UPS "ontploft" -> Oorzaak ? (+pics)

Pagina: 1
Acties:
  • 1.327 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 06-06 16:09
Ik heb een jaartje geleden (ofzo) een 2e hands UPS gekocht: APC 1400VA Smart (SU1400INET).

De accu's hiervan waren niet nieuw.

Goed een jaartje plezier gehad van deze UPS, tot een week of 2 geleden. Kreeg meldingen: Battery needs to be replaced. Op zich te verwachten, accu is nu eenmaal het zwakste punt.

Echter, aangezien er 4 accu's (7.2Ah/stuk) inmoeten had ik zoiets van: Komt wel, eerst ff kijke wat die zooi kost.

Dus lekker laten zitten, zo van: dan maar ff geen goeie accu's, komt wel.

Kom ik vandaag thuis: fucking stanklucht op zolder... Ja, zegt mn moeder, dat rook ik ook al...
Maar goed, alles deed het nog (ze kon internetten) en tja, dan kijken ze ook nieteens verder ;)

Anyway: ikke dus ook zoiets van WTF :?
Stank traceren, bleek uit mn patchkast te komen. Alle shit eruit gesloopt, kwam uiteindelijk bij de UPS terecht.

Vervolgens die ook eruit gesloopt en losgehaald (pff, die krengen wegen veel)..

Toen bleek dat mn accu's behoorlijk kapoet waren (zacht gezegd):

Afbeeldingslocatie: http://www.djsmiley.com/got/pics/ups01.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.djsmiley.com/got/pics/ups02.jpg

Ook waren ze SUPERHEET, na 1.5 uur nadat ik de stroom eraf haalde waren ze nog 65 graden...

Nu de zooi maar zonder UPS ff online geknupt, kan moeilijk netwerk plat hebben liggen ;)

Nu heb ik toch een aantal vragen hierover..

1. Hoe kan het dat de zooi ineens zo begint te roken/koken/whatever?
2. Het zijn originele accu's, onderhoudsvrij. Zoiets hoort toch nieteens aan de kook te gaan?
3. Wat kan de oorzaak zijn: De brakke batterijen, of zou mn ups zelf verrot zijn?

Ik wil best nieuwe accu's scoren, maar als mn UPS zelf de oorzaak blijkt te zijn sloop ik die dus ook.....

Nieuwe UPS helemaal is ook nog een optie, accus zijn gewoon het duurste... aan de andere kant... een 1400VA UPS (rackmount) kost een beetje veel pleuro's, en 't is maar voor thuisgebruik.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qorne
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 27-03-2018

Qorne

Think Different

DAMN,
gevaarlijk ook,
strax waren ze in de fik gevolgen,
en dan je moeder als ik maar kan internetten |:(

[ Voor 3% gewijzigd door Qorne op 30-11-2002 18:50 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blizard
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Wowzie, vrij gevaarlijk lijkt me ?! Als ze te heet worden gaan ze idd misschien fikken. Laat dit een tip zijn voor alle tweakers onder ons die thuis ook een upsje staan hebben die vraagt naar een batterij-replace ..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cactusman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-09-2020

cactusman

nu met extra naalden

waarom een ups. alleen om de netstroom te filteren?? de spanning valt in nederland zo weinig uit. overgens is er zuur uit die accu`s gekomen dat spul is best gevaarlijk.

[ Voor 28% gewijzigd door cactusman op 30-11-2002 18:57 ]

euhmmmm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
mjah, ik weet dus niet of die batterij de oorzaak is.... Ik ken 2 bedrijven die gewoon bijna failliet zijn en ooit een ups hebben gekocht, waarbij al ruim een jaar ofzo die batt. replacement led brand....

Wat fik betreft: Dat zal wel meevallen, ze zitten in een volledig dichtgeschroeft deel.. Daarnaast zit er ook nog eens een patchkast omheen, dus zo snel zal het niet fikken.. Wel roken/smeulen/lekken als je echt pech hebt misschien ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
chefke schreef op 30 November 2002 @ 18:56:
waarom een ups. alleen om de netstroom te filteren?? de spanning valt in nederland zo weinig uit. overgens is er zuur uit die accu`s gekomen dat spul is best gevaarlijk.
Bij ons in de buurt zo'n 5-10x per jaar als je pech hebt.. Stevige onweersbui en aardlek licht eruit. Echt spanningsuitval 2x ofzo....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 54555

als ze te heet worden fikken ze niet maar ontploffen ze...
maar kijk is bij een modelbouw zaak daar hebben ze misschien wel accu's voor je ups

[ Voor 13% gewijzigd door Anoniem: 54555 op 30-11-2002 19:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:56

LauPro

Prof Mierenneuke®

Ik ben niet zo goed in scheikunde maar waarschijnlijk is er teveel 'gas' ontsnapt en zijn de accu's teveel gaan geleiden en dan heb je een mooi kacheltje. Goed plan om dan de volgende keer wél die accu's te vervangen ;).

