[nohtml]
Propaan -> gas dat ook gebruikt word om fornuizen op te stoken e.d.
Er zitten wel heel wat haken en ogen aan het gebruik van 'BBQ-grade' propaan in je koelsysteem.
en idd hoe koeler de phase changer hoe lager de temp.
ik wou deze met water gaan koelen maar heeft volgens 2 tweakers in dit forum geen nut.
denk jij dat het de temp kan doen dalen, ik bedoel als ik nu gedraaid heb is de phase changer kokend heet en mijn temp nogsteeds -36 graden.
De compressor koelen heeft weinig zin. Deze moet wat lucht langs zich heen hebben om oververhitting te voorkomen, maar verder is het niet zo belangrijk.
De condensers koelen heeft wel zin, maar of je het veel beter met water gekoeld kunt krijgen? En tot een graad of -20 bloktemperatuur wil je trouwens je condenser niet zoveel koelen omdat de pulldown dan trager is.
Verwijderd schreef op 02 December 2002 @ 19:20:
zijn er al mensen die dit in een prometeia gedaan hebben dan, klinkt namelijk nogal riskant
dabit: Wel overbelast je nu de compressor bij het aanzetten.
in hoevere belast je dan je compressor, levens bedrijgent of moet i gewoon ff stressed werken?
Ik denk dat de meesten van hun dure Prom afblijven. Hobbyisten zoals ik proberen dat soort dingen wel uit, hoewel ik het nu niet meer kan doen om constructietechnische redenen (ik gebruik een expansieventiel specifiek voor R134a ipv een capillair buisje)
Zo lang jij de condensers beneden een graad of 45 kunt houden, overbelast je je compressor zelfs helemaal niet. De condenserdruk en verdamperdruk blijft dan perfect binnen de specs van de compressor.
Wat technischer: de Prometeia gebruikt de Danfoss NL11F R134a compressor. Deze heeft een maximaal toelaatbare condensatietemperatuur van 65 graden. De maximale verdampertemp is -10.
Bij een condensatietemp van 65 graden zal de condenserdruk bij R134a 19 bar absoluut zijn. Om met propaan daar niet boven te komen, moeten we de temperatuur beperken tot 54 graden maximaal. Gezien het feit dat er nog wat verlies optreed (de condenserpijpen zijn warmer aan de binnenkant dan aan de buitenkant), is 45 graden als maximale condensertemp een goede richtlijn.
De NL11F kan werken tot een verdampertemp van -10 met R134a. Daarboven word de motor overbelast. Bij -10 is de verdamperdruk met R134a ongeveer 1.15 bar absoluut). Om met propaan hier niet boven te komen, moet de verdampertemperatuur op -38 liggen. Het verdamperblok moet zo'n -32 of lager zijn aan de buitenkant, dus.
Voldoe je aan beide voorwaarden (Tcondenser <= 45 graden, Tevap <= -32), dan blijf je dus binnen de specs van de compressor, zij het dat je een gas gebruikt dat officieel niet door Danfoss goedgekeurd is.
De mengbaarheid van propaan met de door Danfoss gebruikte polyolesterolie is ook prima, dus daar heb je ook geen probleem.
De hoeveelheid propaan die je nodig hebt is slechts enkele grammen, dus mocht er iets fout gaan dan is het explosie/brandgevaar minimaal. (van R134a kun je een hartaanval krijgen omdat R134a de hartslag opjaagt, dus da's ook al geen fijn goedje)
Gedurende pulldown voldoe je niet aan de voorwaarden, maar die tijdelijke overbelasting kan de compressor wel hebben. Hij is zowiezo voorzien van een overtemperatuurbeveiliging, dus het ding om zeep helpen zul je al niet snel doen. Omdat je koelvermogen er zo'n 50% op verbetert, zal de warmteproductie wel toenemen.
Overigens is deze mod niet makkelijk zelf te doen: je moet de filter/droger vervangen, en het systeem een aantal uren op een vacuumpomp hangen. De winst: mensen met vergelijkbare compressoren en blokken (Bowman1964, aenigma) zitten rond de -65 onbelast en -45 stressed.
Er zit een hele grote 'maar' aan vast: in Nederland mag je niet zomaar propaan/butaan e.d. in koelsystemen gebruiken, en al helemaal niet zonder speciale veiligheidsmaatregelen.
Als ik ooit een nieuwe phase-changer ga bouwen, dan word die zeker met propaan afgevuld, of ik moet ergens iemand bereid vinden om een systeempje voor me af te vullen met R22, R404a of R507. Wat niet waarschijnlijk is.
[
Voor 7% gewijzigd door
Verwijderd op 03-12-2002 11:06
]