Harddisks vertikaal???

Pagina: 1
Acties:
  • 138 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• GraasGast
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 04-05 14:29

GraasGast

Analogue Heaven

Topicstarter
Is het mogelijk om een hd vertikaal ipv horizontaal te monteren of gaatie dan moeilijk doen? (beschadigde koppen ed...)

• luc
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

luc

Moet volgens mij geen probleem zijn.. in sommige desktop kasten hangen ze standaar vertikaal.

• mvdejong
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 29-11-2024

mvdejong

When does the hurting stop ?

Gewoon of op de zijkant : mag altijd wel.
Op zijn kop, of op voor- of achterkant : kan niet elke schijf hebben.
Schuin : niet doen.

The number of things that Arthur couldn't believe he was seeing was fairly large

• GraasGast

GraasGast

Analogue Heaven

Topicstarter
Owke das mooi dan...thnx voor de tips

• schaduw
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online

schaduw

schaduw

ik heb nu mijn HD verticaal, maar schuin was ook geen probleem (good ol' 8gig bigfoot).

• GraasGast

GraasGast

Analogue Heaven

Topicstarter
owkay dus zelfs schuin kan...niet dat ik dat ga doen maar toch...stevige dingetjes...

* GraasGast heeft een fireball

• netvor
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08-04-2024
Als ik ga kloten met HD's (ff een nieuwe aansluiten ofzo) dan laat ik ze meestal gewoon aan de power- en ide-kabels bungelen (ik heb een midtower dus niet al te veel ruimte). 't is wel zo handig, en van een beetje slingeren gaan ze echt niet raar doen.

kan je trouwens ook met zip en floppy enzo doen, alleen cd/dvd wordt wat lastiger.

Imp

Computer Science: describing our world with boxes and arrows.

Verwijderd

je kan hem toch ook onder een hoek van 56graden plaatsen dat levert een snelheids winst van 34% op.

• GraasGast

GraasGast

Analogue Heaven

Topicstarter
Ghaha...moest daar een smiley bijstaan of meen je dat? (je weet maar nooit met freaky tweakers:))

Verwijderd

ok dan :):):):):):):):):):)

• JointFillah
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 06-05 09:16

JointFillah

Techno Addict

Veel (dure)rack-servers hebben hun (hotswap-)disks verticaal hangen....duz dat zal wel mogen, maar zelf heb ik er ook vooral psychische vraagtekens bij;) Maar dat ligt meer aan de op dat moment aanwezige psychische toestand dan aan de technische mogelijkheden van de HDs van tegewoordig;)

~* Peace, Love & XTC *~

• HoeZoWie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10-01-2025

HoeZoWie

Azure Cloud & System Engineer

Alles Mag, 2, 33, 45 76 180, ja zelfs 360 graden. Als je maar het klote ding vast zet.., dat lijkt me wel zo veilig.

H03z0w!3

• GraasGast

GraasGast

Analogue Heaven

Topicstarter
Ja ze moeten wel vast zitten idd...ik ga ze denk ik ophangen in elastiek, maar dan niet te losjes...

Verwijderd

In de meeste Compraks zitten ze gewoon verticaal ondersteboven tegen de wand van de kast geschroefd, dus ut zal wel mogen :)

• vanderwal
  • Laatst online: 05-03 12:33

vanderwal

mathafackuh!!!

dat maakt niet uit in welke positie die schijf staat er zit toch nergens ruimte op en als dat wel zo zou zijn zou die hoe dan ook chrashen en die ruimte tussen de kop en schijf is nog geen haar verschil, dus het maakt niet uit want dat is zo precies dat het niet verkeerd mag zijn want anders chrashed die schijf zo als ik al zei.

The difference between stupidity and genius is that genius has its limits

• mvdejong
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 29-11-2024

mvdejong

When does the hurting stop ?