Zou je btw nog een total-view kunnen maken?

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turkish
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 05-06 22:42

Turkish

zhé germans

Bij ons op werk ook een keer gebeurd met een smart-ups, helemaal aan elkaar vastgesmolten die accu's. We hebben maar het hele apparaat vervangen, want zoals je al zei de accu's zijn het duurst.
Ik denk overigens niet dat het handig is om modelbouw accu's te gebruiken in een ups.

Volgens APC kunnen ze niet zomaar in de fik vliegen overigens

'When you're not paying for the product, you are the product!'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Frag or die schreef op 30 November 2002 @ 19:04:
Ik denk overigens niet dat het handig is om modelbouw accu's te gebruiken in een ups.

Volgens APC kunnen ze niet zomaar in de fik vliegen overigens
moet je wel de goede nemen he :z en ze zijn veel beter en sterker :P als je de goede neemt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 27-05 10:37

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Wij hadden op school ook een 'fraai' UPS-probleem;

Op meerdere locaties heeft de serverruimte blauw gestaan van de rook.

De oorzaak hiervan was een fout in de UPS'jes;

Die dingen zijn zodanig gemaakt dat ze bij een bepaalde belasting gekoeld worden door ventilators die erin zitten. Alleen toen ze niet actief waren (wel aangesloten maar geen spanning hoefden te leveren) was de belasting te laag om de ventilators aan te laten slaan. Maar helaas liep de temperatuur lanzaam maar zeker wel op waardoor bepaalde kunststoffen in die UPS begonnen te smelten en erger....

De UPS'sjes zijn terug genomen; en de enkele UPS die nog geen rookontwikkeling had vertoond, uiteraard ook.

[ Voor 11% gewijzigd door WFvN op 30-11-2002 19:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trebbors
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 06-06 09:01

Trebbors

Failure is no option!

Gaat niet over een UPS maar wel over accu.. ik had een oplaadbare schijnwerper gekocht, ga dat ding opladen en na een paar uur kwam er het geluid af zoals kokend water. Heb de stekker er snel uitgetrokken. Als ik gewacht had was de boel ook uit elkaar gespat? Of is dat normaal voor een "nieuwe" accu?

[ Voor 3% gewijzigd door Trebbors op 30-11-2002 20:49 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 44545

Anoniem: 54555 schreef op 30 november 2002 @ 19:07:
[...]

moet je wel de goede nemen he :z en ze zijn veel beter en sterker :P als je de goede neemt
Modelbouw accus zijn er niet geschikt voor.

Je hebt namelijk 2 soorten accus:
1. Kort en krachtig (Veel stroom in een korte tijd leveren en niet tussendoor bijladen, aantal laad -cycli is beperkt, laad je deze continu bij dan doen ze het niet lang)
2. Lang en minder krachtig (Gemiddeld stroom leveren, en continu bijladen, accu kan er tegen dus lange levensduur)

Numero uno zijn de modelaccus en 2 zijn de accus voor UPSen en alarmsystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 70310

Ik heb zelf ook een UPS die ik greeg met twee kapote accus ik heb er nu twee accus in gedaan van een brandbeveilings instalatie en het geheel werkt perfect (accus waaren iets grooter en staat er nu naast...) kwa accus maakt het niet uit wat je gebruikt zolang het voltage maar over een komt en hoe meer apere hoe beter.

maar opgeblazen accus??? volgens mij zijn ze overloded door je UPS zelf, zal het maar eff naar meten als ik jou was en dan nieuwe accus halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diamon
  • Registratie: Maart 2000
  • Nu online

Diamon

The Weird One

Wat heb/had je allemaal aan je UPS hangen.
Heb zelf ook een Smart-APC UPS, en hier waren de accu's ook van stuk.
Gezien een nieuwe tegen de fl.1000,00 aanzat, en de 2 accu's bij elkaar fl.200,00 kosten, heb ik ze vervangen.
Stonden bol, en dat kwam door het feit dat men ook een laserprinter aangesloten hadden.
Je mag nooit een laserprinter aan een UPS hangen, staat ook vet in de gebruiksaanwijzing die iedereen natuurlijk goed doorleest :P.

