwikkeling voor de europese remotes en daar zit tevens hun helpdesk. Dit is dus een van de weinige bedrijven waarbij de hotline ook daadwerkelijk bemand wordt met eigen medewerkers, wat de overigens service aardig ten goede komt, ik ben er zoals eerder gemeld prima door hen geholpen. Nog wat extra informatie, de Philips universele ab's worden niet in Einhoven, maar in België ontwikkeld.
Bij deze een waarschuwing:
mijn bedrijf levert dus remotes aan diverse winkels & fabrikanten. Dit heeft het voordeel voor de tweakers dat ik redelijk veel van deze remotes afweet. Maar bij elke extra verkochte remote verdien ik indirect toch wel bijna een halve eurocent extra. Dus als tien tweakers een universele ab gaan kopen, heb ik er bijna een eurostuiver aan verdiend
Je moet maar zelf gaan kijken of je mijn berichtgeving nog te vertrouwen vind of dat je van mening bent dat ik het grote geld ruik. B.T.W. het maakt geen verschil voor mijn bedrijf of je een Philips, OneForAll, Kenwood of een Sony koopt, aan al deze merken verdiend mijn bedrijf geld. Alleen als je een 'merkloze' bij de supermarkt koopt, daar verdienen wij niets aan, dus die zal ik maar onbesproken laten, al was het maar omdat ik daar ook weer geen werkervaring mee heb.
Wat die remotes betreft:
Die Topline 5 & 8 zijn al een tijdje op de markt. Een tijdje terug was dat een absoluut topmodel met een aantal (ook naar huidige maatstaven) unieke features:
- Alle apperaten per code te instaleren (dus je hoeft niet te leren, wat er fijn is als je orginele gesloopt is)
- Een modem voor als een code toch ontbreekt voor b.v. een heel zeldzaam apparaat, heel nieuw, of zoals bij mijn videorecorder, een heel erg antiek apparaat
- Key Magic feature waarmee je ook speciale niet uniek voor het te bedienen apparaat kunt bijprogrammeren (b.v. zenderzoekloop, of voor je videorecorder showview, timer record e.d.) Dit is een bijzonderheid, omdat bij elke orginele afstandsbediening wel één of meer bijzondere toetsen heeft niet niet op een 'standaard' remote zitten. De betere universele remotes hebben daar een leerfunctie voor, maar dat helpt je dus niet als je alle funkties nodig hebt en je orginele remote is kapot (wat ik dus had met mijn TV-remote, dankzij die KeyMagic-feature kon ik toch mijn zenders opnieuw instellen). Belangrijk is wel dat je de HANDLEIDING van het TE BEDIENEN APPARAAT nog hebt, want daar staat in hoe je de remote (of het nou een orginele of een vervangende remote is) vervolgens dient te gebruiken!
High frequency voor B & O:
Normale infrarood-remotes gaan van 10 tot 150 KHz. Er zijn merken die remotes hebben die op een hogere frequenties werken, zoals oude videorecorders van Telefunken of Saba. De betere universele ab van tegenwoordig kunnen ook high frequency apparaten bedienen. Echter, er is een bepaalde (iets oudere) serie van B & O die niet alleen een signaal van 440 KHz gebruikt, maar ook nog op dusdanig speciale wijze dat geen enkele universele remote deze naar behoren kan aansturen. Erg vervelend, want door een otwerp foutje gingen veel van deze 'Beolink-remotes' stuk en die kosten vroeger zo tussen de 400 en 1100 gulden. Die Toplines kunnen die B &O's wel aansturen, die hebben daar een aparte module voor ingebouwd. Plus dat zij je andere apparaten meebedienen en met iets van 200 gulden een stuk goedkoper waren. Daarmee komen wij meteen bij het nadeel: door die speciale module die deze Toplines hebben, kunnen zij i.t.t. veel andere (en vaak ook goedkopere) geen functies 'leren'.
Er zit een timesequence functie ingebouwd. Dat wil zeggen, je moet van je vriendin mee de stad in terwijl toch echt om 01:00 uur 'je favoriete radiouitzending begint. Welnu, je kunt dus makro programmeren en deze met het ingebouwde uurwerk lop elk gewenst ogenblik laten afgaan:
0:59 uur:
versterker aan
tuner aan
kassete/DAT/minidisc of weet niet wat recorder aan
tuner op de juiste zender zetten.
versterker op TapeMonitor (o.i.d.) zetten
Record beginnen
En als een half uur later de uitzending afgelopen is, de opname stoppen en alle apparaten weer uitzetten.
Een collega van mij heeft zo'n ding (plus nog een paar andere ab's, hij verzameld ze) en elke zondag om 19:00 zet die remote automatisch zijn TV aan en wel op nederland 2 (je kun als je zo'n makro programmeerd aangeven of hij eventueel dagelijks of wekelijks herhaald moet worden).
Het nadeel van die toplines is dat zij dus niet kunnen leren en dat zij niet zo'n heel groot programmeergeheugen hebben. Je kunt wel alle functies d.m.v. codes uitvoeren, maar als je flink functies en makro's gaat programmeren, dan na een poosje de melding "memory full".
