Toon posts:

Case schilderen

Pagina: 1
Acties:
  • 199 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo mede-tweakers

Ik wil mijn A-open HX-08 bigtower schilderen of spuiten wat het beste is.

Kunnen jullie mij tips geven of waar ik op moet letten en welke verf moet ik gebruiken?

Verwijderd

Topicstarter
Reacties graag,

jullie willen toch niet zeggen dat jullie nog je standaard kast hebben

Verwijderd

Ik heb nog steeds standaard maar als het kan wil ik ook wel eff een kleurtje erop hebben en een raampje enz enz enz enz !

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Ik wil 'm ook een keer (over een jaar ofzo) gaan schilderen. Niet alleen de kast dan, maar alles, ook CD-roms enzo. Dit doe ik pas als de garantie verlopen is natuurlijk. Ik zit te denken aan autolak, eerst goed schuren en dan erop spuiten. Maar ik wacht ook reacties af... Voor het kunststof moet toch makkelijk verf te vinden zijn?

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Verwijderd

Ik meen me toch echt te herinneren dat er meer als 1x een compleet topic over dit fenomeen te lezen is geweest......
Een beetje moeite met "search" zal waarschijnlijk wonderen voor je verrichten !!

• Count
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10-08-2023
Als je safe wil spelen en niets doen dat niet terug te draaien is kun je pastelverf gebruiken.

Heb ik ook gedaan, en ik probeerde het tweakers logo op mijn kast te krijgen maar door mijn gebrek aan artistieke talenten ging dat nogal fout. ;) Daarna kon ik gewoon de verf eraf halen (met schuursponsje) en klaar. *D

Nou ja, als je veel ervaring hebt met grafiti dan kun je natuurlijk net zo goed spuitbussen gebruiken, dat ziet er gelijk ook stukken beter uit...

Great minds think in parallel gutters.

• Atteman146
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23-08 17:50
Casemod = goed!

Ik heb weleens gehoord dat je Motip autolak kunt gebruiken... helemaal zekerz ben ik er niet meer van. Ik zou in ieder geval zorgen dat het een beetje stevig erop zit i.v.m. stoten :)

• Daan
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:21
Schiet niet op he Countach dat sparen?
Nog steeds 300.000.. en dat was een paar maanden ook al zo.. :P.

Ik ga denk ik ook mijn HX-08 modden.
Gooi ik er gelijk 2 80mm blowholes in, de fans zijn al besteld, evenals de fingerguards..
Alles bij http://www.ned-cool.nl.

• DarkHelmet
  • Laatst online: 15-08 17:11
Ik ben bezig geweest met het 'bekoeien' van mijn kast.
Koeievlekken dus.
Heb van alles geprobeerd.
Heb iig grondlak gedaan.
Toen heb ik een mal proberen te plakken op de kast. De mal was van boeklon, dit flopte hopeloos. Toen heb ik het geprobeerd met een mal van klein. Werkte wel aardig, maar op 1 plek kleefde het aan de kast en moest ik het loskrabben. Kon dus weer opnieuw beginnen.
Nu heb ik breede verftape gekocht bij de Hema. Die knip ik op maat en plak ik op de kast panelen.
De drives en het frontje heb ik ook gespoten. De LED's en headphones en slotjes heb ik met klei beplakt, zodat ze niet geverft werden.

Me kast is nog niet af, maar als ie gespoten is wil ik hem wel een deklaagje geven anders laat de verf snel los bij 'contacten'.

Heb geen mogelijkheid tot plaatsen foto's, me kast past niet onder de scanner.... :)

"A study in the Washington Post says that women have better verbal skills than men. I just want to say to the authors of that study: Duh."

• Gman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14-03 20:42
Ik heb mijn HX08 gespoten.

Deze is vaak zat te bewonderen geweest op lan party's.

Ik heb 'm (en mijn Toetsenbord) metallic blauw gespoten.

Ik heb mijn kast afgestoft en lompweg met motip bussen gespoten.
Het ging redelijk...je zag kleurverschillen, dus overal moest ik veel lagen op spuiten.

Bij mijn toetsenbord heb ik eerst primer gebruikt, en ik denk dat dat de verf wat beter verdeelt, ik kreeg niet zo erg die kleur verschillen.
Primer is eigenlijk witte verf, en wordt gebruikt om ondergronden geschikt te maken om te spuiten.