Het feit dat iets een tijdje werkt, is nog geen bewijs dat het goed is voor je schijf. Als je de schijf schuin hangt, dan krijg je een onevenwichtige belasting van de lagers, met als gevolg een extra slijtage op sommige punten. Zodra dat gebeurt, loop je kans op een lichte schommeling in je schijf, de kop ligt heel dicht boven de schijf, en dus ...
Bij het ondersteboven monteren van een schijf hangt het ervan af of de lagering daarop is berekend, zeker met de oude 5.25"-inchers was dat niet altijd het geval.
Verticaal op de korte kanten kan problemen opleveren met het arm-mechanisme, en wordt in de installatie-instructies van bijv. sommige Seagate-schijven expliciet ontraden.
Het kan natuurlijk lang goed gaan, maar hou rekening met afnemende levensduur van je schijf.

The number of things that Arthur couldn't believe he was seeing was fairly large

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 12:45
<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Op 05 november 2000 23:41 schreef van_Sijll het volgende:
Alles Mag, 2, 33, 45 76 180, ja zelfs 360 graden. Als je maar het klote ding vast zet.., dat lijkt me wel zo veilig.[/quote]Volgens mij mag schuin niet. Zelf een keertje een harddisk onder een hoek van 25 graden (ongeveer) gehangen. Maar die gaf af en toe lees en schrijffouten. Later weer recht gehangen en alles is weer OK.
Dus niet schuin. De kop kan dan waarschijnlijk moeilijker positioneren boven de schijf en kan dus lees en schrijf problemen geven...

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

• picobyte
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14-05-2025

picobyte

MhIHIHI!

Behalve dat bij sommige(eigenlijk bij alle in meer of mindere mate) schijfen de lagers sneller rot worden zou ik de schijf ook pas partitioneren als hij in de uiteindelijke positie hangt hiermee voorkom je op de wat langere termijn dat je callibratie fouten krijgt.

Powered bij meergranenbrood.

• GraasGast

GraasGast

Analogue Heaven

Topicstarter
Ik heb dus een seagate en een quantum fireball...ik wil ze gewoon op hun lange zijkant zetten...dan kan dat armmechanisme moeilijk doen of is dat alleen als je ze op de korte zijkant zet?

• Quantor
  • Niet online
Bij Dell pc's zitten ze meestal ook voorin in de kast op de korte zijkant geschroeft, zodat de aansluitingen boven zitten. Heb nog geen probleem gehad met hd's in onze machines. (Dell gebruikt verschillende merken, o.a. IBM en Quantum)

• GraasGast

GraasGast

Analogue Heaven

Topicstarter
Hmm tja en als grote pc-bouwers het doen...waarom niet wij (als je goede schijven hebt:))

• MPEG
  • Laatst online: 21-10-2020
Het kan zijn dat als de schijf een hele tijd niet wordt gebruikt dat de data dan naar 1 kant toe zakt.... ;)

AMD 64 X2 4800+ @2,41Ghz,
2048MB DDRRAM,
ATI X800GTO,
2x Samsung 930BF 19" TFT

• coldasice
  • Laatst online: 11:18

coldasice

business intelligence

Ik ben van mening dat je een HD gewoon plat moet leggen. Want bij die grote PC bouwers kijkt er niemand na of dit wel mag. Ik weet zeker dat als Seagate je afraadt om het niet te doen dat de grote PC bouwers dit toch doen. Als het niet nodig is dus ook niet doen. Als je het wel doet moet je straks ook niet zeuren als het spul kapot gaat.

business-intelligence.info/freelance

• GraasGast

GraasGast

Analogue Heaven

Topicstarter
Nou zeg...jij hebt er ook niet veel vertrouwen in...

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Ik kan me voorstellen dat het iets beter is als de koppen bij het bewegen in het horizontale vlak bewegen.

Verder hang ik een schijf ook wel eens los, maar dat is een oude Quantum Maverick (500 mb), waarvan het niet al te erg is als hij kapot gaat.

• GraasGast

GraasGast

Analogue Heaven

Topicstarter
Jah maar dan ben je toch je data kwijt?

en hoezo los hangt? aan je kabels? lijkt me niet echt goed voor je mobo/voeding

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Er staat geen data op die ik ergens anders niet ook heb. Ik gebruik hem als een grote ZIP disk.

