[BGG Okt 2002 co-located webserver] - Ervaringen & vragen

Pagina: 1
Acties:
  • 423 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• dirkpostma
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-03 16:34
Ik ben bezig met het bouwen van een webserver die zeer sterk lijkt op de co-located webserver van de Best Buy Guide Oktober 2002. Nu vroeg ik mij af of er mensen zijn die deze server gebouwd hebben en of zij nog opmerkingen en nuttige tips hebben. Ik heb in ieder geval wel een aantal opmerkingen / vragen:

Voeding (opmerking)
350W is m.i. aan de krappe kant. Voor EUR 40,00 meerprijs heb je een 450 W Enermax voeding. Dit is het enige verschil dat ik tot nu toe heb.

Risercard (vraag)
Bij de Procase kast wordt standaard een 32 bit PCI risercard meegestuurd. Op het Tyan Tiger MPX moederbord zitten 4x32bit PCI en 2x64bit PCI sloten. Het probleem is nu dat de (standaard) risercard alleen maar past in een van de 32bit sloten, maar dat betekent dat de risercard heel ver naar links (ervan uitgaande dat sloten boven zitten) komt te zitten. Dit heeft tot gevolg dat de SCSI controller, deze is zo'n 12 cm hoog (breed, als die gekanteld is ;)) is, er niet in past!

Nu vroeg ik mij toch hetvolgende af: de risercard heeft 1 inkeping, wat betekent dat hij niet "normaal" in de 64bit slot past. Echter, ik denk dat hij er fysiek wel in past door hem zo'n 1,5 lager te plaatsen, maar ik neem aan dat dit elektrisch niet compatible is. Of is PCI zo slim dat dit wel het geval is? Kan ik eventueel ook zelf een extra inkeping zagen, of is dat absoluut niet aan te raden?

Indien dit niet zo is, dan ben je dus genoodzaak om een 64 bit PCI risercard erbij te kopen, wat ca. EUR 100 duurder is. Toch iets om rekening mee te houden.

Debian & SCSI controller: Advance 29161 (vraag)
Ik wil Debian 3.0 op deze server gaan installeren. Nu kost het behoorlijk veel moeitje om de juiste driver voor de SCSI controller te installeren. Een kernel module voor de Qlogic chip QLA 12160 is niet standaard aanwezig, dus ik ben denk ik genoodzaakt oom de kernel zelf te compileren. Op zich niet erg, maar bij "make menuconfig" zit de QLA 12160 ook niet als keuzeoptie bij! Op de site van Qlogic heb ik gelukkig wel de sources gevonden, maar de beschrijving is voor redhat 6.2 en een andere kernel (ik wil 2.4.18 gebruiken). Betekent dit nu dat ik zelf de sources van de standaard kernel moet gaan editten (zonder correct handleiding) om de driver van de QLA 12160 erin te kunnen bakken? Dit is nogal omslachtig en lastig... Of, bestaat er ook een andere, compatible, driver die ook werkt?

Ik hoop dat er mensen zijn die antwoord kunnen geven op een of meerdere vragen _/-\o_ . En helemaal leuk zou zijn als er meer mensen zijn die dit systeem hebben gebouwd / gaan bouwen. Later, als ik het moederbord en wat andere onderdelen binnen heb, volgt meer, misschien ook wat leuke kiekjes :)

edit:
Nee... ik ga zeker niet zagen 8)7

[ Voor 3% gewijzigd door dirkpostma op 01-12-2002 01:29 ]

• dirkpostma
Mmm.. Kennelijk hebben niet zoveel mensen deze server gebouwd, of ze lezen dit niet. Toch even een kickje, want ik heb nog hoop om toch een of meer antwoorden hier te krijgen..

risercard
Is het nu echt zo dat een 64 bit risercard benodigd is voor deze configuratie en is dit een foutje van Femme, of zie ik iets over het hoofd en is er ook een oplossing met de 32 bit risercard? Ik heb het een tijdje terug ook als reactie op FP gevraagd, maar ook hier nog geen antwoord...

Linux driver Advance 29161
Alternatieven? Editten van kernel sources is namelijk niet echt handig...