Op metaal altijd doen.

Daarna beiden met motip blanke lak bewerkt.

Toetsenbord is niet echt stootvast.
Kast is wel stoot maar niet krasvast.

Ik wil een airbrush set gaan halen voor dit soort geintjes.

Ik zou je aanraden om even te informeren bij een spuiterij.

Dit soort kleine dingetjes (wat stelt dit nou voor als je het vergelijkt met een auto!?) kost echt niet veel, en volgens mij is het ook een stukkie stoot/kras vaster.

Owjah je hebt zeker 2 bussen verf, 1 bus primer en 1 bus blanke lak nodig voor een HX-08 (en andere vergelijkbare kastmaten).

Genoeg info?

Owjah volgende keer bij HARDWARE plaatsen!

• ReseTTim
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 19-08 16:11

ReseTTim

Chocolate addicted

gebruik geen HEMA spuitbus, heb ik gedaan en het ziet er niet uit en het krast ervan af. nu ga ik alles weer ff schuren en dan met een bepaalde verf die kras vast is eerst erop verfen en dan later de bovende laag met een roller verfen krijg je beter een glad geheel, mooi raampje maken ,neon lampje erin, spiegeltjes onderin leggen en natuurlijk 2 x 120mm, 2 x 80mm fans er in en mijn ORB.
Vergeet je de gordijntjes niet vooor s'avonds

Mijn profiel - Te koop: Overzicht van spullen..

Verwijderd

Ik heb dan wel geen HEMA bussen gebruikt, maar net zoiets van de zoe-het-zelver (F7,-/bus :9 ) Maar het ziet er prima uit hoor!
Je moet wel eerst goed ontvetten natuurlijk, en evt op kunststof primeren (ik heb van HG verfvoorbehandelspul gebruikt om schoon te maken; zuinig en goed schoon).

Je moet zilver alleen wel 3 á 4x (dun!)spuiten voor het echt dekt. Over het zilver kun je een andere metallickleur spuiten. En daarna met blanke lak eroverheen (beetje laten vloeien). Dan wordt het oppervlak dichter en krasvaster.
edit:

Tussen de lagen liefst niet schuren of lichtjes met al gebruikte P1000. Of met papier schoonvegen.

Kras/stoot-vastheid heb ik (nog ;) ) niet kunnen testen.

Verwijderd

Dit is mijn kast:
Afbeeldingslocatie: http://mortal.servicez.org/kast/kast4.jpg

Ik had 1 bus primer, 2 bussen verf en 1 bus blanke lak bij de Halfords.
Bij het metaal gewoon alleen verf en lak, en bij dingen zoals voorkant en frontjes primer, verf en dan lak.
Ziet er geweldig uit ;)
Let niet op de stof, de boel ziet er altijd erg stoffig uit :(

Verwijderd

Ach ja...heb mijne ene kast laatst metalic blauw gemaakt......eerste keer!...en dat ging mis! dus men pakt de schuurmachine en schuurt dat hele ding blank....dus mooi metaal kleurtje.. Toen van dat verfspul uit een spuitpus er op...2 x en het was helemaal toppie niets meer aan doen!

Verwijderd

ik ken nog een goede schilder voor een geeltje per uur komt ie jou kast pimpelpaars met rode puntjes verven:):)

Verwijderd

Ik heb mijn kast ook donkerblauw gespoten
Op de plastic frontjes en monitor/toetsenbord hecht die verf hardstikke goed, toetsenbord wordt veel gebruikt maar de verf zit er nog perfect op. Op de metalen delen van mijn kast dezelfde verf gebruikt, nou dat kun je er met een nagel bijna al afkrabben :( :( Dus altijd een deken er om heen bij vervoer naar LAN-party's of computerclubs :(
Ik heb van die GAMMA spuitverf gebruikt :)
Eerst goed schoonmaken met ammoniaverdunning, daarna met water afnemen en dan spuiten maar.

• Flexx
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14:29

Flexx

This side up

ik heb het met Flexa spuitlak gedaan en het zit muurvast zelfs met een schroevendraaier gaat het er niet af

Verwijderd

<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Op 06 november 2000 21:12 schreef Flexx het volgende:
ik heb het met Flexa spuitlak gedaan en het zit muurvast zelfs met een schroevendraaier gaat het er niet af[/quote]Heb je het nog voorbehandeld met een primer oid?

