Hoogste compressie, welk format?

Pagina: 1
Acties:
  • 185 views sinds 30-01-2008

• Gerwin
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08-06-2025

Gerwin

Ik ben er klaar voor!

Topicstarter
Ik wil een groot aantal bestanden opslaan van mijn harde schijf op CD's. Maar nu wil ik dat ik de bestandjes zo klein mogelijk maak. Dus inpak. Wat kan ik hier het beste voor gebruiken? Hoe krijg ik de meest kleinste bestandjes?

ZIP, RAR, BIN, ISO, ..., ..., ....?

Station van Gerwin Prins op Apple Music

• StaticZ
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18:26
Probeer winRar en dan de compressie op zijn best zetten.
Maar ik denk dat het niet veel uit maakt welk formaat je gebruikt.

• AxzZzeL
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12:34

AxzZzeL

maakt oogsnoep

Gewoon zelf kijken. Neem een handel bestanden (500 MB ofzo) en comprimeer ze maximaal naar je hdd. Dan zie je het vanzelf wel. Ik zou trouwens voor de RAR versie gaan. Die lijkt mij de beste. (Iig beter dan ZIP.)

Waarom makkelijk doen als het ook moeilijk kan?

• jfeelders
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 06:22

jfeelders

Kwaliteit voor kwantiteit...

Ik heb eens een tijd geleden in de ComputerTotaal! gelezen dat WinRAR het meest comprimeert. Daar zou ik dus voor gaan...

• Gerwin

Gerwin

Ik ben er klaar voor!

Topicstarter
En BIN en ISO? Of zijn er nog andere formaten? Of is dat zo-wie-zo groter dan de RAR versie?

Verwijderd

Ik denk dat de mate (lees compressie ratio) van bv. Winzip/Winrar op zich niet zoheel veel verschillen. Misschien is het beter om te kijken welke een betere error-correctie toepast (zelf nooit onderzocht, maar van wat ik binnenhaal/krijg onder de indruk van winrar met error correctie).

• StaticZ
  • Laatst online: 18:26
Bin en Iso is toch niet gecomprimeerd :?

Verwijderd

Gerwin schreef op 30 november 2002 @ 01:25:
En BIN en ISO? Of zijn er nog andere formaten? Of is dat zo-wie-zo groter dan de RAR versie?
Ga een zoeken wat BIN en ISO voor formats zijn...

Tipje: het is geen compressie ;)

Verwijderd

StaticZ schreef op 30 november 2002 @ 01:27:
Bin en Iso is toch niet gecomprimeerd :?
[dronken mode]HA HA, had ik overheen gelezen.
Laat dat verhaal van mij over errorcorrectie maar zitten dan,
zoek inderdaad eerst ff het verschil tussen zip/rar etc. & bin/iso.
Misschien is TAR wat voor je, of probeer gewoon alles in een CUE file te stoppen
8)7 8)7
[/dronken mode]

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 30-11-2002 01:31 ]

• wcduck
  • Niet online
Uit een of andere test een jaar terug kwam dat WinAce de beste inpakker was. Ik weet niet of dit nu nog zo is. Ik zou zeggen: probeer ze allemaal, en kijk welke het kleinst wordt.

Bin en Iso zijn meestal zelfs groter dan het origineel. Dit zal dan ook niet de oplossing zijn.

I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.

Verwijderd

Ik weet wel dat er veel verschil zit in compressie bij verschillende bestanden. Zo kan ik bij bijvoorbeeld een JPEG afbeelding, bijna geen compressie toepassen van 100% naar 97%. Da's bijna niks 3% compressie. Terwijl als ik een counterstrike demo van 40MB ga comprimeren, kom ik ronde de 4MB uit met Zip da's dus 90% compressie _/-\o_ .

Dus het maakt niet zoveel uit wat je gebruikt, maar wat je comprimeert. Maar ik zou persoonlijk kiezen voor rar want dat werkt lekker met mijn windows commander. :X

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 30-11-2002 01:32 ]

• Gerwin

Gerwin

Ik ben er klaar voor!

Topicstarter
Verwijderd schreef op 30 november 2002 @ 01:28:
[...]

Ga een zoeken wat BIN en ISO voor formats zijn...

Tipje: het is geen compressie ;)
Dat vermoeden had ik inderdaad al :), maar toch bedankt. ZIjn er nog andere formaten die een betere compressie hebben dan RAR's?

• Smarron
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:11

Smarron

The bend

Ik zou WinRAR en WinACE aanraden. Ik gebruik ze allebei. Ik heb niet echt een voorkeur. Geen WinZIP gebruiken in ieder geval.

-=Dell Inspiron 7591=- -=Samsung Galaxy A52s 8GB=- -=Nikon D750=- -=Flickr=-

Verwijderd

Gerwin schreef op 30 November 2002 @ 01:30:
[...]

Dat vermoeden had ik inderdaad al :), maar toch bedankt. ZIjn er nog andere formaten die een betere compressie hebben dan RAR's?
WinRAR is gewoon goed. Hele goede compressie (ik denk zelfs de beste) maar ook hele goede kwaliteit en veel extra functies wanneer je ze nodig hebt. Kan ik je dus aanraden!

En nog een extra grapje: met winrar kun je wel de inhoud van een ISO file lezen :D

Verwijderd

Hmm als ik dezelfde bestanden met ACE of RAR comprimeer op "best", ontlopen deze elkaar nauwelijks. RAR doet er alleen wel een stukkie langer over om in te pakken dan ACE. Ik heb als test ff m'n program files ingepakt. Totaal is het 663.095.607 bytes, RAR maakt daar na 57 minuten denken 353.304.240 van, ACE heeft na 40 minuten een archiefje van 329.450.203 bytes klaar.

• General_Failure
  • Laatst online: 21:35

General_Failure

Vrolijk Pasen!!!

In de faq van software algemeen staat een linkje naar iemand die dit eens heeft getest. Ik geloof dat Winace de winnaar was met rar als goede tweede.

Me and my dear friend General Protection-Error will invade your computer with our mighty army of Bugs. We will avoid the Firewall at the Gates of your PC by entering through your Windows.

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Daar is dus ooit een uitgebreide test over geweest. Effe goed rondkijken dus :)

Verder heeft dit echt niks met OM te maken 8)7
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.