Toon posts:

hoe mijn prometeia nog beter te laten coolen?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi allemaal ik ben deze topic gestart omdat ik sindskort een prometeia in huis heb staan.
nu zijn er natuurlijk net als met waterkoeling vele manieren te bedenken om nog extremer te kunnen overklokken.
nou is de prometeia geen product dat je net zo vaak tegenkomt als waterkoeling.
vandaar dat ik dacht van op gathering.tweakers zitten z`n beetje alle prometeia bezitters en die hebben vast al het een en ander gemod.
denk bijv. aan a.p. versteeg die mij bijv. de tip gaf extra ringetjes om de schroef te doen waarmee ik mijn cpu koeler vastschroef zodat deze nog straker op de core komt testaan (eigen risico).
dit hielp idd en mijn temp daalde meteen.
hopelijk zijn er nog meer van dit soort mods/tweaks die kunnen helpen met het verbeteren van de al zo goede prometeia.

Verwijderd

Hoe zit het met de geluidsproductie van het ding? Hoeveel dBA?!?!
Daar ben ik eigenlijk veel meer benieuwd naar!
Bij een temperatuursdaling van 120 graden celcius wordt de schakeling 2x zo snel. Overklokken dus, en show me your numbers!!

Verder kan je proberen te coolen met een ander gas, zwaardere pomp die je er zelf apart bijkoopt en standaard dingen. Overbodig als je het aan mij vraagt, maar dat bedenk je zelf ook allemaal wel!

• bredend
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-02 17:13
Beetje algemene tip: Lees wat over hoe het systeem werkt, misschien kan je hem dan nog wat fijner tunen. En dan bedoel ik vooral het natuurkundige ervan...

Verwijderd

Topicstarter
jah maar bedenk wel dat je een hele dure stap waagt met het verbouwen van de phase changer zelf.
dan moet je eigenlijk gespondord worden door chip-con die je daarbij ook nog is kunnen helpen (kwa info enz.)

Verwijderd

ok. je wilt niets aan de phasechanger zelf veranderen, maar wel het geheel verbeteren...? beetje paradoxaal, niet?

Je kunt verder weinig veranderen. Uiteraard goede koelpasta, artic-silver3, zorgen voor goede airflow en vooral goede omgevingstemperatuur. Dus niet te veel de kachel aan, maar vooral raam los (liefst bij buitentemperatuur van onder het vriespunt...hehe). Het koelblok op de proc. van zo goed mogelijk geleidend materiaal maken. Hij is al van koper, maar misschien kan je hem wat aanpassen. Anders haal je er eentje van zilver, of als je geld te veel hebt goud...haha :) suc6!!

ps: Probeer eens te werken met verdamping. Hierbij worden temperaturen bereikt die het Nulpunt (0 kelvin, ofwel -273,15 graden celcius) benaderen. Wellicht wat voor je koeler?

Verwijderd

Topicstarter
[quote]Verwijderd schreef op 29 November 2002 @ 23:52:
ok. je wilt niets aan de phasechanger zelf veranderen, maar wel het geheel verbeteren...? beetje paradoxaal, niet?

Je kunt verder weinig veranderen. Uiteraard goede koelpasta, artic-silver3, zorgen voor goede airflow en vooral goede omgevingstemperatuur. Dus niet te veel de kachel aan, maar vooral raam los (liefst bij buitentemperatuur van onder het vriespunt...hehe). Het koelblok op de proc. van zo goed mogelijk geleidend materiaal maken. Hij is al van koper, maar misschien kan je hem wat aanpassen. Anders haal je er eentje van zilver, of als je geld te veel hebt goud...haha :) suc6!!

ps: Probeer eens te werken met verdamping. Hierbij worden temperaturen bereikt die het Nulpunt (0 kelvin, ofwel -273,15 graden celcius) benaderen. Wellicht wat voor je koeler

klinkt geniaal maar hoe werkt ut precies.
aan het condens probleem denken we later maar.
ik zat te denken om de hitte aan de buitenkant van de phasechanger weg te nemen met stromend water (dus in water zetten jah)

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 30-11-2002 00:03 . Reden: van alles ]

Verwijderd

Kga er vandoor, maareh. Klop eens aan bij je leraar natuurkunde. Je hebt 2e fase, en hoewel geen VWO, vast wel een eindproject dat bij je drie hoofdvakken moet horen. Zal wel natuurkunde, scheikunde en wiskunde zijn, dus maak hier direct je eindproject van! Goed cijfer zal het wel worden, tijd onder school besteden is toegestaan en ook nog hulp van je leraren...fantastisch toch?

Verwijderd

Die microfreezer polijsten?? Is koper toch?