Verwijderd

Trouwens, Mortai wat jij hebt met dat stof, dat heb ik ook precies hetzelfde :(
Ook kast blauw en trekt maar stof aan zeg :(

• digifiel
  • Laatst online: 26-01 14:15
alle kasten trekken t zelfde stof aan alleen op blauw en zwart valt t beter op

ik ben niet gek ik ben een bakfiets :)

• Flexx

Flexx

This side up

Flexa Spuitlak Hoogglans sneldrogend 16,95 per spuitbus bij de Gamma. <BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Metaal: ijzer en staal eerst zonodig ontroesten. Blank metaal voorbehandelen met spuitgrondverf alvorens met een kleur spuitlak te behandelen.[/quote]Wat ik heb gedaan. Ik heb mun kast met alcohol (nee geen bier) ontvet. en daarna 2x een laag aangebracht +- 15 min w8en per laag om te droogen.

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil er graag een groot Half Life Logo opspuiten. Maar ik heb 1 probleem, waar vind ik een HL logo met een redelijk hoge resolutie?

Verwijderd

--MortaL--
Wat heb jij je kast e.d. verneukt zeg, alles half onder de bauwe verf en het witte komt er doorheen, zonde van die mooie plextor..
Deze thread kan beter hoe verneuk ik mijn case heten

Verwijderd

<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Op 06 november 2000 21:41 schreef mbitnl het volgende:
--MortaL--
Wat heb jij je kast e.d. verneukt zeg, alles half onder de bauwe verf en het witte komt er doorheen, zonde van die mooie plextor..
Deze thread kan beter hoe verneuk ik mijn case heten[/quote]Waar zie jij het wit er doorheen komen?
Hij is overal volledig blauw, je ziet nergens wit!!

• Flexx

Flexx

This side up

hij bedoelt waarschijnlijk die witte stipjes overal, war waarschijnlijk gewoon stof is.

Verwijderd

<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Op 06 november 2000 22:38 schreef Flexx het volgende:
hij bedoelt waarschijnlijk die witte stipjes overal, war waarschijnlijk gewoon stof is.[/quote]wat je ook vooral ziet is reflectie van het zonlicht (foto is toevallig op 1 van de weinige zonnige dagen gemaakt :)) en mn kast reflecteert nogal

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:41

crisp

Devver

Pixelated

1 woord: plakplastic :)

Intentionally left blank

• IWriteCode
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09-07 11:51

IWriteCode

Less = more

<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Op 06 november 2000 21:41 schreef mbitnl het volgende:
--MortaL--
Deze thread kan beter hoe verneuk ik mijn case heten[/quote]Hij is gewoon jaloers dat ie de aldi PC van zn vader en moeder niet mag verven..

Less = more

Verwijderd

Ik neem mijn petje voor je af [MoRtAl]ziet er lekker strak uit. Heeft gelijk meer waarde gekregen :) Goede tip van die primer zal ik onthouden als ik ooit eens zo gek ben om het ook te gaan doen.... Goud lijkt mij wel gaaf, past mooi bij mijn Golden Orb >:)

Verwijderd

Topicstarter
Mortal je kast ziet er goed uit. Ik denk niet dat mij dat lukt maar ik kan het altijd proberen.

Plakplastic is ook een goed idee. Maar waar haal ik dat vandaan.

Weet er iemand misschien waar je mooie stickers kunt kopen van ongeveer 40 x 40 of 40 x 60. Dat zou nog mooier zijn. :)

Verwijderd

Ik ben ook bezig met (in ieder geval het design ervan) het modify-en van mijn kast...
Ik heb al een raam gezaagd (met de Dremel) en mooi afgeschuurd... Daarnaast it er ook een mooie plexiglas plaat tegenaan (vanuit de binnenkant natuurlijk) en die wil ik vastzetten met pompnagels... Is daar een andere oplossing voor? (Liefst heel sjiek)
Daarnaast wil ik er neon-lichtjes inzetten, langs de randen van het raampje, met een spiegeltje aan de binnekant van mijn kast boven en onder en aan de voor en achterkant, waardoor het lekker fel wordt.. Neon buisjes van hoeveel V moet ik hebben ? En wat moeten die kosten per recht stuk van 20cm?