T'sja, op de vraag of jij je UPS nog veilig kunt gebruiken, daar heb ik geen antwoord op.
Er moeten eerst accu's aanhangen, voordat je ook maar iets nuttigs kunt meten.
Mocht je er nieuwe accu's in zetten, gewoon effe naar de plaatselijke electronica shop gaan, en daar de accu's kopen.

And The Only One

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
Diamon schreef op 30 November 2002 @ 21:35:
Wat heb/had je allemaal aan je UPS hangen.
Heb zelf ook een Smart-APC UPS, en hier waren de accu's ook van stuk.
Gezien een nieuwe tegen de fl.1000,00 aanzat, en de 2 accu's bij elkaar fl.200,00 kosten, heb ik ze vervangen.
Stonden bol, en dat kwam door het feit dat men ook een laserprinter aangesloten hadden.
Je mag nooit een laserprinter aan een UPS hangen, staat ook vet in de gebruiksaanwijzing die iedereen natuurlijk goed doorleest :P.

T'sja, op de vraag of jij je UPS nog veilig kunt gebruiken, daar heb ik geen antwoord op.
Er moeten eerst accu's aanhangen, voordat je ook maar iets nuttigs kunt meten.
Mocht je er nieuwe accu's in zetten, gewoon effe naar de plaatselijke electronica shop gaan, en daar de accu's kopen.
Aan de UPS hingen mn server (nu nog mn oude, P2-266, met een zooi hd's (5x))
en mn webserver (p133 met 1 diskje), de router en de switch

De printer (laserprinter) hangt direct aan de 220.... (kreng zuipt als fuser moet opwarmen dus dat had ik ook al verzonnen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:14
Hoe zit het met een kabelmodem, switch en wekkerradio? kan ik die er zomaar aanhangen?

* _JGC_ heeft eindelijk een doorlussnoer en een verdeeldoos gejat, kan ik strax een paar contactdozen aan die UPS tweaken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spearhead
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10-02 12:43
Ik heb wel eens de tip gehad dat je je accu's niet bij APC moet bestellen, maar bij firma's die handelen in alarmsystemen. Dat is veel goedkoper, dus met een beetje geluk heb je voor minder geld accu's van hogere capaciteit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvdejong
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 29-11-2024

mvdejong

When does the hurting stop ?

Kokende accu's hebben 2 mogelijke hoofd-oorzaken :
- verkeerd geladen, een te hoge laad-spanning, of doorgaan met laden voor accu's die hier niet tegenkunnen;
- verkeerd ontladen, dus gewoon teveel stroom proberen te trekken.
In jouw situatie is er een mogelijkheid dat er iets in het oplaad-circuit van de UPS zelf is misgegaan, waardoor het opladen fout is gegaan, of dat er iets in het uitgaande circuit is misgegaan, waardoor er meer stroom is getrokken dan mogelijk zonder dat de beveiliging is aangeslagen. In beide gevallen lijkt het probleem (mede) in de UPS zelf mis te zijn gegaan.

_JGC_ : wat je nooit aan een UPS moet hangen zijn zaken die een zeer abrupte afname van stroom veroorzaken (laser-printer die begint te printen, kacheltje met thermostaat die aanslaat). Jouw voorbeelden zijn onschadelijk, maar sommige versterkers zou ik er ook niet aanknopen.

The number of things that Arthur couldn't believe he was seeing was fairly large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Big-Foot
  • Laatst online: 06-06 13:02
Sorry, hoor maar stroomverbruik van de apparaten die zijn aangesloten op de UPS mogen nooit ook maar enig probleem vormen voor de batterijen van de UPS.
Heeft dit wel gevolgen dan is het gewoon echte rommel.

Ook zou een UPS zich zelf uit moeten schakelen als er teveel vermogen gevraagd wordt.

Ook hoort een UPS zijn laadstroom in de gaten te houden overstijgt hij die dan zal ie een passende actie moeten nemen.

In het geval van de topicstarter dit zijn gewoon accu’s die echt zwaar overladen zijn.
Met een te hoog voltage en te veel ampère’s worden accu’s snel warm en kunnen ze inderdaad exploderen of bol worden.

[ Voor 9% gewijzigd door Big-Foot op 30-11-2002 22:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 64859

Als je iemand kent die al klant is van NEDIS , informeer dan eens via hem wat deze accus daar kosten. Heb je geen nieuwe UPS voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 45142

DJSmiley schreef op 30 november 2002 @ 18:58:
[...]