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 30 November 2002 @ 00:08:
Die microfreezer polijsten?? Is koper toch?
uh ben 16 wat houd dat in? (is idd koper jah.).
mooie oc had je trouwens met je 1800+ :9~

[ Voor 2% gewijzigd door Verwijderd op 30-11-2002 00:21 . Reden: abx bac bca cba cab enz. ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 30 November 2002 @ 00:20:
[...]

uh ben 16 wat houd dat in? (is idd koper jah.).
mooie oc had je trouwens met je 1800+ :9~
Tnx ;) Peltier komt er ook nog bij. Waarschijnlijk wel op een wWeek 42..heb nu een week 35.

Polijsten? Nou, glad maken. Schuren en oppoetsen. Misschien zijn ze al mega glad.. Weet niet, ik heb geen prometeia. Gladder = koeler. Probleem is alleen die slang. Das lastig polijsten dan..

Check ook dit ff: http://www.xtremesystems....eteia/Prometeia%20mod.htm

Verwijderd

Verwijderd schreef op 30 November 2002 @ 03:33:
[...]

Tnx ;) Peltier komt er ook nog bij. Waarschijnlijk wel op een wWeek 42..heb nu een week 35.

Polijsten? Nou, glad maken. Schuren en oppoetsen. Misschien zijn ze al mega glad.. Weet niet, ik heb geen prometeia. Gladder = koeler. Probleem is alleen die slang. Das lastig polijsten dan..

Check ook dit ff: http://www.xtremesystems....eteia/Prometeia%20mod.htm
die heb ik bij hem al gepolijst en super vlak gemaakt toen hij hier stond, dus dat is oke. Wel wanneer je hem overnieuw plaatst eventjes checken of hij nog oke is zonder brokjes enzv. En AS3 vind ik het beste werken met de prometeia.
Alumina is misschien maar 1*c minder.

Verwijderd

Topicstarter
tussen as2 en as3 zat maar 1 graad verschil full load en 0 graden verschil idle.
aangezien alumina tussen as2 en as3 in zit maakt dit bijna niks uit.
ik check nu de link ff fewture thx.

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:12

Epsilon

Verwijderd schreef op 29 November 2002 @ 23:52:

ps: Probeer eens te werken met verdamping. Hierbij worden temperaturen bereikt die het Nulpunt (0 kelvin, ofwel -273,15 graden celcius) benaderen. Wellicht wat voor je koeler?
tukker zeker :Y)
normaal woord is : open :P

geleerd op vakantie toen ik in ommen was :)

Verwijderd

Verwijderd schreef op 29 november 2002 @ 23:52:

niks goud :/
ferriet ja ofzo :D

Verwijderd

Goud geleidt slechter als Zilver. Dus als je geld over hebt moet je een koelblok van Zilver nemen. Schat dat je wel een paar armbandjes van je oma kan pakken, die omsmelten en dan een mooi koelblok klussen. :-)

Verwijderd

Verwijderd schreef op 30 November 2002 @ 09:15:
[...]

die heb ik bij hem al gepolijst en super vlak gemaakt toen hij hier stond, dus dat is oke. Wel wanneer je hem overnieuw plaatst eventjes checken of hij nog oke is zonder brokjes enzv. En AS3 vind ik het beste werken met de prometeia.
Alumina is misschien maar 1*c minder.
Ik neem aan dat je die guide al kent..? Staat meer in om het contact beter te maken.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 30 November 2002 @ 13:13:
[...]

Ik neem aan dat je die guide al kent..? Staat meer in om het contact beter te maken.
Dit had ik bij mijn eerste prom al >moeten< doen omdat ik de heat spreader had verwijderd. Als je deze dingen dan niet doeis er niet genoeg druk en contact met de core. Ik zat zo laag met mijn socket dat de ijzeren plaat bijna tegen het mobo kwam. >:) Nu draai ik gewoon met heatspreader en is het verlagen van de 478 socket niet persee nodig. Ik had zelfs de vier hoekstandoffs van de socket kit afgehaald.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 30 November 2002 @ 13:13:
[...]

wat voor guide?
denk het namelijk niet.

• ken
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 17-12-2024

ken

Deze giude
http://www.xtremesystems....eteia/Prometeia%20mod.htm

Best interesant om te lezen :)

[ Voor 21% gewijzigd door ken op 30-11-2002 14:17 ]

Canon 5D Mark II, Canon 35 f/1.4L

Verwijderd

Topicstarter
ken schreef op 30 November 2002 @ 14:15:
Deze giude
http://www.xtremesystems....eteia/Prometeia%20mod.htm

Best interesant om te lezen :)
ow zo ja heb ik gelezen maar heb een amd en die guide is voor de p4.

