NTFS Bootable disk

Pagina: 1
Acties:

• kaneda228
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19-01 11:08
Heb nu een nieuwe schijf : 80gb WD, als NTFS geformateerd.
heb nu ook nog een fat32 schijf erin hangen (waar ik nu op dit moment Xp op draai).
Hoe kan ik die NTFS schijf bootable maken ???
Wil de nieuwe Xp installatie runnen vanuit een dir. op de nieuwe schijf.
Als ik gewoon opstart met een Win98 bootflop ziet hij de ntfs-schijf uiteraard niet.

Hoe kan ik dit oplossen. ??

TIA

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:07
Ligt eraan: Wil je je oude installatie nog gebruiken??

Anders ntfs schijf als eerste bootdevice in je systeem hangen, dan start hij op van die schijf.
Installeren met een bootable XP-cd.

[ Voor 64% gewijzigd door White Feather op 30-11-2002 13:12 ]

• kaneda228
Heb geen Bootable xp-cd.
Heb alle install-files inn een dir staan op die schijf.
Wil vanuit daaruit installen
maar dat werkt dus niet.
Of hoe kan ik opstarten zodat hij wel die ntfs-schijf ziet ?
(of hoe maak ik een "ntfs-bootdisk". of zeg ik nu iets heel stoms :? )

[ Voor 16% gewijzigd door kaneda228 op 30-11-2002 13:21 ]

• White Feather
Hij hoeft toch nog geen ntfs te zijn voordat je xp er op gooit. Als je de installatie van XP wel kunt starten, door middel van een bootflop of zo, dan installen vanaf je andere schijf, dan kun je in de installatie toch zeggen dat het een NTFS-partitie moet worden.

[ Voor 9% gewijzigd door White Feather op 30-11-2002 13:22 ]

• kaneda228
Ja maar die schijf is nu ntfs geformateerd in winxp omdat ie hem anders niet voor 100% kon formatteren
nu wil ik dus vanuit een dir op die schijf een nieuwe installatie draaien, maar als ik dus opstart met een bootflop wordt die hele schijf niet gezien omdat het geen fat32 is..

Verwijderd

........FDISK........

• White Feather
http://www.bootdisk.com/original.htm
Zoek maar een bootdiskje uit
Maar ik denk dat het makkelijker is om toegang te hebben tot een FAT-partitie met de install directory. Die kun je toch ook op je oude schijf zetten? Die kun je namelijk wel lezen met bootdisk.

• kaneda228
Thanx voor de url...
Maar wat ik eigenlijk nog niet gezegd had, is dat die oude Fat32 schijf eruit gaat en alleen die 80gb schijf erin blijft.
Daar wil ik dus die install vanaf gaan draaien.

White feather, bedankt....

Verwijderd

no chance, want een schone NT/XP/W2k installatie wil vanaf een FAT/FAT32 draaien. (tenzij het vanaf CD is.)
Reden is dat na de kopieerslag de boel gereboot wordt en daarna zelf de installatie moet voltooien. En dat wil ie dus alleen van FAT(32) (helaas... :'( )

• White Feather
Hoezo no chance? Wat is nu het verschil tussen een bootable cd en een fat 32 folder waaruit je installeert? Na herstarten is je XP toch al NTFS, en kijkt hij toch niet naar de cd of folder waaruit je hebt geïnstalled.

Verwijderd

"Als NTFS geformateerd" wil nog niet zeggen dat ie bootable is. De partitie moet actief zijn, er moet een bootrecord op zitten, en er dienen een aantal boot bestanden aanwezig te zijn.
Een mogelijkheid zou kunnen zijn om via een ander NT systeem de schijf bootable te kunnen maken door vanaf dat systeem de installatie te starten en ervoor te zorgen dat ie dus op de 80 gig start.
files die op de boot partitie aanwezig moeten zijn: boot.ini, NTBOOTDD.SYS, NTDETECT.COM en NTLDR. Deze kun je gewoon kopieren vanaf de source (of van een ander bestaand XP systeem) en dan boot.ini nog aanpassen.

Ergo... je moet behoorlijk wat uitvoeren en gebruik kunnen maken van een ander xp systeem. Een bootcd is makkelijker, of, de hele source op je fat32 beschikbaar krijgen, en vanaf daar naar je 80 gig installeren. Deze zal toch eerst dan naar fat(32) geformateerd moeten worden. Youre choice..

• White Feather
Ik bedoelde dus dat het niet uitmaakt waarvandaan je hem installeert, het makkelijkst is natuurlijk een fat32 partite, maar op het moment dat je hem hebt geïnstalleerd dan heeft hij alle opstartbestanden. Al heb je natuurlijk het probleem van veranderende partities als je schijven gaat wisselen. En dan ben je je opstartbestanden weer kwijt, dat soort gekut.

Verwijderd

Precies, eigenlijk komt het hierop neer; zolang je niet via een NT OS (win2k/nt4/xp) installeerd zal je altijd een FAT(32) systeem nodig hebben om de installatie te kunnen voltooien.

• Loadichus
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 01-06-2021
[ ontoepasselijk bericht ]

[ Voor 79% gewijzigd door Loadichus op 30-11-2002 21:12 ]

Pagina: 1