Voeding
Ter info een extra onderbouwing voor voeding met groter vermogen: in deze review staat:
Note: Tyan recommend the use of 400W+ PSU for this board. Out of curiosity, I tried the board with a 300W PSU and I had crashes under load, so listen to the recommendation.

Verwijderd

Risercard
Dat is inderdaad fout, want de SCSI kaart is ook 64-bit ja...

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 00:13

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Ik had er even geen rekening gehouden dat de risercard niet geschikt zou zijn voor een 3,3V PCI slot (hij mist een uitsparing volgens de plaatjes op viddel.shop.tweakers.net). Tegenwoordig zijn veel 32-bit PCI kaarten dat wel. Dus je hebt idd de 64-bit risercard nodig of je moet de Tiger MPX inruilen voor een Tiger MP voor zover dat nog mogelijk is.

350W is meer dan genoeg voor een dual Athlon server. We hebben zelf een dual Athlon webservers draaien op een 300W voeding. Zolang je geen grote SCSI RAID arrays gaat aanleggen zal je stroomverbruik minder zijn dan in een workstation met een stroomvretende AGP videokaart en andere toeters en bellen zoals een geluidskaart en meerdere CD/DVD-ROM & RW drives.

• dirkpostma
Dank je voor de antwoorden... Nu heb ik echter wel een probleem. Ik ben ik ben al op zoek gegaan naar een risercard die past in het 64bits slot en die drie sloten heeft (SCSI + video + ethernetkaart), maar die zijn dus nergens te vinden. Eéntje heb ik er gevonden, bij degreef.nl. Maar helaas, na telefonisch contact blijkt dat dit produkt wel op de site staat, maar dat deze zeer slecht (lees: niet) leverbaar is. Verder heb ik deze nog nergens kunnen vinden.

In het de BBG staat:
Optioneel kan ook een risercard met twee 64-bit PCI slots en een AGP slot geleverd worden.
Welke is dat dan? Ik zie deze niet bij "Procase Accessoires" van viddel webshop staan. DIt is misschien een optie, dan hoef ik enkel de PCI videokaart om te wisselen voor een AGP versie. Omwisselen van moederbord is niet echt gewenst...

Toeters en bellen zitten er inderdaad niet in. 350W zal dus inderdaad wel voldoende zijn :)

[ Voor 4% gewijzigd door dirkpostma op 02-12-2002 12:07 ]

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Wat je nodig hebt is een Procase IPC-SSC020 of IPC-SSC018 risercard:

http://www.procase.nl/new/riser.htm

Adaptec heeft nu trouwens nieuwe Ultra320 SCSI kaarten die net zo duur zijn als de oude Ultra160 kaarten. Twee maanden geleden waren die nog niet verkrijgbaar:

http://www.tweakers.net/p...at2=&Query=adaptec%2B9320

[ Voor 53% gewijzigd door Femme op 02-12-2002 16:15 ]

• dirkpostma
Risercard
Bedankt! Ik heb zojuist contact gehad met Procase en ze hadden nog 1 IPC-SSC020 op voorraad. Die gaat het dus worden. Risercard probleem opgelost, voor 88 euro extra. Nogal veel voor een printplaat en wat connectoren (puur assembly, geen ontwikkelkosten), maar ja, nu kan ik wel de volle 64 bits gebruiken. Rest nog de videokaart omruilen voor een AGP variant.

Ultra320 SCSI
Leuk dat Adaptec nieuwe Ultra320 SCSI kaarten heeft, maar ik heb alles al besteld en (vrijwel) binnen. Dat feestje gaat voor mij helaas niet door :|

Linux driver Advance 29161 / QLA 12160
Een mail naar Qlogic is al een couple of days onderweg, maar nog geen reactie op gekregen. Proefondervindelijk ben ik er inmiddels achtergekomen dat de QLA1280 driver blijkt te werken. Ik weet alleen niet of dit optimaal is, maar ik heb in elk geval zekerheid dat alle bestelde hardware (SCSI disks + controller) oke zijn.

Kan iemand hier nog iets zinnigs over zeggen? Is het inderdaad niet optimaal of maakt het weinig uit?

