|| Unprompted (AI-blog) || slotje.com for sale || Dank pven! ||
Het is een uitstekende FAQ, met vele configuratievoorbeelden.
Kom je er nog niet uit, dan helpt het om in ieder geval het virtualhosts-gedeelte uit je configfile hier te posten, zodat we er met zijn allen naar kunnen kijken.
Succes!
... en oranje! :P
Verwijderd
1 server met 3 verschillende ip adresen..?! lijkt me niet dat dat helemaal goed gaat..Die verschillende URLs worden doorverwezen naar drie verschillende IP-adressen op de server waar Apache draait
ze moeten zelfde ip adres hebben en dan kan je in httpd.sys de virual hosts instellen
oow zie dat iNSaNe-oNe me net voor is...
Waarom zou dat niet goed gaan? De DNS-entries zijn reeds ingesteld en ze komen allemaal op dezelfde server uit; als je de URLs pingt krijg je drie verschillende IP'tjes terug, maar het is dus echt dezelfde server.Verwijderd schreef op 30 November 2002 @ 14:44:
[...]
1 server met 3 verschillende ip adresen..?! lijkt me niet dat dat helemaal goed gaat..
ze moeten zelfde ip adres hebben en dan kan je in httpd.sys de virual hosts instellen
oow zie dat iNSaNe-oNe me net voor is...
Thanks for the FAQ (ik had uiteraard ook met Google gezocht, maar dan komt er ongelooflijk veel terug en krijg je het bomen-bos-syndroom). Ik ga ermee aan de slag en kom er zeker op terug!
Verwijderd
ja het zou op zich wel moeten werken, maar ik bedoelde dat et vrij ongebruikelijk is dat je voor elke site een ipadres reserveert... de RIPE zal niet blij met je zijn als het publieke ip(v4)adressen betreft...Waarom zou dat niet goed gaan? De DNS-entries zijn reeds ingesteld en ze komen allemaal op dezelfde server uit; als je de URLs pingt krijg je drie verschillende IP'tjes terug, maar het is dus echt dezelfde server.
Gelukkig zijn het IP'tjes die alleen op het intranet worden gebruikt, en daar kunnen we er nog veel meer van aanmaken.Verwijderd schreef op 30 november 2002 @ 14:50:
[...]
ja het zou op zich wel moeten werken, maar ik bedoelde dat et vrij ongebruikelijk is dat je voor elke site een ipadres reserveert... de RIPE zal niet blij met je zijn als het publieke ip(v4)adressen betreft...
Maar gelukkig heeft de topicstarter er geen problemen mee
Wat praat jij nou? Ik heb hier zelf een mooie namedvirtualhost draaien die SSL praat. En toch draai ik meerdere NamedVirtualhosts op één enkel IP. Nu jij weer.Thuissendy schreef op 30 November 2002 @ 14:58:
Waarom zou RIPE niet blij zijn als je publieke ipv4 adressen gebruikt?!? Voor SSL _moet_ je zelfs ip-based virtual hosts gebruiken.
Maar gelukkig heeft de topicstarter er geen problemen mee
<virtualhost ip.van.je.server>
servername www.blaat.nl # is dus bereikbaar onder ww.blaat.nl
documentroot /home/blepje/bloepje/html/
</virtualhost>
Simpel toch? Kun je nog 1001 opties bijgeven, maar dit is minimaal wat je wil hebben.
Thanks!jep schreef op 30 November 2002 @ 15:01:
Gewoon simpel beginnen
</virtualhost>
Simpel toch? Kun je nog 1001 opties bijgeven, maar dit is minimaal wat je wil hebben.
Is het ook mogelijk om naar een htm-pagina te verwijzen of kan je alleen naar een directory verwijzen waar je vervolgens een index.htm in plaatst?
Op http://httpd.apache.org/docs/mod/mod_dir.html zie je hoe. Het komt erop neer dat je een alternatieve DirectoryIndex statement plaatst in de config van je VirtualHost.
Dus, in het voorbeeld van jep:
DirectoryIndex 1.htm # of 2.htm of 3.htm, wat je wil
</virtualhost>
[ Voor 4% gewijzigd door iNSaNe-oNe op 30-11-2002 17:09 ]
Ik heb nooit verteld dat ik meerdere SSL-sites op één IP nummer draai. Jij beweerde dat je voor een SSL-site IP-based VirtualHosts moet gebruiken. Dat is niet waar.Thuissendy schreef op 01 december 2002 @ 17:26:
Insane-One, ik geloof er helemaal niets van dat je meerdere SSL sites op 1 ipnummer draait. Maar als je het beter weet, laat maar zien dan. (zonder SSL fouten en warnings graag - al vind ik het niet erg als je zelf je certificaten ondertekend)
Ik heb de situatie zo dat ik meerdere Name-based VirtualHosts draai, waarvan één met SSL. Dat werkt gewoon.