Verwijderd

Topicstarter
maybe ooit mijn phase changer zelf koelen met water i.p.v. lucht.
zou dan zeer goed zijn hitte moeten kwijt kunnen.
moet ik alleen wel vlink gaan modden, maar das juist het leukste.

• pierre-oord
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15-01 10:55
Verwijderd schreef op 01 December 2002 @ 11:52:
maybe ooit mijn phase changer zelf koelen met water i.p.v. lucht.
zou dan zeer goed zijn hitte moeten kwijt kunnen.
moet ik alleen wel vlink gaan modden, maar das juist het leukste.
:?

Waar slaat dat nou weer op? Je moet je water dan weer gaan coolen met een rad? Dan doe je nog hetzelfde :+

Ondernemer in tech (oud LOQED.com, nu UpToMore.com)

Verwijderd

Topicstarter
pierre-oord schreef op 01 december 2002 @ 11:57:
[...]

:?

Waar slaat dat nou weer op? Je moet je water dan weer gaan coolen met een rad? Dan doe je nog hetzelfde :+
en wat dan nog de hitte word zo wel veel beter weggelijd aangezien water veel beter hitte opneemt als lucht.
je cpu koel je normaal ook met lucht, bij waterkoeling hou je dan ook gewoon die lucht om je water te koelen en toch is je processor kouder!!!
dringt het nu door pierre :X

• pierre-oord
Verwijderd schreef op 01 December 2002 @ 13:56:
[...]

en wat dan nog de hitte word zo wel veel beter weggelijd aangezien water veel beter hitte opneemt als lucht.
je cpu koel je normaal ook met lucht, bij waterkoeling hou je dan ook gewoon die lucht om je water te koelen en toch is je processor kouder!!!
dringt het nu door pierre :X
je water rad moet je ook koelen met lucht. Je bent de warmte alleen aan het verplaatsen. Ook je prometia wordt met lucht gekoeld bij je rad.

Door het rad van je prometia loopt alleen geen water maar een andere vloeistof.

Dringt het nu jan ;)

Verwijderd

Topicstarter
pierre-oord schreef op 01 december 2002 @ 14:20:
[...]

je water rad moet je ook koelen met lucht. Je bent de warmte alleen aan het verplaatsen. Ook je prometia wordt met lucht gekoeld bij je rad.

Door het rad van je prometia loopt alleen geen water maar een andere vloeistof.

Dringt het nu jan ;)
precies en dat rad wil ik niet met lucht maar met water gaan koelen.
en het water weer laten afkoelen met bijv. een black ice extreme.
en natuurlijk moet de water stromen. (DUH!)

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Die prometia wordt toch al gekoeld met een rad en dus vloeistof, dus om dat nog een keer met water te gaan koelen is nogal dom. Pierre heeft gelijk hoor. :)

En suc6 bij Nederlands little guy ;)

Verwijderd

Verwijderd schreef op 30 November 2002 @ 14:34:
[...]

ow zo ja heb ik gelezen maar heb een amd en die guide is voor de p4.
Het hoeft toch niet helemaal voorgekauwd te worden of wel? Het gaat om het idee! P4 of AMD, wat maakt het uit.. Het principe is hetzelfde. Meer druk op de core. Wees creatief zou ik zeggen ;)

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 01 December 2002 @ 16:20:
[...]

Het hoeft toch niet helemaal voorgekauwd te worden of wel? Het gaat om het idee! P4 of AMD, wat maakt het uit.. Het principe is hetzelfde. Meer druk op de core. Wees creatief zou ik zeggen ;)
daarom heb ik ook de extra ringetjes tussen de schroef zitten die de phase changer duwt op de core.
een amd kit is namelijk nogal anders als een p4, maarja vond het wel interessant en van alles leer je en beetje.
toch bedankt

Verwijderd

Topicstarter
Aikon schreef op 01 december 2002 @ 15:37:
Die prometia wordt toch al gekoeld met een rad en dus vloeistof, dus om dat nog een keer met water te gaan koelen is nogal dom. Pierre heeft gelijk hoor. :)

6.6 op raport (doordat ik een pw niet had gemaakt _/-\o_ )
anders denk een 5 :O
maar snap nu niet echt wrom ut geen zin heeft maarja probeer het gewoon over een jaar en zie wel wat het resultaat is.

Verwijderd

Ten eerste: zorgen voor optimaal contact tussen proc en verdamper. Vlakken en goed klemmen.

Ten tweede: zorg ervoor dat de condensers goed koud blijven; dit minimaliseert de compeessieverhouding en verdamperdruk.

Wil je lagere temps, dan zou je kunnen overwegen om het in de Prometeia aanwezige R134a te (laten) verwijderen, en het ding te voorzien van een propaanvulling. Dit kan je makkelijk 20 graden schelen. Wel overbelast je nu de compressor bij het aanzetten, maar Danfoss is degelijk spul.