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:30
Dit ontwikkelt zich tot een niet typisch PMG topic. Move PMG -> PNS :)

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• dirkpostma
Ik weet niet goed waar ik deze vraag moet stellen, maar omdat het de BBG colocated server betreft, is het hier in elk geval goed denk ik.

Inmiddels zijn alle componenten binnen. Risercard past nu ook, maar helaas... Ik heb een probleem met de Advance SCSI controller. Indien ik deze in een 32 bits slot stop, dan start de computer keurig op. Zodra de SCSI controller boot, begint hij de bus af te scannen naar SCSI devices => OK. Echter, indien ik hem in ee 64 bits slot stop, dan loopt hij vast waar hij eigenlijk zou moeten beginnen met de bus scannen. Ik zie nog wel een bericht van de controller, iets als "Press ALT-Q voor setup", maar na een tijdje geeft hij de error-melding: "ERROR! RISC CHECKSUM ERROR ROM BIOS NOT INSTALLED".. en vervolgens bevriest het systeem. Als ik ALT-Q doe, gebeurt hetzelfde.

Tijdelijk kan de controller wel in een 32 bits slot stoppen, maar als het moederbord in de kast gemonteerd wordt/is, dan kan dat niet meer. De risercard heeft namelijk enkel 64 bits sloten, dus de kaart in een 32 slot prikken is geen optie.

In de handleiding van de chipset QLA12160 staat wel het een en ander, onder ander:
The QLA12160 board is self-configuring; however, some motherboards
require manual configuration. For example, some systems have a PCI
Device Configuration menu in the motherboard setup BIOS where you must
enable host adapter boards, bus master slots, and interrupt request (IRQ)
levels. If your motherboard supports triggering, use level triggering for the
QLA12160 board. See the documentation supplied with your computer, or
contact your computer dealer to determine whether or not your motherboard
requires configuration.
Een probleem hierbij is dat ik niet in de BIOS setup kom omdat de SCSI controller daarvoor al bevriest. Wat ik nog wel heb geprobeerd is hetvolgende: SCSI controller eruit, BIOS setuppen, maar ik zie helaas geen opties die zouden kunnen werken.
Some motherboards have two kinds of PCI bus slots: master
and slave. The QLA12160 board must be in a PCI bus master
slot. (Some motherboards share PCI bus master slots with
onboard devices; QLA12160 boards do not work in shared
slots.)
Ik heb beide 64 bits sloten geprobeerd, beide geen goed resultaat. In bios is PCI Bus Master bij alle sloten ge-enabled. Het lijkt me dat dit niet het probleem is.

Achterin de handleiding staat:
Operating power: 5 volts @ 3 ampere
Hier maak ik mij een beetje zorgen over... De 64bits sloten van de Tyan Tiger MPX supplyen 3.3V (volgens het boekje). Kan het zijn dat het hieraan ligt, of zou ik dan sowieso al geen prompt kunnen krijgen?

Indien de spanning het probleem is, dan is het volgens mij niet mogelijk om de kaart erin te prikken. Is het perse nodig om een andere controller aan te schaffen, nl. eentje die wel op 3.3V werkt? Of zien jullie nog andere mogelijkheden/alternatieven?

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Die SCSI controller hoort gewoon op 3,3V te werken. Ik heb 'm zelf draaiend gehad in de 64-bit, 33MHz (5V) slots van een Tiger MP en de 64-bit, 66MHz (3,3V) slots van een Asus A7M266-D (samen met een 32-bit, 66MHz gigabit ethernet controller van Intel).

• dirkpostma
Ik heb ook geprobeerd met netwerkkaart (misschien dat daar een DC-DC convertor op zit die de SCSI controller ook kan gebruiken), werkt helaas ook niet. Ik ben bang dat de Advance 29161 toch niet samen wil werken met de 64bit sloten van de Tyan Tiger MPX ;(

Ik denk er daarom aan om het om te ruilen (tenzij iemand hier een mogelijke oplossing weet?)... Moet wel snel beslissen, want ik heb nog 1 dag omruil-mogelijkheid..