• Oezie Woezie
  • Registratie: December 1999
  • Niet online

Oezie Woezie

Pim. is de beste

Poedercoating is ook wel mooi.
Afbeeldingslocatie: http://wan.bit.nl/30-7/dscn1748.jpg

een mooi Tshirt met Pim. is de beste enzo

Verwijderd

Ziet er wel heel erg nationalistisch uit.. :)
Weet jij btw hoe ik mijn plexiglas het best vast kan zetten??

• Coyote
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 08-04-2021
Ik heb mijn plexiglas (en andere zaken) op mijn case vastgeplakt met tesa powerstrips.. werkt ideaal.. je kunt het weer verwijderen zonder troubles en je hebt geen kans op lelijke lijmvlekken

Verwijderd

op zich wel een goed idee, het zal ook wel niet zo hard resoneren, maar toch... Ik wil ze het liefst met van die stoere "metalen knoppen" vastklemmen aan mijn kast.. Daartussen komt natuurlijk een stuk rubber om resonantie te stoppen, maar kan ik dat met een pompnageltang doen of moet ik hem gewoon vastschroeven...?

• aatos
  • Laatst online: 13:16
paulvda, plakplastic is verkrijgbaar bij praxis. ze hebben het daar in alle soorten en maten. veel houtdesigns, marmerdesigns, ze hebben geloof ik ook koeiendesign.

verder ook bij quantumhallen

• php
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

php

Je kan je raam vastzetten met popnagels, als je er heel veel gebruikt, ziet het er een beetje als een vliegtuig uit (die worden ook inelkaar genageld.

Gebruik wel aluminium popnagels (dit zijn de goedkoopste) want monel of rvs nagels zal je met een gewone tang niet gepopt krijgen, of je moet een tang van 100 piek gebruiken. (Gesipa NT X, tot 5 mm rvs, met twee man/vier handen knijpen, heb er zelf zo een. Heb ook een antieke hele grote tang, welke rvs nagels van 5 en 6 mm doet)

Met rvs of monel nagels loop je ook kans het plexiglas te scheuren. Altijd ringetje erachter gebruiken.

RVS nagels zijn wel een keer of 6 zo sterk, maar dat maakt in dit geval toch niet uit.

Mocht je hulp nodig hebben dan hoor ik dat wel. skiff@xs4all.nl

Wat je trouwens ook kan doen, is bijv. trespa-schroeven nemen. Deze hebben een heel mooie ronde kop, met een torx-sparing erin. Zijn wel (veel) te lang, maar dat kan je later weer afknippen. Zijn er in diverse kleuren, o.a. bij Gamma en Praxis, even zoeken in alle bakjes met schroeven.

Succes,

Herman

• aatos
  • Laatst online: 13:16
ik heb gewoon gaatjes geboord en alles vast gezet met boutjes/moertjes.. gaat perfect en je kan het ook nog es loshalen ooit. dat wordt met popnagels moeilijk.

• ReseTTim
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 19-08 16:11

ReseTTim

Chocolate addicted

<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Op 08 november 2000 11:42 schreef Herman het volgende:
Met rvs of monel nagels loop je ook kans het plexiglas te scheuren. Altijd ringetje erachter gebruiken.

Succes,

Herman[/quote]wat wil je hiermee zeggen herman? dat ik altijd een metaal ringetje tussen het plexiglas en de popnagel moet doen. of bedoel jij het anders?

Mijn profiel - Te koop: Overzicht van spullen..

• RdB_IA
  • Registratie: December 1999
  • Niet online

RdB_IA

42

pompnagels zijn gemakkelijk los te maken hoor. Gewoon een redelijk klein boortje nemen en die gewoon middenin het gaatje zetten. ff uitboren en je kan hem er zo uit pakken. Ok, terugzetten kan niet meer, en je moet voorzichtig zijn om niet het plexiglas en kast te beschadigen, maar het is niet echt moeilijk.

