Hoe werkt een mailing list?

Pagina: 1
Acties:
  • 151 views sinds 30-01-2008

• tomato
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Misschien iets stoms, maar dat vroeg ik me af.
Als je een email verstuurt vanuit je mailprog, kun je deze email aan meerdere mensen tegelijk sturen door meerdere adressen op te geven, zodat je hem toch maar één keer hoeft te versturen. Hoe handelt de mailserver dit verder af? Splitst deze hem weer in verschillende mailtjes voor de verschillende mensen, of verzendt hij hem ook in één keer naar verschillende mensen?
De meeste mailinglisten werken zo volgens mij niet. De ontvanger ziet namelijk niet de adressen van de andere ontvangers. Stuurt een mailinglist gewoon voor elke persoon een apart mailtje, of is hier een andere manier voor?

• Blubber
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Je zou dat kunnen doen met Outlook Express (of elk ander prog) door alle mensen in de BCC (Blind Carbon Copy) te zetten. De mensen die het meeltje krijgen zien dan alleen hun eigen meeladres als zijnde geadresseerd. Je zou een een script kunnen schrijven dat naar iedere gebruiken in een Database of textfiles (of whatever) een meeltje stuurt.

8-)

• wacko
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 19-07 12:12
Ik gebruik sinds een tijdje GroupMail (www.group-mail.com), superhandig proggie voor mailing lists. Kan ook automatisch subscribes/unsubscribes etc opvangen uit een pop3-box en ga zo maar door...

edit -> haakje sluiten vergeten

• tomato
  • Niet online
door alle mensen in de BCC (Blind Carbon Copy) te zetten

Dom dat ik dat vergat :o. Dat is inderdaad een mogelijkheid, maar wat doet de mailserver hier vervolgens mee? Stuurt hij wel voor elke persoon dit mailtje apart, of doet deze het ook in één keer? Als je tig leden hebt scheelt dat denk ik nogal voor je load.
En hoe kun je dit vanuit PHP doen? Alleen door tig keer apart een mailtje te verzenden? Is dit niet slecht voor je load?

Verwijderd

Mailserver hangt er een beetje vanaf:

mogelijkheid 1 hij pomt de hele meuk door naar een andere mailserver

mogelijkheid 2 hij zoekt voor ieder domain waar 'n mailtje naartoe moet het mx record op in de dns en leverd 't mailtje voor je af.

kan inderdaad wel wat load op leveren denk ik, al zou ik geen schatting kunnen maken hoeveel.

--Ray

• tomato
  • Niet online
Ja, zat er wel in. De mailtjes moeten toch een keer afzonderlijk afgeleverd worden natuurlijk.
Maar als je nu in bijv PHP een mailinglist zou maken, hoe zou je dat het beste doen?

1) voor elke persoon apart een mail() uitvoeren (dus bijv met een while lus iedereen langsgaan)?

2) of één keer mail uitvoeren met alle adressen daarin?

Ik vind beide manieren eigenlijk niet zo mooi. Manier 1 omdat je dan tig keer een mailtje verzendt vanuit PHP (mooier in één keer, ivm performance) en manier 2 omdat dan alle adressen voor iedereen te zien zijn.
Is de load veroorzaakt door manier 1 helemaal geen probleem (ook bij 1000+ leden), is er een mooiere manier om dit te doen, of kun je het zowiezo beter niet met PHP doen?

• bartvb
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 15-09 12:33
Ik zou een paar keer een mail() doen met zeg 50 adressen in de Bcc: per mail(). Als je de adressen in de Bcc zet zien de andere mensen niet wie er verder nog op de lijst zitten (wat ook absoluut niet netjes is) en het scheelt de server een hele hoop werk. Tig honderd x mail() aanroepen is niet echt lief voor je server en nog overbodig ook.

Ligt er verder een beetje aan waarvandaag je de mail afhandeld. Als er op jou PHP bak een volledige smtp server draaid dan worden er inderdaad tig honder losse mails naar de andere smtp servers verstuurd. Als er 1 andere machine is die de mail afleverd dan worden er even veel mails de deur uit gedaan als je mail() aanroept.

Maar als het echt een lijst is van 1000+ leden dan zou ik nog eens wat dieper gaan zoeken hoe bulk mailers dit oplossen.. Die gaan waarschijnlijk wat beter om met dit soort dingen dan de gemiddelde postfix of sendmail.

Nog wat interessante achtergrond info: Waar je mail heen moet wordt totaal niet door jou To: header e.d. bepaald, dit zit allemaal in de SMTP-envelope die via SMTP met elk mailtje wordt meegestuurd, daar staat dus in waar een mailtje werkelijk heen moet.

Op die manier is het dus mogelijk dat er bij To: iets staat als all@tweakers.net terwijl het mailtje toch bij jou is aangekomen.