En nee, zo slecht is dat echt niet voor je mobo, voeding. Die HDD hangt aan de twee connector, dus alleen een CD ROM drive zou er last van kunnen hebben. Maar HDDs zijn zo licht dat het echt niet uit maakt.

• netvor
Die voedingskabeltjes zijn echt sterk! Het zijn er ten eerste al vier, en ten tweede zitten de connectors zo stevig vast dat ik er ook gewoon een Quantum Bigfoot (kruising tussen een koelkast en een HD) aan kan ophangen. Zorg er wel voor dat het gewicht niet aan de IDE/scsi kabels komt te hangen: het zijn er dan wel 40 (of meer) maar de connectors zijn niet al te best, voor je het weet heb je kromme pennetjes en geloof me, die dingen rechtbuigen is een klote werkje.

BTW, losjes ophangen is natuurlijk alleen maar een tijdelijke oplossing. Als je hem er voor een langere tijd in hebt zitten moet je hem gewoon goed vastschroeven onder de diverse hoeken die in de voorgaande posts zijn beschreven.

edit:
Oeps, persoonsvorm in de zin vergeten :9

• GraasGast

GraasGast

Analogue Heaven

Topicstarter
jah das wel waar...die dingen zijn best stevig...maar toch...niet zo netjes...ik ga proberen een systeempje te maken om mŽn schijven aan elastiek ofzo te hangen...van dat postbodespul...lekker stil ook :)

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Pas om met de elastieken. Het kan op twee manieren fout gaan. Het rubber droogt uit, bij hogere temperaturen sneller, en ze kunnen dan breken. En nog belangrijker: Het grootste deel van de koeling van je disk wordt verzorgd door direkt kontakt met je kast. De kast is je heatsink. De disk wordt heter en droogt je elastiek nog sneller uit. Hele leuke vonken kan dat opleveren

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 12:45
Als je je hd gebruikt als "zip-drive" kan je hem natuurlijk ook in een uitneembaar rack monteren.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Met die randjes die tegenwoordig op het moederbord en de schijven zitten valt het ombuigen van de pinnetjes volgens mij wel mee.

En ja, het is een tijdelijke oplossing.

• GraasGast

GraasGast

Analogue Heaven

Topicstarter
Ortep:
ach dan mik ik er wel een ventilator op...of ik zet er een paar oude platte p2 heatsinks bovenop met wat artic silver :P

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Grijns...je deed het toch ook omdat hij dan stiller werd? Een extra ventilator helpt daar echt niet bij hoor

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

• GraasGast

GraasGast

Analogue Heaven

Topicstarter
Ow dan hang ik die ook in elastiek ;)

• netvor
Voor je het weet heb je geen kast meer, maar een of andere rubberen constructie; zou volgens mij ook nog beswel koel zijn.

't is wel lastig als je kast wil oppakken om mee te nemen ofzo...

Imp.

• GraasGast

GraasGast

Analogue Heaven

Topicstarter
JAHH ik ga gewoon een frame van koper maken, daar hang ik alles in , dat zet ik in een kartonnen doos, die giet ik vol met superwarmtegeleidende siliconenrubber, scheur ik die doos weg, snij er profiel en vinnen in, lekker veel oppervlak en voila...superstille comp (geen fans nodig) en nog koel ook...en kan tegen een stootje :P

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Ik heb nog eens gekeken en het blijkt dat die HDD wel aan de flatcable hing. Maar dat maakte helemaal niet uit, want die cable stond niet eens strak.

• k-oz
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 29-12-2021

k-oz

do not feed the trolls

het is geen enkel probleem; kijk eens naar de compaq servers bijv. hier staan alle raid schijven vertikaal ...
Afbeeldingslocatie: http://www5.compaq.com/products/servers/technology/images/8waytower_sm.gif

...Microsoft KB article Q172653: "Sometimes Barney Starts Playing Peeka boo on His Own""

Pagina: 1