Verder kan de topline 5 i.t.t. de topline 8 geen DVD's of hifirecordes aansturen. Ook is de omvang van de direct aanwezige functies wat minder geavanceerd t.o.v. de meeste moderne remotes. Toch is het best een leuke ab met een aantal zeer bijzondere eigenschappen. Als je mazzel heb, kom je er eentje in de uitverkoop voor een zeer vriendelijk prijsje tegen.
-Zelf heb ik dus een OneforAll 6 (urc-7560, sinds kort is er een minimaal gemoderniseerde 7562 te koop), ziet er aan de buitenkant op het eerste gezicht erg eenvouding uit, maar is verbluffend goed, zowel qua prestatie als qua details. Zo heeft hij aan de onderkant speciale rubber nopjes op dat hij niet van de tafel glijd, hij licht uitzonderlijk goed in de hand en je kunt er echt alles op infaroodgebied mee bedienen.
-Kan je apparaten met codes bedienen (en ja, ook voor je Hauppage Win-TV-kaart, je MP3-speler of je X-Box hebben zij dus codes) dus je hoeft je functies één voor één in te leren.
- Kan alle functies die op de orginele remote ondersteuen, stuurt ook high frequency aan (m.u.v. de wat oudere B & O MX-, LX of LS-serie, die nieuwere B & O's kan hij dus wel).
- Kan wel functies per leerfunctie kopiëren
- Makrofunctie (maar geen klok)
Met een adviesprijs van onder de 70 euro goedkoper dan één kapotte orginele remote.
Erg energie zuinig, omdat je met zo'n universele meerdere apparaten tegelijk bedient en deze aparte programmeer geheugens hebben, verbruiken de meeste veel meer stroom dan gewone remotes. En van oplaadbare 1,24 volt batterijen wil het programeergeheugen van een ab nog wel eens in de war raken. Daar staat tegenover dat je zoals in mijn geval in zeven orginele ab's geen batterijen hoeft te doen
Even onze ervaring met die dingen:
Oneforall 6 (urc-756x):
per jaar één paar AA baterijen (juist, die goedkope penlites, overigens heb ik zelf de mijne er al minstens anderhalf jaar in zitten)
Toplines: 2x per jaar twee paar AAA baterijen (dat is al iets duurder in gebruik).
Oneforall Kameleon: 4x AAA, ik heb zelf geen ervaring omdat het ding gloed nieuw is en ik er niet langer dan twee dagen mee mocht spelen. Volgens een Oneforall medewerker net iets zuiniger dan de topline, maar niet veel. Voor een touchscreen-remote is dat bijzonder weinig want zie:
De Philips Pronto & de Oneforall Mosaic:
koop a.u.b. het speciale accupac + lader, die kosten wel iets van 80 respectievelijk 60 euro, maar anders moet je er elke maand vier nieuwe batterijen in gooien en daar wordt je echt niet vrolijk van.
Sony's Touch screen Monster (modelnummer is mij ontschoten, sorry) : hier gaan wel 6 dure knoopcellen in, maar zij gaan helaas niet lang mee. Zeer groot nadeel.
Zelf vind ik mijn OneForAll 6 een droom van een remote, ik wil hem niet tegen een topline en ook niet tegen een Mosaic of Pronto ruilen, ook al zijn die laatste twee 5x duurder. Ik heb het niet zo op die touch-screen display's, met gewone druktoetsen bedien je je apparaten sneller. Maar volgens een kollega ben ik ouderwets, zij heeft een Mosaic thuis (kost een slordige 400 euro) en je kunt alles naar wens instellen en deze instellingen ook op het display zien.
Het display van de Philips Pronto vind ik overigens mooier, maar die is weer een stuk minder qua codeprogrammering en het instellen. Waar je met die Philips een dag voor nodig hebt, heb je met de Mosaic binnen een uur ingesteld.
Maar die kameleon is dus echt een droom, zeer overzichtelijk met duidelijke toetsen, zo heb je voor bij je TV in het hoofdscherm maar één Teletext-toets en één menu-toets, maar druk je op teletext dan krijg je automatisch de overige textfuncties (hold, mix, subtitles, expand en zo) of druk je menu, dan krijg je de bijbehorende cursor toetsen en OK toets. Belangrijkste, als je op het touchscreen (het is eingenlijk een EL-TS display) drukt dan voelt het alsof je een normale toets drukt. Zelf vond ik dat veel prettiger dan bij de Pronto, maar zoals mijn collega zei, ik ben ouderwets.
Volgens mijn informatie zou dat ding het dubbele kosten van een Oneforall 6, of als je het van de andere kant bekijkt, maar een derde van Pronto of Mosaic maar ja, nog niet leverbaar in nederland, het schijnt dat een aantal grote winkelconcerns in UK en Duitsland het ding zo goed vonden dat zij de complete productie van de eerste maanden hebben ingekocht.