Toon posts:

Xp boot niet meer na partitioneren

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Gister besloten in een nogal dwaze bui redhat 8.0 te installeren naast windows xp.
Ik had 5 partities:
c:\leeg
d:\multimedia files
f:\Winxp
g:\games
h:\leeg

nu heb ik voor de linux installatie partitie c: en h: samengevoegt als 1 linux partitie. Alleen nu wil xp dus niet meer opstarten, ik kom zeg maar niet eens bij die schijven. Nu kan ik er in linux dus ook niet bij, omdat linux niet op wil starten(ConfigX probs) Stonden er dan misschien toch (verborgen?) bestanden op c:\ die niet weg mochten? K heb nu ook toevallig eergister men xp cd uitgeleent :/ Zou ik dit nog op kunnen lossen?

Verwijderd

Topicstarter
ow kheb btw die harddisk nu in een andere pc gezet, en kan nu al men partities wel gewoon in.

• Fantomas
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Even opstarten van je XP CD.
Dan naar de herstelconsole, en typ daar fixmbr.
Dan moet alles het weer doen.

Oh tis al opgelost zie ik..

[ Voor 15% gewijzigd door Fantomas op 30-11-2002 10:52 ]

Verwijderd

Topicstarter
k t wou dus echt niet lukken. Heb een oude harddisk gepakt en daar xp op gezet, en nu heb ik die oude schijf (met al die partities) erbij geprikt en in de bios vind ie em wel, maar in winxp niet. Formateren is echt geen optie. Komt et misschien omdat de eerste partie een linux partitie is?

Verwijderd

-->Fix MBR helpt alleen in het geval je LILO of iets soortgelijks daar hebt geinstalleerd (dus Linux je bootmanager wilt laten zijn). Helpt echter niet als de partitie-nummers zijn aangepast

1) Weet je zeker dat bij het partitioneren de partitie waarop WindowsXP staat niet van nummer veranderd is?

bv) van hda1 naar hda2 etc.

Opstarten van windowsXP zoekt namelijkt eerst naar een verborgen bestandje boot.ini ergens op je systeem. Meestal op de c-drive. Hierin kun dan eventueel dit nummer veranderen m.b.v. een tekst-editor.

kan bijvoorbeeld door linux te booten m.b.v. diskette en te zoeken op boot.ini
Mits je een variant hebt die op NTFS kan kijken.

2) als dit bestandje op c stond waarop je nu linux hebt geinstalleerd ben je nat.
Dan stond daar namelijk ook de NTLDR, en als die weg is krijg je volgens mij je systeem niet meer terug?? Is mij althans nog nooit gelukt.

Beide zaken staan typisch bij de dingen waarop je moet letten bij een multiboot systeem.

mvg,
Moesasji1975nl

• G33rt
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-06-2022
niet groeten! :(

lees de faq forumgedrag

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 30 november 2002 @ 15:55:
-->Fix MBR helpt alleen in het geval je LILO of iets soortgelijks daar hebt geinstalleerd (dus Linux je bootmanager wilt laten zijn). Helpt echter niet als de partitie-nummers zijn aangepast

1) Weet je zeker dat bij het partitioneren de partitie waarop WindowsXP staat niet van nummer veranderd is?

bv) van hda1 naar hda2 etc.

Opstarten van windowsXP zoekt namelijkt eerst naar een verborgen bestandje boot.ini ergens op je systeem. Meestal op de c-drive. Hierin kun dan eventueel dit nummer veranderen m.b.v. een tekst-editor.

kan bijvoorbeeld door linux te booten m.b.v. diskette en te zoeken op boot.ini
Mits je een variant hebt die op NTFS kan kijken.

2) als dit bestandje op c stond waarop je nu linux hebt geinstalleerd ben je nat.
Dan stond daar namelijk ook de NTLDR, en als die weg is krijg je volgens mij je systeem niet meer terug?? Is mij althans nog nooit gelukt.

Beide zaken staan typisch bij de dingen waarop je moet letten bij een multiboot systeem.

mvg,
Moesasji1975nl
tnx.. die windows krijg ik ook niet meer terug denk... maar dat maakt in principe niet uit. Maar ik wil wel de andere bestanden op andere partities kunnen bekijken.. alleen ik zie nu alleen de schijf waar ik nu xp op geinstalleert en niet de schijf waar al men data op staat.