Maar waarom zou je ze er eigenlijk weer uit willen halen? :)

oh ja...gewoon die kleine alluminium pompnagels, heb je daarvoor ook een speciale tang nodig of kan je die met een gewone tang ook wel erin zetten?
(ja, ik heb alleen ervaring met het slopen van die dingen, niet met het aanbrengen ervan)

• RemcoZ
  • Laatst online: 23-01-2025
<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>--------------------------------------------------------------------------------
Op 06 november 2000 21:41 schreef mbitnl het volgende:
--MortaL--
Deze thread kan beter hoe verneuk ik mijn case heten[/quote]Ooit gehoord van lichtinval. Of ben je jaloers? :0
Vindt het wel een geslaagd projectje!

Verwijderd

HEEEERMAAAAAAAAAAAAN ! :)

Wil je me alsjeblieft even vertellen wat je van m'n plan vindt?? Dat is wel zo makkelijk, aangezien ik komende paar dagen vrij heb :) (van werk that is) zodat ik wat kan klussen... Ik heb btw een dremel om een gat mee te zagen, maar nog geen zaag-opzetstuk :) Waar kan ik die vinden en wat moet zo'n zaagje kosten??

Alvast bedankt!

• digifiel
  • Laatst online: 26-01 14:15
owkeej mn kast wordt vandaag opnieuw geschuurd en dan nog een paar keer in de zwarte peent zetten :) raamke dr in plakken rvs strips dr omheen zetten verlichting dr in :) 30cm neon RooD en 4x 8 leds in de kleuren rood,geel,groen,blauw :) allemaal appart te schakelen :)LoL

ik ben niet gek ik ben een bakfiets :)

Verwijderd

Oezie Woezie, waarom staat jouw kast buiten ?

Verwijderd

hij komt er inderdaad een beetje door heen but how care's altijd beter dan dat standaard wit

• php
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

php

Popnagels (blindklinknieten)

Popnagels zijn er in drie soorten:

aluminium (bij bouwmarkten zoals Gamma etc te koop)
monel (bij ijzerwarenzaken, die aan de industrie leveren)
rvs (bij jachtwerven wel te krijgen, of toeleveranciers daarvan)

Aluminium popnagels zijn goedkoop, en kan je met elke tang "poppen". Een tang van een tientje doet het al. Levensduur van die tangen is niet zo heel best, maar gaan toch al gauw 200 nagels mee. (zwakke deel zijn de twee kammen, welke de trekpen grijpen). Alu nagels zijn roestvrij, maar de pen kan wel roesten. Voor computergebruik echter geen probleem.

Monel nagels zijn duurder, maar ook sterker, en roesten niet tot nauwelijks, ook buitenshuis niet. Echter niet zeewaterbestendig. Hiervoor kan je beter de betere popnageltang kopen, alhoewel een goedkope tang het ook wel doet, bij de kleinere maten (kleiner dan 4mm)

RVS nagels zijn niet goedkoop, erg sterk, geschikt voor zoutwater, en met een goedkope tang niet te poppen. Voor de watersport de meest gebruikte nagel. Boven 6mm niet met menselijke kracht te poppen. (luchtdruktang). 4mm gaat OK met 1 persoon, 5mm met twee man, of met een tang van 600 gulden (welke ik een keer van iemand heb gekregen:))

Zorg er voor dat je het juiste maat gat boort. Een 3mm nagel heeft een 3mm gat nodig, en geen 3,5mm, dan heb je kans dat het materiaal splijt. (zeker zwak materiaal)
Als je zwakkere materialen verbindt, altijd een ringetje gebruiken tussen nagel en materiaal. Dit aan de kant waar de nagel gaat uitzetten. Splijtkrachten komen dan voornamelijk op het ringetje, en niet op het zwakke materiaal.

Voorbeeld:
Je wilt een raam in je kast, hebt een gat gemaakt, en wilt het raam aan de binnenkant van de kast. Boor gaatjes in de rand (door kast en plexiglas). Steek een popnagel door het gat. Doe een ringetje aan de achterkant (binnenin kast, dus) en poppen maar.

Overigens kan je het raam ook met (zwarte) dubbelzijdige tape vastplakken........

Popnagels (en dan wel veel) geven echter wel een "industriele" look.

