Toon posts:

[XP & Linux] Moet dit via DHCP??

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Plaatje van het netwerk:
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/7542ja/NW.JPG

Ben nu ff wanhopig. Heb al van alles geprobeerd. Hier op GoT gezocht en op Google. Maar geen antwoord gevonden.

Het probleem is dus dat ik van XP 1 (Ip automatisch toegewezen via DHCP) op
XP 1 kan op internet.
Linux wil kunnen komen. (Ip handmatg ingesteld).
Linux kan niet op internet, en dat moet ook, is gewoon een test compu.

Linux draait een RedHat, ProFTP, Apache, MySQL, SSH, PHP en nog wat zooi. Maar daar kan ik nu dus niet bij.

Heb al wel gelezen dat het wel kan als ik Linux ook via een DHCP een ip laat toewijzen, maar dan is ie toch ook aanspreekbaar op het internet of niet?? En dat wil ik juist niet... Kan iemand mij helpen.

oh ja, vanaf XP 2 hoef ik er niet perse bij te kunnen...

Als je meer info wilt, moet dat even worden gemeld.

Geef maar richtingen waarin ik moet zoeken, tips, hints, als ik er maar weer bij kan... is namelijk wel makkelijk.... Hoop op reacties...

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 30-11-2002 13:09 ]

Verwijderd

Topicstarter
weet niemand een antwoord, manier, tip, niets?? Of stel ik hier een hele domme vraag zo ja, zou iemand dit dan even aan mij willen melden.

Verwijderd

is XP2 ook DHCP, en kan die wel internetten?
Heb je uberhaupt een DHCP server? Of zit dat in je switch? Wat zijn de (geconstateerd) ip adressen op de machines?

• blackd
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op 30 November 2002 @ 13:39:
weet niemand een antwoord, manier, tip, niets??

Niet iedereen hoeft perse binnen een uur een antwoord te geven toch :? Beetje geduld volgende keer a.u.b., lees dit eens door Algemene regels hoe je op het forum te gedragen (Netiquette) #not-done ajb :)

9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023

• BOOTZ
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-03 09:38
krijg je van je provider wel 3 ip's uitgedeeld? anders kan er natuurlijk maar 1 computer een ip krijgen. en bij linux kan het zijn dat je de hostname mee moet geven, windows doet dit standaard al.
welke provider heb je eigenlijk?

Maak je eigen poll

Verwijderd

Topicstarter
BlackD, sjorry van mijn snelle reactie. Je hebt gelijk.

En bootz, ik zit bij Kabel@UT, en krijg 2 ipadressen toegewezen door DHCP. een voor XP 1 en een voor xp 2. Maar hoe kan ik er nu voor zorgen dat ik wel bij linux kan, terwijl die toch geen ip krijgt toegewezen. Wat moet ik dan bij host invullen op linux.??

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Je krijgt maar 1 IP, en je andere PC's zullen je XP 1 PC niet kunnen vinden, aangezien die niet in hun netwerk hangt.
overigens is het ook dom om een kabelmodem op een switch aan te sluiten: alles wat over het kabelnet gaat komt zo op je switch binnen. Je switch weet er geen raad mee, omdat ie de MAC adressen niet kent en stuurt het gewoon door naar alle poorten van de switch. Weg performance van de switch |:(

Wat je kunt doen:
Optie 1: winXP1 PC 2 netwerkkaarten erin en de extra kaart in hetzelfde bereik zetten als de andere PC's. Kabelmodem direct aansluiten op de WinXP1 PC en evt internet gaan delen (linux bak en XP2 kunnen wel naar buiten, andere mensen kunnen niet naar binnen, die stuiten op je XP1 machine)

Optie 2: met behoud van je huidige setup: laat die linux bak een DHCP lease krijgen van het kabelnet en voeg met ifconfig handmatig een 192.168.0.x adres toe en ga daarmee met IPTABLES internetsharing doen.

Optie 2 kan ook wel met windows XP, ware het niet dat je geen 2 IP's aan een interface kunt hangen als je DHCP gebruikt :(

Verwijderd

Topicstarter
Dus als ik het goed begrijp van JGC moet ik internet laten binnenkomen op Linux, hierin een 2de netwerkkaart stoppen, van de linux naar de switch en van de switch naar de rest van de compu's (optie 2) En velvolgens in linux met ifconfig een netwerkadress toevoegen en met behulp van IPTABLES netwerksharing doen.

Maar dan heb ik toch ook aan één IP adres van mn provider genoeg, of zie ik dat nu verkeerd.

Maar ik kan wel met XP 2 XP 1 zien.... hoe zit dat dan??
Pagina: 1