De SMTP envelope is trouwens (generally speaking) helemaal weg als de mail afgeleverd wordt in jou pop of mailbox (wat best irritant kan zijn als je je mail filterd en doorstuurd met procmail).

Verwijderd

zoek eens naar cougalist, dit is een handig cgi proggie dat de hele zaak op je server regelt. Ook welkomstboodschappen gaan automatisch. Ik weet alleen niet meer waar ik hem gevonden heb, je moet er dus wel even moeite voor doen!

• tomato
  • Niet online
Bedankt voor de info. Eigenlijk heb ik het op het moment helemaal niet nodig, maar ik vroeg het me gewoon af hoe grote mailing lists dit doen, al zit het er wel in dat ik hier binnenkort wel mee te maken krijg ;).
Aparte truckjes zal ik dus toch in de mailserver software moeten zoeken. En met de naam van dat script moet het wel te vinden zijn lijkt me. Iig bedankt!

• The - DDD
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 03-09 16:40
Voor elk persoon op een mailinglist moet er apart een mailtje verstuurd worden. Zo zit SMTP nou eenmaal in elkaar.

Als je dus 100 man op je lijstje hebt staan, dan gaat ie ook 100 keer van de server weg.

Niet voor niets dat Spam mail zo zijn geschreven dat ie op openen nog even vanalles van een of andere webserver gaat halen. Anders wordt de dataflow op diegene z'n mailserver kort wel even heel erg hoog.

• bartvb
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 15-09 12:33
Valt nogal mee gok ik.. Als je veeeeeel span zou willen gesturen dan zoek je gewoon een stuk of tig open relays (dus mail servers die voor iedereen in de hele wereld mail willen versturen).
Daarna maak je b.v. 200 mailjes met elk 200 adressen erin en die mailtjes verdeel je over die mailservers. Je hoeft dan zelf 'maar' 200x dat mailtje de deur uit te doen maar op die manier wordt het mailtje wel 200*200=40.000 keer verstuurd...

Dit is ook de belangrijkste reden dat vrijwel alle bedrijven hun mailserver dicht aan het zetten zijn. Je kan dus alleen nog maar mail versturen via de mailserver van de provider waar je op dat moment een verbinding met internet mee hebt (vage zin>:)).

• chem
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 27-08 13:53

chem

Reist de wereld rond

en als je er nou 25,500 vanaf je eigen server wilt versturen - maar dan via een andere SMTP server via fopen()?

met php trouwens...

Klaar voor een nieuwe uitdaging.

Verwijderd

mochten er mensen zijn die niet kunnen programmeren maar wel al hun vrienden willen msgen in 1 keer,

ga naar www.egroups.com

veel mensen maaken daar gebruik van, werkt prima, jammer van die banners onderin je mail, maar die kun je afkopen voor eenmalig een 10,- piek te doneren, B-)

• php
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

php

Ik heb een CGI-mailing scriptje (robmail) en voor ieder adres wordt een nieuw mailtje aangemaakt en verstuurd. voor 140 adressen ben ik ongeveer 2 minuten bezig of zo. (kijken naar een beeldscherm wat de boel afhandelt)

Herman

Verwijderd

Ik heb 175 mensen in mijn mailinglist. Dit schijnt teveel te zijn, ik kom errors tegen als ik mail verstuur (middels een while lusje).

Ik zoek ook een goede manier dit te fixen.

• chem
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 27-08 13:53

chem

Reist de wereld rond

mja maar bij 25,500 stuks wordt het een beetje een ander verhaal... als 175 al teveel is!

:)

Klaar voor een nieuwe uitdaging.

• MrZed
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10-11-2020

MrZed

aka Bumble

Tja, Hostedcripts.com is dan wel leuk, maar aankomen HOO maar!! ;)

nog steeds een nickchange

• Rickbv
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:52
ff een ouwe koe uit de sloot plukken:

ik ben hier dus ook mee bezig, met een while loopje. Maar idd, ik ben casema, loop ik 25personen af, komt er al een error (30sec voorbij). Nu is dat natuurlijk wel in te stellen, maar dat lijkt me niet helemaal de bedoeling.

Heeft iemand hier er inmiddels al een oplossing voor gevonden?

Het lijkt mij dat het ook niet geweldig gaat met Bcc, ik had namelijk net ingebouwd dattie [naam] veranderde in de naam uit de database, zodat iedere mail persoonlijk werd. Het lijkt mij dus sterk dat dit met BCC kan...

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

't Spijt me, maar je probleem is zo verschillend van het topic.

Hier kan je beter een ander topic voor openen, zeker met _zo'n_ oude koe.

Overigens, als het langer duurt zet je toch gewoon de set_time_limit wat hoger?
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.