Herman

• duderuud
  • Laatst online: 20:32

duderuud

Sliden is koel

Klinkt zeer koel...heb je geen pics herman??:)

Motor-Forum.nl

Verwijderd

M ik denk dat je het beste dit kan doen:
1)Kast demonteren
2)Kast schuren, eerst met een 300 grid ofzo en dan mooi afwerken met 600/1000 Geeft een gladde en vooral gelijkmatig oppervlak, pakt de verf beter op.
3)Ontvetten, met alcohol.
4)primer aanbrengen, paar lagen
5)hoofdkleur aanbrengen
6)lak aanbrengen

Dat geeft volgens mij wel een mooi resultaat

Verwijderd

Herman, alles mooi en aardig, maar ik wil een stevige connectie, met weinig resonantie en geen roest :)
Moet ik dan perse (ik wil namelijk de "heavy industry" look) zo'n dure tang kopen?? Of kan ik me kast samen met jouw maken?? Dan heb je zelf ook meteen een nieuwe creatie om trots op te zijn :P

oja, wat kost trouwens zo'n zaagje voor op m'n dremel en waar kan ik die halen??

• reiker
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:09

reiker

dan jij!

vraagje, HOE in de wereld verft iedereen z'n kiebord zonder dat de toetsen door de verf vastplakken ? eerst allemaal d'r af roppen, afdekken spuiten klaar ? lijkt me verdomd lastig met al die rondingen, hoog-laag verschillen enz....

Zo gezegd, zo gedaan.

• klaaz
  • Laatst online: 11-08 23:18

klaaz

it's me!

Even wat adviezen voor schilderwerk / spuitwerk op cases / kunstofdelen:

Voor het aanbrengen van verflagen de te behandelen ondergrond opschuren met waterproof schuurpapier 280 of hoger. Vermijd nat schuren, deze methode schuurt zeer intens waardoor je ongemerkt door de bestaande verflaag heen schuurt. Let ook op dat je een eventueel aanwezig reliëf in de bestaande laag plaatselijk wegschuurd waardoor je gladde plekken krijgt. Gebruik in dit geval schuurmatjes van 3M verkijgbaar bij de betere doe het zelf zaak.

In tegenstelling tot wat vaak gedacht wordt is schuren bedoeld om het oppervlak te ruwen. De ontstane schuurkrasjes (zeer fijn) vergroten het oppervlak waardoor de primer beter hecht.

Vervolgens stofvrij maken en grondig ontvetten met een oplosmiddel of verdunde ammonia. Pas op met thinner want je weekt hier plastics en sommige verflagen mee op.
Anderszijds kun je met dit soort agressieve oplosmiddelen ook bewust kunstof mee opweken om juist de hechting van de primer erop te verbeteren.

Na het opdrogen van de reinigings middelen kun je met een kleefdoekje het oppervlak stofvrij maken. Indien je geen kleefdoekje bij de hand hebt mag je het ook met je (grondig gewassen) handen doen, je voelt de stof aan je handen kleven!

Uiteraard heb je de onderdelen die je niet wilt spuiten/verven zoals ledjes e.d. afgeplakt. Plak ook openingen aan de binnenzijde af indien je je kast niet hebt leeggehaald.

Breng op alle te spuiten onderdelen een DUNNE laag primer aan. Deze primer dient multifunctioneel te zijn, dat wil zeggen geschikt voor kunstof en andere ondergronden.

De reden is simpel: Kasten zijn reeds voorzien van een verflaag. Deze door de fabrikant aangebrachte verven zijn van het type epoxy/pur/alkyd of acrylaat. In gedroogde vorm vertonen al deze verven de eigenschappen van een kunstof wat ze in feite ook zijn (geworden na droging). De eventuele kale delen van de kast worden door het mutltifunctionele karakter van de primer ook goed behandeld.

Wat de DUNNE laag betreft: Primers hebben maar een functie: Hechten. En natuurlijk als goede ondergrond fungeren voor de overige lagen. Primers zijn star en weinig elastisch, dunne lagen werken beter als dikke lagen.

Na droging kun je met een stukje gebruikt schuurpapier (is fijner) de eventueel aanwezige stofjes uit de primer schuren.

Weer met gereinigde handen of een stofdoekje stofvrij maken en de afwerklaag aanbrengen.
Doe dit in dunne lagen, kruislings aangebracht. Laat je niet verleiden direct een glad en strak resultaat te bereiken in één laag want de spuitverven hebben een lage viscositeit waardoor ze snel 'zakken' of 'lopen'. Geduld is een schone zaak!