• pierre-oord
Aikon schreef op 01 december 2002 @ 15:37:

Wist ik wel ;)
Pierre heeft altijd gelijk :X :X ;) O-)

Enne, ik hoop dat je die 6 haalt :)

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 02 december 2002 @ 11:33:
Ten eerste: zorgen voor optimaal contact tussen proc en verdamper. Vlakken en goed klemmen.

Ten tweede: zorg ervoor dat de condensers goed koud blijven; dit minimaliseert de compeessieverhouding en verdamperdruk.

Wil je lagere temps, dan zou je kunnen overwegen om het in de Prometeia aanwezige R134a te (laten) verwijderen, en het ding te voorzien van een propaanvulling. Dit kan je makkelijk 20 graden schelen. Wel overbelast je nu de compressor bij het aanzetten, maar Danfoss is degelijk spul.
wat is propaanvulling precies (een soort gas dat nog kouder is)?
klinkt namelijk wel leuk.
en idd hoe koeler de phase changer hoe lager de temp.
ik wou deze met water gaan koelen maar heeft volgens 2 tweakers in dit forum geen nut.
denk jij dat het de temp kan doen dalen, ik bedoel als ik nu gedraaid heb is de phase changer kokend heet en mijn temp nogsteeds -36 graden.
en dan is de vraag hoe de phase changer te modden zodat er waterlangsstroomt en dit ook weer gekoeld word, maar dat is het volgende probleem.

• pierre-oord
Verwijderd schreef op 02 December 2002 @ 15:31:
[...]

ik wou deze met water gaan koelen maar heeft volgens 2 tweakers in dit forum geen nut.
denk jij dat het de temp kan doen dalen, ik bedoel als ik nu gedraaid heb is de phase changer kokend heet en mijn temp nogsteeds -36 graden.
en dan is de vraag hoe de phase changer te modden zodat er waterlangsstroomt en dit ook weer gekoeld word, maar dat is het volgende probleem.
Propaangas doet me denken aan iets uit scheikunde boek. Is dat niet campinggas ofzo? Geen CH4 maar een andere verbinding dach ik [ik heb geen scheikunde gekozen dus begin nou niet gelijk te vullen :X ]

[ Voor 1% gewijzigd door pierre-oord op 02-12-2002 18:20 . Reden: typo ]

• Muse
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Propaangas is C3H8 :D

edit: Die onder me moet weer mooi doen hoor! :P

[ Voor 55% gewijzigd door Muse op 02-12-2002 18:53 ]

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Propaan = C3H8

[edit]
Dat zeg ik :P

[ Voor 26% gewijzigd door Aikon op 02-12-2002 18:48 ]

Verwijderd

Topicstarter
zijn er al mensen die dit in een prometeia gedaan hebben dan, klinkt namelijk nogal riskant
dabit: Wel overbelast je nu de compressor bij het aanzetten.
in hoevere belast je dan je compressor, levens bedrijgent of moet i gewoon ff stressed werken?

Verwijderd

[nohtml]
Verwijderd schreef op 02 December 2002 @ 15:31:
Propaan -> gas dat ook gebruikt word om fornuizen op te stoken e.d.
Er zitten wel heel wat haken en ogen aan het gebruik van 'BBQ-grade' propaan in je koelsysteem.
De compressor koelen heeft weinig zin. Deze moet wat lucht langs zich heen hebben om oververhitting te voorkomen, maar verder is het niet zo belangrijk.

De condensers koelen heeft wel zin, maar of je het veel beter met water gekoeld kunt krijgen? En tot een graad of -20 bloktemperatuur wil je trouwens je condenser niet zoveel koelen omdat de pulldown dan trager is.
Verwijderd schreef op 02 December 2002 @ 19:20:
zijn er al mensen die dit in een prometeia gedaan hebben dan, klinkt namelijk nogal riskant
dabit: Wel overbelast je nu de compressor bij het aanzetten.
in hoevere belast je dan je compressor, levens bedrijgent of moet i gewoon ff stressed werken?
Ik denk dat de meesten van hun dure Prom afblijven. Hobbyisten zoals ik proberen dat soort dingen wel uit, hoewel ik het nu niet meer kan doen om constructietechnische redenen (ik gebruik een expansieventiel specifiek voor R134a ipv een capillair buisje)

Zo lang jij de condensers beneden een graad of 45 kunt houden, overbelast je je compressor zelfs helemaal niet. De condenserdruk en verdamperdruk blijft dan perfect binnen de specs van de compressor.

