Toon posts:

Schaling maken voor speakers te muten

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Mijn Dolby Digital Versterker heeft geen knopje om de surround- en centerspeakers te muten.
Nu wil ik zelf op een of andere manier een schakelingetje daarvoor maken.
Ik had bedacht om de schakelaartjes te plaatsen aan de uitgang van de versterker, erbuiten dus. Op die manier worden de uitgangssignalen naar de speakers dus onderbroken.
Het grote voordeel van dit boven het onderbreken van de input (mijn pc) is dat je dus het geluid naar die speakers van alle bronnen onderbreekt, ook ruis.

Is het wel verstandig om dit zo te doen?
Zo nee, wat dan wel? (stroom door weerstandje ipv box als de speaker gemute wordt?)

edit:
typo's in topic |:(
Het moet natuurlijk "Schakelling maken om speakers te muten" zijn!

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 30-11-2002 19:37 ]

Verwijderd

Topicstarter
schopperdeschop

Verwijderd

Ik kan je alleen vertellen dat ik is een versteker heb opgeblasen door langdurig één kanaal te gebruiken, dat kwam omdat de versterkertrap z'n power niet kwijt kon.
Maar kan je um niet gewoon op stereo zetten dan??

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 01-12-2002 01:32 ]

Verwijderd

Topicstarter
Stereo kan alleen via de software op mn pc, niet via de versterker.
De reden dat ik wil kunnen switchen tussen stereo en 5.1 is dat ik spellen in 5.1 wil spelen, maar muziek in stereo wil luisteren. Ik heb namelijk hele mooie grote front-speakers waar geweldig geluid uitkomt, maar de effectluidsprekers zijn wat minder van kwaliteit (wel zelfde merk/serie overigens), en verpesten het klankbeeld een beetje. Ik weet namelijk niet hoe ik windows/geluidskaart zo kan instellen dat ie steroe geluid NIET uitbreid naar de surround-speakers. (4.0)

• djazete
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 07-02-2020

djazete

steel

onderbreek gewoon je speaker kabels...
simpel?

Verwijderd

Topicstarter
dat is nou juist het probleem: dan kan de amp zn power niet kwijt!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 01 December 2002 @ 01:27:
Ik kan je alleen vertellen dat ik is een versteker heb opgeblasen door langdurig één kanaal te gebruiken, dat kwam omdat de versterkertrap z'n power niet kwijt kon.
Maar kan je um niet gewoon op stereo zetten dan??
De versterker gaat echt niet kapot doordat een helft zijn vermogen niet kwijt kan!

Wat wel een mogelijke oorzaak is:
Doordat je maar een versterker helft gebruikt , wordt de voeding minder belast en stort de geleverde spanning minder in.
De werkende versterkerhelft draait dan op een gemiddeld hogere spanning , als bij gelijke L+R belasting.

Als dat inderdaad de oorzaak van het defect is , hoef je niet te treuren: Dan was het sowieso een ondeugdelijk ontwerp

• Dioot
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 01-02 15:39
Verwijderd schreef op 01 December 2002 @ 01:35:
Stereo kan alleen via de software op mn pc, niet via de versterker.
De reden dat ik wil kunnen switchen tussen stereo en 5.1 is dat ik spellen in 5.1 wil spelen, maar muziek in stereo wil luisteren. Ik heb namelijk hele mooie grote front-speakers waar geweldig geluid uitkomt, maar de effectluidsprekers zijn wat minder van kwaliteit (wel zelfde merk/serie overigens), en verpesten het klankbeeld een beetje. Ik weet namelijk niet hoe ik windows/geluidskaart zo kan instellen dat ie steroe geluid NIET uitbreid naar de surround-speakers. (4.0)
Wat voor geluidskaart heb je? Mijn terratec 6fire en SB Live 5.1 doen dat namelijk allebij standaard goed.

Anderde oplossing voor je probleem: Split de front uitgang van je geluidskaart en sluit die ook aan op een gewone stereo ingang van je versterker. Dan kan je voor muziek die ingang gebruiken en voor spellen overschakelen naar de 5.1 ingang, zodat je surround geluid hebt :).

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:32

Orion84

Admin Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

de uitgangen zomaar onderbreken lijkt me geen goed plan, in de meeste handleidingen van versterkers staat meestal dat je de speakers niet los moet maken/aan moet sluiten terwijl de apparatuur aanstaat, dat staat er hogstwaarschijnlijk niet voor niets. met een weerstandje zou logischerwijs misschien wel een goeie oplossing zijn, maar daar heb ik geen verstand van, dus daar ga ik ook geen advies over geven :)

[ Voor 3% gewijzigd door Orion84 op 01-12-2002 12:47 . Reden: typo's ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Verwijderd

Topicstarter
weerstandje is toch niet zon goed id denk ik. Zo'n weerstand zou veel vermogen aan moeten kunnen (normaal weerstandje zou binnen de kortste keren helemaal doorbranden), en die weeerstanden die zoveel aan kunnen zijn peperduur.

• Dnc1n
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-11-2025
waarom niet gewoon de volumeknop naar beneden draaien?
moeilijk doen als het makkelijk kan :)

Verwijderd

Topicstarter
Dnc1n schreef op 01 December 2002 @ 13:24:
waarom niet gewoon de volumeknop naar beneden draaien?
moeilijk doen als het makkelijk kan :)
??? Dan hoor ik toch helemaal niks meer?
Plz eerst topic lezen voor je replied.

Verwijderd

De uitgangen zou ik links laten liggen tenzij je er goede belastingsweerstanden aan hangt.
Je kan beter het ingangssignaal aan massa leggen. Als je dan last van ruis hebt zou ik naar een andere set zoeken.
Pagina: 1