In het geval van een normale kleur (niet metallic) is dit het eindresultaat. Overspuiten met een blanke lak is alleen noodzakelijk indien je een betere krasvastheid wilt bereiken.

In het geval van een metallic kleur is het NOODZAKELIJK dat je een blanke lak aanbrengt ter bescherming van de metallic. De samenstelling van een metallic is zodanig dat de metaalpigmenten die zorgen voor het metallic effect naar boven drijven. Deze zijn zeer kwetsbaar en laten zeker na verloop van tijd af. Ook is het niet ondenkbaar dat de gebruikte metaaloxydes gaan oxyderen, wat kleurverandering tot gevolg heeft.

Pas aangebrachte en nog niet van blanke lak voorziene metallics zien er niet mooi uit en zijn vrij mat.

Pas na het aanbrengen van de blanke lak ontstaat het eindresultaat wat je graag wilt zien. breng ook deze kruislings in dunne lagen aan. Wacht niet langer dan twee minuten met elke volgende laag. mits dun genoeg kun je de tussentijden korter houden.

Spuitbusverven drogen zeer snel. Het 'doordrogen' duurt echter wel een paar uurtjes. Denk niet nadat je even gevoeld hebt: ik kan hem wel even weer in elkaar monteren. De schijnbaar droge lak is nog zeer kwetsbaar voor krassen en 'vingerafdrukken'

Ik heb recentelijk nog het frontje gespoten van mijn mobieltje (metallic) Deze kan ook na maanden van normaal gebruik nog zo de winkel weer in als special, ziet er nog heel mooi uit en is zeer goed bestand tegen krassen en stoten.

Nog even een opmerking over de verschillende typen verf in spuitbussen: Let erop dat de primer, voor en aflak elkaar verdragen. Een agressieve soort als bijvoorbeeld celluloses (met als oplosmiddel een thinner-achtige) lossen makkelijk eerder aangebrachte acrylaten of alkyds op. Andersom geeft het uiteraard geen problemen, mits de bestaande laklaag op je kast geen problemen geeft, lees: geen acrylaat of alkyd is.

PUR en Epoxy gebaseerde spuitbussen bestaan niet daar dit vrijwel altijd producten zijn die opgebouwd zijn uit twee componenten die gemengd moeten worden voor gebruik.

Beter is het om de gehele lijn aan primer, kleur en blanke lak van hetzelfde type te kiezen. De betere verf en behangspecialist beschikt over een ruim assortiment in soorten en kleuren van Motip en kan je in het gebruik goed adviseren.

Veel succes en laat je resultaat zien!

de verfspecialist ;)

• klaaz

klaaz

it's me!

tjeemig, wat een verhaal!!!

Heb ik dat geschreven??????? ;) ;)

Verwijderd

Ghehehehehe........ Dat is wel een verhaal zeg :) Copy-Paste ?? :P

• klaaz

klaaz

it's me!

Nee, ff live ingetypt. Ben het onderwerp wel vaker tegengekomen op andere fora. Maaruh, ik weet hem te vinden voor de volgende keer!

• cor-gijs
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 24-05 17:06

cor-gijs

Dig further for bigger hole

het kan ook beter natuurlijk
ik heb eerst gewoon een houten case gebouwd. materiaal: mdf (18mm)
als ik daar verf over smeer, trekt dat in het hout. dwz. stoot, kras en schuur-vast.
alleen, het bouwen van die case is wat lastig
:)

http://www.dehoutenkast.cjb.net

idd, ik moet hem nog schilderen, maar dat komt nog wel..

There is no adequate defense, except stupidity, against the impact of a new idea.

• klaaz

klaaz

it's me!

Ook hier geldt: breng dunne lagen grondverf aan. De zaagkanten behandel je liever een extra keer. De zuiging van de zaagkant is goed te stoppen met een epoxy primer. Houd rekening met het feit de MDF Medium Density Fibreboard im machinerie geperst wordt waarbij gebruik wordt gemaakt van zgn lossings middelen om te voorkomen dat de platen aan de pers kleven. Goed ontvetten dus!

typo
Pagina: 1