Kleine spraakverwarring, dus.
Verwijderd
Dat kan wel, maar lijkt me als ik eerlijk ben niet echt een nette c.q. veiliglijkende oplossing.iNSaNe-oNe schreef op 01 december 2002 @ 18:00:
[...]
Ik heb nooit verteld dat ik meerdere SSL-sites op één IP nummer draai. Jij beweerde dat je voor een SSL-site IP-based VirtualHosts moet gebruiken. Dat is niet waar.
Ik heb de situatie zo dat ik meerdere Name-based VirtualHosts draai, waarvan één met SSL. Dat werkt gewoon.
Ok. Ik draai dat namelijk ook
Verwijderd
een certificaat kopen dat domainwide is ipv geldig op één subdomain... bijvoorbeeld bij thawte. ik geloof dat verisign er niet aan doet namelijk
Verwijderd
Het kan wel ja...Thuissendy schreef op 02 december 2002 @ 00:42:
O.T.
En als ik zelf mijn certificaten genereer? Kan dat?
Overigens: is het mogelijk om naar "d:\bla\blaat.htm" te linken in plaats van /home/blepje/bloepje/html/? (We moeten noodgedwongen van win2k gebruik maken.)
Yup. Zonde trouwenspven schreef op 02 december 2002 @ 21:47:
Ik heb het vandaag helaas niet kunnen testen; later deze week meer!
Overigens: is het mogelijk om naar "d:\bla\blaat.htm" te linken in plaats van /home/blepje/bloepje/html/? (We moeten noodgedwongen van win2k gebruik maken.)
I know en I
Er wordt op twee DNS-servers naar het betreffende IP verwezen; op deze twee DNS-servers staan twee verschillende verwijzingen naar hetzelfde IP-adres. Ik had verwacht dat de parameter 'servername' daar problemen mee zou hebben, maar dat is niet het geval; er kan via twee verschillende URLs (dus twee verschillende DNS-servers) naar dezelfde htm-file worden verwezen.
Op de DNS-server zijn twee 'virtuele' IP-adressen aangemaakt die naar de betreffende server wijzen. Daarnaast wordt er ook nog naar het echte IP-adres van die server verwezen. Als we de URL gebruiken die naar het echte IP-adres verwijst, dan werkt alles naar behoren; als we de URLs gebruiken die naar het virtuele IP-adres verwijzen dan gaat het fout. We hebben te maken met een Oracle 9i ApplicationServer en de foutmelding is dan ook een 'FRM-92100', wat een algemene melding is om te zeggen dat er een probleem is met het netwerk.
We vermoeden dat de client op een virtueel IP-adres binnen komt om vervolgens via het echte IP-adres weer wat terug te melden naar de gebruiker, maar dit is vrij moeilijk te bewijzen (is een heel verhaal met servlets en dergelijke).
Als men inlogt via de website dan krijgt men netjes een login-scherm, maar daarna volgt de 'FRM-92100'-foutmelding. Als men overigens een verkeerd wachtwoord gebruikt, komt de melding dat het wachtwoord ongeldig is.
Is het een optie om nog iets met de 'listen'-optie in hostd.conf te proberen? Die optie staat nu op de default-instelling (en dat is volgens mij leeg).
Maar verder heb ik geen idee waar die Oracle meldingen vandaan komen. Dit topic ging toch over ip-based virtuele servers met apache?
Geloof het wel, ja ...Thuissendy schreef op 04 december 2002 @ 23:52:
Nou, dan probeer je listen 80 (of een andere port) toch eens?
Maar verder heb ik geen idee waar die Oracle meldingen vandaan komen. Dit topic ging toch over ip-based virtuele servers met apache?
Maar: ik heb het idee dat er nog iets geconfigureerd moet worden in/aan Apache. Als we namelijke de 'nieuwe' URL gebruiken werkt er wel iets, maar het werkt niet goed. De oude doet het perfect, maar die willen we niet meer gebruiken (is rechtstreekse link naar de server, is niet handig).
Verwijderd
Je zal misschien toch meer moeten uitleggen wat er nu wel of niet meer werkt.
Het werkt! We hebben ontdekt dat het qua Apache allemaal goed was ingesteld (na het configureren van httpd.conf). Echter: er wordt gebruik gemaakt van Jinitiator en daar moest ook nog iets worden geconfigureerd. Er is een optie die NetworkAccess heet; die kan op None, Apllet Host of Unrestricted staan. Hij stond op Applet Host en dat werkte niet, als het op Unrestricted staat dan werkt alles zoals het moet. Applet Host betekent, volgens de uitleg, dat er maar met één server gecommuniceerd kan worden, hierdoor krijg je zeer waarschijnlijk mis-communicatie. De optie Unrestricted laat alle servers toe en die optie werkt voor ons perfect.