Bij ons in de buurt zo'n 5-10x per jaar als je pech hebt.. Stevige onweersbui en aardlek licht eruit. Echt spanningsuitval 2x ofzo....
toevallig tuinverlichting / vijver / CV ketel die geaard is op de aardlek en op de grond ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loodgieter
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 11-04 16:19

loodgieter

Mars Vs. zie hieronder :)

Anoniem: 64859 schreef op 30 November 2002 @ 22:47:
Als je iemand kent die al klant is van NEDIS , informeer dan eens via hem wat deze accus daar kosten. Heb je geen nieuwe UPS voor.
Ik kan je zeggen dat die dingen gigantsch duur zijn. Ik zal je raden om een nieuwe UPS te kopen (Of bij een andere zaak vragen die zulke Accu`s verkopen). Heb deze dingen wel eens op het werk vervangen en de factuur gezien das geen pretje echt niet (deze kwamen van APC zelf)

Vind het wel zonde :'(

[ Voor 11% gewijzigd door loodgieter op 30-11-2002 23:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Big-Foot
  • Laatst online: 06-06 13:02
Als je iets koopt van de leverancier van de UPS moet je er wel rekening mee houden dat die er makkelijk 100% winst op maken als het niet meer is.
Koop ze ergens anders dan zal je zien wat een prijs verschil.

En in deze UPS zal ik zo maar niet nieuwe accu's doen er is een technische storing anders zou dit nooit kunnen gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 50426

Zet wel een 70°C thermoschakelaar (aan accu plakken) in serie met je accu's; mochten ze te warm worden dan wordt het circuit onderbroken (zit ook in accu packs camcorders enz.).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 70310

Voor nieuwe accus zou ik als ik jouw was gewoon een paar gebruikte van beveilegings instalaties gebruiken, deze werken meesteal nog perfect en gaan nog wel 2 jaar mee.
ze halen die dingen er altijd vroegtijdig uit.(veel te vroeg dus..)
Je kan ook naar de autosloop gaan en daar een paar oude halen en nieuwe accu zuur er in gieten, werkt meestal perfect maar je moet de hele tijd met water bijvullen en als ze overlopen baal je helemaal. geen leuk alternatief dus.
rol stoel accus zijn bijna ook altijd prima.
En het is echt niet zo dat je gelijk een nieuwe UPS moet haalen wat dan ben je pas echt veel flappen kwijt....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 44545 schreef op 30 November 2002 @ 20:58:
[...]

Modelbouw accus zijn er niet geschikt voor.

Je hebt namelijk 2 soorten accus:
1. Kort en krachtig (Veel stroom in een korte tijd leveren en niet tussendoor bijladen, aantal laad -cycli is beperkt, laad je deze continu bij dan doen ze het niet lang)
2. Lang en minder krachtig (Gemiddeld stroom leveren, en continu bijladen, accu kan er tegen dus lange levensduur)

Numero uno zijn de modelaccus en 2 zijn de accus voor UPSen en alarmsystemen.
das niet waar, jij bedoeld die racing packs enz.
ik heb hier toevallig een accu liggen die 1 keer is opgeladen en wel 100 keer op motoren is gebruikt en/of andere dingen en is nog steeds niet leeg :D
( hij was voor me modelboot zodat je lang kon varen :D alleen hij heeft de verkeerde maten om in de boot te doen :(, en te zwaar :P )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dust | zone
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 24-10-2024

dust | zone

don't ask...

Ik heb laatst de accu's vervangen van een APC Smart-UPS ..... phew :)

Ze hebben ons een 180 euro per stuk gekost ( onze UPS vrat er 2 ).

Asus A7V266 | AMD Dondervogel 1400 | >200 GB aan schijfjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 26653

Victron gebruikt zelf voor hun kasten kobe accu's. d6 en d9 kasten.
Bel anders eens naar storteboom en huisman in Hoogezand. Die hebben wel dikke partijen van deze soort accu's liggen. Misschien dat je daar wel wat van kunt kopen. Het is eigenlijk alleen maar assemblage maar misschien hebben ze wel wat voor je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaHandy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 01:56

ThaHandy

Discovery Channel

als je een paar nieuwe/2e hands hebt gevonden wil et ook wel weten :) voo als mijne het ook begeven :{
ik heb namelijk ook zoon 1 gekocht @ hcc :) (de SMART-UPS 1400RM)

hier is alles nog mooi op temp.
Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/1102/ups2.jpgAfbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/1102/ups4.jpg
~ 34°C dus

edit
als je nou zwaardere accus gebruikt (MOD) kan het laad sirciut het nog wel aan (example 2x 600Ah >:) :z )

