Temperatuur moet omlaag...

Pagina: 1
Acties:
  • 25 views sinds 30-01-2008

• 1nsane
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19-02 16:21
Ik heb een systeem met een athlon 2000+, ecs k7s5a Moederplank, 256mb ddr, een GF3 64mb ddr. ik heb de processor boxed gekocht met bijgeleverde amd koeler :), hij wordt alleen veeeeel te heet, het systeem draait minimaal op 50 graden :'(, ik weet dat er programma's zijn als speedfan en sissoft sandra om de boel in de gaten te houde maar wat kan ik het beste doen om de processor beter te koele?? ik neem aan dat een bijgeleverde koeler toch wel van een dusdanige kwaliteit is dat ie de temperatuur tog wel onder de 40 gaden kan houden... zijn er maybe proggies om de koeler meer toeren te laten maken ofzow, of moet ik gewoon maar een andere koeler kaufen?

Adjust non olet, plerumque...

• Rempage0611
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23-09-2025

Rempage0611

9405 WP @ 2x SMA Sunny Boy

Meer fans, andere koeler, zijn heeeeeeeel veeel topics over.
http://gathering.tweakers.net/forum/find

[ Voor 26% gewijzigd door Rempage0611 op 30-11-2002 13:43 ]

• 1nsane
dan is mijn browser scheel ofzow, het maakt niej uit wat ik intijp bij die search maar ik krijg amper results en als ik dan wat krijg gaat het weer nergens over :'(

• marco899
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-01-2024

marco899

Know's what he wants.

Maak er niet zo'n probleem van. 50 graden kan de cpu makkelijk aan, en als je een n00b zou zijn, dan had je dit nooit in de gaten gehad, terwijl je systeem gewoon draait. Of niet soms. Na mijn experimenten met waterkoeling grote fans ed, ben ik ook gewoon terug gegaan naar een standaard koeling. Mijn systeem wordt stressed zo rond de 60 graden, maar 1. wie vertouwd die waarde. 2. mijn systeem loopt als een zonnetje

Shuttle SB81P SS51G [350D Grip Canon 70-200/F2.8 1.4Ext Canon 17-55 F2.8 Canon EF-S 10-22 580Ex] PSP 1.5 [DS EZFlash] I-Mate SP5 1GB HTC Tytn

Verwijderd

1nsane schreef op 30 november 2002 @ 13:48:
dan is mijn browser scheel ofzow, het maakt niej uit wat ik intijp bij die search maar ik krijg amper results en als ik dan wat krijg gaat het weer nergens over :'(
Probeer de externe omega search eens :)
Let vooral op dingen als airflow, koelprut ge-/misbruik e.d.
Succes! :)

• Rempage0611

Rempage0611

Hmm, je heb gelijk, zelfs de omega search doet weinig meer.

ok.

Ten eerste: 50 graden is trouwens niet echt veel, maar is dit idle of stressed? kortom, loopt ie dan op 100% of staat ie nix te doen?

Ten tweede: Hoe warm is het in je kast? Als je geen sensor heb, aan je kast voelen wil ook nogal eens wat zeggen. Is je kast koud of voelt ie lauw/warm aan?

Verwijderd

ff iets anders, als je een boxed cooler hebt: Die is gecertificeerd door AMD om je XP-tje cool genoeg te houden, dus als jij hem er goed op hebt gezet is er niks aan de hand.
Als je het koeler wil hebben, dan moet je een zwaardere koeler hebben, maar dan kom je weer met meer herrie, enz enz.
Weeg dat maar af tegen een beetje tempverschil... je pc werkt er niet minder door (denk aan de gecertificeerde koeler...)

Verwijderd

Retail koeler zuigt van AMD....prima voor een stabiel std systeem. Maar je kunt er nix mee als jegaat OCen..

• Smarron
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:49

Smarron

The bend

1nsane schreef op 30 november 2002 @ 13:36:
Ik heb een systeem met een athlon 2000+, ecs k7s5a Moederplank, 256mb ddr, een GF3 64mb ddr. ik heb de processor boxed gekocht met bijgeleverde amd koeler :), hij wordt alleen veeeeel te heet, het systeem draait minimaal op 50 graden :'(, ik weet dat er programma's zijn als speedfan en sissoft sandra om de boel in de gaten te houde maar wat kan ik het beste doen om de processor beter te koele?? ik neem aan dat een bijgeleverde koeler toch wel van een dusdanige kwaliteit is dat ie de temperatuur tog wel onder de 40 gaden kan houden... zijn er maybe proggies om de koeler meer toeren te laten maken ofzow, of moet ik gewoon maar een andere koeler kaufen?
Echt niks aan de hand joh! Als je zorgt dat je AMD niet boven de 70 graden komt, hoef je je echt nergens zorgen over te maken.

En over die 40 graden ... Had dan een Pentium genomen. Of een wat zwaardere koeler. Het geluidsniveau hoeft zeker niet toe te nemen.

-=Dell Inspiron 7591=- -=Samsung Galaxy A52s 8GB=- -=Nikon D750=- -=Flickr=-

• 1nsane
Rempage0611 schreef op 30 November 2002 @ 13:55:
Hmm, je heb gelijk, zelfs de omega search doet weinig meer.

ok.

Ten eerste: 50 graden is trouwens niet echt veel, maar is dit idle of stressed? kortom, loopt ie dan op 100% of staat ie nix te doen?