[ Voor 15% gewijzigd door dirkpostma op 05-12-2002 16:06 ]

• McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 28-04 08:10

McMiGHtY

- burp -

ik zou hem gewoon gaan ruilen

NEW - Het Grote - 2026 Tweakers Social Ride- Topic!

• Jorn
  • Laatst online: 20:36
McMiGHtY schreef op 05 December 2002 @ 16:11:
ik zou hem gewoon gaan ruilen
Inderdaad, beter het zekere voor het onzekere nemenen gewoon ruilen.

* Erkens is een sukkel en ramt in mirc op f5 :+
* XTerm GROOOOOOTE kuis houden op hd's :)

• dirkpostma
Advance 29161
Die Advance 29161 gaat morgen per post terug naar de winkel. Niet alleen omdat ik hem volgens mij nooit aan de praat krijg (5V ipv 3.3V), maar ook omdat ik vanmiddag hetvolgende antwoord kreeg van Advance m.b.t. mijn vraag over Linux drivers:
Dear Mr. Postma,

the 29161 is not recommendet to be used with Linux. Although there are
kernel modules (qla1280/160) and Beta drivers direct from Qlogic
available it was not possible to get a working linux system with this
controller.

--
Mit freundlichen Grüßen

Melanie Wiesler
Hoewel ik met de QLA1280 weldegenlijk een "working linux system" heb weten te creeeren, ben ik toch naar Mycom gegaan om een Adaptec AH-29160 te scoren Toelichting: ik wilde een winkel in de buurt zodat, mocht deze kaart ook niet werken, dat het dan wat makkelijker is om hem om te ruilen. Gelukkig werkte deze direct probleemloos. Probleem nummer twee (na de risercard) opgelost >:). Ik kom er ooit wel :P.

Wel wederom een stukje duurder: EUR 259 ipv. EUR 229, en hier komen nog de kosten voor 2 SCSI kabels bij. Deze zijn ook nog schrikbarend prijzig: EUR 63,00 per stuk is de laagste prijs die ik in Eindhoven kon vinden, en ik heb er twee nodig, althans, om iets meer redundant te werken. Als een SCSI schijf uitvalt en ook de bus mee down trekt, ben je blij dat je beide SCSI schijven op verschillende channels hebt aangesloten, toch? Kabels overigens nog niet gekocht, ga eerst nog even rondneuzen of dit niet wat goedkoper kan. Ik doe het nu nog even een paar uur met de kabels van de Advance Kit :)

Intel 1Gb Netwerkkaart: Freeze tijdens boot
SCSI opgelost en natuurlijk diende een nieuw probleem zich aan: bij het inprikken van de netwerkkaart bevriest het systeem tijdens booten :'( Gelukkig na tijd stoeien zelf opgelost. Ik vermoedde dat de onboard ethernetkaart op een of andere manier conflicteerde met de 1Gb intel ethernetkaart. Beide beschikken over netwerk boot mogelijkheden. Na lange tijd puzzelen bleek het probleem verholpen kunnen worden door tegen de BIOS te vertellen dat de "device expansion ROM" van PCI slot nr. "zoveel" (degene waar de intel kaart in zit) gedisabled moet worden.

Stapje voor stapje meer kosten :| en... vorderingen 8)
Later meer.

By the way: Femme, misschien handig om in de BBG iets te zeggen over de risercard? En eventueel over de "gesignaleerde" problemen m.b.t. de SCSI controller (m.n. voeding en eventueel linux drivers).

[ Voor 16% gewijzigd door dirkpostma op 06-12-2002 00:44 ]

Verwijderd

Linux driver Advance 29161 / QLA 12160
Een mail naar Qlogic is al een couple of days onderweg, maar nog geen reactie op gekregen. Proefondervindelijk ben ik er inmiddels achtergekomen dat de QLA1280 driver blijkt te werken. Ik weet alleen niet of dit optimaal is, maar ik heb in elk geval zekerheid dat alle bestelde hardware (SCSI disks + controller) oke zijn.
Ik ben al dagen bezig om excact dezelde config aan de praat te krijgen. Het lijkt onmogelijk om Debian drivers te vinden voor de QLA12160. Nu dan maar die 1280 driver proberen, ik kan 'm alleen nergens vinden. Alleen een RedHat versie op de Qlogic site.