Wat technischer: de Prometeia gebruikt de Danfoss NL11F R134a compressor. Deze heeft een maximaal toelaatbare condensatietemperatuur van 65 graden. De maximale verdampertemp is -10.

Bij een condensatietemp van 65 graden zal de condenserdruk bij R134a 19 bar absoluut zijn. Om met propaan daar niet boven te komen, moeten we de temperatuur beperken tot 54 graden maximaal. Gezien het feit dat er nog wat verlies optreed (de condenserpijpen zijn warmer aan de binnenkant dan aan de buitenkant), is 45 graden als maximale condensertemp een goede richtlijn.

De NL11F kan werken tot een verdampertemp van -10 met R134a. Daarboven word de motor overbelast. Bij -10 is de verdamperdruk met R134a ongeveer 1.15 bar absoluut). Om met propaan hier niet boven te komen, moet de verdampertemperatuur op -38 liggen. Het verdamperblok moet zo'n -32 of lager zijn aan de buitenkant, dus.

Voldoe je aan beide voorwaarden (Tcondenser <= 45 graden, Tevap <= -32), dan blijf je dus binnen de specs van de compressor, zij het dat je een gas gebruikt dat officieel niet door Danfoss goedgekeurd is.

De mengbaarheid van propaan met de door Danfoss gebruikte polyolesterolie is ook prima, dus daar heb je ook geen probleem.

De hoeveelheid propaan die je nodig hebt is slechts enkele grammen, dus mocht er iets fout gaan dan is het explosie/brandgevaar minimaal. (van R134a kun je een hartaanval krijgen omdat R134a de hartslag opjaagt, dus da's ook al geen fijn goedje)

Gedurende pulldown voldoe je niet aan de voorwaarden, maar die tijdelijke overbelasting kan de compressor wel hebben. Hij is zowiezo voorzien van een overtemperatuurbeveiliging, dus het ding om zeep helpen zul je al niet snel doen. Omdat je koelvermogen er zo'n 50% op verbetert, zal de warmteproductie wel toenemen.

Overigens is deze mod niet makkelijk zelf te doen: je moet de filter/droger vervangen, en het systeem een aantal uren op een vacuumpomp hangen. De winst: mensen met vergelijkbare compressoren en blokken (Bowman1964, aenigma) zitten rond de -65 onbelast en -45 stressed.

Er zit een hele grote 'maar' aan vast: in Nederland mag je niet zomaar propaan/butaan e.d. in koelsystemen gebruiken, en al helemaal niet zonder speciale veiligheidsmaatregelen.

Als ik ooit een nieuwe phase-changer ga bouwen, dan word die zeker met propaan afgevuld, of ik moet ergens iemand bereid vinden om een systeempje voor me af te vullen met R22, R404a of R507. Wat niet waarschijnlijk is.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 03-12-2002 11:06 ]

• Tweak-Freak
  • Laatst online: 13-02 16:22

Tweak-Freak

ra ra wie is dat in mijn icon?

Dabit, (of iemand anders :D ) weet jij welk gas er gebruikt word voor auto airco's want op mijn werk hebben we een heel mooi aparaat staan wat alles automatich doet. Vullen en vacuumtrekken precies op de gewentste druk. Als ze hier nou ook propaan voor gebruiken is het meschien wel een idee om een keer zo'n prometeia te gaan modden. Ik zal anders volgende week als ik er ben wel vragen wat voor gas ze gebruiken en of ze zo'n coolsysteem opnieuw kunnen vullen.

Verwijderd

Vrijwel alle auto-airco's gebruiken R134a.
Vulen kun je overigens zowiezo niet met zo'n apparaat doen, want die duwen er gewoon 800g R134a in. Veel te veel voor een Prometeia.

Verwijderd

Topicstarter
[quote]Verwijderd schreef op 03 december 2002 @ 10:56:
[nohtml]
[...]

De condensers koelen heeft wel zin, maar of je het veel beter met water gekoeld kunt krijgen? En tot een graad of -20 bloktemperatuur wil je trouwens je condenser niet zoveel koelen omdat de pulldown dan trager is.

dus als ik net als mijn plan de condensers die nu door lucht worden gedoeld weet te modden en met water koel zal mijn koel vermogen toenemen.
verder dat propaan lukt vrees ik niet, ga binnenkort met een natuur/scheikune docent over dit onderwerp praten want deze wou me graag helpen.
maybe weet hij hoe de prometeia veiling leeg te halen en weer te vullen.
alvast bedankt voor je tips.

• Tweak-Freak
  • Laatst online: 13-02 16:22

Tweak-Freak

ra ra wie is dat in mijn icon?