[ Voor 33% gewijzigd door ThaHandy op 01-12-2002 04:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
301600 11/24/02 17:56:32 UPS battery needs replacing
300205 11/24/02 17:56:37 Self-test at UPS failed
310700 11/29/02 22:43:08 Maximum internal UPS temperature exceeded
110200 11/29/02 22:43:12 UPS internal temperature in bounds
310700 11/29/02 22:43:24 Maximum internal UPS temperature exceeded
110200 11/29/02 22:43:28 UPS internal temperature in bounds
310700 11/29/02 22:44:32 Maximum internal UPS temperature exceeded
110200 11/29/02 22:44:36 UPS internal temperature in bounds
310700 11/29/02 22:44:44 Maximum internal UPS temperature exceeded

dus.... en dat was het laatste ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaHandy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 01:56

ThaHandy

Discovery Channel

DJSmiley schreef op 01 December 2002 @ 04:23:
code:
1
[...]

offtopic:
hoe doe je dat? B)

[ Voor 59% gewijzigd door ThaHandy op 01-12-2002 04:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leon
  • Laatst online: 07-06 16:37

Leon

Rise Of The Robots

ik denk dat hij gewoon nut is... :P :+

ERG handig programma trouwens, meerdere servers op 1 ups en dan toch allemaal uit laten schakelen zonder extra dure interface kaarte te hoeven kopen... :)

Eeuwige n00b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

DJSmiley schreef op 01 December 2002 @ 04:23:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
301600 11/24/02 17:56:32 UPS battery needs replacing
300205 11/24/02 17:56:37 Self-test at UPS failed
310700 11/29/02 22:43:08 Maximum internal UPS temperature exceeded
110200 11/29/02 22:43:12 UPS internal temperature in bounds
310700 11/29/02 22:43:24 Maximum internal UPS temperature exceeded
110200 11/29/02 22:43:28 UPS internal temperature in bounds
310700 11/29/02 22:44:32 Maximum internal UPS temperature exceeded
110200 11/29/02 22:44:36 UPS internal temperature in bounds
310700 11/29/02 22:44:44 Maximum internal UPS temperature exceeded

Het is dan toch niet zo dat die dingen al wekenlang een te hoge temperatuur hebben gehad? (:o)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leon
  • Laatst online: 07-06 16:37

Leon

Rise Of The Robots

misschien is dat alleen maar het laatste stukje van het log-file en had hij voor de laatste test al aangegeven dat de accu vervangen moest worden :?

Eeuwige n00b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Leon schreef op 01 december 2002 @ 21:00:
misschien is dat alleen maar het laatste stukje van het log-file en had hij voor de laatste test al aangegeven dat de accu vervangen moest worden :?
Ja en misschien geeft hij het zelf al aan:
Maximum internal UPS temperature exceeded
Ik zou wel ff schrikken dan hor, hoe hoog ligt die max. temp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastBunny
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 05-06 12:46

FastBunny

Give it the Works !

Hij zegt wel dat de accu's moeten worden vervangen, als je dat gedaan had was er geen probleem :+

Kan er wel mee te maken hebben, dat de lader de accu's lekker wil doorladen, en de batterijen het niet meer aankunnen, warm worde, en klappen.

Server: Dell PowerEdge R610, 48GB DDR3 1333MHz, 3 x 4TB IronWolf RAID5, Dell H700, VMware ESXi 6.0
Laptop: Dell Latitude E6510, Intel i5-560m, 8GB RAM, 128GB Samsung SSD, 250GB 7200rpm, 15.4" WUXGA FHD
PSN: FastBunny_NL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maestro.mosjuh
  • Niet online
Trebbors schreef op 30 november 2002 @ 20:49:
Gaat niet over een UPS maar wel over accu.. ik had een oplaadbare schijnwerper gekocht, ga dat ding opladen en na een paar uur kwam er het geluid af zoals kokend water. Heb de stekker er snel uitgetrokken. Als ik gewacht had was de boel ook uit elkaar gespat? Of is dat normaal voor een "nieuwe" accu?
is deze bij de gamma gekocht afgelopen week?

zo ja; breng hem dan terug naar de winkel (als het kan in originele verpakking en bon MAAR NIET PERSEE NODIG).
deze zijn namelijk op advies van de leverancier uit de schappen gehaald vanwege een 'productiefout'... O-) |:(

je krijgt gewoon zonder vragen het volledige aankoopbedrag terug.

dat is dus, als het de lamp is die hier links onderin staat gamma krantje

At the beginning there was nothing. So God said 'apt-get install light'.

Pagina: 1