Heeft er iemand een linkje of andere tips?!

• dirkpostma
Ik heb hem ooit aan de praat gehad door de 1280 in de kernel te compileren. Maar... Hoe doe jij het dan met de risercard :? Doet hij het bij jou wel in een 64 bits slot van 3,3V? Anders raad ik je sterk aan om de Advance te retourneren en een andere SCSI controller erin te plaatsen.

En hoe los jij het op met de extra netwerkkaart?

[ Voor 9% gewijzigd door dirkpostma op 22-01-2003 12:01 ]

Verwijderd

Ik had geen voltage problemen met de pci slots/riser card (64bits 2xpci 1xagp).

De netwerkkaart heb ik uiteindelijk dus ook niet gebruikt omdat ik al een pci videokaart had gekocht en niet NOG meer kosten wou maken.
Ik heb inmiddels een Adaptec 2690 gekocht (170 euro bij betalen!!!) en die werkt wel.

Verwijderd

Weet niet hoe het zat met voltage. Gewoon de pci slot gebruikt naast het AGP slot van de 'voorgeschreve' tyan tiger mpx.
Geen problemen gehad zowel op 33mhz als 66mhz

Verwijderd

Ik wil ook de server gaan bouwen zoals die in de BBG van Oktober 2002 wordt besproken. Uit de discussie hier maak ik op dat er wat problemen zijn met een aantal onderdelen.

Is het mogelijk om een overzichtje te geven van welke onderdelen jullie vervangen hebben (merk, type, etc.). Dan hoef ik tenminste het wiel niet opnieuw uit te vinden.

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Je moet de 64-bit PCI riser van Procase nemen (zie mijn post hierboven) en aan andere SCSI controller, bijv. een Adaptec 29160 of een Tekram DC-390U3W / DC-390U3D. De Adaptec en LSI controllers worden wel direct door Linux ondersteund.

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Als je nu een nieuw configuratie gaat samenstellen zou ik trouwens voor de Thunder K7X Pro kiezen (die kan wel gebruikt worden met een ATX12V-voeding). De S2469UGN heeft onboard dual channel Ultra320 SCSI, dual ethernet (waarvan 1x gigabit) en kost 489 excl. inkoop (643,- incl. in de pricewatch). De hogere prijs van het moederbord bespaar je uit omdat je geen losse SCSI controller, netwerkkaart en videokaart meer nodig hebt.

Verwijderd

Oeps... Dit forum niet genoeg in de gaten gehouden. Moederboard is besteld, maar die ga ik dan maar afbestellen. Zo'n Thunder board klinkt wel heel interessant, zeker als daar 'n SCSI controller op zit die goed ondersteund wordt door linux...

Verwijderd

Ik heb nog even op de procase en tyan sites gekeken en hieruit blijkt dat het tyan thunder board extended ATX size is. Volgens de procase site past dit board hier niet in. Kan iemand dat hier toevallig bevestigen?

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Je kunt beter een ander type kast nemen als je de Tyan Thunder gaat gebruiken.

http://shop.smgbenelux.com/ heeft een 2U rackmount voor de Tyan S2462 Thunder K7 en de S2468 Thunder K7X. Die kast kost 335 excl. BTW en incl. 460W voeding. Wat ook kan is de Chenbro RM-11500 of RM-11800 1U behuizing van respectievelijk 649 en 479 euro excl. BTW. De eerste kast heeft hotswap SCSI en de tweede heeft coldswap IDE. Ze zijn wel veel prijziger maar dat maak je aan de andere kant weer goed omdat een 1U kast lagere hostingkosten heeft. Bij TrueServer scheelt dat 216 euro op jaarbasis. De Chenbro kasten worden als het goed is geleverd inclusief een koelingskit voor de Athlon MP.

Verwijderd

Helaas heb ik de ProCase kast al staan :| . Dus helaas zal dat niet meer gaan lukken om die terug te sturen. Voor de volgende keer dan maar.
Pagina: 1