• ajouin
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20-11-2025
als je nog niet weet dat windows van de c boot
zou ik toch nog effe bijleren voor aan linux te beginnen.......

Verwijderd

Topicstarter
ajouin schreef op 30 november 2002 @ 16:18:
als je nog niet weet dat windows van de c boot
zou ik toch nog effe bijleren voor aan linux te beginnen.......
bedankt voor je constructieve bijdrage.

• ajouin
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20-11-2025
't was maar een goede raad

Verwijderd

btw) windows begint zeker niet per definitie van de c te booten. Mijn systeem begint bv van f. Hangt er vaak vanaf waar je Win98 had staan bij een eventuele installatie van de dual boot. Laat verder maar.

Vraagje: Ik snap het niet meer. Waar staat je data op die je terug wil hebben??
1) is dat op dezelfde schijf als waarop je oude XP stond geinstalleerd??
en zoja. Is die schijf geformateerd met NTFS??

2) heb je een opstart-floppy gemaakt bij je linux installatie??

Verwijderd

Topicstarter
k nog effe puntgewijs et hele verhaal

had op me pc 1 hd met 5 partities:
c:\leeg
d:\multimedia files
f:\Winxp
g:\games
h:\leeg

toen ben ik begonnen met de linux install waarbij ik van c: en h: een linux heb gemaakt.

Nu wou om een een of andere vage reden linux er niet op.. gerotzooi met Xconfig, maar dat doet er nu effe niet toe.

Toen wou ik dus weer terug me windows in maar dat lukte niet. Waarschijnlijk dus omdat c: weg was.. heel dom ja ik weet et :)

Nou lukte me et dus met geen mogelijkheid om weer in windows te komen, of em te installeren, wel een uur of 5 mee bezig geweest. Ik kan, mag en wil die data die erop staat dus echt niet kwijt(projectdocumenten e.d.)

Toen heb ik maar een oude 8 gig hd gebruikt om een schone winxp install te doen. Dat werkte perfect. Na die install men oude (dus die met 5 partities) harddisk erin gezet alleen windows kan em niet vinden.

Verwijderd

had je die post van Fantomas gelezen?
bij mij werkte dit namelijk perfekt
succes

Verwijderd

Dom....ach iets soortgelijks gebeurde mij ook toen ik de eerste keer dual-boot met linux wilde draaien. Je hebt dus een werkend XP systeem, maar die ziet de inhoud van je "oude" (5 partities) harde schijf niet.

Aannemende dat je linux toch niet draait. Heb je al geprobeerd om de linux-partitie te formateren met iets waarmee windows geen moeite heeft bijvoorbeeld FAT32. Ik heb in ieder geval 1 keer een Win2K systeem gehad wat haperde op een fout in de linux-partities (hoewel linux geen fouten zag). Reparatie met Partition-magic deed wonderen.

verder is de manier waarop je schijven geformateerd zijn volgens mij relevant FAT32 of NTFS.

Verwijderd

Topicstarter
na flink wat gekloot met partition magic zie ik nu die schijf met 5 partities als 1 grote partitie waar ik verder niet op kan. Kweet dat ik er wel op kan als ik em formateer, maar wederom ik wil mijn data niet kwijt.

Verwijderd

Dit is vreemd,
zelfs als de schijf een grote extended partitie is zou je daarin volgens mij nog steeds de 5 sub-partities moeten zien in partition magic.

Je probleem is me nu helder, maar helaas heb ik geen suggesties.....misschien zoeken bij microsoft support of iemand anders ??

Iets waarmee ik zelf nog nooit gespeeld heb, maar mogelijk in Win2k/XP : was je schijf misschien geformateerd als dynamic drive bijvoorbeeld om software raid te doen.

Verwijderd

Topicstarter
nope op dat laatste... iig bedank, kan nu de schijven inmiddels op, maar al men data is weg. Probeer nu met easyrecovery de date terug te halen. iig bedankt voor je hulp.

Verwijderd

graag gedaan, jammer dat het niet heeft mogen baten.
Pagina: 1