Ten tweede: Hoe warm is het in je kast? Als je geen sensor heb, aan je kast voelen wil ook nogal eens wat zeggen. Is je kast koud of voelt ie lauw/warm aan?
50 graden idle en stressed loopt ie gewoon de soep in na een paar minute, als ik ff een gamepie check dan houd ie er na een paar minute mee op en is de temperatuur rond de 60 graden :'(, btw me kast voelt alleen een btje lauwwarm aan rond de voeding, nie zo gek want het is een 350 watt dus die trekt het allemaal wel, maar ik vind een piek waarde van 68 graden stressed toch wel alarmerend

• 1nsane
btw is er trouwens ergens op de site een rubriek met geteste coolers die worden vergeleken¿¿ dan ga ik daar een kijke want ik ga hem natuurlijk binnenkort wel OCen :)

• Henry Tower
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 05-02 21:04
neem wc ;-)

System 1: Q6600 Asus P5N-E Geforce 8800 GTS 4 GB Ram 640 GB || System 2: imac early 2010 i7 2.93Ghz 4GB 27inch || mobile: macbook early 2007 2GHz 2GB/320GB * Sony P200 * Nokia 6230i/Nokia 6500/Nokia E52

• mdj84nl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19-03-2025
wat zijn cijfers nou? :)

Mijne word stressed max 46 graden ofzo, maar mijn PC loopt echt als een geniaal zonnetje 8)

• Rempage0611

Rempage0611

Heb je voor de airflow in je comp alleen de voedingsfan of heb je meer casefans ingebouwd?

Verwijderd

Als je meer airflow in je kast wil check is naar deze fan, ik ga er 2 van bestellen, je kan ze temperatuur controlled of handmatig instellen;

http://shop.freezinghardware.nl/index-info.asp?ID=478

als je ff naar de specs kijkt zie je 35 ~ 128 m³/h, en dat is verdomd veel, want de delta extreme haalt 136 m³/h. Een verdomd goede cooler dus (ding zit trouwens ook op de volcano 9 dacht ik)

Hier heb ik er dus 2 van besteld eentje als in, andere als out. Met 128 m³/h door je kast wordt het echtwel een stuk cooler.

Check ff op pricewatch voor de goedkoopste prijs.

en ps. Haal je koelblok eraf, doe er opnieuw koelpasta tussen (heel dun laagje) en doe die koeler er opnieuw op, messchien dat ie daarom zo toasted wordt.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 30-11-2002 18:59 ]

• 1nsane
hmz, okeej, maar is er op de site een review van coolers???

Verwijderd

Coolers kan je zelf wel reviewen, het is heel simpel, ten eerste je wilt prestatie, oftewel uitgedrukt in CFM of m³/h (hoe hoger hoe beter).

Maar je moet het tegenover de dB afwegen, een deltra extreme EHE op 12 volt is geschikt voor een nasa windtunnel, maar het geluids niveau zit tegen een kleine stofzuiger aan.

De max aan cfm is zo een beetje 80 voor 80mm fans, en de min die kan erg klein zijn tot zo'n 10 cfm bij sommige.
De dB's beginnen zo rond de 19 en eindigen rond de 66, 19 is amper tot niet hoorbaar, 66 is een straaljager.

30db is amper te horen, vanaf daar wordt het steeds luidruchtiger, 33 hoor je al beter, 36 al een stukje meer, en 39 is al een flinke cooler. Etc... (dit kan allemaal nogal subjectief zijn, de ene vindt iets harder klinken als de ander)

Plus neem de eventuele extra's in overweging als bv. verstelbare snelheid (en dus ook het geluids niveau, minder rpm is minder db). En let op de grote's van de cooler, 60mm, 70,80, 92, 120...

• typhon
  • Laatst online: 13-04-2024

typhon

Nooit in één keer...

Als je een andere cooler zoekt: (dat is ook een handige oplossing ;))

www.coolermaster.nl (coolermaster,centrale europese site)
http://www.thermaltake.com/products/k7&370MenuR.htm (thermaltake, socket A)
www.spirecoolers.com (spire, centrale europese site)
http://www.h-essers.nl/zalman_en.htm (zalman, nederlands, processor coolers (socket A en 478))

Dit zijn tevens de algemeen meest verkrijgbare processor coolers :). Succes.

Verwijderd

Als het mogelijk is met je moederbord kan je de CPU spanning verlagen, dan wordt er minder warmte gemaakt. Pas op want als de spanning te laag wordt kan je in de problemen komen (boot niet meer).

Verwijderd

Heb vandaag ook de problemen met een boxed XP2000+ opgelost:

De koelribben van de koeler zijn heel erg fijn. Stof vind het daar ook heel erg fijn.
Koelribben waren dus helemaal dicht geslipt (fan draaide ook 400 toeren minder daardoor).

Koelblok eraf, koeler eraff, blok uitblazen, thermalpatch eraf en AC3 eronder gesmeerd.

idle 50 -> 45
stressed 70 ->50

Stukken beter zo !

• Wabs
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Dat had ik laatst ook met mijn Zalman 5100CU! helemaal dicht van het stof! :( niet tof! (beetje rijmen voor de sint! :*) )
Ging van 48 idle naar 39-40 graden en stressend van 56 naar 48! Wel de moeite waard d8 ik zo!

• eMKa
  • Niet online
Een zalman koeler zou geen overbodige luxe zijn voor die bakkende amd :)
(en je kan prima OCen met zalman (mits je voldoende airflow hebT))

http://www.zalman.co.kr/english/product/product.htm

[edit: typo]

[ Voor 5% gewijzigd door eMKa op 02-12-2002 13:32 ]

Intel Core i7 950 - Asus Sabertooth X58 - Asus GTX690 - BenQ XL2420T | Wallpapers | Flash Games

Verwijderd

topicstarter: Al kijk je gewoon even de posts van de afgelopen week door; er zit echt wel weer een koelvraag tussen.

Echt moeite heb je niet gedaan.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.