Verwijderd schreef op 03 december 2002 @ 13:27:
Vrijwel alle auto-airco's gebruiken R134a.
Vulen kun je overigens zowiezo niet met zo'n apparaat doen, want die duwen er gewoon 800g R134a in. Veel te veel voor een Prometeia.
nou dat vullen gaat wel hoor. Je kunt op een halve gram precies (bij)vullen. Je kunt er ook een tweede gastank aan hangen. (standaard fluor voor detectie van lekken.) maar een losse tank met propaan zou denk ik ook wel moeten lukken. Alleen hoe kom je aan zuivere propaan.

Verwijderd

Topicstarter
hoe weet ik ook niet, weet dabit meschien wel.

Verwijderd

Tweak-Freak schreef op 03 December 2002 @ 21:26:
Alleen hoe kom je aan zuivere propaan.
Da's een goeie. Ik moet eens wat onderzoek doen, want standaard camping-propaan is nou niet bepaald zuiver. Dat is een mengelmoes van van alles en nog wat, waaronder toevallig ook nog wat propaan. De minder leuke componenten zijn water, butaan en zwavelverbindingen.

Ook nog een optie voor je: bel de aircoboeren in de buurt eens af, en vraag of ze bereid zijn het systeem vacuum (20mbar absoluut) te trekken en het systeem te vullen met wat R407C of R404a. Gebruik geen R22. Dat word ook veel in airco's gebruikt. Een mooie prijs voor dat grapje zou EUR 50 .. EUR 100 zijn.

Verwijderd

Topicstarter
overleg eerst met mijn natuur/scheikunde docent of hij nog wat leuks weet.
en maybe weet hij ook wel waar ik um dan vacuum kan laten zuigen en weer laten vullen.
dus zijn we bijde op onderzoek.
hou jullie op de hoogte.

Verwijderd

Topicstarter
bah die leraar heeft pas tijd na de vakantie, maarja dan heeft i het ook echt belooft.

Verwijderd

Topicstarter
dabit en ik zijn nu hard opzoek naar propaan (c3h8/R290) en R404a dus als een van jullie weet waar dit tekrijgen zou het super zijn, het propaan moet zo ZUIVER mogelijk zijn (99% +) alvast bedankt voor jullie moeite.

Verwijderd

Topicstarter
ok crew gooi dit topic maar dicht, houd toch niet meer aan, heb hier al antwoorden voor gehad via andere forums.

Verwijderd

Epsilon schreef op 30 November 2002 @ 12:21:
[...]

tukker zeker :Y)
normaal woord is : open :P

geleerd op vakantie toen ik in ommen was :)
Euh ff offtopic maare
Epsilon was jij in de zomervakantie toen in ommen?
heb je daar ook een stel meiden ontmoet zoals : Merel, marleen, sabentha en berber uit de omgeving Veendam?

euh meel me maar
....

• pierre-oord
Verwijderd schreef op 20 February 2003 @ 18:23:
ok crew gooi dit topic maar dicht, houd toch niet meer aan, heb hier al antwoorden voor gehad via andere forums.
Als je goed opgelet hebt op GoT heet dat topic laten wegzakken... Slotjes zijn er alleen om topics van gebruikers die zich niet aan de regels houden, en voor afsluiting van de "Grote blablabla topic" verhalen dicht te gooien als er een nieuwe is, deel x.

:)

Post je nog wel ff je resultaten?

Verwijderd

Nog een tip over de te gebruiken koelpasta.
Je kan het beste Dow Corning 340 nemen. Het heeft het hoogste joint conductance. Namelijk 13100 W/m^2K max.
AS 3 is voor amateurs. :) En het kan temps. aan van tegen het absolute nulpunt })

Het is trouwens een "koelpasta" die in satelliten wordt gebruikt. O-)

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 21 februari 2003 @ 00:06:
Nog een tip over de te gebruiken koelpasta.
Je kan het beste Dow Corning 340 nemen. Het heeft het hoogste joint conductance. Namelijk 13100 W/m^2K max.
AS 3 is voor amateurs. :) En het kan temps. aan van tegen het absolute nulpunt })

Het is trouwens een "koelpasta" die in satelliten wordt gebruikt. O-)
wow :9~ , klikt als een must a have, waar haal ik dit spul en wat zag jij voor verschil in cpu temp tussen dit spul en AS3?

• IkBenAlles
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 27-01-2022

IkBenAlles

1 europa

Ligt het aan mij of had ik gehoord dat bij het absolute nulpunt stoffen niet kunnen bestaan?

Samen staan we sterk!

Verwijderd

Topicstarter

verdampen is dus iets ala LN2 koeling?
dan wil ik dit absoluut niet gaan doen, ik wil mijn OC gewoon 24/7 kunnen gebruiken.
verder is het zo dat als je processor onder de -60 komt hij niet meer al zijn cache kan gebruiken en de prestatie dus alsnog afneemt.
eigenlijk zou je je hoogste OC halen met een processor die ZELF dus niet hetgeen waarmee je koeld -59 is en dan het liefst met water zodat deze super veel hitte kan afvoeren.
maarja dat is dus gewoon een chiller, en ik heb hier een prometeia.
verder geleid goud beter stroom (vandaar de goude onderdeeltjes in je processor) maar zilver voert het meeste warmte/kou af.
en als ik het idd. voor zilver vervang ben ik wel verplicht mijn prometeia opnieuw te vullen aangezien ik het systeem open heb gehad en het gas dus ontsnapt zal zijn.

• petervandamned
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14-02 15:19
zet een zware 120 fan extra voor je rad zou weer enkele graden schelen

mijn plan = ik heb een waterchiller daaraan vast een pomp(uiteraard) en een extra radiator
deze gaat weer voor de prom en testen maar :) misschien een 2de radiator in de kast voor een lekkere lage temp daar vapo op de north en vapo op de gpu :) als ik tijd had tenminste man :(

Verwijderd

Topicstarter
petervandamned schreef op 24 February 2003 @ 10:43:
zet een zware 120 fan extra voor je rad zou weer enkele graden schelen

mijn plan = ik heb een waterchiller daaraan vast een pomp(uiteraard) en een extra radiator
deze gaat weer voor de prom en testen maar :) misschien een 2de radiator in de kast voor een lekkere lage temp daar vapo op de north en vapo op de gpu :) als ik tijd had tenminste man :(
vrees niet dat dit gaat passen aangezien ik nu mijn compressor in een kleinere maar wel breedere case aan het stoppen ben.
denk trouwens niet dat dit wat uitmaakt.
nu al gaat gewoon alle lucht door die rad heen aangezien de fan er stevig tegen aan zit.
zoals je weet kent de prometeia 2 standen, eerst gaat hij onwijs hard totdat hij een bepaalde temp. heeft berijkt en daarna draaien de fans langzamer.
ik heb wel is gekeken of mijn temp kouder bleef als ik op iedere temp die fan gewoon voluit liet blazen maar nope, zelfde temp.
wat denk wel scheeld is de bovenkant van de compressor coolen, deze word kokend heet kan ik me nog herrineren.

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

IkBenAlles schreef op 21 februari 2003 @ 15:16:
[...]

Ligt het aan mij of had ik gehoord dat bij het absolute nulpunt stoffen niet kunnen bestaan?
klopt, alles valt dan uit elkaar zeg maar.

• Astennu
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-02 16:55
heeft jan je haald nu toch al - 49c ? want dat moet toch genoeg zijn als je te dicht in de buurd komt van die -60 lijkt het me ook niet goed kun je beter 5c daar vanaf blijven. en als ik het zo allemaal lees wou ik graar dat ik 700 euro had :9~ mischien toch maar weer gaan werken en school dan slechter laten gaan :|

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

Verwijderd

_ferry_ schreef op 26 februari 2003 @ 01:01:
[...]

klopt, alles valt dan uit elkaar zeg maar.
Bij het absolute nulpunt dan beweegt er helemaal niets meer en zover ik weet blijven atomen ook stabiel o.a. door het trillen en draaien. Ik weet wel dat er dan de meest vreemde dingen zouden gebeuren (in de buurt ervan iig al wel).

• SmokeyTheBandit
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13-02 16:12

SmokeyTheBandit

DOCer met Pensioen

Verwijderd schreef op 26 February 2003 @ 09:42:
[...]

Bij het absolute nulpunt dan beweegt er helemaal niets meer en zover ik weet blijven atomen ook stabiel o.a. door het trillen en draaien. Ik weet wel dat er dan de meest vreemde dingen zouden gebeuren (in de buurt ervan iig al wel).
offtopic:
Ik heb ook geen blinde darm meer :P ;)

Turn it off and on again.

Verwijderd

Topicstarter
Astennu schreef op 26 February 2003 @ 09:35:
heeft jan je haald nu toch al - 49c ? want dat moet toch genoeg zijn als je te dicht in de buurd komt van die -60 lijkt het me ook niet goed kun je beter 5c daar vanaf blijven. en als ik het zo allemaal lees wou ik graar dat ik 700 euro had :9~ mischien toch maar weer gaan werken en school dan slechter laten gaan :|
-50 maar dit is als ik de evaporator los in de lucht heb hangen.
als ik vroeger een beetje OCde was hij op full load nog maar -28
en juist als je ver wild moet hij koud blijven, bij tomshardware-guide hadden ze een prom onder full load @ 4,4ghz P4 op -46 :9~ , kijk en dat wil ik nou ook kunnen, alleen dan met een 2400+ ;)

• pierre-oord
Verwijderd schreef op 26 February 2003 @ 10:22:
[...]

-50 maar dit is als ik de evaporator los in de lucht heb hangen.
als ik vroeger een beetje OCde was hij op full load nog maar -28
en juist als je ver wild moet hij koud blijven, bij tomshardware-guide hadden ze een prom onder full load @ 4,4ghz P4 op -46 :9~ , kijk en dat wil ik nou ook kunnen, alleen dan met een 2400+ ;)
Geef die link naar tomshardware eens dan? Ik kan niets vinden als ik zoek op "prom" of "prometia".

• Steve
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 01-02 16:00

Steve

Krokodil \o/

Wat dacht je van "prometeia" :)

• Freehumor
  • Laatst online: 13-02 22:03

Freehumor

koekwous

Verwijderd

Topicstarter
dat was hem idd, staat nergens hoe ze die temperatuur zo laag hebben kunnen krijgen.
toen heb ik het per mail gevraagt maar nooit antwoord gekregen, beetje ziek, eerst iedereen lekker maken en het vervolgens voor jezelf houden :r

• Underground75
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-02 19:33
Nu je het zegt, ik had ze ook gemaild, en ook geen antwoord Afbeeldingslocatie: http://smilies.sofrayt.com/%5E/t/steamed.gifAfbeeldingslocatie: http://smilies.sofrayt.com/%5E/t/splat.gif

Ik heb ze nog maar een keer gemaild

[ Voor 11% gewijzigd door Underground75 op 26-02-2003 16:40 ]

Verwijderd

Topicstarter
The Undertaker schreef op 26 februari 2003 @ 16:37:
Nu je het zegt, ik had ze ook gemaild, en ook geen antwoord [afbeelding][afbeelding]

Ik heb ze nog maar een keer gemaild
ze hebben het over het r134a en je ziet de leiding kapot liggen.
r404a schijnt veel betere prestaties te geven, zeker als je de leiding wat zou verlengen, denk dus dat ze dat gedaan hebben, maar hoe in vredesnaam :?
als het goed is hadden ze bij OC-shop ook een x een leiding willen verlengen met als resultaat een dode prometeia.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 26-02-2003 17:03 ]

• pierre-oord
Jupiler schreef op 26 februari 2003 @ 14:34:
Wat dacht je van "prometeia" :)
;) denk dat dat het was :)

Verwijderd

Je kan ook zoals ik de prometeia + kast in de vensterbank zetten en dan het raam open zetten. Bij mij geeft dit zo'n -5 graden 100% belasting ipv 0 graden 100% belasting op kamer temp.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 27 februari 2003 @ 14:11:
Je kan ook zoals ik de prometeia + kast in de vensterbank zetten en dan het raam open zetten. Bij mij geeft dit zo'n -5 graden 100% belasting ipv 0 graden 100% belasting op kamer temp.
tuurlijk kan het, had hem ook in de winter met -10 buiten kunnen zetten.
maar het gaat mij meer om een 24/7 oplossing.

offtopic:
hoe doet die waterchiller van je werk het eigenlijk

• petervandamned
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14-02 15:19
misschien goed nieuws :) ik ga binnenkort wat test werk doen met wat andere gassen en andere danfloss compressors :)

wat betreft de plannen met de waterchiller dit ga ASAP online als ik na de cebit een andere mobo en piv heb

kleine indicatie de sign kan worden aangepast }) >:)

[ Voor 43% gewijzigd door petervandamned op 07-03-2003 12:55 ]

Verwijderd

Topicstarter
damn houd me op de hoogte ik was samen met dabit altijd opzoek naar propaan maar konden dit niet zuiver genoeg vinden (99% minimum ofzo dat nodig was volgens hem)
hoorde laatst van een klasgenoot dat ze bij zepeling PUUR propaan zouden gebruiken (had hij op tv gezien)
als je r404a wild gaan testen schijnt het veel beter te werken als je je slang verlengt (wat in het verleden helaas niet met succes is gelukt geloof ik :/ )
weet jij trouwens wat ze bij tomshardware hebben gedaan om dat ding gewoon zonder oc -52 te laten zijn, ik gok ook r404a want je ziet ook de slang open liggen.
hoop snel goede dingen te horen.
offtopic:
waneer verwachten jullie de mcw-50t eigenlijk, was begin maart, kan niet w8en om ermee te OCen aangezien ik een fucked up kaart heb hoop ik hem zo toch nog aardig te kunnen OCen.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 26 februari 2003 @ 09:42:
[...]

Probeer je je proc tot het nullpunt te krijgen, breekt de core in 5000 stukjes >:) , das pas echt die hard overklokking.
Pagina: 1